K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2010, 21:56   #1
svedel77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
svedel77 er ny på vejen
Ansøgning om pension, under flex job

Hej,

Jeg er pt. under flexordningen. Men jeg er sygemeldt uden job, og har søgt om førtidspension for ca. ½ år siden. Jeg er pt. på sygedagpenge.

Jeg er nervøs for, hvad der sker når jeg ikke længere kan få sygedagpenge, og ikke kan stå til rådighed for et flexjob. Kommer jeg så på kontanthjælp?


mvh
Søren
svedel77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 22:06   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af svedel77 Se meddelelser
Hej,

Jeg er pt. under flexordningen. Men jeg er sygemeldt uden job, og har søgt om førtidspension for ca. ½ år siden. Jeg er pt. på sygedagpenge.

Jeg er nervøs for, hvad der sker når jeg ikke længere kan få sygedagpenge, og ikke kan stå til rådighed for et flexjob. Kommer jeg så på kontanthjælp?


mvh
Søren
Har du intet hørt fra dem?

Det undrer mig, at du er på sygedagpenge, når du er fleksjobber. Normalvis er man fortsat på ledighedsydelse, når man er sygemeldt ledig fleksjobber. Man bevarer ledighedsydelsen. Det står § 74 a stk. 5 i denne lov:
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K7

De skal følge dig op og hjælpe dig tilbage, når du er sygemeldt fleksjobber.
Det kan de f.eks. gøre ved hjælp af behandling.

Endvidere så skal de revurdere din sag og redegøre bla. om der bør påbegyndes en pensionssag, når du har været ledig i et stykke tid.


§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.


Du ryger ikke bare på kontanthjælp, så længe du er samarbejdsvillig. Og det er man også, når man er sygemeldt, for det kan man jo ikke gøre for. Hvis man er i match 3, så må de ikke sende dig ud i aktivering eller lignende. Det må de derimod godt, hvis du er i match 1 eller 2.

Det var lige mine tanker...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 22:10   #3
svedel77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
svedel77 er ny på vejen
Super, mange tak. Så er jeg lidt mere rolig.

Er det rigtigt forstået, at jeg har ret til ledighedsydelsen, selvom jeg er sygemeldt i 100 år? (overdrivelse fremmer forståelsen)

Hvad betyder match 1, 2 og 3 ?

Jeg har sådan set hørt fra dem. Jeg skal i et 4 ugers afklaringsforløb. Problemet er, at der er lang kø til dette forløb. Min bekymring om at ryge på kontanthjælp er, at jeg sidder i egen ejerlejlighed. Den skal jeg jo sælge, hvis jeg skal på kontanthjælp.

- Søren

Sidst redigeret af svedel77; 08-11-2010 kl. 22:12.
svedel77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 22:16   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af svedel77 Se meddelelser
Super, mange tak. Så er jeg lidt mere rolig.

Er det rigtigt forstået, at jeg har ret til ledighedsydelsen, selvom jeg er sygemeldt i 100 år? (overdrivelse fremmer forståelsen)

Hvad betyder match 1, 2 og 3 ?


- Søren
Der er muligvis andre, der har oplevet at få sygedagpenge, mens de er fleksjobber (ledig), og jeg ved ikke hvorfor. Jeg læser bare som, hvad der står i loven...

Match 1, 2 og 3 er et arbejdsredskab som sagsbehandlere/jobcentret bruger til at placere f.eks. sygemeldte for at hjælpe dem tilbage til arbejdsmarkedet. Hvis man f.eks. ikke er alvorligt syg, og at man kan komme tilbage til arbejdsmarkedet indenfor 3 mdr., så bliver man placeret i match 1.
Men lægen skal også indover her, hvis man er meget syg og ikke bør kunne arbejde overhovet.

Men du kan læse mere om match her:
http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...-02-16pdf.ashx
(på side 6 og 7 kan du se oversigt over de forskellige grupper)

Jeg tror der kommer flere svar til dig...
Der er flere der har haft lignende spørgsmål, måske kan de også komme med deres erfaring vedr. ansøgning om førtidspension som fleksjobber....

Du kan også læse her i denne pjece, at man bevarer ledighedsydelse, når man er sygemeldt ledig fleksjobber: http://www.clh.dk/?id=1474#c3996

Var du på ledighedsydelse eller anden ydelse inden du blev syg? Og hvilken ydelse?

Sidst redigeret af curls; 08-11-2010 kl. 22:27.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 22:35   #5
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Nøj, hvor er det her oppe mange gange ang. hvorfor man får sygedagpenge istedet for ledighedsydelse.

Hvis man var i et ansættelsesforhold da man blev syg og derefter opsagt forbliver man på sygedagpenge fordi ens arbejdsgiver fik refunderet hele lønnen under sygdom.
Men hvis man "bare" er ledig flekser på ledighedsydelse og bliver sygemeldt så forbliver man på ledighedsydelse.
Og hvis du var på kontanthjælp som flekser, fordi du endnu ikke havde fundet et job og arbejdet i 9 mdr. kommer du også på sygedagpenge.

Håber det er skrevet så det kan forståes, eller bare brok dig til mig....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2010, 22:37   #6
svedel77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
svedel77 er ny på vejen
Jamen det lyder rigtigt, for jeg var i job, dengang jeg sygemeldte mig.
svedel77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 08:37   #7
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af svedel77 Se meddelelser
Jamen det lyder rigtigt, for jeg var i job, dengang jeg sygemeldte mig.
Præcis det samme som mig, og så bliver man på sygedagpenge indtil man kan raskmeldes eller man bliver afgjort til noget andet feks. pension.
Men held og lykke til os begge 2....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 16:35   #8
svedel77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
svedel77 er ny på vejen
Jeg har talt med kommunen i dag, og min sagsbehandler fortæller, at efter sygedagpenge i 52 uger, er det en vurderingssag, om sygedagpengeperioden forlænges, hvis man er i et forløb. Så længe man er samarbejdsvillig, skulle der ikke være nogen problemer.
svedel77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 09:45   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har du retten til ledighedsydelse, såfremt du ikke fik sygedagpenge?

Hvor lang tid var du ansat?
Har du tidligere fået ledighedsydelse?

Dette udgør bla rettighed for ledighedsydelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 09:52   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære svedel77

Citat:
Men jeg er sygemeldt uden job, og har søgt om førtidspension for ca. ½ år siden.
Har du selv søgt ?

Det undrer mig nemlig, at du ikke har hørt noget om DET endnu.

Der er jo regler og tidsfrister, der skal overholdes i sådanne sager.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ansøgning til flex Chin Spørgsmål ang fleksjob 0 23-08-2011 08:26
ansøgning til flex Chin Spørgsmål ang fleksjob 0 23-08-2011 08:20
Ansøgning om pension oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 12-07-2011 09:58
Ansøgning om visitering til flex, kan jeg selv søge ? En mere... Spørgsmål ang fleksjob 4 15-05-2011 19:15
Ansøgning om flex-job Dyreelskeren Spørgsmål ang fleksjob 5 18-11-2010 00:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension