K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2011, 12:32   #21
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Som sagt så var min sidste arbejdsdag i børnehaven som pæd-medhjælper sidst i december måned. Jeg sagde selv op, og nu er vi i snart i marts måned. Jeg kan da umuligt være "kandidat" til sygedagpenge?
Jooo, måske. Jeg svarede for nyligt en, at vedkommende bestemt ikke kunne få sygedagpenge (eller dagpenge - husker ikke) når vedkommende havde været uden for arbejdsmarkedet flere måneder.
MEN en anden oplyste, at har man optjent ret til sygedagpenge op til x måneder før man forlod arbejdsmarkedet og så bliver syg, så kan man få sygedagpenge.
Jeg vil lige prøve at finde tråden.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Jeg kan ikke rigtigt tage mig sammen til at gå ned til borgerservice og høre om mine muligheder. Jeg føler mig som en bedrager, og ja, min stolthed spiller da helt sikkert også en del ind her.

Hvis jeg var sikker på, at jeg var berettiget til dagpenge, så havde jeg uden tvivl benyttet mig af mit "krav".
Hvad i alverden er forskellen på at være berettiget til dagpenge og være berettiget til kontanthjælp????
Og husk lige på, at det må være sygedagpenge der er relevant i denne sammenhæng. Men er man ikke berettiget til sygedagpenge, så er systemet sådan, at man kan få kontanthjælp (med mindre man falder for formue- eller ægtefælleforsørger-problematikken).
Så afsted med dig.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 12:36   #22
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej igen.

Fandt tråden - men det drejer sig om, at man er berettiget til sygedagpenge hvis en revalideringsplan afbrydes.
Så jeg aner ikke om du vil være berettiget når nu du ikke har været på revalidering.
LUM skriver om det på side 1 i denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=16771
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2011, 14:50   #23
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er ked af at være 'bearer of bad news', men du kan ikke få sygedagpenge
Ikke pgra depressionen, men simpelthen fordi du ikke er medlem af en A-kasse

Du har derfor ikke andre muligheder end kontanthjælp. Men om man giver kontanthjælp i en sygesituation, aner jeg faktisk ikke
Jeg mener ikke, man skal være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge, men man skal opfylde et beskæftigelseskrav. Så måske du ikke er berettiget nu, men havde du arbejdet uafbrudt de seneste 13 uger og haft mindst 120 timers arbejde, så kunne du også få sygedagpenge, selvom du ikke er medlem af en a-kasse.

Det er ikke a-kassen der udbetaler sygedagpenge, men derimod kommunen.

Sidst redigeret af thomas75; 24-02-2011 kl. 15:06.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 00:36   #24
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Hej igen.

Så fik jeg endeligt meldt mig helt ud af kemi-holdet på VUC. Det medfører desværre, at jeg helt sikkert mister min S.U. for marts måned, hvilket jo er helt rimeligt. Jeg er ikke sikker, men alt andet vil være ulogisk.

Jeg har nu tænkt mig at søge hjælp på kommunen, men jeg vil gerne være lidt forberedt på HVAD der skal ske. Skal jeg igennem en masse papirarbejde og "afhøres"? Skal jeg forvente at blive mødt af en sur, ikke-venlig og afvisende borgerservice medarbejder/socialrådgiver?

Hvad er chancen for at jeg skal i job? Jeg mener ikke selv at jeg kan overskue at arbejde lige nu. Jeg vil gerne på kurser, til møder med andre angst/depressive og lignende tiltag, men jeg kan ikke overskue at arbejde i et supermarked, børnehave (igen), telefonsælger osv...

Hvad skal jeg forvente?
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 01:09   #25
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej.

1) Du skal ringe til SU og meddele dem at du er stoppet på studiet!
Får du udbetalt SU for marts måned, skal du betale den tilbage, så slip for besværet og se at få ringet til dem.

2)
Du møder op på kommunen. Se at komme afsted, for du får først kontanthjælp fra den dag du søger.
Siger:
At du har været nødt til at stoppe på VUC på grund af depression.
At du vil søge kontanthjælp.
At du har det dårligt for tiden og ikke vil kunne klare et arbejde - og at du har lægeerklæring.

Så skal du udfylde nogle papirer (medbring dokumentation for ALLE udgifter samt kontooversigt) - ansøgning om kontanthjælp.

Du vil blive indkaldt til et møde (brevet formentlig sige "jobsamtale" men det er bare det det kaldes, så bliv ikke bange) hvor I skal tale om hvad der skal ske nu. Altså hvilken form for aktivering du kan komme i.

Tag det helt roligt. Du skal bare være ærlig omkring din tilstand, og sige, at du godt kunne tænke dig at blive tilknyttet et sted der kan støtte folk med angst/depression i at få det bedre.
Det vil være en såkaldt anden aktør eller leverandør.

Lad vær' at være bange.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 02:21   #26
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hej.

1) Du skal ringe til SU og meddele dem at du er stoppet på studiet!
Får du udbetalt SU for marts måned, skal du betale den tilbage, så slip for besværet og se at få ringet til dem.

2)
Du møder op på kommunen. Se at komme afsted, for du får først kontanthjælp fra den dag du søger.
Siger:
At du har været nødt til at stoppe på VUC på grund af depression.
At du vil søge kontanthjælp.
At du har det dårligt for tiden og ikke vil kunne klare et arbejde - og at du har lægeerklæring.

Så skal du udfylde nogle papirer (medbring dokumentation for ALLE udgifter samt kontooversigt) - ansøgning om kontanthjælp.

Du vil blive indkaldt til et møde (brevet formentlig sige "jobsamtale" men det er bare det det kaldes, så bliv ikke bange) hvor I skal tale om hvad der skal ske nu. Altså hvilken form for aktivering du kan komme i.

Tag det helt roligt. Du skal bare være ærlig omkring din tilstand, og sige, at du godt kunne tænke dig at blive tilknyttet et sted der kan støtte folk med angst/depression i at få det bedre.
Det vil være en såkaldt anden aktør eller leverandør.

Lad vær' at være bange.
Tak for svaret, Anna.

Det jeg frygter mest er, at jeg ikke bliver taget alvorligt, og at jeg bare bliver sparket i gang med et eller andet tvangsarbejde.

Er en lægeerklæring nok til at gøre mig uegnet til at arbejde i en kort periode (ca. 3 måneder), eller kræves der en lægelig vurdering på det?

Sidst redigeret af Sass; 26-02-2011 kl. 09:06.
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 08:39   #27
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
har din læge til dig udtalt at det ville være godt med en egentlig sygemelding i en periode?

Ellers kontakt lægen og få clearet hvad han anbefaler og selvfølgelig med hvad du tror du har behov for.

Dette er godt ift at få dokumenteret din lægejournal.

Noget helt andet er kommunen. Det er dem der skal oplyse din og indhente lægepapirer.
Det gør de ved at anmode læge om erklæring eller status.

Pointen er at du holder tæt kontakt til lægen så det bliver skrevet i din journal hvad behandling mm du er i gang med og hvis du evt får det værre.
Derudover aftaler du med lægen at han kontakter dig så snart anmodning kommer fra kommunen så i sammen kan få udfyldt papirer.

Hos min kommune skal man søge om kontant hjælp i borgerservice og medbringe div papirer som anna skriver.
Og der er det nok at sige du er sygemeldt og standset på uddannelse.
Har du ikke alle papirer så mød op med dem du har og så får du hjælp til om der skal bruges flere som du så kan eftersende.

Du skal også samme dag registrere dig i jobcenter.
Og sige du er sygemeldt og har søgt kontanthjælp.
Måske får du så en kort samtale eller snarest en tid. Og der kan du så sige du har afbrudt dit studie pga depression og er syge meldt.

Så afventer du at blive indkaldt til det som mange steder kalder jobsamtale.
Der finder du med din sagsbehandler ud af hvad der videre skal ske, evt behov for indhentelse af lægepapirer og hvis du ikke kan arbejde men godt ser dig istand til at deltage i noget.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 09:15   #28
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
har din læge til dig udtalt at det ville være godt med en egentlig sygemelding i en periode?

Ellers kontakt lægen og få clearet hvad han anbefaler og selvfølgelig med hvad du tror du har behov for.

Dette er godt ift at få dokumenteret din lægejournal.

Noget helt andet er kommunen. Det er dem der skal oplyse din og indhente lægepapirer.
Det gør de ved at anmode læge om erklæring eller status.

Pointen er at du holder tæt kontakt til lægen så det bliver skrevet i din journal hvad behandling mm du er i gang med og hvis du evt får det værre.
Derudover aftaler du med lægen at han kontakter dig så snart anmodning kommer fra kommunen så i sammen kan få udfyldt papirer.

Hos min kommune skal man søge om kontant hjælp i borgerservice og medbringe div papirer som anna skriver.
Og der er det nok at sige du er sygemeldt og standset på uddannelse.
Har du ikke alle papirer så mød op med dem du har og så får du hjælp til om der skal bruges flere som du så kan eftersende.

Du skal også samme dag registrere dig i jobcenter.
Og sige du er sygemeldt og har søgt kontanthjælp.
Måske får du så en kort samtale eller snarest en tid. Og der kan du så sige du har afbrudt dit studie pga depression og er syge meldt.

Så afventer du at blive indkaldt til det som mange steder kalder jobsamtale.
Der finder du med din sagsbehandler ud af hvad der videre skal ske, evt behov for indhentelse af lægepapirer og hvis du ikke kan arbejde men godt ser dig istand til at deltage i noget.
Tak for svaret Ladybird.

Jeg har ikke talt med min læge omkring at være egnet/uegnet til at arbejde. Hun foreslog at jeg blev ved med at holde fast i studiet, komme ud at løbe/motionere og være lidt tålmodig med virkningerne af medicinen (Cipramil), som jeg har været på i ca. 2½ uge.

Men jeg mener selv, at jeg ikke er i stand til at fortsætte på uddannelsen da jeg ikke finder mig veltilpas der, samtidig med at jeg slet ikke kan koncentrere mig.

Den egentlige grund til at jeg har fået en lægeerklæring er, at jeg er bange for at blive kaldt til samtale hos studievejlederen pga. for høj fravær, og jeg vil derfor have et "bevis" på at fraværet ikke er "pjæk".
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2016, 10:41   #29
GB2
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
GB2 er ny på vejen
http://paasygedagpenge.dk/regler-fak...e-og-dagpenge/

Citat: "Dagpenge til syge.
Sygedagpenge er penge fra det offentlige og er en ydelse for alle på arbejdsmarkedet uanset om du er i a-kasse eller ej. Vi betaler med andre ord over skatten. Men du skal alligevel have tilknytning til arbejdsmarkedet for at få sygedagpenge, når du bliver syg."

https://journalistforbundet.dk/Job--...r-med-myterne/

Citat:

"Har sygedagpenge noget med dagpengesystemet at gøre?"

”Nej. Man skal ikke være medlem af en A-kasse for at få sygedagpenge. Det, der ofte skaber forvirringen, er selve ordet ’sygedagpenge’. I virkeligheden er det ulykkeligt, at man har valgt at kalde ydelserne det samme, nemlig dagpenge, som er én ting, og så barselsdagpenge, som er noget andet, og sygedagpenge, som er noget helt tredje. Det er kun dagpengene, som A-kassen udbetaler. De to andre hører under kommunerne. Det er bare den samme sats, og så har man brugt det samme ord.”
GB2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2016, 11:17   #30
Tristan .
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2015
Indlæg: 127
Styrke: 0
Tristan . er ny på vejen
GB2 , det er en gammel tråd du har svaret i, men kan da godt være dit svar kan bruges af nogle alligevel.
Tristan . er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk depression kisser72 Alt det andet 4 13-01-2012 01:13
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49
Depression og flexjob Merje Spørgsmål ang fleksjob 3 15-03-2006 11:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension