K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2009, 15:08   #1
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Førtidspension og hvad så nu?

Hejsa...

Så kom dagen endelig hvor jeg blev tilkendt førtidspension efter 6,5 års kamp mod kommunen, der bl.a. har taget alle mine kræfter, tæret på vores fomue og næsten været årsag til at vi måtte gå fra hus og hjem... hvilket vi heldigvis ikke nåede.

Nå, men nu er jeg så endelig tilkendt pension. Jeg er utilfreds med at jeg først er tilkendt fra 1. december og ikke fra tidligere. Kan man klage over tidspunktet for tilkendelsen? Også uden at risikere at de bare tager den fra en igen?

Noget helt andet er...

Hvad så nu? Hvad har jeg krav på, er der ekstra og søge? Må min bror blive boende til leje hos os uden jeg bliver trukket og sådan?

Jeg er lidt forvirret over hvad mine rettigheder er lige nu.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 15:57   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ang om din bror kan bo hos dig uden at du bliver trukket...der fandt jeg denne...



Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003

Citat:
Enlige

98. Begrebet »enlig« i modsætning til »samlevende/gift« er defineret i lovens § 49, stk. 2.

Ved samlevende forstås personer, der lever i et samlivsforhold, hvor parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse. Det er endvidere en betingelse, at samlivet kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

En pensionist, der er gift eller registreret men ikke samlevende med sin ægtefælle eller registrerede partner betragtes som samlevende, hvis pågældende lever i et ægteskabslignende forhold med en anden person. Det afgørende er således ikke, om de to samlevende parter formelt ville kunne indgå nyt ægteskab, men om der er tale om et samlivsforhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.

Hvis de pågældende personer (af andre årsager fx søskende) efter dansk ret generelt er udelukket fra at kunne indgå ægteskab efter lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, eller generelt er udelukket fra at lade partnerskabet registrere efter lov om registreret partnerskab, er der ikke tale om et forhold, der kan sidestilles med ægteskab eller registreret partnerskab.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 16:46   #3
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hej

Jamen jeg er jo gift med min mand. Min lillebror har så lejet en del af vores hus...

Forstår måske ikke helt det der står i teksten..

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:07   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Som pensionist må du have en indtægt på cirka 60.000 om året, uden at der trækkes i pensionen.

Så hvis lejeindtægten ligger under det, skulle der ikke være noget problem i, at din bror bor hos jer... i forhold til din pension. (hvordan lovgivningen er på andre områder, ved jeg ikke.)

Det burde ikke betyde noget for din tilkendelse af pension, hvis du klager over tidspunktet for tilkendelsen. Din manglende arbejdsevne er den samme.

Hvis du vil klage over tidspunktet, skal klagen gå på, at kommunen på et langt tidligere tidspunkt har haft den fornødne dokumentation på, at din arbejdsevne var så lille, så du kunne få pension.

Håber, jeg fik svaret på dine spørgsmål, ellers skriv igen, hvis jeg har misforstået dig, ikke?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:14   #5
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa...

Nej så meget giver han slet ikke for og bo her...

Mht. hvornår jeg får min pension fra... så har kommunen i hvert fald været i besiddelse af det de ved nu siden midten af oktober. Og ellers så har jeg jo også selv ansøgt igen pr. 28.08.2009...

Men jeg tør jo bare ikke klage hvis jeg risikere at nogen tager min pension fra mig igen Til gengæld synes jeg jo heller ikke det er rimelig at jeg først skal have noget fra den 1. december... de har jo trods alt ikke givet mig andet forsørgelsesgrundlag siden november 2008... så vi har levet i et år kun for min mands penge og det har godt nok ikke været nemt.

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:22   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så får du intet ud af at klage.

Kommunen har 3 måneder til at behandle sagen og træffe afgørelse.

Så mit råd er, at du glemmer det og ser fremad fra nu af og nyder din nye status og julemåneden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 17:28   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Helene, så passer det med de 3 mdr de har. Man kan kun få med tilbagevirkende kraft hvis de overskrider de 3 mdr....

Men godt kampen er vel overstået.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 18:04   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er det jo ikke nemt at vide at du er gift...

Jeg troede at du spurgte om du ville blive trukket i din pension pga din bror bor hos dig...og til det er svaret nej...

Men sådan er det når man ikke kender alle oplysninger...så kan man kun svare ud fra hvad man tror folk mener...

Nu er det så jeg håber at jeg ikke ødelægger din(og din mands) julemåned...men du er forhåbentlig opmærksom på at førtidspensionen er bagudbetalt...ikk

Det vil sige at du først får penge på den konto d.1/1-2010...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 18:26   #9
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa...

Nå okay... det var jeg ikke klar over. Troede det var med tilbagevirkende til den dag man søgte om det.

Web... du ødelægger ikke julemåneden :-) Jeg ved godt de ikke kommer før til nytår... det må kassekreditten klare :-) Blev lige helt nervøs..

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 19:54   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er flere herinde som har troet at de fik pengene udbetalt fra den dag de var tilkendt pensionen...bare derfor jeg lige ville sikre mig at du var klar over at det først var en måned senere...

Det ville jo have lunet...specielt i en julemåned...hvis du havde fået din pension udbetalt...

Men ok...bare det at få pensionen er vel en julegave i sig selv...

Ang pension med tilbagevirkende kraft....

Ens sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension på en dato...fra den dato har kommunen 3 måneder til at behandle sagen...

Hvis de går ud over de 3 måneder....så kan man få fra den dato af...

Overgår ens sag til behandling efter reglerne om førtidspension den 1-1-2010 og det tager kommunen 5 hele måneder at behandle sagen og tilkender pensionen den 1-6-2010....så vil man kunne få sin pension med tilbagevirkende kraft fra den 1-4-2010...

Nu ved jeg ikke om du har fået et møde med dem fra pensionsafdelingen...som man plejer...

Eller kan du selv bede om et...

Du skal tilbydes at komme med i den ordning der hedder den supplerende arbejdsmarkedspension...

Du betaler selv 1/3 af bidraget, mens kommunen betaler 2/3. Din andel er 144 kr. per måned (2009), mens kommunen betaler 289 kr. per måned (2009).

Du kan evt læse mere om ordningen her https://www.borger.dk/Emner/Pension/...spension.aspx?
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Førtidspension eller hvad Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 39 09-11-2010 21:40
Førtidspension og hvad så ?? Linemor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 19-02-2010 09:48
Hvad modregnes i førtidspension? Cornelius Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-09-2009 16:40
Hvad får man i Førtidspension? Pedersen 69 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 20-11-2006 10:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension