K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2007, 10:49   #1
malleaa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
malleaa er ny på vejen
Fatter det ikke

Er det noget om at der kommer nye regler for fleksjobber pr. 1 januar 2008 ?
At man skal op på 25 timer i et fleksjob, for at kommunen kan få refusion ?
Og hvis ja, så fatter jeg det slet ikke, er det ikke billigere at få et fleksjob på 15- 20 timer om ugen, hvad man nu end kan holde til, end at sætte èn hel flok på førtidspension, fordi de ikke kan klare 25 timer ugentligt ?

Håber nogen kan svare mig
malleaa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 11:02   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
malleaa prøv at læse den her tråd der bliver det diskuteret http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...t=logik&page=2 tror at du vil kunne finde svaret det
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 15:20   #3
malleaa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
malleaa er ny på vejen
Tusind tak skal du have.
Jamen så læser jeg det som om, at det er løse rygter, som ikke har noget på sig.
Og da heldigvis for det.
malleaa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 15:47   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
malleaa

Det er både rigtigt og forkert, hvad du skriver.

Fra den 1. januar 2008 skal kommunerne kunne aktivere mindst 25 timer.
Ellers mister kommunerne refusion.

I forbindelse med nychancetilalle, skal alle gamle sager tages op igen, altså også ledige fleksere.

Der er stor risiko for, at kommunerne også mister refusion for ledige fleksjobbere, og derfor måske større chance for, at flere får førtidspension, pga. refusionsreglerne.

Det dyreste for kommunen er en fleksjobber i job med 2/3 tilskud.
Måske derfor kommunerne ikke får de svageste fleksere i job.

De nemmeste og billigste er mænd - typisk håndværkere - som kun skal have 1/3 tilskud.

Det med de 25 timer betyder for mig at se, at flere måske tilkendes fleksjob, fordi mange ikke kan honorere kravet om 25 timers aktivering.

Og så kommer der sikkert endnu en bunke fleksjob-bevillinger inden sommeren 2008... kombineret med forsøg på frakendelser af "gamle" tilkendelser, som ikke kunne få job. Udelukkende af hensyn til refusion fra staten.

Men du kan læse mere her, hvor der er et link til beskæftigelsesministeriets nychancetilalle, hvor det hele beskrives.


http://www.k10.dk/showthread.php?t=1787
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 16:10   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Og så kommer der sikkert endnu en bunke fleksjob-bevillinger inden sommeren 2008... kombineret med forsøg på frakendelser af "gamle" tilkendelser, som ikke kunne få job. Udelukkende af hensyn til refusion fra staten.
citat
Kære Zuza...

Kommunerne kan ikke bare frakende folk for deres fleksjobbevilling på grund af refusion. det stresser mig at læse kan vi ikke få det på det klare herinde...det er meget sjældent om ikke meget svært at frakende folk deres fleks ...der er ingen grund til at gøre folks bange mere end nødvendigt ... I loven står der at man kun kan frakendes fleks hvis man siger nej til et tilbudt fleksjob fra Kommunen den 2 gang , den første gang får man karantæne.

bare lige så ingen får et hjertetilfælde over denne nyhed... og det er venskabeligt sagt Zuza
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 19:33   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
kære Stella.

Jeg ved godt, at man skal igennem en masse revurderinger osv.
At det er næsten umuligt at frakende en fleksjobbevilling.

Det er derfor, jeg skrev:
Citat:
forsøg på frakendelser af "gamle" tilkendelser, som ikke kunne få job. Udelukkende af hensyn til refusion fra staten.
Altså kommunerne vil FORSØGE at frakende fleksjobbet.

Så fra mig lyder også en opfordring:

Bliv ikke forskrækket, hvis kommunen taler om frakendelse af fleksjob.

Der skal opfyldes en laaaang række betingelser, for at det kan lykkes,
men kommunerne vil prøve og har prøvet at frakende en bevilling.

Kommunerne finder jo på meget for at spare penge.

Men jeg vil æde min hat på, at flere og flere kommuner vil FORSØGE at frakende fleksjobbevillinger inden sommeren 2008.

Skal vi vædde, Stella?
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 20:24   #7
malleaa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
malleaa er ny på vejen
Ja jeg er sgu nok lidt hjerneskadet også :-)
Jeg kan med selv min bedste vilje ikke fatte det.
Jeg står og skal i arbejdsprøvning om 1 uge, jeg er stadig sygemeldt efter èn arbejdsskade.
At kommunerne skal aktivere mig i 25 timer ugentligt, kan de jo sagtens, gratis arbejdskraft indenfor plejesektoren er en luksus for dem, der jeg skal i arb.prøvning.
Men hvad hvis jeg ikke kan klare mere end f.eks 20 timer, bliver jeg så smidt på pension eller ???
Ja hjælp jeg fatter det ikke altså
malleaa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 22:34   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Zuza...nu har jeg ledt og ledt...(måske jeg trænger til briller)

Men jeg kan altså ikke finde det hvor de skriver noget om 25 timer...

Måske du lige kan lede mig på vej...måske med et link...

Jeg har læst næsten alt på http://www.nychance.dk/sw671.asp og der kan jeg ikke se at der står noget om 25 timer...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 00:20   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
de økonomiske incitamenter – naturligt nok – spiller en afgørende rolle for kom-munernes tilrettelæggelse af indsatsen. Af den grund er det således også væsentligt at holde sig for øje, at incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig. Det er dog samtidig væsentligt her at pointere,at tilkendelse af førtidspension naturligvis forudsætter, at personen opfylder betingelserne herfor.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1776

http://www.nychance.dk/graphics/docu...t_120307-4.pdf

Nej, ikke briller, web.

Linket til ovenstående er vist bedre.

Altså... min konklusion er følgende:

At flere ledige fleksjobbere vil blive indstillet til pension.
At flere kommuner vil FORSØGE at frakende fleksbevilling (ulovligt).
At flere kommuner vil forsøge at presse fleksjobansøgere OVER 25 timer ugentligt. (for at undgå fleksjob-bevilling)

Og en masse andre uhyrligheder pga. de ændrede refusionsregler fra januar 2008.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 00:53   #10
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
Med et arbejdsmarked som siges at skrige efter arbejdskraft må det formodes at der er brug for alle, også dem på fleks ordning. Desværre er det ikke alle der kan se fordele i at ansætte fleksjobbere.
Jeg tror der skal gøres en væsenlig større indsats på at sælge og udføre PR for denne gruppe. Hvem gør det idag?
Jeg mener ikke der findes en nedre grænse hvad angår timer, men det er klart at en virksomhed altid vil have for det de betaler for. Så hvis virksomheden skal betale 1/3 af lønnen skal timerne ligge på ca 12 timer pr uge.
Det med de 25 timer forstår jeg ikke - har det noget med fleksordningen at gøre?
Jeg tror fremtiden for fleksordningen vil tegne lyst - hvis blot ideen sælges til virksomhederne og virksomhederne kan se fordele og ikke problemer ved at have en på fleksjob.

Sidst redigeret af sonderjyden; 27-11-2007 kl. 00:54. Årsag: tastefejl
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fatter stadig ikke systemet er sådan.. Guldfax Alt det andet 9 14-04-2011 15:42
Fatter ikke en meter Fodfolket Alt det andet 14 05-04-2011 13:42
jeg fatter det bare ikke!!! Lund Det er da strengt ! 13 15-03-2010 15:17
Jeg fatter ikke en meter hjælp lone t Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 14-01-2010 11:10
Fatter ikke det danske system hagedorn Spørgsmål ang fleksjob 18 05-08-2009 16:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension