K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2009, 14:01   #1
Barbara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2009
Lokation: Favrskov
Alder: 50
Indlæg: 19
Styrke: 15
Barbara er ny på vejen
Thumbs down Befordringsgodtgørelse under virksomhedpraktik

Hej,

Jeg har været i virksomhedpraktik hvor jeg havde transport mere en 24 km.
I den periode jeg har været i praktik, har jeg ikke modtaget nogen ydelse herfra til min forsørgelse.

Kommune siger, at derfor har jeg heller ikke grundlag for at yde fradrag til transport.

Kan de være rigtigt? Jeg har ingen indkom, skal til virksompedpraktik (pga fleksjob) og jeg skal også selv finansere kørsel?

Barbara
Barbara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2009, 15:09   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej det kan ikke passe...

Du kan læse lidt om det her...

Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

Citat:
Befordringsgodtgørelse m.v.

§ 82. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, og som deltager i tilbud efter kapitel 10-12, personer, som deltager i selvvalgt erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter kapitel 8 a, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som deltager i tilbud efter kapitel 10 og 11, har ret til befordringsgodtgørelse, når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet eller uddannelsen gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, og som ansættes med løntilskud efter kapitel 12 hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=125910#K15

Du kan se målgrupperne herunder..

Citat:
Målgrupper, ansvar m.v.

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:

1) Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge,

6) personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,

8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til,

9) særlig udsatte unge under 18 år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel 11, og

10) personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder betingelserne for at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=125910#K2

Hvis man har varige begrænsninger i arbejdsevnen...så høre man under § 2 stk. 7

Så jeg ville bede om at få det afslag på skrift...og så ville jeg klage over afslaget til beskæftigelsesankenævnet...

De burde faktisk have vejledt dig om at du kunne søge befordringsgodgørelse...når de ved at du har over 24 km til praktikstedet..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 08:39   #3
Connie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2008
Indlæg: 190
Styrke: 17
Connie er ny på vejen
Jeg har præcis det samme problem - jeg har skrevet en en sagsbehandler i en af mine patientforeninger, og hun mener at jeg hører under §2 stk. 3. Også selvom jeg ikke modtager kontanthjælp.

Jeg har selv stillet det samme spørgsmål herinde, og må se i øjnene, at det kun kan være svært at læse den lov, for jeg har fået en del forskellige svar.

Det mest optimistiske giver ikke et befordringsfradag, men ret godtgørelse efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §83a - OG beskæftigelsestillæg.
Meeeen - jeg tror godt min kommune kunne finde på at læse loven anderledes.

Hov - lige en tilføjelse.
Jeg har læst mig frem til, at persongruppen under §2 stk 7 er mennesker på revalidering, fleksjob o.lign.
Men igen - loven er bred og der er desværre et væld af fortolkningsmuligheder.

Lægger lige et link til min tråd

http://www.k10.dk/showthread.php?t=9725

Sidst redigeret af Webmaster; 11-09-2009 kl. 12:52. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
Connie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 12:59   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu skrev Barbara også at det var i forbindelse med et fleksjob...deraf mit svar...

Men jeg ville da også mene at man høre under §2 stk 3 selvom man ikke modtager kontanthjælp...

Men jeg kan sagtens forstille mig at kommunerne vil mene noget andet...

Derfor er det også nemmere at bede om et afslag skriftligt og så anke det...

Jeg har lige prøvet at se om ikke der evt skulle ligge en sm afgørelse på dette....men deres søge maskine er selvfølgelig gået ned igen igen...og så er det jo svært at vide om der evt skulle ligge en afgørelse på det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 14:05   #5
Barbara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2009
Lokation: Favrskov
Alder: 50
Indlæg: 19
Styrke: 15
Barbara er ny på vejen
Hej,

Tak for svaret.

Måske kommune har ret.
Jeg tror ikke, at vi er i den rigtgite målegrupe (§ 2, nr. 1, 4 og 5) for at modtage befordringsgodtgørelse.

Som jeg læser, vi er i målgruppe 10 - vi er uden sygedapenge, kontanthjælp, ledigehsydelse eller særlig ydelse.

Jeg føler at det er uretfærdig.

Jeg ønkser, at jeg skulla har læst jura. :-)

Mvh
Barbara
Barbara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 15:53   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Barbara du skriver i første indlæg at du er i praktik pga fleksjob.

Så tror at Web svare dig ud fra at du er visiteret til fleks er du det ?

Er du i arbejds prøvning mhp at søge fleks, er du visitert til fleks eller ..

Det er ret vigtigt at vide for at kunne finde de rigtige love

Jeg formoder at du IKKE er flekser da du ikke får nogen penge og hvis du er gift og ikke kan få kontanthjælp så burde du kunne få særlig ledighedsydeles og da du ikke får det må jeg konkludere at du endnu ikke er flekser er det rigtigt ?
  Besvar med citat
Gammel 13-09-2009, 14:29   #7
Barbara
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2009
Lokation: Favrskov
Alder: 50
Indlæg: 19
Styrke: 15
Barbara er ny på vejen
Hej Hejdien of Webmaster,

Undskyld for forvirring.

Under min virksomhedpraktik var jeg ikke visiteret til fleksjob. Virksomhedpraktik skulle bruges for vudering af fleks. Derfor var jeg uden indkom.

Da jeg gennemført det, fik jeg bevilling fleksjob. Ja, lige nu får jeg særlig ydelse. (Det var kun fordi jeg har læst i K10 og insisteret på at jeg har ret til særlig ydelse! TAK for alle i K10!)

Jeg troede bare, at hvis man er på virksomhedpraktik uden noget støtte/løn, vil kommune som minimum refundere transportomkostninger. Desvære, når jeg læser loven, holder det ikke.

Hvad synes I?

Barbara
Barbara er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Virksomhedpraktik winhill Spørgsmål ang fleksjob 15 10-07-2012 07:17
Reva i virksomhedpraktik mukke Alt det andet 2 29-03-2012 22:35
Befordringsgodtgørelse LM Fyn Alt det andet 0 18-03-2011 20:41
Befordringsgodtgørelse. Connie Alt det andet 12 30-09-2009 15:19
Befordringsgodtgørelse LUM Dit og Dat 12 17-03-2009 14:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension