K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2017, 14:36   #21
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så giver det endnu bedre mening, at sagsbehandler siger sådan, tænker jeg
For sagsbehandler har jo så ikke dokumentation på dine problematikker endnu, og har derfor behandlet dig ud fra det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2017, 15:21   #22
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Jeg tænker også at umiddelbart lytter de jo efter hvad psykiatrien har sagt. Det er rigtigt hårdt at være afhængig af andres bedømmelser, når man selv ved, at man har det rigtig skidt. Min erfaring er dog, at det betaler sig at samarbejde. Det betyder selvfølgelig ikke, at man skal finde sig i hvad som helst! Men faktum er jo, at kommunen i sidste ende kan træffe en beslutning vedrørende ens fremtid. Så derfor gælder det om at få sig meget indflydelse så muligt. Og det sker ikke ved at være negativ over for alt. Det fuldstændig geniale ved dette forum her er, at man kan forberede sig til møder, skriftlige ting osv, fordi her sidder en masse mennesker med erfaringer indenfor disse ting. Det er unægtelig en jungle at finde rundt i love og paragraffer, og så er det så fedt, at nogle herinde lige kan finde rundt i det. Held og lykke med din sag.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2017, 09:54   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ekko Se meddelelser
Og der blev slet ikke nævnt noget som helst om fleksjob eller pension.
Det er helt normalt, at hverken fleks eller pension nævnes før man er nået dertil hvor indstillingen laves.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2017, 23:30   #24
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
For resten, jeg fik at vide på jobcentret i går, at det er depression og angst, der gør, at jeg er berettiget til sygedagpenge. Men, at en personlighedsforstyrrelse ikke som sådan er sygdom, men noget man må lære at leve med. Kan det virkelig passe, at man ikke kan få skånehensyn/arbejde på nedsat tid på baggrund af det? Eller er der noget jeg ikke ved?
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2017, 23:40   #25
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ekko Se meddelelser
For resten, jeg fik at vide på jobcentret i går, at det er depression og angst, der gør, at jeg er berettiget til sygedagpenge. Men, at en personlighedsforstyrrelse ikke som sådan er sygdom, men noget man må lære at leve med. Kan det virkelig passe, at man ikke kan få skånehensyn/arbejde på nedsat tid på baggrund af det? Eller er der noget jeg ikke ved?
Min viden om sygedagpenge er desværre lidt begrænset.
Men mit bud er, at for at være berettiget til sygedagpenge, skal man være blevet syg. Dvs sygdom der er opstået, og derved har gjort, at man måtte sygemelde sig.
Og personlighedsforstyrrelser er vidst ofte noget man får tidligere, dvs som ikke er opstået senere.

Man kan sige at hvis en mangler halvdelen af sit ben, og er i arbejde, kan vedkommende ikke få sygedagpenge, pga det manglende ben.
Men hvis nu der går noget galt med den halvdel ben man stadigvæk har, der gør at man ikke kan fortsætte i arbejde, så kan vedkommende blive sygemeldt og få sygedagpenge. (Eller hvis der for den sags skyld var opstået noget andet der ikke havde med benet at gøre, der gjorde at vedkommende var nødt til at blive sygemeldt.)

Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man ikke kan være i målgruppe for fleksjob. For hvis nu din personlighedsforstyrrelse er medvirkende til, at din depression og angst bliver kronisk, så ville du være i målgruppe for fleksjob, hvis det gør at din arbejdsevne bliver varigt nedsat.

Jeg tror at man skal se det som to forskellige ting.
1: sygedagpenge, der bliver man berettiget, når der opstår noget, der gør at man bliver sygemeldt.
2: fleksjob, det kræver at ens arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2017, 01:06   #26
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg har fået fleksjob og indstilles nu forhåbentligt til førtidspension på baggrund af min personlighedsforstyrrelse, så det kan i al fald godt lade sig gøre.

At din personlighedsforstyrrelse gør dig mere disponeret for depression og angsttilstande, bør ikke kunne udelukke at du fortsat kan få sygedagpenge på grund af disse.
Det har jeg i al fald fået, skønt jeg retteligen burde have haft ledighedsydelse i perioden (Jeg måtte forlade mit fleksjob pga. en forværring i min tilstand, som bunder i en personlighedsforstyrrelse, men udmønter sig i angst. Spørg mig IKKE hvorfor kommunen mente at en sygemeldt fleksjobber skulle have sygedagpenge...!)

Edit: Dermed kan jeg se jeg følger samme logik som MistyMiss
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2017, 07:59   #27
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Som jeg har hørt reglerne om sygedagpenge så kan man få sygedagpenge når man er syg men forventes at kunne blive rask inden for rimelig tid.
Eksempelvis et brækket ben, her kan lægerne forudse at patienten er rask om x antal uger.
I ovenstående tilfælde kan man få sygedagpenge.

Hvis patienten har en sygdom hvor lægerne ikke kan forudsige hvornår patienten bliver rask eller hvis lægerne netop kan forudsige at patienten aldrig bliver rask, det de kalder stationær, så kan kommunen standsede sygedagpengene.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2017, 10:57   #28
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Det har jeg i al fald fået, skønt jeg retteligen burde have haft ledighedsydelse i perioden (Jeg måtte forlade mit fleksjob pga. en forværring i min tilstand, som bunder i en personlighedsforstyrrelse, men udmønter sig i angst. Spørg mig IKKE hvorfor kommunen mente at en sygemeldt fleksjobber skulle have sygedagpenge...!)
Den del kan jeg måske svare på

"Du kan få sygedagpenge, hvis du er ude af stand til at arbejde på grund af sygdom, eller fordi du er kommet til skade. Det kræver som udgangspunkt, at du bor i Danmark og betaler skat af din indtægt i Danmark. Men der kan være undtagelser, hvis du fx bor i et andet EU-land eller flytter inden for EU eller til et land, som Danmark har indgået en særskilt aftale med.

Derudover skal du opfylde et af følgende beskæftigelseskrav:

- Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.
- Hvis ikke du var blevet syg, ville du have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
- Du har inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse, der varede mindst 18 måneder.
- Du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret i henhold til lov.
- Du er ansat i fleksjob."

https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...r-loenmodtager
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2017, 13:35   #29
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Tak til alle, der har svaret. Mit overskud er lidt svingende så jeg får ikke tjekket k10 så meget.
Jeg har dog et par spørgsmål. Der 2 måneders ventetid på mit behandlingsforløb. Hvad kan jeg gøre i mellem tiden? I forhold til jobcentret?
En anden ting, jeg tænker på, er hvad jeg egentlig skal gøre, hvis jeg er syg en dag, hvor jeg er indkaldt til møde. Altså her tænker jeg ikke det jeg er sygemeldt for, men hvis jeg pludselig fik influenza, migræne eller andet der opstår pludselig og går over igen? Når jeg spørger er det fordi jeg i perioder får migræne.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2017, 14:41   #30
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ekko Se meddelelser
Tak til alle, der har svaret. Mit overskud er lidt svingende så jeg får ikke tjekket k10 så meget.
Jeg har dog et par spørgsmål. Der 2 måneders ventetid på mit behandlingsforløb. Hvad kan jeg gøre i mellem tiden? I forhold til jobcentret?
En anden ting, jeg tænker på, er hvad jeg egentlig skal gøre, hvis jeg er syg en dag, hvor jeg er indkaldt til møde. Altså her tænker jeg ikke det jeg er sygemeldt for, men hvis jeg pludselig fik influenza, migræne eller andet der opstår pludselig og går over igen? Når jeg spørger er det fordi jeg i perioder får migræne.
Hvad du skal i mellemtiden ift jobcentret, er op til jobcentret at vurdere

Hvis du bliver syg, så kontakter du dem og melder dig syg. Alle kan jo blive syge
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension