K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2006, 16:40   #1
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Feriepenge optjent i 2004

Hej Pia B
Jeg er visiteret til fleksjob med tilbagevirkende kraft og er nu på ledighedsydelse. Da min sag var anket og jeg ikke anede om jeg var syg eller rask, holdt jeg ikke ferie i 2005. Jeg har derfor stadig 25 feriedage som først udløber 30.04.06. Så er mit spørgsmål om jeg skal holde ferien inden feriekortets udløb? Og der sker vel fradrag i ledighedsydelsen for de antal dage jeg holder ferie?
Næste spørgsmål er hvad nu hvis jeg ikke får holdt ferien hvordan får jeg så mine feriepenge og sker der fradrag i ledighedsydelsen i dette tilfælde?
Jeg håber spørgsmålet er forståeligt.
Med venlig hilsen
Susanne
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2006, 15:36   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Susanne.
Ja det antal dage du holder ferie, bliver fratrukket i ledighedsydelsen -
Som jeg har skrevet tidligere, skal du være opmærksom på, om det økonomisk kan betale sig for dig at få udbetalt din feriegodtgørelse.
Hvis din feriegodtgørelse pr. dag ikke overstiger ledighedsydelsen pr. dag, kan det ikke betale sig for dig.
Ledighedsydelsen pr. dag i 2006 er mellem brutto kr. 547,- til kr. 607,-. Den ledighedsydelse man modtager afhænger af ens hidtidige indtægter - hvis du fx før ledighedsydelse modtog max. sygedagpenge, modtager du også max. ledighedsydelse.

Du skal holde ferien inden feriekortets udløb. Hvis du ikke afholder ferien, bortfalder din feriegodtgørelse - det har ikke noget med at gøre at du er flekser, det er sådan ferielovgivningen er skruet sammen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2006, 16:10   #3
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Susanne.
Ja det antal dage du holder ferie, bliver fratrukket i ledighedsydelsen -
Som jeg har skrevet tidligere, skal du være opmærksom på, om det økonomisk kan betale sig for dig at få udbetalt din feriegodtgørelse.
Hvis din feriegodtgørelse pr. dag ikke overstiger ledighedsydelsen pr. dag, kan det ikke betale sig for dig.
Ledighedsydelsen pr. dag i 2006 er mellem brutto kr. 547,- til kr. 607,-. Den ledighedsydelse man modtager afhænger af ens hidtidige indtægter - hvis du fx før ledighedsydelse modtog max. sygedagpenge, modtager du også max. ledighedsydelse.

Du skal holde ferien inden feriekortets udløb. Hvis du ikke afholder ferien, bortfalder din feriegodtgørelse - det har ikke noget med at gøre at du er flekser, det er sådan ferielovgivningen er skruet sammen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2006, 19:21   #4
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Kære Pia
Tak for svaret. Blot kan jeg ikke forstå at feriegodtgørelsen bortfalder når feriekortet udløber. Sidste år havde jeg ikke afholdt ferie på grund af sygdom inden ferieårets udløb, og der blev de udbetalt af arbejdsgiver uden noget som helst fradrag i indkomst!. Så hvad er forskellen på i år og sidste år???
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2006, 20:39   #5
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Susanne.
Forskellen er, at du sidste år var sygemeldt - når man er sygemeldt, har man muligheden for at få udbetalt sin feriegodtgørelse, fordi man ikke kan afholde ferie. Nu er du visiteret til fleksjob, hvilket vil sige, at du igen står til rådighed for arbejdsmarkedet, og dermed har mulighed for at afholde din ferie.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2006, 13:56   #6
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Pia.
Jeg har talt med min fagforening og da jeg ikke har kunnet holde ferie på grund af feriehindring skal der heller ikke trækkes i ledighedsydelse. Pengene har man ret til at få udbetalt umiddelbart efter ferieperiodens udløb! Disse regler om feriehindring findes i bek. 1285 af 14/12 2004 om ferie § 24. Så jeg skal til møde på kommunen på torsdag og indtil da vil min sagsbehandler og fagforening tale sammen så jeg mener at jeg skal have udbetalt 3 uger uden fradrag og de resterende 2 uger skal naturligvis fradrages i ledighedsydelsen.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2006, 19:08   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Susanne.
Det er korrekt at det fremgår af bkg. § 24 stk. 3:

Stk. 3
En lønmodtager, som efter stk. 1 er helt eller delvist forhindret i at holde sin hovedferie umiddelbart op til ferieperiodens udløb, har ret til at få udbetalt feriepengene for hovedferien umiddelbart efter ferieperiodens udløb og senest ved ferieårets afslutning, uden at ferien holdes. Arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af lovens § 31 administrerer en feriekortordning, udbetaler feriepengene. Lønmodtageren kan i stedet vælge at holde ferien på et senere tidspunkt i ferieåret.

Det der skulle være sket var, at du skulle have dine feriepenge udbetalt i september måned, som er lige efter hovedferien. Du kan sagtens få dem udbetalt men da du nu modtager ledighedsydelse, kan der ske en modregning i din ledighedsydelse - i hvert fald hvis loven skal overholdes.
Det din fagforening ikke er opmærksom på er, at du nu modtager en offentlig ydelse, hvor det får betydning såfremt du får penge andre steder fra.

Men men, det hele handler om fra hvornår du er fundet fleksjobsberettiget eller berettiget til ledighedsydelse.
hvis du lige skriver til mig, fra hvornår du blev berettiget til ledighedsydelse, kan jeg fortælle helt nøjagtig hvad du er berettiget til!! (en lille detalje jeg lige har opdaget!!!)

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2006, 19:47   #8
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Pia
Jeg blev berettiget til ledighedsydelse fra 20/7 2005. Denne afgørelse blev først truffet efter en ankesag og jeg fik brev om denne afgørelse den 2/12 2005. Ledighedsydelsen er så blevet udbetalt med tilbagevirkende kraft.
Jeg blev dengang frarådet at holde ferie når jeg havde anket afgørelsen, idet det så ville kunne betragtes som jeg var rask og til fuld rådighed og det ville kunne påvirke ankesagen.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2006, 19:20   #9
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Feriepenge optjent i 2004

Summa summarum efter mødet i dag. Jeg holder 5 ugers ferie fra mandag. Loven er så kringlet at jeg ikke gider bøvle med den! Jeg får naturligvis fratrukket 5 ugers ledighedsydelse! Fair nok. Jeg var måske - måske ikke forhindret i at holde ferie dengang. Loven er meget uklar og jeg gider intet bevise. Men nu er jeg så "rask" at jeg kan afholde ferien. Basta og slut med det.Men det lykkelige ved det hele er, at jeg faktisk blev næsten tilbudt et fleksjob. Det er en nyoprettet stilling i et projekt sund mad på en skole! Jeg skulle tilberede og sælge diverse sundt i de store frikvarterer. Det lød godt og jeg vil blive indkaldt til samtale. S¨jeg glæder mig. Mit barnebarns forældre har bedt mig komme til assistance i næste uge, så jeg skal til København og min mand og jeg skal en tur til Bornholm i uge 10. Så det tegner lyst og lykkeligt. Jeg er i hvert fald stjerneglad!
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2006, 19:25   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Feriepenge optjent i 2004

Hej Susanne...

Det lyder godt nok som om det hele flasker sig for dig

Hav en god ferie til Bornholm og lad endelig os andre vide hvordan det går med samtale og fleksjob
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Klemt i elevator. 2004 lena Malling Din historie 4 02-12-2011 20:35
feriepenge optjent af sygedagpenge MTVRV1 Alt det andet 13 03-04-2011 12:47
Hvor længe skal man have arbejdet for at have optjent sin ret til sygedagpenge igen? Sivtop Alt det andet 6 23-10-2010 18:16
Feriepenge optjent via arbejde samtidig med pensionen MultiMick Alt det andet 1 03-02-2010 16:27
Optjent efterløn og flexjob THJ Spørgsmål ang fleksjob 7 20-04-2008 18:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension