K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2010, 11:11   #1
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Hvordan ved man om man har fået det hele med?

Kryptisk overskift I know

Jeg har søgt min kommune om merudgifter efter servicelovens §100 og i den forbindelse naturligvis læst hvad §100 går ud på og har læst i serviceloven. Jeg har nu fået afslag, og er igang med at skrive min anke

Og så er det der er en hel masse ting der går op for mig

At der er noget der hedder principafgørelser fra ankestyrrelsen og at dem skal kommunen følge (det vidste jeg egentligt godt at de fandtes men ikke at kommunen skal rette sig efter dem)

At der er noget der hedder vejledninger til serviceloven, som for mit vedkommene indeholder en hel del brugbart så det skal jeg have nærlæst


At der er noget der hedder lovbekendtgørelser (som jeg stadig ikke har fattet hvad er)

At der findes skrivelser til de forskellige love og dem ved jeg heller ikke lige hvordan man finder og jeg har heller ikke helt forstået hvad de er

Når man ikke normalt beskæftiger sig med disse ting så kan det være lidt svært at hitte rundt i det hele og ikke mindst at overse noget
Vejledningerne til serviceloven snublede jeg over igår herinde nærmest ved et tilfælde. Der er ingen af de steder hvor jeg er stødt på serviceloven at de har været nævnt, og de er også svære at finde fx. er det ikke lykkedes mig at finde dem på social.dk (men det er ikke det samme som de ikke er der)

Så mit spørgsmål er, hvordan forbereder i andre jer bedst muligt så i ikke overser noget? Det er et gennerelt spørgsmål og ikke lige vedr. servicelovens §100. Men en anden gang hvor jeg måske skal anke over noget i en anden lov, aktivloven fx. kan jeg så gå ud fra de samme ting findes for den lov?

Hvordan griber i andre de her ting an når i står på bar bund og skal begive jer ud i at lære et nyt (lov) område at kende?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 16:10   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jeg kan anbefale socialjura.dk (http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=d5332fca48 - så kommer du direkte til serviceloven)

I den lovtekst kan du se link til samtlige bekendtgørelser, skrivelser, SM-afgørelser (principafgørelser) mm. Men det er ret omfattende, og det er aldrig helt nemt sådan hurtigt at gennemskue det hele.

Man kan altid gå på retsinfo.dk der har de alle love mv. gemt, men... For pokker den er uoverskuelig, så man skal have tungen lige i munden!
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 19:34   #3
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Jeg kan anbefale socialjura.dk (http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=d5332fca48 - så kommer du direkte til serviceloven)

I den lovtekst kan du se link til samtlige bekendtgørelser, skrivelser, SM-afgørelser (principafgørelser) mm. Men det er ret omfattende, og det er aldrig helt nemt sådan hurtigt at gennemskue det hele.

Man kan altid gå på retsinfo.dk der har de alle love mv. gemt, men... For pokker den er uoverskuelig, så man skal have tungen lige i munden!
Du har ret socialjura er et godt sted, der er også mange ting med. Så det vil jeg til at bruge noget mere

Retsinfo, de har det hele ja hvis man kan finde det
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 19:54   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
JA, hahaha....det er en ren jungle!!!

Endvidere kan det jo også være der lige kommer nogen forbi der selv har været gennem forløbet, og som lige kan give deres besyv med....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2010, 20:29   #5
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
JA, hahaha....det er en ren jungle!!!

Endvidere kan det jo også være der lige kommer nogen forbi der selv har været gennem forløbet, og som lige kan give deres besyv med....
Præcis en ren jungle

Hvis der er nogen der vil give deres besyv med mht. de ting jeg nævner som jeg ikke helt er klar over hvad er i mit første indlæg, skal i endelig ikke holde jer tilbage
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 12:53   #6
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Hiver lige denne tråd op igen:

Hvad er en bekendtgørelse, og en lovbekendtgørelse og hvad er forskellen?

Findes der et sted hvor der er en slags vejledning til hvordan man søger og bruger retsinfo, jeg kan slet ikke overskue det
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 15:01   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Hiver lige denne tråd op igen:

Hvad er en bekendtgørelse, og en lovbekendtgørelse og hvad er forskellen?
Det er sådan set det samme.... Lovbekendtgørelsen kan ligesom være en, som ikke er sat ind i selve bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen kan være en slags "vejledning"(til gavn for sagsbehandlere osv.) til selve loven, som er udarbejdet. Bekendtgørelsen er dog også en lov, som skal følges og er ikke bare en vejledning.

Citat:
Findes der et sted hvor der er en slags vejledning til hvordan man søger og bruger retsinfo, jeg kan slet ikke overskue det
Der er flere vejledninger til hvordan man kan gøre det, se på forsiden nederst.
Selv bruger jeg mest linket Danske love og bruger de to underlinks der er deri, deriblandet "populærtitler". Det virker lidt nemmere at søge rundt. Ellers brug stikord i selve titel-feltet.

Håber ovenstående hjælper..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 18:05   #8
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er sådan set det samme.... Lovbekendtgørelsen kan ligesom være en, som ikke er sat ind i selve bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen kan være en slags "vejledning"(til gavn for sagsbehandlere osv.) til selve loven, som er udarbejdet. Bekendtgørelsen er dog også en lov, som skal følges og er ikke bare en vejledning.



Der er flere vejledninger til hvordan man kan gøre det, se på forsiden nederst.
Selv bruger jeg mest linket Danske love og bruger de to underlinks der er deri, deriblandet "populærtitler". Det virker lidt nemmere at søge rundt. Ellers brug stikord i selve titel-feltet.

Håber ovenstående hjælper..
ER det ikke både lovbekendtgørelser og bekendtgørelse der ikke altid er sat ind i loven? Som jeg læser det er de bekendtgørelser og lovebekendtgørelser der står under : Dokumentets indarbejdede forskrifter skrevet ind i loven, mens dem der står under :Senere ændringer til forskriften ikke skrevet ind og dem skal man så læse særskilt?

Syntes de vejledninger er svære, tænkte mere på at måske en eller anden havde lavet en "let læselig" løsning til alle os der syntes det er svært
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 19:12   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
ER det ikke både lovbekendtgørelser og bekendtgørelse der ikke altid er sat ind i loven? Som jeg læser det er de bekendtgørelser og lovebekendtgørelser der står under : Dokumentets indarbejdede forskrifter skrevet ind i loven, mens dem der står under :Senere ændringer til forskriften ikke skrevet ind og dem skal man så læse særskilt?

Syntes de vejledninger er svære, tænkte mere på at måske en eller anden havde lavet en "let læselig" løsning til alle os der syntes det er svært
Det er lidt svært at finde ud af, hvordan du er placeret i retsinfo..... Du skal klikke dig frem til, så der står øverst oppe i højre side "Gældende".... Alle de links til andre love ude i højre side er gamle eller og nye. Hvis der står "senere ændringer til forskriften", så er det den som gælder. Bekendtgørelsen er en slags "ekstra" til selve loven. Der findes mange mange love... Der kan endda være mere end en bekendtgørelse til en bestemt lov. F.eks. er der en bestemt paragraf i en lov, som kan indeholde meget mere (beskrivelse osv...) Til bare den paragraf kan der være en eller flere bekendtgørelser.
Dokumentets indarbejde forskrifter er tidligere lavet... Brug senere ændringer og klik dig frem, se på årstallet, klik på den seneste.

Hvis du f.eks. er i en lov og gerne vil finde f.eks. bekendtgørelser til denne lov, så klik på
Yderligere dokumenter: * Alle bekendtgørelser m.v. og cirkulærer m.v. til denne lovbekendtgørelse (er ovre i højre side lidt længere nede)

Forstår godt, at det kan være lidt svært at søge rundt derinde. Retsinfo har heller ikke været særlig gode til at opdatere lovene. De er utrolig langsomme om at indarbejde de nye love i de eksisterende love.

Man skal normalt kun koncentrere sig om de love, der er gældende....
En løsning i stedet for at bruge retsinformation er at bruge den gode google søgningsmaskine.... google.dk der kan man også f.eks. skrive de stikord, man vil vide mere om, og så måske også skrive "lov". Så kommer der måske nogle links op, som kan måske være det, du søger efter. Det har jeg prøvet mange gange, det er snart hurtigere. Dog har retsinfo nærmest "lukket" for al den slags søgning fra google, men ser ud til, at man kan det igen.....

Håber det hjælper lidt... igen...

Sidst redigeret af curls; 21-07-2010 kl. 19:18.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 19:36   #10
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er lidt svært at finde ud af, hvordan du er placeret i retsinfo..... Du skal klikke dig frem til, så der står øverst oppe i højre side "Gældende".... Alle de links til andre love ude i højre side er gamle eller og nye. Hvis der står "senere ændringer til forskriften", så er det den som gælder. Bekendtgørelsen er en slags "ekstra" til selve loven. Der findes mange mange love... Der kan endda være mere end en bekendtgørelse til en bestemt lov. F.eks. er der en bestemt paragraf i en lov, som kan indeholde meget mere (beskrivelse osv...) Til bare den paragraf kan der være en eller flere bekendtgørelser.
Dokumentets indarbejde forskrifter er tidligere lavet... Brug senere ændringer og klik dig frem, se på årstallet, klik på den seneste.

Hvis du f.eks. er i en lov og gerne vil finde f.eks. bekendtgørelser til denne lov, så klik på
Yderligere dokumenter: * Alle bekendtgørelser m.v. og cirkulærer m.v. til denne lovbekendtgørelse (er ovre i højre side lidt længere nede)

Forstår godt, at det kan være lidt svært at søge rundt derinde. Retsinfo har heller ikke været særlig gode til at opdatere lovene. De er utrolig langsomme om at indarbejde de nye love i de eksisterende love.

Man skal normalt kun koncentrere sig om de love, der er gældende....
En løsning i stedet for at bruge retsinformation er at bruge den gode google søgningsmaskine.... google.dk der kan man også f.eks. skrive de stikord, man vil vide mere om, og så måske også skrive "lov". Så kommer der måske nogle links op, som kan måske være det, du søger efter. Det har jeg prøvet mange gange, det er snart hurtigere. Dog har retsinfo nærmest "lukket" for al den slags søgning fra google, men ser ud til, at man kan det igen.....

Håber det hjælper lidt... igen...
Takker Curls det var meget brugbart.

Forstår dog slet ikke hvordan retsinfo kan "lukke" for den slags søgning, og da slet ikke hvilken interesse de kan have i det.
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan klare i lockouten?? Jeg ryster over hele kroppen!! Ninja Politik og Samfund 21 04-04-2013 20:16
løn - hele uger??? Gaaab Spørgsmål ang fleksjob 4 23-12-2011 13:26
Hvordan skal jeg gribe det hele an? Spunk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 45 19-02-2011 13:21
Hvordan får jeg det hele med. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 13-07-2010 21:17
Væk med det hele! Tante Ana Politik og Samfund 2 26-09-2008 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension