K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2009, 12:28   #1
cosol
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Indlæg: 3
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
cosol er ny på vejen
hvor dan starter man en ftp sag op??

Hvor og hvordan får man / søger man førtidspension ?
Skal man kontakte egen læge eller er det ens physikiater der henviser, hvis man er urbejdsdygtig. Jeg var for nogle år siden langtidssygemeldt, men da perioden ophørte for sygedagpenge, var der en uvildig læge " der aldrig har set mig og jeg har aldrig mødt ham " der sagde jeg godt kunne klare et hjemmearbejde, som jeg havde på ca. 2 timer pr. uge nu kan jeg desværre heller ikke klare dette mere og har derfor måtte sige op. Da jeg i sin tid fik besked på dagpengene ophørte hvis jeg ikke kunne være / bevise jeg var rask inden 3 mdr. dette kunne jeg ikke da lægen skrev det var en stationær physisk lidelse, jeg måtte kontakte min a-kasse for at få dagpenge, men de sagde bare at kommunen ikke bare kunne henvise mig til dagpenge da jeg jo ikke var tilrådighed for arbejdsmarkedet derfor blev jeg smidt ud af a-kassen. Nu har jeg hverken en a-kasse eller nogen indtægt ej heller mulighed for at komme i job, hvor og hvordan søger jeg førtidspension og hvor længe vare en sag før den afgøres + hvad skal man igennem.
Aner simpelthen ikke hvordan sagen skal gribes an.
cosol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2009, 16:10   #2
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Det job du havde? Du skriver 2 timer om ugen? Hvordan har du kunne leve af det

Hvis du er syg, så kan kommunen da ikke bare henvise til a-kassen og dagpenge. Det er desværre nok lidt sent at klage nu - men det lyder for mig som om du er blevet snydt af kommunen.

For at starte en ftp sag op, skal du henvende dig hos kommunen/jobcenter vedr. kontanthjælp, og så forklare din situation. Hvis de finder på noget aktiveringspjat som du ikke kan klare, så får du en sygemelding fra din læge.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2009, 16:44   #3
cosol
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Indlæg: 3
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
cosol er ny på vejen
Jobbet jeg havde var lidt hjemmearbejde (bogføring/fakturering) og det skulle være grunden til en eller anden læge jeg aldrig har mødt sagde jeg kunne klare det job uden videre. Har levet af min mands indtægt som ikke er i den store afdeling. Så vi har klaret os for under 350.000 2 voksne og to børn Nu er det bare gået helt i hårdknude. Grunden til jeg holdt ved de to timer var for at have bare lidt at lave, jeg ikke har været i kontakt med andre mennesker siden jeg blev sygemeldt og afvist af kommunen, hverken min eller min mands familie eller andre. Alle familiekomsamner, begravelser o.s.v. klarer min mand alene. Takker hver dag for han ikke har givet op endnu, han ved bare ikke hvad han skal/kan gøre Så det er total uoverskueligt hvis en arbejdsprøvning skulle komme på tale det jeg slet ikke overskue.
cosol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2009, 19:14   #4
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Hvornår har du sidst talt med din læge? Det er jo altid en mulighed at blive sygemeldt hvis du sendes ud i noget, som dit helbred ikke holder til. Desværre er dog sådan at det normalt er noget nær umuligt at få en førtidspension uden arbejdsprøvning, med mindre man er døende. Men en arbejdsprøvning kan være mange forskellige ting. Det er ihvertfald vigtigt at du har din læge ind over, og har opbakning derfra, før du foretager dig noget.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2009, 21:02   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil bare lige indskyde, at jeg ikke er døende, men måtte simpelthen ikke arbejdsprøves, hvorfor jeg fik tilkendt førtidspensionen UDEN at være i nærheden af en arbejdsprøvning.

Enig med Kohai, det er NU du skal have din læge med indover!
Du skal få bestilt en tidhos lægen, hvor i sammen kan få talt om førtidspension, så du ved helt konkret om det er en ide og en tanke din læge er med på - for i skal jo kæmpe kampen sammen. Det kan også være en god ide med en psykiater - hvis ikke du allerede HAR en, for han/hun skal stå for dem medicinske del af sagen.

Førtidspension søges ved at du henvender til på kommunen og beder om en sagsbehandler - du kan evt ringe i første omgang og få en tid.
Der fortæller du så, at du gerne vil søge førtidspension og så går det hele somregl pr automatik.

Arbejdsprøvning kommer kun på tale hvis din læge, psykiater mf mener at du kan deltage.

I min sag skrev læge, psykiater, psykolog mf at jeg IKKE måtte arbejdsprøves da det ville medføre forværringer af tilstanden. Lægekonsulenterne skrev det var kontraindiceret. Og sagsbehandleren konkluderede at det var direkte nyttesløst.

Så jo, det kan godt lade sig gøre at undgå det.

Hvor lang tid en førtidspensionssag vare, er umuligt at svare på!!!!
Min egen tog 1,5 år (hvilket er ekstremt hurtigt), nogle går endnu hurtigere, men de fleste strækker sig fra 2 år og op.....

Hvis du søger førtidspension efter §17 - altså på det foreliggende grundlag, så må det MAX tage 3 mdr!!!

Sidst redigeret af Ninja; 23-05-2009 kl. 21:05.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 13:32   #6
cosol
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Indlæg: 3
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
cosol er ny på vejen
Det er mange år siden jeg sidst har prøvet lægen, det har jeg prøvet mange gange i mit liv, men hver gang ender det med at jeg stopper og istedet for låst min dør. Siden sidste lægebesøg er vi igen flyttet grundet min mands job, og igen ny læge . Har været henvist til psykiater flere gange men har hver gang give op, enten fordi jeg ikke overskuer at tage afsted eller også fordi de kommer for tæt på ( det er et stort problem ) bliver jeg bedt om selv at ringe og bestille en tid, får jeg det aldrig gjort, en af grundene til jeg nu også har måtte sige farvel til mit hjemmearbejd med regnskab, var at hvis der skulle ringes til en kunde eller min telefon ringer kan jeg ikke tage den mere lader den simpelthen ringe, mens mit hjerte hamre derud af.
Det er pludselig gået op for mig hvor sårbar jeg egentlig er hvis min mand giver op og vil skilles eller der sker ham et eller andet alvorligt.
Jeg tager mig tit i at blive lidt gal på ham, fordi jeg har det skidt og vil have ham til at gøre et eller andet, hver gang er hans svar bare "hvad vil du have jeg skal gøre" og det kan jeg ikke svare ham på. Tak for jeres svar det er dejligt at jeg ved et tilfælde faldt over denne hjemmeside, måske det på et tidspunkt kan give mig lidt mod til et nyt behandlingsforsøg.
cosol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2009, 21:21   #7
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Hej Cosol

Jeg synes lige jeg vil tilføje, at det ikke er alle
psykiske lidelser, som kan føre til en førtidspension,
nogle gange mener man der er behandlingsmuligheder,
men jeg synes også du skal starte hos din læge.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2009, 19:39   #8
sas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
sas er ny på vejen
Alle kan søge om førtidspension

Hvis du ønsker at søge førtidspension, skal du rette henvendelse til din sagsbehandler i kommunen eller blot kontakte jobcentret herom.
Alle har ret til at søge førtidspension, om man modtager ydelse eller ej.
Hvis man søger på det foreliggende grundlag skal din sag behandles i løbet af 3 mdr. Det skal dog siges at der så søges udfra de oplysninger der er i din sag og muligvis vil man indstille til afslag.
ALLE revaliderings- behandlings og aktiveringsmuligheder skal være afprøvet før man kan bevilge en pension!
sas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2009, 01:21   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Husk lige at når man søger en § 17 så SKAL man skrive et det er på forliggende grundlag det er ikke nok at skrive § 17
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sådan starter du en underskriftsindsamling L.S. Politik og Samfund 12 09-09-2013 23:11
Hvornår starter en sag? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 25-08-2010 15:16
Psykiske - Hvor starter jeg? Fido Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 31-05-2010 16:21
Hvor starter jeg - Hvad gør jeg? Klund Alt det andet 3 13-04-2008 23:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension