K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2018, 16:05   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tilkendt Føp - men ved intet om overgangen...

Tilkendt FøP gældende fra 1/6.

Her er bare nogle ting, jeg ikke har fået noget at vide om:

"§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet forsagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 2, 3. pkt., og §18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særligetilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag tilden forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort."

Hvordan får man noget at vide om, hvornår, sagen er startet?
(Min færdige sag hang til tørre et par måneder, selvom jeg havde fået at vide, at den var på skinner)

Hvad kan jeg forvente udbetalingsmæssigt?
Min ledighedsydelse holder selvfølgelig op 1/6, da jeg ikke er flekser længere.
Hvad sker der så?
Det ser for mig ud, som om, der opstår et hul og jeg først får pensionen udbetalt pr 1/7.....

"§ 33.Stk. 2. Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, atder er truffet afgørelse om førtidspension. Træffes afgørelse om førtidspension efter udløbet afden fastsatte frist i § 21, udbetales førtidspension med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet 3 måneder, fra behandlingen af førtidspensionssagen er påbegyndt.Førtidspension, jf. 1. og 2. pkt., udbetales tidligst fra den 1. i måneden efter, at betingelsernefor tilkendelse af førtidspension er opfyldt."

Jeg formoder, at jeg nu kun får to måneder i alt, da Folkepensionen starter 1/9.

Er der nogen, som har et fornuftigt indspark?
Jeg får intet at vide og ingen ringer eller skriver tilbage.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 16:09   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Din førtidspensionsag er første opstartet efter den har været forbi det rehabiliterende team og sendt videre
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 16:16   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Dvs 3/5 (mødet)?....efter at have "luftet" i 5 mdr....

Jeg har søgt aktindsigt, men der om bare sagsindholdet. Intet om de forskellige datoer.

Men får jeg en jante pr 1/6?
Ingen fortæller mig noget og jeg forstår ikke det der sprog.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 16:25   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Du skulle meget gerne få ledighedsydelse frem til overgangen til ftp.
Dvs hvis ftp er med virkning fra 1/7, så første ftp kommer sidst i måned 7. Så skulle du meget gerne få ledighedsydelse sidst i måned 6.
Du er flekser frem til din ftp starter. Ellers ville du jo være "ingenting" i måned 6
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 16:35   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Det er det, jeg tænker. Endnu en fattig måned på "kontanthjælp".

"Pensionen har jf. pensionslovens § 33 virkning fra den 01.06.18 og udbetales bagudrettet".

Dvs, jeg får ikke 3 mdr. pension, men bare 2. Det var såmænd det.


Da jeg for 2 år siden fik nej, lød det: "Vi ved godt, at vi skulle.... men vi må ikke"
Dvs. Jeg opfyldte kriterierne.
De to år i ressourceforløb, hvor jeg alligevel ikke fik lov til noget, var en undskyldning.

De havde faktisk resultaterne af 5 arbejdsprøvninger, en 15 år gammel historik og samtlige diagnoser.

Jeg er ikke særlig tilfreds.

Sidst redigeret af mukke; 24-05-2018 kl. 16:52.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 19:13   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man får som regel et brev når sagen overgår til behandling i pensionsnævnet efter indstillingen fra rehabiliteringsteamet, og det er den dato der tæller i forhold til de tre mdr. Men de sender bare et nyt brev hvis der forventes forsinkelse, så de ikke skal af med penge..
Når du overgår til pension pr 1/6, vil du få førtidspensionen udbetalt d. sidste hverdag i juni måned.
Det samme gælder overgangen til pension, så der er du dækket af udbetalingen af førtidspension den første måned, sådan at der udbetales førtidspension sidste hverdag i august, og så får du din nye pensionssats udbetalt sidste hverdag i august.

Ledighedsydelse er normalt også bagudbetalt, så du vil få ledighedsydelse sidste hverdag i maj nu her, og så skal du leve af den til din første førtidspensionsudbetaling.
Du kan se på din udbetaling, hvilken perioden den dækker.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 19:18   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
I følgende link https://www.borger.dk/pension-og-eft...t/Folkepension står der at du har ret til folkepension fra den 1. i måneden efter at du er nået folkepensionsalderen.

Da også folkepensionen er bagudbetalt så vil du også få denne sidst i måneden efter at du er blevet folkepensionist, på samme måned som med førtidspensionen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2018, 20:54   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Nå.
På Borger.dk står der ellers, at jeg får første FP rate 1/9.....så det bliver 2 fØP rater.
(Meget bekvemt lige at hænge den færdiggjorte sag til tørre).

Hvor er det virvar af modstridende oplysninger enerverende.
Gad vidst, hvorfor man ikke kan få oplysning enkelt og sammenhængende.

Sidst redigeret af mukke; 24-05-2018 kl. 20:57.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2018, 09:16   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Hvad kan jeg forvente udbetalingsmæssigt?
Min ledighedsydelse holder selvfølgelig op 1/6, da jeg ikke er flekser længere.
Hvad sker der så?
Det ser for mig ud, som om, der opstår et hul og jeg først får pensionen udbetalt pr 1/7.....
I din anden tråd ( http://www.k10.dk/showthread.php?t=36331&page=2 ) skrev jeg:

"Det, at man kommer fra en forud-betalt ydelse og overgår til en bagud-betalt ydelse, har været vendt her på K10 for en del år siden, og her erfarede flere, at når de overgik fra kh til fp, så fik de en ekstra fp-udbetaling til at dække "hullet".

Eftersom fradraget kun kan bruges én gang pr. måned blev den lidt lavere end en normal fp-udbetaling, men højere end en kh-udbetaling.
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2018, 22:20   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Det får jeg ikke. Jeg får ledighedsydelse - model KH.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension