K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-05-2014, 17:40   #1
Pjet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Pjet er ny på vejen
Fleksjobydelse og feriegodtgørelse

Jeg har netop fået adviseringen om fleksjobsydelse, fra min kommune. Jeg opdager med det samme, at de har trukket næsten 2000 kr. for næste måned.
Der står ikke hvorfor så jeg ringer til kommunen og får at vide, at det er fordi jeg har modtaget feriegodtgørelse fra min arbejdsgiver i sidste måned.
Kan det virkelig passe?

Feriegodtgørelse er jo ikke noget jeg selv har bedt om at få. Alle offentligt ansatte (tror jeg nok) får det. Det er vist 1 % af min løn over et helt år. Som en "bonus".
Mine "normale" kollegaer får det og det er ikke noget de skal betale tilbage på nogen måde.
Skal jeg straffes bare fordi jeg er i fleksjob?!

Kan slet ikke få det til at passe...
Er der nogen her som ved det?

(Jeg har kun haft fleksjob i et år, så har ikke været ude for det før nu)
Pjet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 18:31   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjet Se meddelelser
Jeg har netop fået adviseringen om fleksjobsydelse, fra min kommune. Jeg opdager med det samme, at de har trukket næsten 2000 kr. for næste måned.
Der står ikke hvorfor så jeg ringer til kommunen og får at vide, at det er fordi jeg har modtaget feriegodtgørelse fra min arbejdsgiver i sidste måned.
Kan det virkelig passe?

Feriegodtgørelse er jo ikke noget jeg selv har bedt om at få. Alle offentligt ansatte (tror jeg nok) får det. Det er vist 1 % af min løn over et helt år. Som en "bonus".
Mine "normale" kollegaer får det og det er ikke noget de skal betale tilbage på nogen måde.
Skal jeg straffes bare fordi jeg er i fleksjob?!

Kan slet ikke få det til at passe...
Er der nogen her som ved det?

(Jeg har kun haft fleksjob i et år, så har ikke været ude for det før nu)
Ferietillæg er indkomst ligesom alt andet, så det skulle ikke undre mig om det er rigtig nok at det modregnes. Det er et tillæg til din løn, så ved nærmere eftertanke logisk nok at det modregnes.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 19:01   #3
livniv
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2013
Lokation: Glostrup
Indlæg: 26
Styrke: 11
livniv er ny på vejen
De har gjort det samme hos mig.. Mega fesent.. Man kommer næsten ikke til at mærke, at lønnen er lidt større en gang om året Men da det er en merindtægt så bliver det modregnet
livniv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 19:21   #4
Pjet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Pjet er ny på vejen
Tak for svar. Jeg kan stadig ikke se det logiske i det, men det kommer måske
Pjet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 22:20   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjet Se meddelelser
Tak for svar. Jeg kan stadig ikke se det logiske i det, men det kommer måske
Du skal se feriepenge som almindelig løn der er "reserveret" til de uger du må holde ferie.
Alternativet er at du ikke får løn under ferie.

Således er det for mig ganske logisk at feriepenge skal indgå i beregningen af fleksløn.

Feriepenge er IKKE en bonus på nogen måde, men en teknisk foranstaltning der sikre at arbejdsgiver giver dig løn når du ikke er der.
Feriepenge udbetales jo også kun når du ikke er på arbejde.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:30   #6
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Jeg skal lige forstå det rigtigt: En del af din løn for sidste måned er feriegodtgørelse, altså du får feriegodtgørelse i stedet for din alm. løn? Og det er feriepenge du har optjent, og altså ikke ferieledighedsydelse? I så fald må de ikke modregne. Der står klart og tydeligt:

Beregning af fleksløntilskud

§ 5. Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. af lønindtægten, indtil lønindtægten inkl.
arbejdsgiverens og den ansattes pensionsbidrag pr. måned udgør 13.000 kr. (2012-niveau). For den
lønindtægt, der ligger over 13.000 kr. (2012-niveau) pr. måned, nedsættes fleksløntilskuddet med
55 pct.
Stk. 2. Hvis en ansat i fleksjob har anden lønindtægt eller indtægt fra selvstændig bibeskæftigelse,
finder stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis en ansat i et fleksjob får udbetalt løn eller modtager feriegodtgørelse under ferie, finder
stk. 1 tilsvarende anvendelse.


Det vil altså sige, at dine feriepenge skal indgå i beregningen, på lige fod med din løn, og derfor skal der ikke fratrækkes noget.

Hvis det er ferieledighedsydelse du har fået, har de lov til at fratrække for de dage, men hvor du så får ledighedsydelse i stedet for fleksløntilskud.
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:34   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stuen Se meddelelser
Jeg skal lige forstå det rigtigt: En del af din løn for sidste måned er feriegodtgørelse, altså du får feriegodtgørelse i stedet for din alm. løn? Og det er feriepenge du har optjent, og altså ikke ferieledighedsydelse? I så fald må de ikke modregne. Der står klart og tydeligt:

Beregning af fleksløntilskud

§ 5. Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. af lønindtægten, indtil lønindtægten inkl.
arbejdsgiverens og den ansattes pensionsbidrag pr. måned udgør 13.000 kr. (2012-niveau). For den
lønindtægt, der ligger over 13.000 kr. (2012-niveau) pr. måned, nedsættes fleksløntilskuddet med
55 pct.
Stk. 2. Hvis en ansat i fleksjob har anden lønindtægt eller indtægt fra selvstændig bibeskæftigelse,
finder stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis en ansat i et fleksjob får udbetalt løn eller modtager feriegodtgørelse under ferie, finder
stk. 1 tilsvarende anvendelse.


Det vil altså sige, at dine feriepenge skal indgå i beregningen, på lige fod med din løn, og derfor skal der ikke fratrækkes noget.

Hvis det er ferieledighedsydelse du har fået, har de lov til at fratrække for de dage, men hvor du så får ledighedsydelse i stedet for fleksløntilskud.
Der bliver ikke afholdt ferie.. Det er de 1 af lønnen der kommer hvert år når man har ferie med løn.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:50   #8
Pjet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Pjet er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stuen Se meddelelser
Jeg skal lige forstå det rigtigt: En del af din løn for sidste måned er feriegodtgørelse, altså du får feriegodtgørelse i stedet for din alm. løn? Og det er feriepenge du har optjent, og altså ikke ferieledighedsydelse? I så fald må de ikke modregne. Der står klart og tydeligt:

Beregning af fleksløntilskud

§ 5. Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. af lønindtægten, indtil lønindtægten inkl.
arbejdsgiverens og den ansattes pensionsbidrag pr. måned udgør 13.000 kr. (2012-niveau). For den
lønindtægt, der ligger over 13.000 kr. (2012-niveau) pr. måned, nedsættes fleksløntilskuddet med
55 pct.
Stk. 2. Hvis en ansat i fleksjob har anden lønindtægt eller indtægt fra selvstændig bibeskæftigelse,
finder stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis en ansat i et fleksjob får udbetalt løn eller modtager feriegodtgørelse under ferie, finder
stk. 1 tilsvarende anvendelse.


Det vil altså sige, at dine feriepenge skal indgå i beregningen, på lige fod med din løn, og derfor skal der ikke fratrækkes noget.

Hvis det er ferieledighedsydelse du har fået, har de lov til at fratrække for de dage, men hvor du så får ledighedsydelse i stedet for fleksløntilskud.
Der står feriegodtgørelse på min lønseddel men det er det der hedder ferietillæg. Det er den ene procent af min løn jeg har fået udbetalt.
Jeg mener stadig ikke de kan modregne det. Jeg kan jo ikke fravælge ferietillægget.
Pjet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 11:02   #9
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Nå, ja der står min viden så af. Jeg kender ikke til at man får ferietillæg udbetalt, uden at afholde ferie, og hvilken indflydelse det vil have på fleksløntilskuddet. Desværre.
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 11:11   #10
livniv
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2013
Lokation: Glostrup
Indlæg: 26
Styrke: 11
livniv er ny på vejen
På min lønseddel har jeg fået 2 % ferietillæg og 1,8 % majtillæg. Det får vi i vores majløn til at "holde ferie for". Jeg har også ferie med løn. Jeg har været på mit job i 8 år men er først overgået til fleks i efteråret 2013, så mit tillæg er udregnet efter min gamle løn, som var en del højere.. Jeg har sendt en kopi af min lønseddel til kommunen, men har ikke fået "løn" fra kommunen endnu.
Dengang jeg spurgte om tillægget, sagde du på kommunen at alt ekstra indtægt blev modregnet. Det er jeg heller ikke tilfreds med Da jeg jo netop ikke kommer til at mærke det store til, at jeg får en stor løn en gang om året.
Jeg kan ikke rigtig finde noget omkring det, så jeg kan vide om hvorvidt kommunen har ret til at gøre det eller ej:-/
livniv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension