K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2010, 15:47   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Skånejob og nedgjort :(

Jeg husker da jeg for nogle år siden var i praktik i en IT-virksomhed.
Sammen med mine kolleger faldt snakken på skånejob/skånepraktik hvortil en af mine kolleger sagde: "Skånejob er ikke andet end en fritidsbeskæftigelse for førtidspensionister".

Indvendigt blev jeg bare SÅ rasende. Godt nok vælger førtidspensionister at påtage sig et skånejob fordi de mener at det giver dem livsglæde, men ligefrem at sige, at deres indsats i samfundet ikke er andet end en fritidsbeskæftigelse er at underkende den indsats som de gør. Husk på, at det er folk der reelt set bare kunne læne sig tilbage og nyde en cola eller to, se film, æde og drikke hele dagen lang og ikke lave en skid, men som faktisk alligevel vælger at påtage sig et samfundsansvar!!!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 15:58   #2
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
... men der er jo det, at ingen bryder sig om ren lediggang i længden, formodentlig heller ikke førtidspensionister - så de fleste ender vel op med at nyttiggøre sig i et eller andet omfang efter bedste evne ?

Det kunne være som frivillig i foreningslivet eller andre sammenhænge, hvor der er brug for en frivillig hånd eller to, i et skånejob eller bare som et medmenneske, der har tid til at lytte og samtale (det kunne fx være her på: K10).

At reducere en sådan indsats til: fritidsbeskæftigelse, med den undertone at det så ikke er noget værd (i en klassisk optik: rent økonomisk), det er nok en tand for unuanceret ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 16:23   #3
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest

At reducere en sådan indsats til: fritidsbeskæftigelse, med den undertone at det så ikke er noget værd (i en klassisk optik: rent økonomisk), det er nok en tand for unuanceret ...
Jeg ved godt, at økonomi er grundlaget for vores samfunds eksistens.
Men økonomien i sig selv består jo af varer og tjenester. Så hvis der ikke var varer eller tjenester, var der ingen økonomi. Og hvis man nu frembringer en vare eller tjeneste, selvom den ikke er profitabel i kroner/ører så er den vel stadig et bidrag til økonomien!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 16:47   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
... Og hvis man nu frembringer en vare eller tjeneste, selvom den ikke er profitabel i kroner/ører så er den vel stadig et bidrag til økonomien!
Sort arbejde, herunder naturalieøkonomi mennesker imellem, vil nogle vel nok mene ikke bidrager positivt til samfundsøkonomien ?


Scenario:

Bedstemor på 85 sidder og strikker sokker til børn, børnebørn og oldebørn i det omfang den gamle orker det ... der er tale om en forædling af en råvare, der derved bibringes en merværdi - som familien sætter pris på.

Den gamle kommer som naturlig modydelse med i sommerhus, på ferie osv fordi man holder af den gamle, herunder de dejlige sokker ...

Har den byttehandel en værdi ?

Og i givet fald hvad er prisen så på den byttehandel ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 16:57   #5
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Sort arbejde, herunder naturalieøkonomi mennesker imellem, vil nogle vel nok mene ikke bidrager positivt til samfundsøkonomien ?


Scenario:

Bedstemor på 85 sidder og strikker sokker til børn, børnebørn og oldebørn i det omfang den gamle orker det ... der er tale om en forædling af en råvare, der derved bibringes en merværdi - som familien sætter pris på.

Den gamle kommer som naturlig modydelse med i sommerhus, på ferie osv fordi man holder af den gamle, herunder de dejlige sokker ...

Har den byttehandel en værdi ?

Og i givet fald hvad er prisen så på den byttehandel ?
Scenario 2: dvs sige der kommer en mere i sommerhus (bestemoren) altså der bliver brugt mere brændstof for at fragte dem til sommerhus... der vil falde xtra hos den lokale købmand da der er en mere at bespise ... ja ja ca et ligeså dumt scenario som nr 1
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 17:09   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
xlars38, din reflektion i scenario 2 er slet ikke dum, for nu begynder samfundet at kunne måle omsætningen af varer og tjenesteydelser og så bliver omsætningen pludselig forherliget og kaldt: rigtig "arbejde".

Hvorimod bedstemors arbejde "blot" er "fritidsarbejde", i betydningen ret ligegyldig ...

Tog bedstemor derimod en tjans på fabrik, hvor der blev fremstillet sokker på samlebånd og fik en hyre med hjem derfra, så blev aktiviteten pludselig til "rigtig arbejde".

Det holder jo IMHO ikke en meter at at kalde noget arbejde mere rigtig end andet arbejde.

BTW: Har man hang til fysik, er: arbejde defineret som: kraft X vej ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 20:24   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Logikeren Jeg kunne rigtig godt tænke mig at du fortalte dine kollegare om det frivillige beredskab og de opgaver vi løser for samfundet, for os ALLE er det kun en fuldtidsbeskæftigelse (og foregår tingene i arbejdstiden, og man har LYST! til at deltage, tager man fri uden løn eller ferie ell på egen regning)

Der næst kan du jo så lige spørge om de gerne vil undvære os, den dag de sidder fast i en brændende metro, eller i et tog der er kørt galt, eller i noget der ligner Seest, eller måske jeres arbejdsplads styrter sammen og i får brug for vores redningshunde (som udelukkende er der fordi de har en fritidsinterasse)... det tvivler jeg på de vil så må jeg skuffe dem for min fritidsbeskæftigelse består faktisk ikke af ret mange unge mennesker, det er lige før vi har flere aktive pensionister, end vi har kative mellem 20 og 30 år, der til har hoved parten af os "ting" ud over det normale, nogle har diagnoser (andre som burde have en) nogle som er under behandling, nogle med dårlig ryg, osv osv MIN slags er der stor overvægt af, det til trods er vi en stor organnation, som står til rådighed når nøden er størst for alle de mange normale cevile som mener vi bare er en flok dovne nassere som intet fornuftigt bidrager med....

Tak for kaffe *ss* det værste er s q næsten at vi gider *gg* men det at vi netop gider, og at der netop er flest ikke helt normale, viser vel også lidt om hvilken gruppe af samfundet som går ind for at man hjælper hinanden, og at lidt bestemt også har ret, desværre ser det meget sort ud, der store problemer med at skaffe folk nok landet over (som er aktive nok) Dog er VI her så heldige at have en genial fødekilde (både til os og Falck... Falck mangler sjovt nok også folk, de der hjælpe samfunds opgaver er der ikke ret mange der vil tage, man er åbenbart ringere socialt stillet end kassedamerne) vi har vores kære unger, men også det er meget tæt på at gå i vasken for os, desværre, mest desværre, for de unge mennesker for hvad skal de så bruge deres tid på? lave hærværk tage stoffer osv? (svaret er JA, da den gruppe af unge er mindsket mærkbart efter vi fik ungdombrandkorpset, tal der ikke kun kan ses i vores kommune)
Dvs vores latterlige fritidsbeskæftigelse påtager sig faktisk rigtig mange samfunds opgaver, lidt alla skraldemændenes, det der ingen der gider beskæftige sig med, og man vil helst man bare kan lukke øjnene og samtidig blindt tror at skærpelse af div straffe løser problemerne... jamen ak at normale mennesker ikke er klogere, det er faktisk skræmmende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 21:23   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Jeg husker da jeg for nogle år siden var i praktik i en IT-virksomhed.
Sammen med mine kolleger faldt snakken på skånejob/skånepraktik hvortil en af mine kolleger sagde: "Skånejob er ikke andet end en fritidsbeskæftigelse for førtidspensionister".!
Det er vel bare en TALE MÅDE for de så kalte normale hårdt arbejdene flud tids slidene knokler.

For dem ville det jo bare være et fritids job,det ville ikke hidse mig op,og jeg ville slet ikke begynde at forklare ,nogle mennesker har bare ikke forståelse for at der er mennesker med nedsat arbejds evne.

Det dem er skal være der selv,før de frstår det....
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2011, 23:14   #9
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Adi

Jeg har en meget god ven der er førtidspensionist og ja jeg har ikke tal på hvor mange gange han har hjulpet mig med ting i mit hjem og de kampe han har kæmpet med mig mod kommunen og andre håbløse mennesker.
Han har endda hjulpet min gamle far med hans fjernsyn og video.
Min ven er mega intelligent og scorede højt snit til hans studentereksamen men pågrund af psykisk lidelse har han ikke kunnet læse videre eller arbejde.
Han har hjulpet mig så meget at jeg idag er blevet meget god til det med computere og han har også hjulpet min bror og hans familie med ting.

Så for mig at se kunne alt det min ven har gjort for mig og min familie gå ind under et skånejob. Det er en hån at håne ham for det. Han kunne jo have ladet være.
Alle mennesker har bare en værdi ligemeget hvad de præsterer.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 00:21   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Adi Se meddelelser
Jeg har en meget god ven der er førtidspensionist og ja jeg har ikke tal på hvor mange gange han har hjulpet mig med ting i mit hjem og de kampe han har kæmpet med mig mod kommunen og andre håbløse mennesker.
Alle mennesker har bare en værdi ligemeget hvad de præsterer.
Selvfølig har alle en værdi-godt at høre du har en rigtig god ved,det er guld vær.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skånejob Stueplanten Alt det andet 7 30-03-2010 14:19
Skånejob? AnjaSZ Alt det andet 5 23-03-2010 18:29
Skånejob Tusnelda Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 24-01-2010 22:21
Skånejob anicegirl Dit og Dat 5 14-07-2009 11:51
Ang. Skånejob microsign Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 15-03-2007 11:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension