K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2013, 10:32   #1
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Ferie/løn når man er fleksjobber og holder ferie

Hej
Hvis man holder ferie og ikke har opsparet feriepenge men skal søge om ledighedsydelse, kan det så være rigtigt at man bliver trukket i fleksjobtilskuddet? Jeg mener, så mister man jo både indtægten fra sit arbejde i de feriedage, plus man mister de dage i sin fleksjobydelse. Ledighedsydelsen der så bliver givet, kan da slet ikke dække det, når man mister penge begge steder.

Ved ikke om det giver mening, det jeg skriver. Har lige haft en diskussion med en fra jobcenteret om det, hun blev ved med at sige at det ville gå nogenlunde lige op, men det kan jeg slet ikke forstå. Som jeg forstår det, vil jeg da miste en del.

Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 10:42   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du ikke har sparet ferie op, vil du få ledighedsydelse i ferien, det er ca.15500 om mdr, regner ud efter de dage du holder ferie, du kan ikke få løn eller løntilskud de dage du holder ferie, så hun har ret.
Hvis jeg har forstået dig rigtigt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 10:51   #3
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
ok tak for svar. Så mister man jo en del på at holde ferie. Godt jeg kun arbejder 2 timer om dagen, så er det ikke så mange kroner og ører man mister på sine feriedage. Glæder mig til 2015 hvor jeg kan holde ferie på optjente feriepenge, for det bliver da rigtig træls her i 2014.

I min verden giver det ingen mening, at når man får mindre i løn, får man også mindre i fleksjobydelse. Ledighedsydelsen kan slet ikke dække det man mister begge steder.

Hmmm synes jeg har svært ved at forklare det, men det giver mening oppe i mit hoved haha

Sidst redigeret af Stuen; 16-12-2013 kl. 10:53.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 11:06   #4
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
ok tak for svar. Så mister man jo en del på at holde ferie. Godt jeg kun arbejder 2 timer om dagen, så er det ikke så mange kroner og ører man mister på sine feriedage. Glæder mig til 2015 hvor jeg kan holde ferie på optjente feriepenge, for det bliver da rigtig træls her i 2014.

I min verden giver det ingen mening, at når man får mindre i løn, får man også mindre i fleksjobydelse. Ledighedsydelsen kan slet ikke dække det man mister begge steder.

Hmmm synes jeg har svært ved at forklare det, men det giver mening oppe i mit hoved haha
Men det er jo ikke anderledes for folk i ordinært arbejde. Hvis man ikke har optjent feriepenge kan man få feriedagpenge hvis man har optjent det i a-kassen, eller 0 kr hvis man ikke har optjent ret til hverken feriedagpenge eller feriepenge.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 11:22   #5
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Men burde det ikke være sådan, at når man holder ferie fra sit arbejde, og derved får mindre løn udbetalt, at fleksjobydelsen blev større fordi der bliver trukket 30% af et mindre beløb?

Har siddet og regnet på det, jeg kommer til at få ca. 900 kr mindre udbetalt ved at holde ferie i 6 hverdage. Det er da immervæk en slat penge (arbejder 2 timer pr. dag med en timeløn på 134,52)
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 12:23   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er jo fordi du ikke har optjent ret til feriepenge.. hvis du ikke havde været i fleksjob men alm. job ville du have fået 0 kr i din ferie.. så du er da rimeligt godt stillet i og med at du faktisk får ledighedsydelse i ferien.

De år jeg har arbejdet uden at have optjent ferie, har jeg vurderet om jeg har råd til at holde nogle dage uden penge, eller bare arbejde det år uden at holde ferie.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 13:03   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Men burde det ikke være sådan, at når man holder ferie fra sit arbejde, og derved får mindre løn udbetalt, at fleksjobydelsen blev større fordi der bliver trukket 30% af et mindre beløb?

Har siddet og regnet på det, jeg kommer til at få ca. 900 kr mindre udbetalt ved at holde ferie i 6 hverdage. Det er da immervæk en slat penge (arbejder 2 timer pr. dag med en timeløn på 134,52)
Fleksjobydelsen bliver beregnet på baggrund af de dage du er i arbejde og din løn i de dage. De dage du er på ferie på ledighedsydelse er en helt anden beregning.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 14:21   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Hej
Hvis man holder ferie og ikke har opsparet feriepenge men skal søge om ledighedsydelse, kan det så være rigtigt at man bliver trukket i fleksjobtilskuddet? Jeg mener, så mister man jo både indtægten fra sit arbejde i de feriedage, plus man mister de dage i sin fleksjobydelse. Ledighedsydelsen der så bliver givet, kan da slet ikke dække det, når man mister penge begge steder.

Ved ikke om det giver mening, det jeg skriver. Har lige haft en diskussion med en fra jobcenteret om det, hun blev ved med at sige at det ville gå nogenlunde lige op, men det kan jeg slet ikke forstå. Som jeg forstår det, vil jeg da miste en del.

Der er meget forskel på om man har ferie med løn eller ferie med gamle feriepenge.. Når man har det, så skal der ikke trækkes for dage i flekslønstilskuddet.. Men i regnskabet modregnes BRUTTO feriepengene og lønnen i max tilskud på normal vis med 30 % og evt. 55 %. Det resultat man kommer frem til her skal så modregnes i LØNLOFTET.. Lønloftet er det samme som du har normalt.. Altså stiger dit lønloft ikke selv om du får feriepenge..

Hvis du holder ferie på ledighedsydelse er regnskabet meget anderledes.

Først SKAL dit normale tilskud beregnes når du har mindre løn p.g.a ferien.. Så SKAL du se hvor mange arbejdsdage der er i den måned du holder ferie. Arbejdsdage er fra mandag til fredag. Så hvis der er fx. 20 arbejdsdage og du holder en uges fri er det 5 dage på ledighedsydelse. Altså har du kun 15 dages arbejde i den md.
Den beregning/tilskud du kom frem til først, skal divideres med 20 og ganges med 15. Så har du dit tilskud i den måned du holdt een uges ferie på ledighedsydelse.
Udover tilskuddet får du så for 5 dage på ledighedsydelse..

Det er altså ikke sådan bare lige ;-)

Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Men burde det ikke være sådan, at når man holder ferie fra sit arbejde, og derved får mindre løn udbetalt, at fleksjobydelsen blev større fordi der bliver trukket 30% af et mindre beløb?

Har siddet og regnet på det, jeg kommer til at få ca. 900 kr mindre udbetalt ved at holde ferie i 6 hverdage. Det er da immervæk en slat penge (arbejder 2 timer pr. dag med en timeløn på 134,52)
Hvis de 2 timer om dagen betyder 10 timer om ugen, så kan jeg beregne det for dig.. Jeg har en anden beregner som ikke er offentliggjort endnu, som er lavet til netop ferie på ledighedsydelse..
Og jeg skal vide hvilken måned det drejer sig om.. Fx. november eller december..

Men du har helt ret i at dit flekslønstilskud SKAL blive større for de dage hvor du ikke fradrages for ferie på ledighedsydelse..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 19:00   #9
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Hej Mik
Tak fordi du vil tage dig tid til det

Jeg har talt med jobcenteret igen, fordi nogen af de dage jeg holder fri, er helligdage, og der er der åbenbart andre regler, man får fleksjobtilskud fra kommunen de dage, hvis man ikke får fra arbejdet, hvilket jeg ikke gør.
Så det er faktisk kun d. 23. og 27. december, jeg skal holde ferie på ledighedsydelse.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 19:08   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Hej Mik
Tak fordi du vil tage dig tid til det

Jeg har talt med jobcenteret igen, fordi nogen af de dage jeg holder fri, er helligdage, og der er der åbenbart andre regler, man får fleksjobtilskud fra kommunen de dage, hvis man ikke får fra arbejdet, hvilket jeg ikke gør.
Så det er faktisk kun d. 23. og 27. december, jeg skal holde ferie på ledighedsydelse.
Ja se det er jo en helt anden historie Sgu´ da også dumt at holde sin ferie på en helligdag hvor man alligevel holder fri.. Lidt som at tage madpakke med på en restaurant hvor en anden betaler

Men kort fortalt.. Ferie på LEDIGHEDSYDELSE kan ikke holdes på en SH dag ( helligdag som ikke er en søndag) Feriedage på ledighedsydelse modregnes i flekslønstilskuddet for hver feriedag.. (modregnes betyder at flekslønstilskuddet helt bortfalder på feriedagen og ledighedsydelsen træder istedet) Grunden er at man ikke kan få 2 offentlige ydelser samtidigt for den samme ting.. Og både flekslønstilskuddet og ledighedsydelse er begge en offentlig ydelse..

Sidst redigeret af mik16; 16-12-2013 kl. 19:27.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension