K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2013, 14:36   #1
BedstemorLene
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2013
Lokation: Vejle
Indlæg: 4
Styrke: 0
BedstemorLene er ny på vejen
Wink Pension efter §17 eller §18

Hejsa, jeg er ny her, så håber jeg gør tingene rigtigt...

Jeg håber der er nogen der kan give mig et godt råd???

Her lige før nytår sendte jeg ansøgning på førtidspension efter § 17 til min sagsbehandler (alle papirer er iorden med både arb. prøvning og lægepapirer)

Men nu er jeg så blevet ringet op af Sgb. - at hun havde tænkt sig at indstille mig på en § 18, så nu skulle jeg beslutte hvilken af § jeg ville indstilles efter.

Jeg ved godt hvilken forskel der er, men kan ikke gennemskue hvad der er mest hensigtsmæssigt at søge efter.

Sgb. siger at hvis jeg fastholder § 17, er hun ude af billedet, men hvis jeg lader hende søge efter § 18, er det jo hende der står for det. Ved ikke om jeg skal fastholde min ansøgning, som jo vil gælde efter de gamle regler, eller jeg skal lade sgb gå videre med § 18 og risikere at ryge ind i de nye regler

Skal til møde på jobcenter på torsdag, så vil gerne være forberedt...

Hilsen til jer alle derude fra BedstemorLene
BedstemorLene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 14:48   #2
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Ville holde fast i § 17 - og går den ikke igennem så kan du jo altid få dem til at søge på en § 18 (når nu der er lagt op til det).

På denne måde er du under de gamle regler med din § 17 ansøgning - og skulle den ikke gå igennem, tja så ryger du jo uanset ind under de nye regler.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 15:36   #3
BedstemorLene
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2013
Lokation: Vejle
Indlæg: 4
Styrke: 0
BedstemorLene er ny på vejen
Hej Caroline, tak for svar...
Ja også lidt det jeg selv har tænkt, bare bange for at det kan skade min sag, men det er jo nok hvis man ikke er afklaret ordentlig med div.arb.prøvninger og lægerne ikke har erklæret ens sygdom stationær.
Det er jeg jo så heldigvis, men med den nye reform, ved man jo ikke helt hvor man står
Frygter at skulle sendes i et såkaldt ressourceforløb, fordi jeg har en arbejdsevne på 4½ t/uge Det har taget mig 3 år og 4 arb. prøvninger at nå hertil, og orker ikke mere nu..
BedstemorLene er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 15:50   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det eneste der kan ske er at du får afslag på §17, med besked om hvad de synes der mangler..

Og så kan din sagsbehandler fortsætte med en §18 og ressourceforløb og alt det der.

Så det kan højst udskyde din sag de 3 mdr de har til afgørelsen.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 16:38   #5
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BedstemorLene Se meddelelser
Hej Caroline, tak for svar...
Ja også lidt det jeg selv har tænkt, bare bange for at det kan skade min sag, men det er jo nok hvis man ikke er afklaret ordentlig med div.arb.prøvninger og lægerne ikke har erklæret ens sygdom stationær.
Det er jeg jo så heldigvis, men med den nye reform, ved man jo ikke helt hvor man står
Frygter at skulle sendes i et såkaldt ressourceforløb, fordi jeg har en arbejdsevne på 4½ t/uge Det har taget mig 3 år og 4 arb. prøvninger at nå hertil, og orker ikke mere nu..
Hvis du har en rest-arbejdsevne som er vurderet til 4½ time om ugen, så er du jo oplagt til fleks-job under de nye regler.
Måske endnu en grund til at fastholde din § 17 ansøgning?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 16:40   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hvis alle papier er klar og i orden, så burde din sagsbehandler jo have indstillet dig til en § 18 FØR nytår. At han/hun vælger at ville gøre det nu, lugter efter min mening af, at vedkommende vil have dig ind under ny ordning. Jeg synes derfor absolut også, at du skal fastholde din § 17 ansøgning - det er slet ikke umuligt, at den vil kunne gå igennem, hvis dine papirer viser, at du er stationær og der ikke kan tilbydes yderligere behandling.
Held og lykke med det!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 17:09   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Bedstemorlene,

På mødet på torsdag må du få klarhed over hvad næste step er i forhold til en evt. indstilling i forhold til en §18. Efter min mening er en §18 klart at foretrække, ikke mindst efter den nye reform.

Du skal simpelthen få klarhed over hvorledes og præcist hvornår din sagsbehandler vil indstille dig ftp. iht. §18. Dette skal du have på skrift. Derfor kunne du op til mødet allerede nu maile til din sagsbehandler desangående.

Er der noget der skrider undervejs de næste par uger, kan du jo altid søge en §17. Jeg ville dog forfølge en §18 hvis jeg var dig.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 17:14   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
fasthold den §17

fordi selvom din sagsbehandler indstiller dig på en §18 så bliver det efter de nye regler
så skal social service nemlig vurdere den efter de nye regler og hvis din arbejdsevne er vurderet til 4 timer om ugen og noget som du kan holde
så kan de gå ind og vurdere til fleks efter de nye regler

en §17 er den eneste mulighed du har for at vurderet din sag efter de gamle regler
så nej den skal du ikke hoppe på.
der sker jo ikke noget med et afslag, den skal de begrunde og så må du tage den derfra
med en §18 kommer du under de nye regler og social service eller pensionsteamet
alt efter hvad de bruger i din kommune
så skal de vurdere efter de nye regler og så vil jeg næsten med garanti sige du vil få afslag.
samt hvis din sagsbehandler gerne vil indstille, så har du i hvertfald et godt udgangspunkt til at få den vurderet efter en §17

fint at ens sagsbehandler fra jobcenter gerne vil indstille. men det er alså først når social service eller ens pensionsteam
siger god for den, at den ryger til pensionsnævnet.
alså på en §18
ergo når sagen bliver sendt til social service nu her efter den 1 januar så er det under de nye regler

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-01-2013 kl. 17:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 17:28   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok, det kan godt være at du har ret Mtv, men så kan BML jo altid søge en §17 efter mødet på torsdag. På dette møde må sagsbehandleren jo være ærlig og således forklare vejen til indstilling iht. §18 under de nye regler.

Hvor er der anført noget om §17 i de nye regler og hvordan ved du at den bliver behandlet efter de gamle? Er det fordi den ikke er blevet reformeret?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2013, 17:43   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ok, det kan godt være at du har ret Mtv, men så kan BML jo altid søge en §17 efter mødet på torsdag. På dette møde må sagsbehandleren jo være ærlig og således forklare vejen til indstilling iht. §18 under de nye regler.

Hvor er der anført noget om §17 i de nye regler og hvordan ved du at den bliver behandlet efter de gamle? Er det fordi den ikke er blevet reformeret?
Det er fordi der allerede er søgt en §17 her inden nytår, at den kan vurderes efter de gamle regler.

Her efter nytår er kravet for at få førtidspension at man har haft et ressourceforløb på 1-5 år for at få tilkendt førtidspension, uanset om det er §17 eller §18 der søges på nu..

Det er derfor der er en god grund til at fastholde den ansøgning der allerede er sendt afsted.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP før eller efter 1.1.2013 engager Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 22-04-2015 09:23
Førtidspension efter paragraf 17 eller 18? christiane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 04-12-2012 19:14
Før eller efter skat ? Tigul Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 27-10-2012 20:18
Udbetaling - før eller efter påske? Ninja Alt det andet 18 29-03-2010 22:44
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension