K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2017, 17:54   #1
Linuzmor
Hjemmevant på K10
 
Linuzmors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 229
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Linuzmor er ny på vejen
Må min steddatter bo hos mig. .

Da jeg har en nabo der holder øje med mig og før har anmeldt mig til boligselskabet, fordi mine børn boede lidt hos mig på skift, vil jeg være på forkant ved evtuelle problemer med Boligselskabet og min emsige nabo.

Jeg vil høre jer om følgende: Min steddatter (som er græker) kommer til Danmark for at studere 1/2 år. Hun skal bo hos mig 4-6 uger indtil vi finder et kollgie værelse til hende. Må hun det?

Jeg er førtidspensionist og får boligstøtte. Hun skal selvfølgelig ikke betale for at bo her. Jeg har tjekket med folkeregistret og har fået en bekræftelse pr mail om det må hun selvfølgelig godt. De skriver at det er en god idé at informere boligselskabet. Har også talt med UD og de sagde at det ingen indflydelse ville have på min boligstøtte, da hun er turist og ikke skal registreres hos mig.

Må jeg selv være væk fra lejligheden imens hun er her, noget af tiden?( bor i en 1 værelses).

Jeg er ikke glad for at involvere boligselskabet om mit privatliv, men det er jeg desværre nødt til pga. min nabo.
Har i nogle gode råd til information til boligselskabet ?
På forhånd tak.
Linuzmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 18:11   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Boligreguleringsloven:
"§ 52 a. Et lejemål må ikke udlejes til eller bebos af flere end 2 personer pr. beboelsesrum (beboermaksimum). Dette gælder dog ikke ved forøgelse af lejerens husstand i lejeperioden, hvis husstandsforøgelsen skyldes lejerens børn, ægtefælle eller samlever eller disses børn, eller kommunalbestyrelsen har givet tilladelse efter § 52 b, stk. 1. Ved et lejemål forstås såvel en lejlighed som et enkeltværelse.

Stk. 2. Lejeren har ved lejeaftalens indgåelse pligt til at oplyse udlejeren om husstandens størrelse. Lejeren har endvidere pligt til at meddele udlejeren, når lejerens husstand i lejeperioden forøges, således at det samlede antal personer, der bor i lejemålet, overstiger 2 personer pr. beboelsesrum, uden at husstandsforøgelsen skyldes lejerens børn, lejerens ægtefælle eller samlever eller disses børn.

Stk. 3. Bliver udlejeren bekendt med, at der bor for mange personer i lejemålet, jf. stk. 1, skal udlejeren anmelde dette til kommunalbestyrelsen."

http://www.socialjura.dk/content-sto...eguleringslov/

Men så længe det kun er dig og hende, overskrider i jo ikke de 2 personer pr beboelsesrum.


Du må gerne være væk fra din bolig. Det bestemmer du jo selv.
Du skal have adresse hvor du sover regelmæssigt og har dine ejendele.

Cpr loven:
"§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele. "
Og når det kun er et par uger, og du ikke i flere måneder sover et andet sted, skal du ikke flytte din adresse.

Sidst du blev anmeldt til boligselskabet, hvad sagde de da til det?
Hvilken del var det, du evt skulle have gjort forkert?
Hvis et af dine børn decideret flyttede ind hos dig, skulle det barn selvfølgelig flytte sin adresse der hen. Og hvis du vil udleje dit lejemål, skal udlejer vidst også give tilladelse.
Men at man har nogen til at overnatte i en kortere periode, gratis, kan jeg ikke se hvilken problem der skulle være.

Du kan evt prøve at spørge dem her:
http://www.lejerens-fr.dk/
De har meget styr på reglerne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 19:07   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg ville blot skrive til boligselskabet, at da din nabo tidligere har henvendt sig til boligselskabet, hvis dine børn har været på besøg, så vil du denne gang være på forkant og fortælle at din steddatter kommer på ferie hos dig, så de allerede nu ved det, hvis din nabo igen henvender sig..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 19:09   #4
Linuzmor
Hjemmevant på K10
 
Linuzmors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 229
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Linuzmor er ny på vejen
Tak for svar. ��
Ja jeg må gerne være væk fra min bolig, men problemet er at hvis han ser hende vil han højst sandsynligt kontakte boligselskabet.

Sidst var det min datter, der pga opløst forhold boede her 1 måneds tid. Dette fik han klaget over (han vidste ikke det var min datter) og jeg fik et brev om at jeg ikke selv boede i min lejlighed. Det gjorde jeg jo.Det lod de sig ikke nøjes med. De anmeldte til kommunen at jeg rejste meget og var dengang til kontrolmøde der og efterfulgt. Via UD.

Derfor jeg vil gøre det helt rigtige på forhånd dennegang. Så
kan han jo anmelde mig alt det han vil ��
Linuzmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 11:56   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
God ide fra Pip og du kan jo i info til boligselskabet også skrive, at du har fået folkeregistrets accept.
Evt vedlægge kopi af mailen eller del af den.

Fint du har een til at kigge efter lejligheden, når du ike selv er der.

Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2017, 10:59   #6
Linuzmor
Hjemmevant på K10
 
Linuzmors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 229
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Linuzmor er ny på vejen
Har nu skrevet til boligselskabet og fået svar. Der er ikke noget til hinder for at min bonus datter må besøge mig , (var jeg godt klar over) , men jeg må ikke overdrage lejemålet til hende, uden boligselskabets tilladelse. Mærkeligt at de så ikke bare tillader dette, da det kun er 3 uger jeg vil væk. Overdrager jeg lejemålet til hende, når det er mig der bor her og betaler husleje osv?
Linuzmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2017, 13:22   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har gjort alt forarbejdet helt til ug.

Betragt den sidste info fra selskabet som en tillægsinfo.

Lejemål kan slet ikke gå i "arv" til børn/stedbørn

Håber du kan se frem til besøget og rigtig nyde det.

Om nogen skulle få ondt i rumpetten, håber jeg du kan trække på skulderen af.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2017, 14:04   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Linuzmor Se meddelelser
Har nu skrevet til boligselskabet og fået svar. Der er ikke noget til hinder for at min bonus datter må besøge mig , (var jeg godt klar over) , men jeg må ikke overdrage lejemålet til hende, uden boligselskabets tilladelse. Mærkeligt at de så ikke bare tillader dette, da det kun er 3 uger jeg vil væk. Overdrager jeg lejemålet til hende, når det er mig der bor her og betaler husleje osv?
Overdragelse af lejemålet ville jeg mene, er hvis hendes navn kommer på lejekontrakten i stedet for dit, og hun betaler boligudgifterne.

At hun opholder sig der i 3 uger, gratis, mens du er på "ferie", ville jeg ikke betragte som at overdrage lejemålet.

Prøv evt at kontakte lejernes frie retshjælp, så jeg henviste til i mit første svar
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2017, 18:09   #9
Linuzmor
Hjemmevant på K10
 
Linuzmors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 229
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Linuzmor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Overdragelse af lejemålet ville jeg mene, er hvis hendes navn kommer på lejekontrakten i stedet for dit, og hun betaler boligudgifterne.

At hun opholder sig der i 3 uger, gratis, mens du er på "ferie", ville jeg ikke betragte som at overdrage lejemålet.

Prøv evt at kontakte lejernes frie retshjælp, så jeg henviste til i mit første svar
Tak for svar MistyMiss. Jeg mener nu heller ikke at der er tale om overdragelse. Jeg har idag skrevet til Lejernes frie retshjælp om spørgsmålet. Derover er hun jo også en del af min husstand, fandt jeg ud af via en afgørelse fra højesteret.


http://www.hoejesteret.dk/hoejestere...ndsbegreb.aspx
Linuzmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2017, 11:20   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Overdragelse af lejemålet ville jeg mene, er hvis hendes navn kommer på lejekontrakten i stedet for dit, og hun betaler boligudgifterne.


Det er lovreguleret og det kan man ikke bare lige gøre.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension