K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2009, 01:51   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Befordringsgodtgørelse

Jeg skal jo til den her speciallæge (som slet ikke er så special alligevel)
Hvis jeg skulle af sted alene, ville det tage 25 timer da jeg ikke har kørekort, men nu kan jeg jo så slet ikke alene, så har en mand der kører.

Jeg er meget fast besluttet på at jeg vil have dækket udgifterne til kørslen (ikke til de 25 timer, både fordi manden skal tage fri (igen igen) og fordi at nu han kører sparer jeg dem faktisk for en hel del penge, bla overnatning) og har rodet efter det, hvilket har givet følgende resultat... hold på hat og briller:

Citat:
Kapitel 15
Befordringsgodtgørelse m.v.
§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km.

Stk. 2. Ved tilbud efter kapitel 10 og 12 godtgøres 0,85 kr. pr. km (1. juli 2002).

Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, 5 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Citat:
§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
4)personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5

7)personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet
Citat:
Kapitel 6 Revalidering
Jeg modtager reva ydelse.

Citat:
Kapitel 10
Vejledning og opkvalificering
§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:
1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb
Jeg håber det er sat op så i kan hitte rundt i det *s* det findes her: http://cabi-lw.lovportaler.dk/showdo...lov20030419#p2 Men der er det endnu mere forvirrende fordi man er nød til at åbne 50 andre sider samtidig.

Så langt så godt *s*

1 punkt: afklarings forløb, er speciallæge ikke det? Det vil jeg så bestemt mene at det er i dette tilfælde, efter som at de endnu ikke har skrevet at sagen er overgået til at være en FP sag, og det uden tvivl er FP de stiler efter (de har aldrig skrevet det men sagt det 100 gange eller sådan noget)

punkt 2: Punkt 1 antaget, så går jeg sten sikkert ind under § 82 (se første QUOTE) Det store spørgsmål er så om jeg går ind under stk 5???

Mit eget gæt er: naturligvis, fordi:
Uden ADHD´en ville jeg ikke være blevet bedt om at tage til en speciallæge, ca 115 km fra mit hjem.
Og Jeg lider af angst og derfor ikke kan tage af sted alene.

Jeg beder om jeres vurdering for mener i at jeg er helt gal på den med stk. 5 vil jeg kun søge efter § 82.
I en ansøgning vil jeg slå på at manden for det første mister en dagsløn og for det andet at udgiften burde være højere for kommunen da rejsen uden mandens kørsel vil tage 25 timer (ja over 1 døgn)

Lige en OBS, som intet har med mig at gøre, inden nogle bliver for begejstrede: At få dækket transportudgifterne gælder IKKE hvis man er sendt til privat arbejdsgiver
Citat:
(står under § 82) Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som ansættes med løntilskud efter kapitel 12 hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse.
Gæt lige hvor lang tid det har taget at stykke de §§ sammen... timer sådan ca 3 af slagsen. Jo det er et fuldtidsjob at være syg.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 10:07   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kommer an på hvordan du er indplaceret i kontanthjælpssystemet.
Under §2 1-9.
Hvis du står, som flertallet under stk 3, kan du ikke få kørsel efter §82 stk 5.
Men det er efter min mening kommunes problem.
jeg ville finde ud af indplacering, og samtidig sørge for lægelig dokumentation på hvorfor du skal have dækket kørsel.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 10:39   #3
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Jeg antager, at det er din kommune, der har henvist dig til lægen

Du finder svaret i bekendtgørelsen til Retssikkerhedsloven §38.

§ 38. Kommunen, statsforvaltningen, Sikringsstyrelsen og Ankestyrelsen betaler nødvendige udgifter til lægeerklæringer, undersøgelser, behandlinger, transport og lignende., som myndigheden pålægger borgeren eller klageren, og som ikke afholdes efter anden lovgivning. Udgifter i forbindelse med behandling af sager efter § 168 i lov om social service dækkes efter § 168, stk. 5, i lov om social service.

Stk. 2. Der udbetales vederlag, befordringsgodtgørelse og godtgørelse for nødvendige udgifter til handicapkompensation som fx tegnsprogstolkning eller sekretærhjælp til de udpegede medlemmer af Ankestyrelsen, beskæftigelsesankenævnene og de sociale nævn.


https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20897

Du skal nok regne med at få godtgjort et beløb, der svarer til to enkeltbilletter med offentlige transportmidler - upåagtet du vælger anden transportform.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 12:14   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Pia Jeg skrev at jeg er på reva ydelse

Hans TUSINDE tak.

At få transporten til offentlig det tvivler jeg på, for det vil blive mange gange dyre for dem end ved at dække benzinen, jeg bor trods alt i et af landets fattigste kommuner, men den tid den sorg
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 15:31   #5
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Det var så lidt.

Jeg burde måske have skrevet:

"Du skal nok regne med at få godtgjort billigst mulige transportform"

i stedet for.

Jeg antog, at offentlig transport ville være det billigste, men det er selvfølgelig ikke altid tilfældet.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 09:33   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
LUM.

Det havde jeg lige overset, med reva, dvs stk 4.
Ergo burde du kunne få hele befordringen dækket under §82 stk 5.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 13:21   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
LUM.

Det havde jeg lige overset, med reva, dvs stk 4.
Ergo burde du kunne få hele befordringen dækket under §82 stk 5.
VH Popiae
Det ville kræve, at speciallægeundersøgelsen er en del af et tilbud efter kapitel 10-12.

Kapitel 15
Befordringsgodtgørelse m.v.
§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km.

Stk. 2. Ved tilbud efter kapitel 10 og 12 godtgøres 0,85 kr. pr. km (1. juli 2002).

Stk. 5. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, 5 og 7, afholder kommunen den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.


Selvom LUM er under revalidering, er den lægelige undersøgelse ikke en del af tilbuddet, og der kan derfor ikke ydes befordring efter LAB § 82.

Hvis kommunen mod min forventning har lavet undersøgelsen som en del af revalideringsplanen, bør dette fremgå af jobplanen. Står det ikke i jobplanen, ja så er det ikke en del af tilbuddet.

Nej, det er næsten altid bekendtgørelsen til Retssikkerhedsloven, der skal bruges her, da lægelige undersøgelser næsten aldrig er en del af et tilbud efter kapitel 10-12.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 14:01   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hans Se meddelelser
bør dette fremgå af jobplanen.
Øhe hvilken jobplan??? *gg* sådan en har jeg vist ikke haft i årevis.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 15:45   #9
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Øhe hvilken jobplan??? *gg* sådan en har jeg vist ikke haft i årevis.
Ok, det havde du haft i den ideelle verden...

Men i så tilfælde kan det ikke fremgå af den, at du skal til speciallægeundersøgelse, og dermed indgår undersøgelsen ikke som en del af et tilbud efter kap. 10-12, og dermed er § 82 ikke aktuel.

Befordringsgodtgørelsen efter § 82 er jo snævert forbundet med tilbud efter kap. 10-12, og ikke andre ting, som kommunen finder på undervejs.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 15:54   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis kommunen forlanger, at man skal "noget", så skal der også ligge en afgørelse med paragraffer, formål og klagevejledning.

Du SKAL have et brev, hvor der står, hvad formålet med lægeundersøgelsen er og hvordan den hænger sammen med din PLAN for at blive selvforsørgende.

Og jo, der SKAL være en PLAN for ALLE, som peger hen mod selvforsørgelse... evt. i fleksjob.

Så det var 2 ulovligheder i din sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Befordringsgodtgørelse fra sygehus. SanneHansen Dit og Dat 1 21-08-2013 20:03
Befordringsgodtgørelse LM Fyn Alt det andet 0 18-03-2011 20:41
befordringsgodtgørelse. Mitte Spørgsmål ang fleksjob 2 27-02-2011 20:05
Befordringsgodtgørelse. Connie Alt det andet 12 30-09-2009 15:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension