K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2013, 14:14   #11
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
simsons er ny på vejen
Hej Peter

Jeg vil også gerne give dig kredit for at videresende din opsamling af links/skrivelser der modsiger Ankestyrelsens principafgørelse i denne sag du refererer til. (Og kredit for den opfordring/opmuntring du fik af Bodrum og andre på tråden).

Jeg har ikke ikke selv en invaliderende ryglidelse, men har anden lidelse hvor jeg kender til det at egen føling med kroppen og dens grænser, bliver overhørt trods argumentering vedr. egne erfaringer ved tidligere behandlinger/indgreb, samt vedlæg at læger/behandlere har støttet op om disse erfaringer. Men hvor bare én læge og/eller ét skøn for en afgørende myndighed, kan affeje denne dokumentering.

Udkast af afgørelsen:

Vi har herved lagt vægt på, at NN på trods af sine andre lidelser, herunder hendes gigtlidelse har været i stand til at opretholde et arbejde som rengøringsassistent i mange år frem til juni 2009, hvor hun sygemeldes på grund af en underlivslidelse og efterfølgende en ryglidelse.*

Vi har desuden lagt vægt på, at operation for diskusprolaps ikke udgør en væsentlig risiko for liv og førlighed. Vi har herved lagt vægt på, at risikoen for komplikationer med varige følger ved denne type*
operation er meget lav. I denne vurdering er indgået, at flere videnskabelige undersøgelser har vist, at det er yderst sjældent, at der vil forekomme varige komplikationer efter en operation for diskusprolaps i lænden.*

Vi er opmærksomme på, at NN har oplyst, at hendes krop ikke kan tåle en operation. Vi finder dog ud fra sagens oplysninger, at der er lægelig indikation for at NN vil kunne klare en operation for diskusprolaps.*

Vi har herved lagt vægt på, at NN tilbage i 2009 har gennemgået en operation af en stor cyste i maven, og efterfølgende en operation i underlivet.*

Vi har videre lagt vægt på, at NN ved ovenstående operationer i øvrigt har vist, at hun ikke har problemer med at tåle bedøvelse.*

Der kan ved afgørelse om forlængelse af sygedagpenge som udgangspunkt tages hensyn til, at der er behandlingsmuligheder af borgerens lidelse. Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed.


Som jeg læser denne sag lyder det som om kvinden er blevet fuldstændigt overhørt i forhold til, at hun kæmper sideløbende med andre lidelser, som har svækket hende fysisk.

Jeg er opmærksom på, at selvom hun ikke havde haft disse sideløbende lidelser, så er pointen i tråden, at man ikke bare kan vurdere at en operation for diskusprolaps i lænden, ikke udgør ikke en væsentlig risiko. Håber hun ser denne tråd til at gå videre med sagen.

Og/eller der kommer noget nyt ind i forhold til det, at også Gigtforeningen ser problematikken i afgørelsen.

Sidst redigeret af simsons; 03-09-2013 kl. 14:24.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2013, 20:47   #12
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Super sejt af dig Peter. Også lige den som jeg bed mærke i i princip afgørelsen, den med at det nu åbenbart er risiko frit at operere for diskosprolabs i ryggen. Min søster hjalp det da bestemt ikke på nogen måde, hun er mere invalid end hun var før operationen. Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2013, 10:25   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mette Frederiksen vs Ankestyrelsen

http://www.avisen.dk/slut-med-at-tvi...er_205060.aspx

"Det er grænseoverkridende for mig. Det er så voldsomt, at en myndighed kan pålægge et andet menneske at få en bestemt behandling," siger Mette Frederiksen

Derfor forslår hun en forsøgsordning i tre år, hvor syge, der ikke vil følge lægens og kommunens anbefaling til behandling, kan bede regionen om en anden lægelig vurdering af deres behandlingsmuligheder.

Hvis den syge stadig afslår forslaget om medicinering eller anden behandling, så fortsætter sygedagpengene alligevel.


Ja, kære Mette Frederiksen men nu har din Ankestyrelse besluttet noget andet end hvad du, som folketingspolitiker og minister, ønsker dig.

Så hvis en borger ikke kan mere og afslår tilbud om lumbal operation, så stoppes sygedagpengene stadig. Fremover vil vi se, hvor hurtig KL og kommunerne følger op på denne principafgørelse.

Dansk Handicapforbund v Stig Langvad skriver til Mette Frederiksen:

http://www.handicap.dk/dokumenter/br...-brug-af-tvang



Kære Mette

Jeg er mildest talt rystet over de sidste dages afgørelser. Først Ankestyrelsens afgørelse om, at kommunerne kan stille krav til borgerne om at tage lykkepiller som forudsætning for at kunne modtage henholdsvis sygedagpenge og førtidspension. Dernæst Silkeborg kommune, der har tvunget en borger til behandling med elektrochok som forudsætning for at modtage et fleksjob.

Det er min overbevisning, at disse beslutninger er truffet i strid med gældende internationale konventioner, og jeg er sikker på, at det ikke er beslutninger, danskere generelt støtter op om.

Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at få stoppet denne praksis, der har karakter af overgreb på borgerne.


Med venlig hilsen

Stig Langvad

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-09-2013 kl. 10:31.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 18:54   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Krav om operation, flexjob nægtet

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/eks...-til-operation

"Det fremgår direkte af papirerne i Lars Holms sag, at kommunen har standset sygedagpengene og afvist fleksjob, fordi han ikke vil lade sig operere."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 19:20   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Risikoen er mindre....siger den kære borgmester....

Men er der en risiko....ja selvfølgelig er der det....men det er åbenbart mere vigtigt at evt kunne sparer nogle penge....få penge....end en mands liv og førlighed...

Bliver han invalideret af den operation....ja så er det da bare ærgerligt...han er jo bare et alm menneske....og det kan aldrig komme før det at myndighederne kan sparer nogle få kroner...

Det går virkelig ned af bakke her i Danmark....

Er det ikke Mette Frederiksen der vil ordne det så ingen skal kunne tvinges til behandling....ang sygedagpengereform....

Måske er det bare sådan at man fra højeste sted siger en ting....og så udfører de nyttige idioter i kommunerne noget direkte modsat...

Det er fandme til at brække sig over....fy for [email protected] dette været et andet land....ja så var hele bundtet blevet stillet op på en lang række og (ja gæt engang)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 20:28   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Spørgsmål og svar fra Folketinget

http://www.ft.dk/samling/20081/almde...3719/index.htm

Spørgsmål nr. 107:

Ministeren bedes oplyse, om man kan fratage en person sygedagpenge, hvis personen fravælger en operation, hvor lægerne ikke kan give garanti for fuld helbredelse”.

Ministerens svar.

"Derimod vil kommunen kunne standse sygedagpengene i de tilfælde, hvor den sygemeldte modsætter sig gennemførelsen af en operation eller anden behandling, der klart har betydning for arbejdsevnen, og som ikke er forbundet med en risiko for liv eller førlighed.


Generelt set er der formentlig kun uhyre få situationer, hvor en læge i forbindelse med en operation vil være parat til at udstede en garanti for fuld helbredelse, så derfor kan man reelt se bort fra denne situation."


"så derfor kan man reelt se bort fra denne situation"

.... tror de i Folketinget, men Ankestyrelsen mener nu noget andet.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-09-2013 kl. 20:42.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 20:37   #17
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg ville aldrig lade mig operere, pga trussel om stop af sygedagpenge.

Hvis det var mig, som var kommet ud for den situation, så ville jeg sku gøre dét som du gør lige nu Peter.

Vi kæmper ikke kun for os selv, vi kæmper for de næste.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 20:44   #18
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja det er en fantastisk "smart" måde at gøre det på...

Man pudser sin egen glorie og siger alle de rigtige ting og samtidig lader man andre udfører det man egentligt gerne vil have gennemført...

De kan ikke blive ved med at komme med den undskyldning at de ikke ved hvad deres underordnede laver...

De kan ikke undgå at vide hvad der sker...det står jo alle steder..

Der står jo tydeligt at det ikke må være forbundet med en risiko for liv og førlighed....

Det at der i dag er mindre risiko end der var for mange år siden....er jo ikke det samme som at der slet ikke er en risiko....

Gad godt vide hvad det er for nogle læger som kan love "ingen risiko" ved en operation i ryggen...

Er vi virkelig blevet så fattige (og jeg snakker ikke om økonomi) her i danmark at folks liv og førlighed ikke betyder mere...

Man kan da kun håbe at folk på et tidspunkt får nok og de begynder at slå igen...vi er mange nok til at gøre en forskel hvis vi står sammen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2013, 21:44   #19
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Principafgørelse fedme 83-13

... som jo netop også var den type operation, som samfundet tidligere i 2010 besluttede at nedskærer grundet at operationen imod fedme, som discus-prolapser skulle nedskæres.

Nedskæres da operationer jo netop IKKE gav de resultater som man håbede og er veldokumenteret.

http://www.co-sea.dk/files/CO-S%C3%B...2013/83-13.pdf

I lighed med Ankestyrelsens praksis vedrørende blandt andet førtidspension, kan der som udgangspunkt lægges
vægt på mulighederne for behandling af overvægt under følgende forudsætninger:

Der skal foreligge konkrete oplysninger om forslag til realistisk vægttab, som kan medføre forbedring af
funktionsevnen.

Behandlingen må ikke indeholde væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed. Der kan ikke lægges vægt på
muligheden for operativt indgreb, hvis borgeren ikke vil medvirke, da operation indebærer risiko for liv og
førlighed.


Noget er fuldstændigt galt!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-09-2013, 08:36   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Citat fra svar fra spørgsmål 107;
"Derimod vil kommunen kunne standse sygedagpengene i de tilfælde, hvor den sygemeldte modsætter sig gennemførelsen af en operation eller anden behandling, der klart har betydning for arbejdsevnen, og som ikke er forbundet med en risiko for liv eller førlighed.
Generelt set er der formentlig kun uhyre få situationer, hvor en læge i forbindelse med en operation vil være parat til at udstede en garanti for fuld helbredelse, så derfor kan man reelt se bort fra denne situation.
Den sygemeldte vil derfor risikere at få standset sine sygedagpenge, hvis den pågældende fravælger en operation med den begrundelse, at der ikke kan gives garanti for fuld helbredelse."

Svaret indikere netop, at sygedagpengene KAN fratages, hvis man nægter, hvilket er helt i tråd med Ankestyrelsen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialkrise i Danmark Webmaster Politik og Samfund 2 15-01-2013 12:09
Og det var Danmark Hexi Politik og Samfund 9 13-11-2010 05:32
danmark superkok Politik og Samfund 5 25-04-2010 11:12
Syg i Danmark fuerzzz Alt det andet 5 09-06-2008 13:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension