K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2011, 17:17   #21
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Min ressourceprofil vil de have mig til at skrive under på selvom den ikke er færdig - der mangler en vurdering af arbejdsevne.
Jeg måtte så beklage at jeg pga. mine kognitive problemer ikke kunne gennemskue hvad der skete hvis jeg skrev under på den når den nu ikke var færdig.

Dette måtte de så accepterer

Tumnus
Det var dagens griner !
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 17:25   #22
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg faldt lige over den her.... En vejledning til lovgivningen:

Ledighedsydelse under sygdom og barsel


Personer, der modtager ledighedsydelse, bevarer retten til at modtage ledighedsydelse under sygdom eller barsel. Hvis personen har modtaget sygedagpenge, og bliver visiteret til fleksjob, ophører retten til sygedagpenge, og personen kan i stedet modtage ledighedsydelse, også hvis personen fortsat er syg. Dette gælder også, hvis personen bliver afskediget, og personen ikke vil være i stand til at genoptage et fleksjob på det hidtidige niveau.

Se Ankestyrelsens Principafgørelse D-5-06, hvor det fremgår, at retten til sygedagpenge ikke kunne bevares under fortsat jobtræning efter visitation til fleksjob og overgang til ledighedsydelse. Der forelå ikke længere uarbejdsdygtighed, idet det ikke kunne påregnes, at borgeren ville vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår.

I forbindelse med sygdom skal kommunen foretage opfølgning efter reglerne i § 12 b. Kommunen skal, hver gang en person melder sig syg, vurdere, om der er behov for at udarbejde en plan om sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Kommunen skal foretage løbende vurdering med henblik på, om der er behov for behandling, optræning m.v. i forbindelse med sygdommen. Hvis kommunen har udarbejdet en sygeopfølgningsplan, skal der ske opfølgning i forbindelse med det individuelle kontaktforløb efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Ovenstående er hentet herfra:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133912
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 17:29   #23
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg er osse henvist til sygedagpenge, blev fyret mens jeg var syg, men det var så ikke årsagen.

Årsagen manglende arbejde på arbejdspladsen, men jeg er stadig sygmeldt, og ryger på ledighedsydelse når jeg er raskmeldt.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 15:07   #24
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Jeg har i dag været i kontakt med flere personer på kommunen, og endte hos en der sidder med netop sygedagpenge og ledighedsydelse, og jeg har fået dette at gå efter. Det er det de går efter...

§ 74 i lov om aktiv socialpolitik fortæller at ledighedsydelse udbetales til personer, der er berettiget til fleksjob. Ledighedsydelse kan udbetales

1) I perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob

2) Ved ledighed efter et fleksjob

3) I perioder med sygdom eller barsel

4) Ved afholdelse af ferie eller

5) Ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.


Ledighedsydelse = dagpenge (fra a-kassen) og man kan heller ikke modtage dagpenge hvis du er syg og i job.


I det du er ansat i et fleksjob har du de samme rettigheder som en der er ansat ordinært. Det vil altså også sige at hvis man bliver syg så er det sygedagpenge og der forsætter man til man er rask uanset om man i forvejen er blevet fyret.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 16:00   #25
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
1000 tak fordi du gad at undersøge, det betyder rigtig meget for mig.

Jeg har ikke det store overskud pga kroniske smerter og ved at jeg skal vælge mine kampe - jeg magter ikke mere at kæmpe dem alle mere

Men denne sag agter jeg at følge til døren - det er så frækt at de snyder masser af folk ved ikke at udbetale den rigtige ydelse

Tumnus
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 16:01   #26
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Jeg har i dag været i kontakt med flere personer på kommunen, og endte hos en der sidder med netop sygedagpenge og ledighedsydelse, og jeg har fået dette at gå efter. Det er det de går efter...

§ 74 i lov om aktiv socialpolitik fortæller at ledighedsydelse udbetales til personer, der er berettiget til fleksjob. Ledighedsydelse kan udbetales

1) I perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob

2) Ved ledighed efter et fleksjob

3) I perioder med sygdom eller barsel

4) Ved afholdelse af ferie eller

5) Ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.


Ledighedsydelse = dagpenge (fra a-kassen) og man kan heller ikke modtage dagpenge hvis du er syg og i job.



I det du er ansat i et fleksjob har du de samme rettigheder som en der er ansat ordinært. Det vil altså også sige at hvis man bliver syg så er det sygedagpenge og der forsætter man til man er rask uanset om man i forvejen er blevet fyret.

Det kan man slet ikke bruge til noget... Ledighedsydelse ER ledighedsydelse... Ikke dagpenge eller sygedagpenge. Det siger af sig selv. Så tolker de lovgivningen ragende forkert... Helt til grin... Iøvrigt er man heller ikke i en a-kasse, når man er fleksjobber. I ovenstående lovgivning står der jo helt klart "Ledighedsydelse kan udbetales...."... Ergo intet om, at det er sygedagpenge, der skal udbetales ved sygdom og fyring fra fleksjobansættelse.


Se ivørigt vejledningen jeg har skrevet i #22, den vejledning er netop til den paragraf, du lige har sat ind. (det har jeg også skrevet i #10 - hvor jeg satte paragraften stk. 5 ind, som er den nyeste lovgivning.)

Sidst redigeret af curls; 25-05-2011 kl. 16:10.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 16:32   #27
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
LEDIGHEDSYDELSE ER SIDESTILLET MED DAGPENGE, og bliver udbetalt på samme præmisser som dagpenge fra en fagforening....

Og vi skal altså ikke behandles anderledes end andre sygemeldte, som heller ikke får dagpenge hvis de er sygemeldte, men sygedagpenge....


Vi er altså ikke et specielt folkefærd der skal særbehandles, vi bliver også ansat på samme præmisser som de andre ansatte hvad angår vilkår for bla. fyring og lign.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af sygedagpenge - ledighedsydelse eller kontakthjælp? Jasv Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 02-07-2012 22:12
Flexjob sygedagpenge eller ledighedsydelse Som Spørgsmål ang fleksjob 3 27-09-2011 06:57
Ledighedsydelse i kr pr. uge eller måned hope123 Spørgsmål ang fleksjob 17 20-05-2010 10:32
Kontanthjælp eller ledighedsydelse? zuza Nyt om loven 0 08-01-2008 00:10
Ledighedsydelse eller hvad? Xeva Spørgsmål ang fleksjob 12 12-10-2007 20:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension