K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2010, 10:36   #1
Miamaria
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2010
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 7
Styrke: 0
Miamaria er ny på vejen
Er du blevet sendt i aktivering under sygedagpenge?

En rundspørge fra DR viser at 41% af de sygemeldte nu er under aktivering.

Hænger den store aktiveringsindsats sammen med det økonomiske incitament for kommunerne?
Og hvordan påvirker det de sygemeldte borgere?


Det er jeg i gang med at lave en undersøgelse om og derfor vil jeg meget gerne høre fra borgere, der har oplevet eller netop nu oplever at være aktiveret under deres sygemelding.
Gode som dårligere erfaringer er lige brugbare, da det er en videnskabelig rapport (bachelorprojekt på socialrådgiverstudiet).

Formålet er at belyse dette område, som der har været skrevet meget om i medierne. Projektet afsluttes til vinter og forhåbningen er at det kan være med til at sige noget om hvorvidt "Aktive Syge" ordningen har en skadelig eller positiv indvirkning på sygemeldte borgere.

Jeg hører meget gerne lidt om dig, hvad du er sygemeldt med og hvor længe, hvad du er aktiveret med og hvor mange timer om ugen og hvad din oplevelse med denne aktivering er.

Jeg har i sidste ende brug for nogle interviewpersoner, som helt anonymt vil lade sig interviewe til dette projekt, og derved være med til at skabe fokus på området for kommuner, socialrådgivere, ledelse og politikere!
Et interview tager cirka en time og vil belønnes med en flaske god vin eller en æske chokolade efter eget valg. Interviewet kan foregå hos dig eller på neutral grund.
Det er en fordel hvis du bor i nærheden af hovedstadsområdet eller i Odense.

Jeg håber at høre fra mange af jer, da dette er et rigtig vigtig emne, som påvirker mange sygemeldte landet over.

Skriv gerne lidt om dig selv og din oplevelse herunder, eller send mig en mail på: [email protected] . I kan også sende mig en privat besked herinde, hvis I ønsker det.

Skriv gerne hvis jeg må kontakte jer for yderligere spørgsmål. Vi har brug for jer til at skabe fokus på dette område!

Mvh

Mia Gade
[email protected]

Sidst redigeret af Miamaria; 02-09-2010 kl. 10:38.
Miamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 10:48   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er pågrund af den nye lov fra januar 2010
der kan kommunen nemlig får en større refusion, når en sygemeldt er i aktivering
cirka 10 timer om ugen.
er det til gavn for den sygemeldt?
nej kun en større omkostning for hele samfundet. Da det bare er en udgift der bliver flyttet fra staten til kommunen. Oven i kommer så udgiften til motionscenter eller andet man bliver aktiveret i.
som min læge sagde man bliver jo ikke rask af aktivering.
men behandling af ens sygdom. Det skulle de nok heller lave nogle ydeligere tiltag for.
men det er langt dyrere.
konklusion
langt dyrere for samfundet og folk kommer ikke hurtigere på arbejdsmarkedet af den grund.
var heldigvis under den gamle sygedagpenge lov før 2010

Men rigtig godt med noget fokus på området

Sidst redigeret af MTVRV1; 02-09-2010 kl. 10:50.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 11:20   #3
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
En rundspørge fra DR viser at 41% af de sygemeldte nu er under aktivering.
Desværre så tror jeg at det er mere end 41% der er i aktivering..

Og som MTVRV1 skriver, så er jeg også glad for at jeg var sygemeldt før den dato....

Men regeringen har vel taget et lille uddrag af Niels Housgaards tekst til sig... "at det skulle være så sundt at arbejde og at man så skulle give arbejdet til de syge" - jeg husker ikke lige den nøjagtige ordlyd ..

Kh
Lone
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 11:22   #4
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
Tja, kan give dig mandens historie, ren kassetænkning og ikke andet. En mand i job, der er uheldig, skal vente, opereres og så igen på arbejde. Men det er ikke nok for den sagsbehandler han kommer i kløerne på. Der skal bruges ca. sammenlagt 1 arbejdsdag på unødvendigt forsøg på aktivering, trods en operationsdato der ligger få dage fremme og først derefter kan kirurgen sige noget om varigheden bagefter. Min mand tjente de så ikke på, han kom aldrig i aktivering, de spildte simpelthen tiden, fordi sagsbehandleren ikke ville lytte da de talte sammen første gang!

Min mand kom til skade med sit knæ, arbejdede på halv tid mens han gennemgik bl.a. et forsøg med piller, undersøgelser, røntgen osv. der er jo ventetid på det meste af den slags.

Arbejdsgiveren søger om refusion, herefter bliver han indkaldt til informationsmøde, han ringer og får derefter individuel samtale med en sagsbehandler hos kommunen.

Denne sagsbehandler hører åbenbart ikke at han siger: Jeg skal opereres den og den dag, kirurgen har sagt at han først efter operationen kan sige hvor længe jeg skal gå derefter. Jeg arbejder halv tid op til operationen. Nej, I kan ikke hjælpe med noget og nej, jeg skal ikke i aktivering - jeg arbejder halv tid! OG jeg har prøvet det før, for ca. 10 år siden og starter fuld tid, så snart kirurgen giver grønt lys for det.

Denne sagsbehandler tager derefter kontakt til arbejdsgiveren, for at høre om der er mulighed for at han kan starte langsomt op (uden at vide hvordan operationen er forløbet, den har nemlig slet ikke fundet sted endnu og vel vidende at manden arbejder halv tid - hvis hun ellers havde hørt efter). Dette bevirker at arbejdspladsen faktisk tror han starter op på halv tid, da han vender tilbage til sit job!!!!!

Denne sagsbehandler sender envidere manden videre til "afklaringsforløb" hos kommunens projektafdeling, bliver ringet op og spurgt hvad det er for noget? Svaret er at det sagtens kan foregå på telefon.

Manden tager så kontakt til projektafdelingen og finder ud af at det faktisk ikke forholder sig sådan, men at denne sagsbehandler har sat i værk at han skal i aktivering og hvis ikke den medarbejder han talte med hos projektafdelingen havde haft hjerne, så havde de faktisk indkaldt ham med start 14 dage efter hans operation...

Dagen efter operationen kontakter han efter aftale projektafdelingen og fortæller at kirurgen siger 4 uger i ro og så kan han for så vidt godt begynde på arbejde og genoptræning (hvilket han er indkaldt til orientering om på sygehuset 4 uger efter operationen). De ender med at blive enige om at vedkommende "sylter" sagen, for det er da vist helt hen i vejret at indkalde ham til aktivering.

Så denne sagsbehandler mener åbenbart at h*n er i stand til at vurdere, inden en operation, hvordan en person har det efterfølgende og bestemme at vedkommende skal i aktivering!

4 uger efter operation starter manden fuld tid på sit arbejde! Og der bliver sendt en klage til kommunen over denne sagsbehandler, som åbenbart mener at være i stand til at lave lægefaglige vurderinger og uden at have nogen som helst form for dokumentation, sætter folks helbred på spil ved at forsøge at tvinge dem i aktivering!
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Adoptionprogrammet sendt på tv2. Enteneller Det er da strengt ! 43 06-12-2012 10:03
Sygedagpenge & aktivering hjælp dasq Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 29 25-03-2011 14:17
Sendt til annasen Alt det andet 8 01-12-2008 21:08
Sendt til Socialudvalget i dag lena Politik og Samfund 2 05-11-2007 08:15
Så er min sag sendt til pensionskontoret. gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 02-10-2007 15:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension