K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2009, 01:42   #1
pjokke
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
pjokke er ny på vejen
Er det muligt at få førtidspension for mig

Jeg er ny herinde, men jeg har nogle spørgsmål...

Jeg er lige stoppet i flexjob som jeg desværre ikke kunne klare.

Jeg har colitis Ulcerosa, leddegigt og sjøgrens syndrom alle tingene hænger sammen og jeg er ved at give op....

Efter jeg har været i job gik min tarm i udbrud og jeg har svært ved at slå det ned, for ca et år siden fik jeg sjøgrens konstateret dvs jeg har ingen tåre og det gør ondt, drypper mine øjne med kunstige tåre hver time og sover med salve i øjnene om natten.

Kommunen mener ikke jeg er syg nok og jeg for ung til pension ( 41 ) men jeg kan dårligt hænge sammen og der udover tåler jeg meget dårligt min gigt og tarm medicin som jeg jo skal have dagligt.

Er der nogle der har erfaring for hvad kriterier der er for pension og om det vil være muligt for mig at få det..

Mange hilsner den fortvivlede
pjokke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 07:13   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej det er simpelthen for forskelligt fra kommune til kommune...Så ingen vil kunne sige om du opfylder kravene...
Selv folk med samme sygdomme får ikke samme ydelse...endda på samme kommune
Nu kommer det heller ikke kun an på dine sygdomme....det kommer i den grad også an på din arbejdsevne...En sag skal jo vurderes ud fra en helhed og ikke kun enkelte ting i en sag...

Den der med at du er for ung....den skal du ikke købe...det er noget de siger til alle...Reglerne siger at man kan søge førtidspension fra man er 18 år....og der er vel en grund til at man kan det...
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

Du har selv en mulighed for at søge pension...det har du efter §17 evt på forliggende grundlag...
Det kræver dog at du er 100% sikker på at de har alt hvad de skal bruge af papirer på dig...for at kunne træffe en ordentlig afgørelse...

Nu ved jeg ikke hvad du får af ydelse i øjeblikket...så jeg kan ikke råde dig til at søge efter en §17 på foreliggende grundlag...De fleste kommuner plejer at true en med at man vil få taget sin ledighedsydelse hvis man søger en pension...Det gør de selv om den eneste måde de kan tage den er ved en afprøvning af din arbejdsevne...De vil sikkert sige at siden du søger en pension...ja så står du ikke til rådighed for et fleksjob....og gør man ikke det...ja så må de faktisk gerne tage den....

Jeg kan kun tale for mit eget vedkommen....og jeg var/er så langt ude at jeg blev nød til at søge en §17 på det foreliggende grundlag....da jeg simpelthen ikke kunne leve op til de krav de stillede mig overfor...Jeg fik min pension...men uanset hvad de havde gjort...ja så havde jeg ikke kunne leve op til deres krav...så jeg var mere eller mindre tvunget til det...
Havde jeg bare kunne arbejde lidt så havde jeg nok ikke gjort det...men derimod nok forsøgt at få tilpasset et job til mig igennem en jobkonsulent....men som sagt...så kan man blive tvunget til det....uanset evt konsekvenserne af den handling...

Har du haft talt med din jobkonsulent ang at få et job som du evt kan klare...
Når man er visiteret til fleksjob...ja så skal de jo tilpasse jobbet efter ens arbejdsevne...også ved forværring i ens helbred...og hvis de tvivler på hvad man kan...ja så kan de jo arbejdsprøve en...så man kan få vished om det...

Har du haft talt med din læge og hvad h*n mener om din arbejdsevne..ud fra dine sygdomme...
Nu er det jo svært for os herinde at vide hvordan du har det...men alle ting skal være afprøvet før en pension overhovedet kommer på tale...

Hvad med din ressourceprofil....er den som den skal være...helt opdateret med korrekte oplysninger...Er du blevet partshørt i den og evt kommet med egne oplysninger...Hvis den ikke er helt opdateret med de nyeste oplysninger...ja så bør du tale med din sagsbehandler om at få den opdateret...

Men som sagt...så ser vi tit spørgsmålet...."kan jeg få en førtidspension" og for at være helt ærlig....så kan man ikke svare på det spørgsmål...

Vi har set folk som bliver kørt i en liggende sengetransport igennem falck ind til en samtale på kommunen hos jobkonsulenten ang jobopfølgning...hvor man virkelig sidder og tager sig til hovedet og tænker...dette sker bare ikke....

Vi har derimod også set nogle som lige har fået deres pension...som spørger om hvor de kan få et arbejde eller en uddannelse...nogle endda på fuld tid...og der tænker man også...dette kan da ikke passe...

Så hvis man selv mener at man er for syg til at arbejde...også selv om et job evt vil kunne blive tilpasset til en....med de skånehensyn der nu skal til...og ens sagsbehandler ikke mener at man opfylder kravene til en førtidspension så der kan blive lavet en afgørelse på det...
Ja så er der kun 1 måde at gøre det på....og det er ved at tvinge dem til at lave en afgørelse på det...og det kan man via en §17 på det foreliggende grundlag...

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

Hvis man søger efter §17 på det foreliggende grundlag....så skal sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension med det samme....

Det eneste de må lave færdigt...det er din ressourceprofil...den skal nemlig være fuldt opdateret når de laver en afgørelse..

De må ikke indhente flere papirer på dig...hverken læge papirer eller andet...

Du har dog selv mulighed for at vedlægge evt papirer indtil de er færdig med din ressourceprofil...

Jeg ved så ikke om du har kunne bruge nogle af disse oplysninger(det håber jeg da det har taget mig flere timer at skrive indlægget)...men forhåbentligt ved du nu lidt mere om det at søge en pension på det foreliggende grundlag...og evt konsekvenser af det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 08:09   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja det kan ingen svare på.

ja det med for ung glem det.
kommunen mener stadig man er for ung til pension om du er 64,5 år.

Har selv søgt en §17 og venter på svar. Desværre har kommunen snydt mig i den forstand jeg troede det var på det foreliggende grundlag.
det er godt nok en §17, men de har hentet flere oplysninger og nu ligger min sag bare stille. får sikkert ikke noget af vide før langt inde i 2010 og et nyt budget år.
har oven i købet et brev hvor der står sagen bliver afgjort inden 3 måneder.
det var den 30 oktober den frist udløb.
så husk og skriv §17 på det foreliggende grundlag

Det er nok den mulighed du har, når din sagsbehandler ikke er bag dig.
Min §17 er fordi min sagsbehandler selv opfordrede mig til det, cirka en uge før sygedagpenge stop.
så hvis jeg får nej, bliver det en rigtig sjov anke, når kommunen allerede har lavet masser af fejl.

Men hvis du ikke føler du kan mere i et flexjob, ja så havde jeg nok søgt den §17 det foreliggende grundlag

og ellers følge webmaster gode råd
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 14:15   #4
pjokke
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
pjokke er ny på vejen
Tak for info

Tusind tak for alt den information, jeg vil nu selv undersøge sagen, jeg mener selv med alt det jeg har, at jeg burde være selvskrevet til førtidspension

Men i har ret det er fra kommune til kommune......

Men tak for informationen

Hilsen Pjokke
pjokke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 23:20   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@MTVRV1...

Jeg ved godt at jeg lige kupper Pjokke´s tråd...håber det er i orden...

Kommunen har faktisk en vejlednings pligt i forhold til at sikre sig om du søger en §17 på foreliggende grundlag eller ej...og vejlede i forskellen på de 2...

Så der har du endnu en fejl til samlingen...

Kig nederst i denne afgørelse...

Citat:
Ankestyrelsen lagde endelig vægt på, at der ikke i forbindelse med ansøgers møde i kommunen den 10. januar 2003 om pensionsansøgningen blev truffet afgørelse om behandling af sagen på det foreliggende grundlag efter § 17, stk. 1, 3. punktum, i lov om social pension.


Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at ansøger ikke var tilstrækkelig vejledt om forskellen på behandling efter pensionslovens § 17 og § 18.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-021-04.aspx
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 10:58   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
webmaster

jeg siger mange tak for tippet.

det er nok endnu en i rækken. er ved at samle sammen til advokat, i tilfælde af et nej
til pension.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 17:31   #7
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
MTRTV1

Har du skrevet til din sagsbehandler, og fortalt at den lange ventetid
påvirker dig meget, og at du står uforstående overfor det, da du mener
at alle papirerne er i orden?

Pjokke

Hvis du kan bevise at din arbejdsevne er ubetydelig, varig, og at alle
behandlingsmuligheder er udtømte, så mener jeg sagtens du kan
søge førtidspension under paragraf 17
på det foreliggende grundlag.

Det er arbejdsprøvningerne som afgør arbejdsevnen.

Jeg har aldrig hørt at nogen har mistet ledighedsydelsen fordi de ikke
har fået førtidspension, men hvis ikke du kommer igennem med førtidspensionen, så skal du bare sige at du fortsat står til rådighed for
et fleksjob, hvilket jo også vil fremgå af afgørelsen, for kan du ikke
få førtidspension, så må det jo være fleksjob de mener du skal have.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 10:36   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Tanja

har rykket for 4 uger siden og ingen ting er sket.
er 100 procent sikker på der intet sker før i 2010 og nyt budget år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 16:18   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg synes sagtens du kan være bekendt at rykke dem igen, gerne
skriftligt, når du jo mener at alle papirerne er indhentet. men det
er selvfølgelig op til dig!
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det muligt ? Knp Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 23-06-2013 18:31
Et muligt fritidsprojekt ? TimeGuest Politik og Samfund 21 22-03-2013 11:02
Førtidspension - er det muligt? Miaolsen2000 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 13-11-2010 22:25
Er det mon muligt for mig med fp? Kloster Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-12-2009 17:09
Hvordan er DET muligt!? Razmo Politik og Samfund 10 16-09-2009 16:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension