K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2010, 18:16   #11
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vej86 Se meddelelser
Held og lykke med det hele. Kan ikke sige hvad du skal gøre. Sørget for at have alt klart når du søger om førtidspension. Så der ikke er noget at komme efter. Søgte selv ftp som 21 årige fik den med det samme
Er i dag 24 år Det her er alt hvad jeg kan give dig

Du siger bare til
jo men så skal du jo lige have tillykke med fødselsdagen.. :-)
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2010, 23:30   #12
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maria89 Se meddelelser
Mange tak for det.. Altså, jeg kan jo ikke have andet klart end det kommunen allerede har af papirer? Eller hvad? Er der noget jeg selv skal sørge for?

Nu har jeg jo så en sagsbehandler som absolut ikke er villig til at samarbejde, men ved du om hun SKAL behandle min sag som en hvilken som helst anden sag i denne situation?
er det med sikkerhed som du skriver at hun ikke ønsker at samarbejde med dig. eller er det fordi du er vred og fastlåst og derfor ikke føler du bliver hørt?

for hvis du er sikker i din sag har du altid mulighed for at bede om en anden som kan overtage rådgivningen..

men som jeg skriver i mit første svar så skal du have alle undersøgelser med for at søge og ikke kun en enkelt udtagelse fra en psykiater.

hvor meget har du rendt til fra du var 12år.. ?
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 00:04   #13
Maria89
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
Maria89 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maja-bell Se meddelelser
er det med sikkerhed som du skriver at hun ikke ønsker at samarbejde med dig. eller er det fordi du er vred og fastlåst og derfor ikke føler du bliver hørt?

for hvis du er sikker i din sag har du altid mulighed for at bede om en anden som kan overtage rådgivningen..

men som jeg skriver i mit første svar så skal du have alle undersøgelser med for at søge og ikke kun en enkelt udtagelse fra en psykiater.

hvor meget har du rendt til fra du var 12år.. ?
Det er med sikkerhed hun ikke er villig til at samarbejde.. Jeg har stor forståelse for at de skal gøre deres arbejde inden for nogle bestemte rammer, men hun har valgt at ignorere det jeg siger fuldstændigt.. Desværre..

Har skrevet i mit første indlæg hvad jeg har rendt til.. Men det er 6 forskellige psykologer, hypnotisør, NLP-terapeut og to psykiatere.. Dog har der kun været resultat fra den ene psykiater..

Da jeg kontaktede kommunen i dag for netop at få en ny sagsbehandler, fik jeg at vide at jeg skulle komme ned og snakke med dem, da jeg så gjorde det, fik jeg en ekstremt dårlig behandling, og fik klar besked om at jeg IKKE kan få en ny sagsbehandler, da de ikke mener at min grund til at ville have en er god nok.. Altså, grunden "Jeg kan ikke samtale med hende og hun får mig hver gang til at bryde sammen" er ikke god nok for dem dernede.. Eller, for nogle af dem i hvert fald..

Men efter alt det skete i dag, har jeg fundet ud af at borgerrådgivningen vil tage imod min klage over de to sagsbehandlere og behandle den, så en smule fremskridt er der da sket i dag med det.. Men nøj hvor er jeg træt her til aften..
Maria89 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 09:19   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg vil anbefale at du taler med din læge om dit medicinforbrug.

Det nytter ikke at du medicinere dig så meget, at de ikke ser hvordan du har det.

Hvis din læge mener at du tager for meget medicin, SKAL du drosle ned.

At du får det værre, må sagsbehandler og psykolog, jo så forholde sig til.

Det er vigtigt at de får et korrekt billed af dig, eller ihvertfald, at du følger lægens anbefaling vedr medicin.

Vedr sagsbehandler, er det godt at du nu får hjælp af borgerrådgivningen.
Men spørg gerne igen.

Sygdom spørger desværre ikke om alder.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 12:39   #15
Maria89
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
Maria89 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg vil anbefale at du taler med din læge om dit medicinforbrug.

Det nytter ikke at du medicinere dig så meget, at de ikke ser hvordan du har det.

Hvis din læge mener at du tager for meget medicin, SKAL du drosle ned.



VH Popiae
Det er min læge der giver mig alt det medicin for at prøve at holde smerterne nede.. Har flere gange spurgt ham om der ikke var andre muligheder, men det er der desværre ikke..
Men tak for rådet ellers..
Maria89 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 14:44   #16
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Har du været på smerteklinik?
jeg har læst mig til, at de har mulighed og ekspertise til at sammesætte medicin som måske hjælper bedre og skader mindre.

men ja få lige aktindsigt alle steder fra. kommune og div læger..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 15:02   #17
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Maria89

Din historie gør meget indtryk på mig!

Du er meget ung – og svært sygdomsramt!

Skal du virkelig kunne klare kontakt med et uigennemskueligt socialt system alene?

Nej! Det må du ikke byde dig selv!

Du skal bede om hjælp hos DUKH – Den uvildige konsulentordning for handicappede – de kan også vejlede om den rigtige hjælp til dig med dine sygdomsbeskrivelser – i din kontakt med et for de fleste uigennemskueligt socialt system.

DUKH er et gratis tilbud om uvildig rådgivning til mennesker med sygdom og handicap:

Som borger kan du bruge DUKH, når du:
• mangler konkret viden om lovgivning og støttemuligheder
• har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren
• undrer dig over forvaltningens behandling af din henvendelse
• oplever at være kastebold mellem forskellige offentlige systemer
• er utilfreds med en afgørelse i din sag og er i tvivl om mulighederne for at klage

Telefontider i DUKH
________________________________________
Hverdage
Mandag: 9-15
Tirsdag: 9-17
Onsdag: 9-13
Torsdag: 9-17
Fredag: 9-15
Vores telefonnummer er 76 30 19 30

Retssikkerhed

Retssikkerhed er et nøgleord i DUKH.
________________________________________
DUKH skal arbejde for at styrke retssikkerhed for mennesker med handicap
Retssikkerhed er et nøglebegreb i DUKH. For os handler det om at:
• sikre, at borgeren får de ydelser, han eller hun har ret til. Det er ikke altid det samme, som at borgeren får de ydelser, han eller hun har søgt om eller har brug for.
• sikre, at sagsbehandlingsreglerne er overholdt. Overholdelse af sagsbehandlingsreglerne medvirker til, at der træffes afgørelser i overensstemmelse med lovgivningen.

Men retssikkerhed handler også om, at borgeren bliver inddraget i sagsbehandlingen. Et positivt samarbejde mellem borger og sagsbehandler er derfor også af betydning for retssikkerheden.




Og du må ikke gå til møder med sagsbehandler uden bisidder – tag din mor/din far/en mormor/en morfar/en god bekendt, du stoler på … med som bisidder.

Jeg, der er over dobbelt så gammel som dig, har også haft brug for bisidder ved møder med sagsbehandler – møder har også for mig været hårde med risiko for misforståelser og skuffelser – så jeg opdagede hurtigt, det var vigtigt at have bisidder med.

Din bisidder er dit vidne omkring sagsgang, som kan støtte dig i, at du ikke udsættes for hårde møder med evt. misforståelser, der går ud over, hvad du skal kunne klare. Det er ikke meningen, det skal være sådan!

Lige nu er du for alene!

Jeg kan ikke lade være med også at tænke på støtte til en almindelig uddannelse, hvor du møder jævnaldrende. Det kan DUKH også oplyse om muligheder for støtte til:

Værd at vide om overgange barn-voksen:

DUKHs tværgående guide, der beskriver nogle af de problemstillinger, som kan opstå, når et barn fylder 18 og overgå til et nyt lovgivningsområde
________________________________________

Støttemuligheder

I overgangen fra ung til voksen er der mange spørgsmål, som du og dine forældre skal tage stilling til og en række særlige forhold, I skal være opmærksomme på. I denne guide giver vi et billede af nogle af de muligheder i lovgivningen, som kan være relevante for dig, når du er ung og skal til at stå på egne ben. Overgangen giver ofte anledning til problemer, fordi mange forskellige love, som administreres af forskellige instanser, er i spil. Derfor giver vi også dig og dine forældre nogle råd til, hvad I med fordel kan være opmærksomme på.

Uddannelse

Handicaptillæg

På alle SU-berettigede videregående uddannelser kan studerende med fysisk eller psykisk handicap i visse tilfælde udover den almindelige SU få et såkaldt handicap-tillæg. Få nærmere oplysninger hos SU-styrelsen.

Støtte på uddannelsesstedet
Hvis du har behov for støtte i forbindelse med din uddannelse, så er det din uddannelsesinstitution, du skal henvende dig til. Eksempler på støttemuligheder er:
• hjælpemidler
• praktisk hjælp
• specialpædagogisk støtte

Læs mere her:

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...?searchterm=SU

Du må ikke fortsætte med at ville klare alt alene. Du har forældre, bedsteforældre, bekendte, der gerne vil hjælpe dig i kontakt med sagsbehandler, psykolog, psykiater, læger. Og DUKH m.fl. kan også støtte og hjælpe.

Vi på K10 støtter selvfølgelig også gerne.

Og husk også - altid bisidder med ved kontakt med sagsbehandler! Du udsætter dig selv for unødige bekymringer og misforståelser ellers! Og det gør mig ondt! Pas på dig selv Maria89! Det behøver du, og det fortjener du!

Held og lykke:-)

Sidst redigeret af Katharina; 05-11-2010 kl. 15:59.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 19:38   #18
Maria89
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
Maria89 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
Har du været på smerteklinik?
jeg har læst mig til, at de har mulighed og ekspertise til at sammesætte medicin som måske hjælper bedre og skader mindre.
Har ikke været på smerteklinik nej.. Ved ikke engang hvad det er.. :P

Må jeg lige prøve at undersøge her i weekenden.. Det ville være rart at slippe for at fylde mig selv med alle de kemikalier..
Maria89 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2010, 23:18   #19
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Maria89

Du er hårdt ramt af sygdom i dit unge liv!

Jeg skønner på dit mod på at søge det, der gør dig glad i dit liv - midt i sygdom!


Citat:
Oprindeligt indsendt af Maria89 Se meddelelser

For det første, så har jeg dårlig ryg, bl.a. en skoliose, som kun bliver værre med årene.. Jeg har dårlige knæ, hvor min brusk er slidt helt ned..

Derudover lider jeg af PTSD (PostTraumatiskStressSyndrom) med følgesygdomme som depression og angstanfald..

Jeg har også en personlighedsforvirring, der gør at jeg i forbindelse med angstanfald bliver en helt anden og ikke kan huske hvad der er sket..

Har lidt af de her ting siden jeg var 12 år gammel, men det er først i år der er blevet stillet diagnosen PTSD.

Du har brug for hjælp til at leve med sygdom - ideelt set med støtte til ønskeuddannelse sammen med jævnaldrende - tænker jeg - med SU med handicaptillæg. Spørg DUKH, som jeg har fortalt om, om denne mulighed!

Den psykiater der stillede den diagnose sagde til mig at jeg ikke skulle regne med nogensinde at blive rask, men at jeg kunne få det bedre med det og lære at leve med det..
Hun sagde også til mig at jeg nok skal være på medicin resten af mit liv, og at jeg dermed ikke skal regne med at få børn.
Yderligere fortalte hun at jeg ALDRIG kommer til at kunne tage et normalt arbejde, dette har hun bare ikke skrevet nogle steder, men kun fortalt mig..

Jeg tror på psykiateren har sagt sådan i bedste mening. Men jeg tænker, at hvis jeg havde været ved psykiater i din alder havde jeg fået samme vurdering som dig - det fik jeg så ikke - jeg tog mine ønskeuddannelser - og jeg gik i terapi og arbejdede mig frem til at få ønskejobfunktion - og som 34 årig - meget forelsket - blev jeg gravid og fik ønskebarn - og jeg og min kæreste købte hus sammen. Jeg var på ingen måde klar til at få barn da jeg var 21 - men jeg var da meget klar parat som 34-årig! Ingen kan spå om fremtiden for os! Vi skal selv drømme og ønske og følge op på drømme og ønsker - ikke leve op til andres bekymringer/spådomme - det er til at få dårlig selvfølelse af!

Som min situation er lige nu, bor jeg hjemme hos mine forældre sammen med min kæreste gennem 4 år.. Kommunen vil ikke hjælpe os med at finde et sted hvor vi kan bo for os selv, på trods af min psykolog har skrevet at det er vigtigt jeg flytter hjemmefra..

Jeg er enig i at det ville være godt at finde en lækker lejlighed, hvor du og din kæreste kan bo. Find sådan en lejlighed og del udgifter med din kæreste. Det er en luksus, I vil nyde. Måske kan I ovenikøbet søge om boligsikring og få hjælp til husleje!

Jeg går hos en psykolog jeg har fået gennem kommunen, og dette fungerer slet ikke.. Jeg får intet ud af det og forløbet er snart slut, derudover vil denne psykolog have jeg træner med en personlig træner derinde fra og kan ikke forstå at jeg ikke kan pga. de fysiske ting jeg også har.

Psykologen jeg har nu, har tidligere sagt til mig at hun ville mene det var smart hvis mit forløb derinde blev sat i pause indtil jeg er flyttet hjemmefra, dette vil min nuværende sagsbehandler slet ikke høre tale om..

Din psykolog gør sit arbejde så godt som hun kan - lyt både til hende og til dig selv - og følg op på hendes råd, hvor du føler god hjælp til dig af hendes råd.

Er droppet ud af gymnasiet 2 gange pga. mine lidelser og har måttet droppe 3 forskellige arbejdssteder pga. det.. Alle tre efter meget kort tid (1 måned).

Men uddannelse sammen med jævnaldrende er godt for din udvikling. Prøv måske HF på net-VUC! Det har jeg hørt er spændende og meningsfuldt!
…………

Eftersom jeg skal til psykologer osv, kan jeg ikke sætte mit pilleforbrug ned, da det vil resultere i så store smerter at jeg ikke kan gå nogle steder, og hvis jeg ikke møder op, vil kommunen trække det i min kontanthjælp..

Som andre har nævnt er det ikke klogt at fylde sin krop med smertestillende medicin. Kom som du er. Lad psykologen møde dig, hvor du er i dit liv uden smertestillende medicin.

Hvad siger I?

Skal jeg tage kampen op og søge om førtidspension, eller skal jeg lade kommunen sende mig ud i flere ligegyldige ting?

Håber virkelig I kan hjælpe mig, da jeg ikke kan finde ud af love og regler.. :S

Jeg synes, du fortjener en almindelig uddannelse sammen med jævnaldrende. Det er ingenlunde for sent! Du vil opdage, du har gode erfaringer at trække på i uddannelse, som vil give dig forspring i din uddannelse, som gør uddannelse sjov! Ønsk hjælp til SU med handicaptillæg - det kan du få gennem et helt uddannelsesforløb. Senere kan du om evt. ønske fleksjob.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Maria89 Se meddelelser
Har så efter jeg skrev indlægget, fundet ud af at min psykolog har indsendt en rapport som jeg skulle have set inden, uden jeg har dette.. Derudover har hun skrevet at jeg har sagt nogle ting jeg ALDRIG har sagt..

Det er uetisk og dumt! Tal med hende om det. Det er vigtigt at lære at fortælle, hvad du ønsker af psykolog. Lad psykolog hjælpe dig med at lære at udtrykke dig til hende herom!

Gik selvfølgelig hen på kommunen for at få afklaret dette og det resulterede i en sagsbehandler der quote til sidst sagde "Du burde blive indlagt hvis du har det så dårligt"..

Skidt pyt med en sådan oplevelse en enkelt gang. Men: Hav videre altid bisidder med i kontakt med sagsbehandler - for at have svære møder bevidnet og så vidt muligt undgå unødige bekymringer og misforståelser - under møde og efter møde! Pas godt på dig selv på denne måde! Det fortjener du!
Ingen kan spå om fremtiden. Grib dit eget liv! Drøm dine egne drømme! Ønsk dine egne ønsker!

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 06-11-2010 kl. 00:58.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension