K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-03-2011, 21:06   #1
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
lønindholdelse??? i førtidspensionen

Hej med jer...
Så har jeg igen brug for svar på mit spørgsmål, som jeg håber at der er nogen der kan svare på...
Jeg har læst en del om, at skat IKKE må lave lønindholdelse af en førtidspension kontanthjælp og lave løngrupper...
Jeg er førtidspensionist og bliver lønindholdt med 10 % dette er virklig meget for mig at miste hver månede, så jeg har klaget til skat og bedt dem om at stoppe min lønindholdelse da jeg IKKE har et rådighedsbeløb på 4800 kr om mdr, men de er OVERHOVEDET ikke til at tale med, hvad gør man så??
De har bedt mig lave et bugetskema, men hvad hjælper det for man må ikke tage sine forsikringer licens osv med i beregningen.. hva kan man så gører??
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2011, 21:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
med lønindholdelse
mener du så en skattegæld eller anden form for gæld

vi er flere som ingen indtægt har overhovedet fra det offenlige
så vi har ikke noget rådighedsbeløb
det er da helt i orden, åbenbart

Sidst redigeret af MTVRV1; 11-03-2011 kl. 21:41.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2011, 22:03   #3
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
om man er kontanthjælp osv må jeg godtnok sige skat hat lønindhold mig men de var skam til at snakke med og slat med 5% mener jeg vi blev enige om
Citat:
De har bedt mig lave et bugetskema, men hvad hjælper det for man må ikke tage sine forsikringer licens osv med i beregningen.. hva kan man så gører??
skriv alt ned dukomenter detr send ind bed til gud
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2011, 22:06   #4
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Her er noget fra en dokument, som jeg har gemt til evt. senere brug, fundet på http://www.ladk.dk/ (landsorganisationen af arbejdsledige)

Offentlig gæld, lønindeholdelse og rådighedsbeløb

Det er kun det offentlige, der kan tage af ens løn – lave lønindeholdelse, som det hedder.
Inddrivelsesloven gælder med andre ord kun for offentlig gæld, og det offentlige har derfor en
fortrinsret i forhold til at få skyldnere til at betale af på gæld.
Fra d. 1/7 2006 løber der renter på alle typer af offentlig gæld. Det er en god idé også at sætte sig
ind i reglerne for gebyrer (jf. kapitel 8 i Skatteministeriets bekendtgørelse 995 af 19.10.1005 nederst
dokumentet).
Det er SKAT, der står for alle former for lønindeholdelse og for al opkrævning af offentligt gæld.
Det private må og kan ikke lave lønindeholdelse, dvs. hvis man har taget lån hos private
virksomheder (fx kreditvirksomheder, banker, private boligselskaber m.v.) kan de ikke tage af ens
løn.
I 2005 blev tilbagebetalingsregler for gæld lavet om (jf. Skatteministeriets bekendtgørelse 995 af
19.10.1005 nederst dokumentet). Loven siger, at en voksen person skal have et rådighedsbeløb på
4.840 kr./mdr. (i 2007). Rådighedsbeløbet er det beløb, der er tilbage efter at faste udgifter er betalt,
og rådighedsbeløbet skal kunne dække udgifter til mad, tøj og fritidsaktiviteter. Mange mennesker
4
på kontanthjælp, førtidspension, starthjælp og pension har sjældent et rådighedsbeløb på 4.840 kr.
Som udgangspunkt skal de derfor ikke betale af på eventuel gæld til det offentlige, da de sjældent
vil have et rådighedsbeløb på 4.840 kr. Med andre ord: Hvis man ikke kan betale sin gæld til det
offentlige, skal man ikke betale! Imidlertid skal man være opmærksom på, at det offentlige kan
regne ens gæld ind i forskudsopgørelsen (kommer i november/december) således, at man
automatisk betaler af på sin gæld, selv om rådighedsbeløbet er under 4.840 kr.! Derfor er det vigtigt
selv at være opmærksom herpå. Ring til SKAT og bede dem om at tage det ud.
Hvis der er blevet lavet lønindeholdelse på ens kontanthjælp eller førtidspension efter 1/11 2005 er
det ifølge Line Barfod i de fleste tilfælde ulovligt, da flertallet på disse ydelser som udgangspunkt
har et meget lavt rådighedsbeløb. Det er en god idé at gøre kontanthjælpsmodtagere og folk på
førtidspension opmærksom herpå. Line Barfod mener klart, at man skal køre en klagesag, hvis der
er blevet lavet lønindeholdelse på kontanthjælp eller førtidspension, og at man skal have betalt gæld
tilbage, som man har betalt de sidste 5 år, hvis man har betalt, mens man har været på kontanthjælp
og førtidspension (jf. § 6 i Socialministeriets bekendtgørelse 1056, § 6 i Socialministeriets
bekendtgørelse 1383 og Inddrivelsesvejledningen I.2.1.1 og Inddrivelsesbekendtgørelsens kapital 9,
§ 27. Se liste over love m.v. nederst i dokumentet).
Som udgangspunkt er det altså ikke muligt at lave lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere og
andre med lav nettoindkomst, men det er ikke umuligt.
Et eksempel kan være: En hjemløs mand - lad os kalde ham Per - er på kontanthjælp og har en
meget lav boligudgift på et herberg og ikke ret mange faste udgifter. Lad os sige, at Pers
rådighedsbeløb er på 4.940 kr./mdr. SKAT vil kunne lave lønindeholdelse på 100 kr., som han har i
overskud i forhold til minimumsrådighedsbeløbet på 4.840 kr. Med andre ord kan Per eller en
hvilken som helst anden person på kontanthjælp godt risikere, at skulle betale af på gæld. Imidlertid
vil en person på kontanthjælp sjældent kunne nå op på et rådighedsbeløb på 4.840 kr., som faktisk
er, hvad staten finder frem til som et rimeligt rådighedsbeløb for en voksen person i Danmark i
2007!

Gældseftergivelse

Det er muligt, at få eftergivet den offentlige gæld, hvis der ikke er udsigt til at betale gælden tilbage.
Det kan fx være, hvis personen får tildelt en førtidspension. Skriv/ring til SKAT og forklar og
dokumenter situationen.

Og så en sag fra vestre landsret
http://www.pantefogedforeningen.dk/b...003/03-1-7.htm

Hilsen Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 10:29   #5
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
tak for svarene

Mange tak for svarene..
Piamusen jeg kendte godt lidt til det med hvad Line Barfod siger om lønindholdelse, men en førtidspensionist har jo PLUDSELIG et stort rådighedsbeløb om måneden når nu skat IKKE vil regne alle vores udgifter med i buget, så det er svært... Hvor kan jeg så klage når de ikke vil det???
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 11:25   #6
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jeg har lidt det samme problem, dog ikke med lønindeholdelse men mht. eftergivelse af stor studiegæld.
Jeg står nemlig også til at have mere til rådighed, fordi de ikke tæller alle udgifter med. Men jeg har klaget til SKAT, og hvis de stadig fastholder deres beslutning, så ryger den videre til ?? (kan ikke lige huske hvor).

Men prøv at sende en klage til skat - mit foregår igennem Inddrivelsescentret.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 12:26   #7
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Jeg har ikke styr på hvem man kan klage til, men disse love, bekendtgørelser og vejledninge er nævnt som relevante, måske der er nævnt noget der.

Hvilke love, bekendtgørelser og vejledninger er relevante?
Der er mange regler og love på gældsområdet, og det kan være svært at holde styr på de enkelte.
Herunder finder du en liste over love, bekendtgørelser og vejledninger, der har relevans for
gældsområdet. Bekendtgørelser hører med til en given lov og skal betragtes som uddybninger af
denne lov. Vejledninger kan være gode rettesnore i forhold til at finde ud af, hvordan man forholder
sig til loven. Vejledninger er en slags uddybninger og anvisninger; de er ikke bindende, men
nærmere fortolkninger og en slags erfaringsopsamlinger.

Relevante love·
Retsplejeloven § 509
· Inddrivelsesloven (Lov om opkrævning af inddrivelse af visse fordringer) (vedtaget 2005)
· Konkursloven (her finder du reglerne om gældssanering)
Relevante bekendtgørelser
· Skatteministeriets bekendtgørelse 995 af 19.10.2005 om inddrivelse af gæld til det offentlige
(her finder du rådighedsbeløbet, en liste over årligt afdrag på lån ved given indkomst,
reglerne om gebyrer)
· Socialministeriets bekendtgørelse 1383 af 12.12.2006 om opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om social service, lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
· Socialministeriets bekendtgørelse 1056 af 7.11.2005 om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik

Relevante vejledninger·
Skatteministeriets inddrivelsesvejledning 2007-3 (godt opslagsværk med eksempler –
opdateres flere gange om året og findes i elektronisk form).
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 12:44   #8
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Piamus Se meddelelser
Her er noget fra en dokument, som jeg har gemt til evt. senere brug, fundet på http://www.ladk.dk/ (landsorganisationen af arbejdsledige)

Offentlig gæld, lønindeholdelse og rådighedsbeløb

Det er kun det offentlige, der kan tage af ens løn – lave lønindeholdelse, som det hedder.
Inddrivelsesloven gælder med andre ord kun for offentlig gæld, og det offentlige har derfor en
fortrinsret i forhold til at få skyldnere til at betale af på gæld.
Fra d. 1/7 2006 løber der renter på alle typer af offentlig gæld. Det er en god idé også at sætte sig
ind i reglerne for gebyrer (jf. kapitel 8 i Skatteministeriets bekendtgørelse 995 af 19.10.1005 nederst
dokumentet).
Det er SKAT, der står for alle former for lønindeholdelse og for al opkrævning af offentligt gæld.
Det private må og kan ikke lave lønindeholdelse, dvs. hvis man har taget lån hos private
virksomheder (fx kreditvirksomheder, banker, private boligselskaber m.v.) kan de ikke tage af ens
løn.
I 2005 blev tilbagebetalingsregler for gæld lavet om (jf. Skatteministeriets bekendtgørelse 995 af
19.10.1005 nederst dokumentet). Loven siger, at en voksen person skal have et rådighedsbeløb på
4.840 kr./mdr. (i 2007). Rådighedsbeløbet er det beløb, der er tilbage efter at faste udgifter er betalt,
og rådighedsbeløbet skal kunne dække udgifter til mad, tøj og fritidsaktiviteter. Mange mennesker
4
på kontanthjælp, førtidspension, starthjælp og pension har sjældent et rådighedsbeløb på 4.840 kr.
Som udgangspunkt skal de derfor ikke betale af på eventuel gæld til det offentlige, da de sjældent
vil have et rådighedsbeløb på 4.840 kr. Med andre ord: Hvis man ikke kan betale sin gæld til det
offentlige, skal man ikke betale! Imidlertid skal man være opmærksom på, at det offentlige kan
regne ens gæld ind i forskudsopgørelsen (kommer i november/december) således, at man
automatisk betaler af på sin gæld, selv om rådighedsbeløbet er under 4.840 kr.! Derfor er det vigtigt
selv at være opmærksom herpå. Ring til SKAT og bede dem om at tage det ud.
Hvis der er blevet lavet lønindeholdelse på ens kontanthjælp eller førtidspension efter 1/11 2005 er
det ifølge Line Barfod i de fleste tilfælde ulovligt, da flertallet på disse ydelser som udgangspunkt
har et meget lavt rådighedsbeløb. Det er en god idé at gøre kontanthjælpsmodtagere og folk på
førtidspension opmærksom herpå. Line Barfod mener klart, at man skal køre en klagesag, hvis der
er blevet lavet lønindeholdelse på kontanthjælp eller førtidspension, og at man skal have betalt gæld
tilbage, som man har betalt de sidste 5 år, hvis man har betalt, mens man har været på kontanthjælp
og førtidspension (jf. § 6 i Socialministeriets bekendtgørelse 1056, § 6 i Socialministeriets
bekendtgørelse 1383 og Inddrivelsesvejledningen I.2.1.1 og Inddrivelsesbekendtgørelsens kapital 9,
§ 27. Se liste over love m.v. nederst i dokumentet).
Som udgangspunkt er det altså ikke muligt at lave lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere og
andre med lav nettoindkomst, men det er ikke umuligt.
Et eksempel kan være: En hjemløs mand - lad os kalde ham Per - er på kontanthjælp og har en
meget lav boligudgift på et herberg og ikke ret mange faste udgifter. Lad os sige, at Pers
rådighedsbeløb er på 4.940 kr./mdr. SKAT vil kunne lave lønindeholdelse på 100 kr., som han har i
overskud i forhold til minimumsrådighedsbeløbet på 4.840 kr. Med andre ord kan Per eller en
hvilken som helst anden person på kontanthjælp godt risikere, at skulle betale af på gæld. Imidlertid
vil en person på kontanthjælp sjældent kunne nå op på et rådighedsbeløb på 4.840 kr., som faktisk
er, hvad staten finder frem til som et rimeligt rådighedsbeløb for en voksen person i Danmark i
2007!

Gældseftergivelse

Det er muligt, at få eftergivet den offentlige gæld, hvis der ikke er udsigt til at betale gælden tilbage.
Det kan fx være, hvis personen får tildelt en førtidspension. Skriv/ring til SKAT og forklar og
dokumenter situationen.

Og så en sag fra vestre landsret
http://www.pantefogedforeningen.dk/b...003/03-1-7.htm

Hilsen Piamus

den vil jeg lige benytte mig af for oven i at vi dårligt kan leve og har gæld. så er der lige dumpet en skatte gæld ind. og ved at der er en til, til næste år igen på grund af kommunens smøglen..

så mange tak for dig indlæg

men kommet til at tænke på. jeg fik brev af kommunen i febuar 2011 at de vil overdrage en gældspost til skat. den når vel ikke at komme med nu eller gør den.. for det er den jeg tænker kommer til næste år..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 12:48   #9
Jesper_dk
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2010
Indlæg: 56
Styrke: 14
Jesper_dk er ny på vejen
Jeg har en rimelig stor studiegæld og betalte 2300kr pr mdr inden jeg blev syg og har nu fået den sat ned til 500kr pr mdr da jeg er på sygedagpenge.
De var faktisk rigtig forstående på indrivelsescentret og kunne godt se jeg ikke kunne undvære mere.
Håber det lykkes for dig at få det sat ned til et rimeligt beløb.
MVH
Jesper
Jesper_dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2011, 17:56   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Fra Skattenministerens svar på spørgsmålet om restskat / skatterestancer / inddrivelse:

Det fremgår af disse retningslinjer, at der kun kan foretages indregning af restancer, i det omfang, der overlades skatteyderen det nødvendige til eget og familiens underhold.

Ved vurdering heraf skal der tages dgangspunkt i tabellen i indrivelsesbekendtgørelsen. Der følger af denne at der ikke kan ske lønindholdelse eller fastsættelse af afdragsordning, hvis skyldners nettoindkomst ligger under en nærmere fastsat grænse (89.310 kr. for ikke-forsørger og 111.370 kr. for forsørger i 2007). Når skyldner i relation til fastsættelse af afdragsordninger og lønindholdelse ikke har nogen betalingsevne, fordi skyldners nettoindkomst ligger under de nævnte grænser, vil skyldner heller ikke have nogen betalingsevne i forbindelse med indregning af forfaldne skatterestancer fra tidligere år.

Læs i øvrigt Indrivelsesbekendgørelsen

Specielt Kapitel 3 til og med 6.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lønindholdelse? FrkSilverfox Dit og Dat 37 28-07-2011 14:47
Så er førtidspensionen i hus ;o) Lunasdatter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 54 29-03-2011 18:13
S og SF vil nedsætte førtidspensionen custer Politik og Samfund 6 26-01-2011 22:25
Forhøjelse af førtidspensionen cosy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 18-09-2010 14:55
Førtidspensionen Vivi Andersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 31-01-2007 00:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension