K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2007, 02:37   #1
lina
På vej til at lære K10
 
linas avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2006
Lokation: Århus
Indlæg: 3
Styrke: 0
lina er ny på vejen
Pension med tilbagevirkende kraft?

Hej

Jeg står til (sandsynligvis) at blive tilkendt pension. Min kontaktperson på job(reva)centeret sendte ansøgningen elektronisk i oktober. Hun rykkede for et svar i november og fik at vide af min sagsbehandler, at hun ikke havde modtaget den som e-post. Den blev så sendt med posten i november. I januar modtog jeg brev om at komme ind og underskrive den reviderede ressourceprofil. Det kunne af flere årsager først lade sig gøre i februar.
Det er en måned siden nu.
Jeg skal lige sige, at jeg heldigvis ikke har specielle økonomiske problemer i ventetiden, selvom mine dagpenge var udløbet. Jeg har været ovenudheldig synes jeg at få bevilget sygedagpenge, indtil afgørelsen er taget.
Jeg mødte så en veninde forleden, der fortalte, at hun havde en bekendt, der havde fået bevilget pension med tilbagevirkende kraft.

Nu er min tanke så, om det har været efter den gamle ordning? Sker det også efter den nye ordning? Jeg ville vist ikke få noget ud af det, da det sikkert ville skulle tilbagebetales alligevel.
lina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2007, 20:43   #2
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Pension med tilbagevirkende kraft?

Man kan ikke tilkende pension med tilbagevirkende kraft, medmindre at det handler om at Den Sociale Sikringsstyrelse (nu beskæftigelsesankenævnet) har omgjort en afgørelse som kommunen har truffet.

I dag, træffer kommunen afgørelse om hvornår der kan påbegyndes en sag om pension, og har herefter 3 måneder til at træffe afgørelse om berettigelse til pension. Pensionen bliver så tilkendt den første i måneden efter afgørelsen er truffet. Hvis de overskrider de 3 måneder, bliver det med tilbagevirkende kraft.

Mvh Soc.formidleren

Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2007, 00:23   #3
lina
På vej til at lære K10
 
linas avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2006
Lokation: Århus
Indlæg: 3
Styrke: 0
lina er ny på vejen
RE: Pension med tilbagevirkende kraft?

Hvornår regner man de tre måneder fra? Hvis de tre måneder skal regnes fra, at ansøgningen blev sendt på papir i november, er det jo også ved at være de tre måneder siden. Eller regnes de tre måneder først fra, at den reviderede ressourceprofil er underskrevet?
lina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2007, 04:07   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: Pension med tilbagevirkende kraft?

Her er hvad jeg fandt på dette link: http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187

Citat:
En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Tidspunktet for sagens overgang til behandling som en førtidspensionssag skal klart fremgå af sagen, og tidspunktet skal meddeles borgeren, da denne dato kan få central betydning bl.a. for udbetalingen.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2007, 18:36   #5
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Pension med tilbagevirkende kraft?

Rigtigt som webmaster har skrevet.
Den dag der er påbegyndt en ansøgning om pension, får du en afgørelse hvor det direkte står - og det er datoen der regnes fra.
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 14:37   #6
Henriette1969
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
Henriette1969 er ny på vejen
Gælder det også efter en § 17-ansøgning ?

Jeg har fået FP efter § 17 1/10, afgørelsen blev truffet 23/9 og min ansøgning fik kommunen 17/6. Vil jeg så være berettiget til 3 måneders tilbagevirkning ?
Henriette1969 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 14:51   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Som jeg forstår det er det ikke fra den dag kommunen fik din ansøgning.

Men fra den dag pensionssagen officielt er indledt.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 14:59   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Som jeg forstår det er det ikke fra den dag kommunen fik din ansøgning.

Men fra den dag pensionssagen officielt er indledt.
Korrekt, og det er den dag hvor sagen er overgået til behandling efter reglerne om pension, hvilket er den dag hvor sagen lander hos pensionsnævnet, altså dem der skal tage den endelige beslutning.

Så jeg mener ikke, at Henriette1969 får fp med tilbagevirkende kraft, men får den fra d. 1/10.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 15:03   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Arh, det må vel være fra et sted mellem d. 17/6 og 23/9...?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 15:13   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
annagw, Henriette skrev sådan her:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Henriette1969 Se meddelelser
Jeg har fået FP efter § 17 1/10, afgørelsen blev truffet 23/9 og min ansøgning fik kommunen 17/6. Vil jeg så være berettiget til 3 måneders tilbagevirkning ?
Altså, hun afleverede ansøgningen d. 17/6, og d. 23/9 blev der truffet beslutning om, at Henriette1969 var tilkendt førtidspension med virkning fra d. 1/10.

Så for mig ser det ud til at kommunen har truffet beslutningen inden for de 3 mdr. efter, at sagen er overgået til behandling efter reglerne om pension.

Og derfor er der, såvidt jeg kan se, ikke noget forkert i, at fp'en er tilkendt fra 1/10.

Desuden har Henriette1969 ikke skrevet om hun har søgt på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Kun hvis kommunen overskrider de 3 mdr. får man med tilbagevirkende kraft, og i så fald er det fra den dag hvor de 3 mdr. blev overskredet, og kun hvis man har søgt på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FT med tilbagevirkende kraft? kbh Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 3 13-09-2012 09:21
Privat pension med tilbagevirkende kraft Jørgine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 07-03-2011 11:54
pension med tilbagevirkende kraft ? sunype Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 19-12-2009 18:39
med tilbagevirkende kraft fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-09-2008 13:43
FØP med tilbagevirkende kraft ????? Silke Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-04-2008 09:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension