K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2014, 22:50   #31
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nye muligheder for syge ledige

http://vafo.dk/article/20130715/ARTIKLER/130719919

"- På det punkt er reformen en klar forbedring. Derfor er det heller ikke nødvendigvis korrekt, når private rådgivere op til reformens ikrafttræden opfordrede borgerne til at søge pension på der foreliggende grundlag. Selve lovteksten i forhold til fleksjob eller førtidspension er der ikke ændret på ved reformen, men vi nu kan give fleksjob til borgere, der kan arbejde ned til en time om dagen, siger Michael Petterson.

Tidligere var praksis, at borgere på fleksjob som hovedregel skulle kunne levere mellem 12 og 18 timers arbejde om ugen.
"


Jeg kan kun konstaterer, at der åbenbart er 98 forskellige meninger om hvor få timer der kan bevilges fleksjob i dag. Helt uden kendskab til virkeligheden udtaler mange kommuners embedsmænd sig i offentligheden om noget de ikke har viden om.

Hvornår mon det går op for dem, at der bevilges fleksjob ned til 900 sekunder om ugen? S.U.

De må være sønderjyder, da l..... skal sælges uanset hvad.

Triste og vrede hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 22:57   #32
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
DUKH. Hvor mange timer skal man arbejde for at være berettiget til fleksjob?

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...mer-i-fleksjob

Jeg er pt. i arbejdsprøvning og kan arbejde 2 timer effektivt om ugen. Jeg er i tvivl om, jeg nogensinde vil kunne komme til at arbejde yderligere. Min praktiserende læge mener, at min helbredsmæssige tilstand er stationær.

Jeg vil gerne fortsat være på arbejdsmarkedet og vil høre, om det er muligt at få tilkendt fleksjob, når jeg blot kan arbejde 2 timer effektivt om ugen?

Svar:

De generelle betingelser for ret til fleksjob skal være opfyldte, såsom at du har en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne. Se mere herom i DUKH's lovguide om fleksjob.

Selvom du har en begrænset arbejdsevne på gangske få timer, vil du kunne være berettiget til fleksjob.

Uddybning:

Efter førtidspension- og fleksjob reformen, som trådte i kraft 1. januar 2013, er det muligt at få fleksjob ned til ganske få timer om ugen.

Ankestyrelsen har i principafgørelse 25-14 præciseret, at ved en effektiv arbejdstid på ca. 2 timer om ugen var den pågældende borger berettiget til fleksjob. I en anden sag var borgeren berettiget til fleksjob med en effektiv arbejdstid på ca. 40 minutter om ugen. Det afgørende i sagerne var, at det ikke kunne udelukkes, at arbejdsevnen ville kunne udvikles indenfor en rimelig periode.

Det betyder, at du som borger kan være berettiget til fleksjob med en meget begrænset arbejdsevne helt ned til 40 minutter effektivt om ugen, men det er dog en betingelse, at kommunen vurderer, at din arbejdsevne kan udvikles, således at din samlede arbejdsindsats kan øges indenfor en rimelig periode.

Såfremt du er ansat i et fleksjob, skal kommunen følge op på sagen efter 2½ år og 4½ år. Hvis du er ledig i fleksjob og modtager ledighedsydelse, skal kommunen følge op, når du har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Hvis kommunen ved en af opfølgningerne finder, at du ikke længere opfylder betingelserne for fleksjob, f.eks. fordi du fortsat er på begrænset timetal og det vurderes, at din arbejdsevne ikke kan forbedres, skal kommunen vurdere, om der er grundlag for opstart af førtidspensionssag.

DUKH kan ikke svare dig på, hvorvidt du konkret vil være berettiget til fleksjob. Det er relevant for dig, at du kontakter dit jobcenteret med henblik på afklaring heraf.
Yderligere informationer:

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 69-70
Ankestyrelsens principafgørelse 25-14
DUKH's lovguide om fleksjob

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-08-2014, 21:18   #33
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
21 minutters arbejdsuge sendte Ann i seng

Udviklinger er ikke alvorlig, men bizar og modbydelig. PH

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/fa...9%3A00+%2B0200

"En arbejdsskade, en hjertesygdom og fem rygoperationer havde Ann Charlotte Johansen (52) bag sig, da hun i foråret 2013 blev sendt i arbejdsprøvning af Norddjurs Kommune. Den tidligere buschauffør skulle være piccoline på Glesborg Skole på Djursland.

Ann Charlotte Johansen skulle gradvist op på fuld tid. Men hendes effektive arbejdstid endte med at blive 21 minutter. Om ugen. Smerterne i ryg og nakke tvang hende til at bruge det meste af arbejdsdagen i sengen. En seng, som Norddjurs Kommune havde købt og stillet op til hende på sundhedsplejerskens kontor.

- Jeg kunne ikke gå de 100 meter fra lærerværelset til biblioteket. Jeg kunne ikke bukke mig og stille kopper i opvaskemaskinen. Jeg kunne lige klare at lave kaffe til lærerne om morgenen. Så måtte jeg lægge mig, siger Ann Charlotte Johansen
."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 22:52   #34
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Web, skriver, spørger...

"Og så skal vi ikke glemme at den udviklingsmulighed der skal være....ja den er "på sigt"...

Man kan så spørge om hvad "på sigt" er for en størrelse.
..."

Jeg stiller spørgsmålet:

Hvor lang tid er "på sigt" ?

Ingen forklaring findes, men udtrykket er nyt, muligvis opfundet af juristerne til denne periode af den sociale verden.

http://www.dsn.dk/arkiv/oss_faq.htm

På sigt

Spørgsmål:

Jeg hører tit udtrykket på sigt. Skal det ikke være enten på kort sigt eller på lang(t)/længere sigt?

Svar:

Udtrykket på sigt er af nyere dato. If. Pia Jarvad: Nye ord. Ordbog over nye ord i dansk 1955-1998, Gyldendal 1999, er det kommet ind i dansk omkring 1980. Det er en direkte overtagelse af det svenske på sikt, der opstod omkring 1950. Det bliver brugt med betydningen 'betragtet frem i tiden': Jeg frygter at det på sigt kan give problemer, På sigt er det ikke en holdbar situation, Vi vil på sigt forsøge at udvikle andre produkter, Aktioner nytter på sigt.

Rent grammatisk er udtrykket korrekt nok, men der er utvivlsomt stadig er en del der - ligesom du - finder på sigt uden kort eller lang(t)/længere påfaldende, og det kan naturligvis være en grund til at undgå det.


Grunden kunne være, at juristerne havde brug for et ord, "på sigt" som almindelige borgere ikke kunne tyde til egen fordel.

Det må man jo sige, er lykkedes til fulde.

"På sigt findes en spinkel mulighed for en forbedring af arbejdsevnen"

Derfor kan vi kører dig rundt i manegen i mange år og ødelægge både dit liv og helbredt. Derfor er befolkningen så svage, at de ikke protesterer når der bevilges fleksjob ned til 900 sekunder om ugen, til alvorligt syge mennesker.

Meget kan vi sige om danske embedsmænd, men dygtige det er de sgu.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen bruger ordet "rimelig periode"

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...-kan-udvikles/

"Der er ikke en fast nedre grænse for den aktuelle arbejdsevne i forbindelse med visitation til et fleksjob. En borger, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, kan få tilbud om fleksjob, hvis der er mulighed for, at hans eller hendes arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode, oplyser beskæftigelsesminister Mette Frederiksen"

Spørgsmål:

Hvor lang tid er en "rimelig periode"?

Det eneste tidsperspektiv jeg har kunne finde er følgende:

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%...ing_og_losning

"en rimelig tid, normalt målt i timer, benyttes ved tømning af skibet."

Men nu er syge medborgere jo ikke en gammel skude, så svaret må ligge ude i fremtiden, inden for en rimelig periode eller på sigt!


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-08-2014 kl. 00:51.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 23:05   #35
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Peter, der er så mange nye begreber fra den daglige tilstedeværelse, som bliver inddraget i jura'en idag. Og det hele er så "løst" begrundet.


Det er jo helt vildt, hvilken konsekvens det har i praksis, når man forsøger at begå sig på moderne dansk i jura-verdenen.. Det harmonerer ikke særlig godt sammen.

Og de ved det!
Men foretager sig intet.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 08:44   #36
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at jeg har set skrevet at der menes 2.5år, hvorefter der skal foretages ny vurdering i rehabteam, og evt tilkendes pension, hvis der IKKE sker en udvikling.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 19:07   #37
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er nok ikke i en ordbog man skal se efter disse ting....det er jo elastik i metermål som gør at ingen kan vide hvad der menes..

Måske meget smart....hvis man er politiker og skal spare en masse penge...

Men desværre ikke særligt smart hvis man er borgeren der bliver udsat for disse "elastik i metermål" metoder...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2014, 22:18   #38
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 15
maruus er ny på vejen
I dag er jeg til min egen store glæde og befrielse blevet folkpensionist efter at have være i 4 fleksjob siden loven om fleksjob blev vedtaget .. gudskelov siger jeg ... men hvor har jeg ondt af alle de mennesker der bliver udsat for elastiktråden i kommunerne... magteløsheden har i den grad tager overhånd uden at nogen er i stand til at varetage syge menneskers behov ... jeg har givet op... kan ikke følge med længere i umenneskelighederne som vores syge befolkning nu er udsat for, blot for at holde dem på abejdsmarkedet for enhver pris og for at gøre politikerne tilfreds ... ... jeg bliver mentalt dårlig ... Gud bevareDanmark og det danske folk ... hvis blot man kunne lade i det mindste ham styre ens liv og have den overordnede tro på at det kunne lade sig gøre.. desværre er jeg selv blevet ateist i livets forløb.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2014, 14:18   #39
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Endnu et tilfælde af politisk sludder, hvor....

... hvor politisk magtfulde fra den private interesseorganisation KL, forsøger at pludre, for at give omgivelserne det indtryk, at man egentlig er et sympatisk menneske og politiker:

Hvis følgende udsagn er korrekte er vedkommende en politisk fusentaster som enten er fræk eller taler om noget vedkommende ikke har viden om:

http://www.avisen.dk/opraab-kommuner...px?fk=1&deck=A


Dog bør der være en bagatelgrænse, når borgere har en effektiv arbejdstid på under en time, mener han.

Jeg kender ikke den konkrete sag, men hvis folk har en effektiv arbejdstid på 21 minutter om ugen, så burde der være mulighed for at lade borgeren være i fred,” siger Preben Andersen.

Vågn op Preben Andersen, Dansk Folkeparti, DF har selv forhandlet reglerne igennem og accepteret, at det er embedsmænd/kvinder i Ankestyrelsen som fastsætter hvor meget et menneske kan arbejde i Danmark.

Der er mennesker som bevilges 900 SEKUNDER om ugen, mand.

Så lav l..... om eller ti.

Læs iøvrigt de mange oplysende indlæg til artiklen.

Socialdemokraternes socialordfører, Pernille Rosenkranz-Theil, siger til gengæld:

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/fle...oertidspension

- Jeg havde ikke forestillet mig, at vi skulle tænke i minutter, da man i sin tid lagde en ”ingen nedre grænse” for antallet af timer, der kan bevilges fleksjob til. Andre i forligskredsen kan have tænkt anderledes. Men min mavefornemmelse siger mig, at en kommune går i lidt for små sko, hvis man stiller krav om, at en person skal arbejde i 40 minutter om ugen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

I offentligheden siger hun: det må vi se på, for at lave om.

Hvor ynkeligt!

Ti stille, vi gider ikke hører jeres ynkelige udsagn, hvis i mener det I siger , så påbegynd en ændring. Ellers ti stille.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/10/05/233234.htm

"Danskernes tillid til politikerne er helt i bund"

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-10-2014 kl. 16:26.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-10-2014, 17:15   #40
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Belejligt svarer han ikke på det med at kommunerne ser bort fra erklæringer osv fra læger, speciallæger osv...

Fusentaster, svindlere, bondefangere osv osv....de kan kaldes for mange ting...

Det eneste som DF er interesseret i....det er bestemt ikke borgerne velfærd eller deres helbred...

Nej det eneste de er interesseret i....det er at få folk til at stemme på dem....og hvis de fortæller det som folk gerne vil høre ja så er der større chance for at folk vil stemme på dem..

Hvis man følger med i politik...ja så vil man lægge mærke til at der ALTID er en fra DF til at udtale sig diverse ting som er dårlige for borgerne....og de siger ALTID det som borgerne vil høre...

Hvis man så kigger på hvad DF rent faktisk stemmer igennem folketinget og hvad de rent faktisk er villige til at stemme ind....ting som virkelig går hårdt ud over de svage borgere....

Ja så ville man bestemt ikke stemme på dem næste gang...

Men DF er heldige....snu...smarte....kald det hvad du vil....de ved udmærket godt at folk ikke gider følge med i hvad der rent faktisk bliver stemt i folketinget....

Det eneste folk høre....ja det er det sludder som diverse fra DF udtaler sig om i pressen....

Overskrifter....det er det som folk bedømmer dem ud fra...

Yderst sørgeligt....men jeg kan nu sagtens forstå folk...i at de ikke gider følge med i politik....

Det er mange gange til at brække sig over....som dovne Olsen ville sige...

I dag lærer politikere et par sætninger og disse gentager de konstant....lidt som man gjorde i Hitlers tid...

Siger man ting nok og tit nok...ja så kan man overbevise de fleste mennesker om at det de siger er sandt...

De er direkte oplært til at IKKE svare på direkte spørgsmål...og diverse medier er desværre for dårlige til at trænge igennem og holde fast på at de vil have svar på det de spørger om..

Det eneste som ville kunne tælle....ja det er hvis de lavede denne tåbelige lovgivning om...

Men det er de bestemt ikke interesseret i...

Spørg jer selv....om hvordan man kan stå og sige at noget er for dårligt...alt imens det er en selv der har lavet det og man gør absolut INTET for at lave om på det..

Det er desværre fusk og eneste grund til at de gør det ja det er fordi de godt ved at det er det som folk gerne vil høre og pga af at de gerne vil have din stemme ved næste valg..

Man bør stemme ud fra et partis handlinger og ikke ud fra det de siger....uanset om det er rød, blå, grøn eller grønlyseblå...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension