K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2014, 16:16   #1
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Partshøring

Hvordn forholder man sig til en partshøring? Afventer et brev pga. af sygedagpengestop. Er der nogle formelle formuleringer og kan ens læge hjælpe?
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2014, 17:02   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Standard svaret er ....

Kære de7smådværge


.... at man så tidligt, som overhovedet muligt, søger om aktindsigt fra alle 100%, læger, speciallæger, hospitaler, klinikker, Arbejdsskadestyrelsen, Ankestyrelse og kommunen.

Udover dette skal man forstå alt, hvad der skrives om en. Alt skal man forsøge at forstå, så tidligt som muligt.

Et stort krav at stille for mennesker, som måske er i sit livs krise på alle måder, socialt, økonomisk og helbredsmæssigt.

Regler for sygedagpengestop, skal vi også forstå til fulde, især om de forlængelsesmuligheder der findes og hvilke regler du er underlagt til genvurdering:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Partshøringsfrist DUKH:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ed-partshoring

Partshøring.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-partshoering/

"Hvordan foregår en partshøring?

Du vil typisk blive indkaldt til et partshøringsmøde, eller få tilsendt dokumenter i sagen, som kommunen ikke regner med, at du kender indholdet af, eller som du ikke ved, indgår i sagens afgørelse. Når du har læst oplysningerne, kan du påpege misforståelser, unøjagtigheder, eller ufuldstændigheder, således at kommunen kan træffe en afgørelse ud fra korrekte oplysninger. Det er normalt en god idé at give dine kommentarer skriftligt, så de kan indgå synligt i sagen.
"

Nå du modtager enhver form for skrivelser og/eller afgørelser, så skal man bruge tid på, også her at forstå hvad der skrives og hvad der menes.....

... fordi at det juridiske sprog og sagsbehandlingen ofte gemmer i skrivelserne denne partshøring imellem linierne. Så man kan være i tvivl om det egentlig er en "Partshøring" hvor der er fastsat en dato og et klokkesæt, hvor kommunen skal have modtaget denne partshøring.

Hvis man har aktindsigt i alt og forstår hvad der skrives, så er og bliver det let at indsende en "Partshøring" hvor du skriver i klar tekst om hvad du mener og hvor der skrives noget du ikke er enig i.

Juristerne ved DUKH råder kraftigt, at man skal holde sig til de faktuelle lov§§ og holde alle sine vrede følelser, ude af sagen.

Jeg mener ikke at din læge kan/skal hjælpe dig.

Vigtigt er det at overholde fristen på partshøringen.

Vanskeligt, at skrive noget i en partshøring, hvis ikke man selv har den fulde viden og forståelse for, hvad alle andre skriver om en.

Du vil også opdage, at kommunens lægekonsulent, uanset din diagnose, meget hurtigt vil erklære dig "stationær" som skal bruges i forbindelse med sygedagpengestop. Senere kan du så blive erklæret "ikke-stationær" hvis det er det sagsbehandlingen nu kræver.

Derfor råder jeg altid som jeg gør: Aktindsigt, forståelse (her har vi jo k10) dokumentation og kendskab til de love din sag handler om. Partshøring, som jo er din mulighed for at protestere, hvis du ved hvad alle andre mener om dig og din situation.

Håber du kan bruge det til noget konstruktivt.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-12-2014 kl. 17:25.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2014, 05:28   #3
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Tak for et meget fyldestgørende svar, som forhåbentligt også kan hjælpe andre i en sådan situation.

Dog kan jeg ikke helt forstå at en læge ikke kan hjælpe? Der står desværre i min statusattest at jeg forventes rask inden for 4-6 måneder, men at lægen ikke kan sige det nærmere. ÆV for det er selvfølgelig det der er argumentationen for sygedagpengestoppet.

Mon det vil være en fordel hvis hun udtaler sig mere præcist? Er lidt i tvivl om jobcenteret mener at det holder stik og vil ikke kontakte lægen hvis det ikke er vedkommendes opgave at hjælpe i denne situation.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2014, 11:15   #4
Egeskov
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2012
Indlæg: 76
Styrke: 13
Egeskov er ny på vejen
Ja, det vil være en fordel for dig, hvis du kan få din læge til at udtale sig mere præcist.
Men det skal stå meget præcist, idet din læge [I]med overvejende sandsynlighed[I] vurderer, at du bliver rask inden for xx antal uger/måneder. Men det er jo desværre ikke sikkert, at din læge kan det. Du kan så overveje, om en speciallæge kan udtale sig mere præcist? Naturligvis afhængig af din lidelse. Jeg går ud fra, at du "går efter" forlængelsesmulighed nr. 3, den kræver desværre "en sikker lægelig vurdering".
Pøj pøj med partshøringssvaret, håber du kommer igennem med dét, du ønsker.
Egeskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2014, 12:42   #5
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Egeskov Se meddelelser
Ja, det vil være en fordel for dig, hvis du kan få din læge til at udtale sig mere præcist.
Men det skal stå meget præcist, idet din læge [I]med overvejende sandsynlighed[I] vurderer, at du bliver rask inden for xx antal uger/måneder. Men det er jo desværre ikke sikkert, at din læge kan det. Du kan så overveje, om en speciallæge kan udtale sig mere præcist? Naturligvis afhængig af din lidelse. Jeg går ud fra, at du "går efter" forlængelsesmulighed nr. 3, den kræver desværre "en sikker lægelig vurdering".
Pøj pøj med partshøringssvaret, håber du kommer igennem med dét, du ønsker.
Tak for svaret. Det er desværre en speciallæge der har udtalt sig med usikkerhed. Selvsagt da jeg kun har haft 2 konsultationer og lægen ikke vidste det var ifm. revurdering og i øvrigt ikke kunne huske forlængelsesmulighederne i hovedet. Trist at man kan miste alt fordi jobcenteret sender anmodning om attester hurtigt af sted, i håb om at lægen så kun kan udtale sig på et spinkelt grundlag og det kan bruges imod en. Har i øvrigt kun haft 2 hverdage ( pga. julen) til at formulere et partshøringssvar og dermed heller ikke nået at få mulighed for at drøfte det med lægen.

Er der nogen herinde der i øvrigt nogensinde har fået jobcenteret til at ændre mening pga. et partshøringssvar? Bare af ren nysgerrighed. Det virker som om det er rent proforma inden de fastholder deres afgørelse.

Godt nytår herfra
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2014, 15:38   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, da jeg fik afslag på fleks sendte de beslutningen til med med partshøring/klagemulighed

Jeg gennemhullede fleksteamets argumenter om hvorfor jeg ikke skulle bevilliges det, med faglige modargumenter

Og jobcenterchefen omgjorde beslutningen, således at jeg belv bevilliget fleks med tilbagevirkende kraft fra den dag de gav mig afslag
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2014, 16:27   #7
Egeskov
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2012
Indlæg: 76
Styrke: 13
Egeskov er ny på vejen
Mht. partshøringsfristen, er der mulighed at bede jobcentret om at få forlænget partshøringsfristen. Hvis du har en rimelig begrundelse, bør de være imødekommende.
Jeg har selv benyttet mig af muligheden uden problemer.
Egeskov er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 17:19   #8
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Egeskov Se meddelelser
Mht. partshøringsfristen, er der mulighed at bede jobcentret om at få forlænget partshøringsfristen. Hvis du har en rimelig begrundelse, bør de være imødekommende.
Jeg har selv benyttet mig af muligheden uden problemer.
En partshøringsfrist på 7 dage(heraf 5 hverdage) i forhold til sygedagpengestop, er det en normal frist eller er det helt ude i hampen, om man så må sige?

På forhånd mange tak for hjælpen
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension