K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2011, 09:35   #1
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Lithium

Inden for det sidste år er diagnoserne drysset ned over mig i en jævn strøm. Først evasiv personlighedsforstyrrelse, så neurateni, så bipolar type to og her sidst borderline.
Tre af dem giver god mening, men det gør bipolar ikke. Jeg mener simpelthen ikke det er rigtigt. Jeg har periodiske depressioner, men altid udløst af sociale hændelser. Jeg mener aldrig, jeg har haft en mani eller bare lillebitte manisk periode.

Problemet er nu, at jeg er tvunget til at tage Litarex (altså lithium). Det bliver jeg nødt til for at alle behandlingsmuligheder skal være udtømt.

Jeg har prøvet dem før, men stoppede selv. Det virker så kemisk på mig. Det lugter forfærdeligt, hele kroppen kommer til at lugte kemisk.

Man skal jævnligt have taget blodprøver, hvis man får det. Og som jeg kan læse er det mest manier, de bruges til.

Er der nogen, der har erfaring med Litarex, de har lyst til at dele med mig. Er der nogen, der har glæde af dem til depression?
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 10:13   #2
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Kære hanna!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hanna Se meddelelser
Inden for det sidste år er diagnoserne drysset ned over mig i en jævn strøm. Først evasiv personlighedsforstyrrelse, så neurateni, så bipolar type to og her sidst borderline.
Tre af dem giver god mening, men det gør bipolar ikke. Jeg mener simpelthen ikke det er rigtigt. Jeg har periodiske depressioner, men altid udløst af sociale hændelser. Jeg mener aldrig, jeg har haft en mani eller bare lillebitte manisk periode.
Synes, det lyder mærkeligt med de lithium, uden at jeg dog har forstand på området! Hvis du mener, det er en fejldiagnose, kunne det måske lade sig gøre, at konsultere en ny psykiater Hanna?

Frygteligt, at skulle være tvunget til at indtage medicin, med "Kemiske lugt", som bivirkning, pga. at kommunen skal være forsikret om, at alle behandlingsmuligheder er udtømte.

Hvis ikke, det havde været for den obligatoriske ugentlige blodprøve, vedr. medicinen, havde det været nemmere at "lade som om du indtog den daglige dosis" i bund og grund for at indfri, den udtømmende del af sagen.

Håber du finder en god løsning på problemet! Knus Pedro

Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 12:35   #3
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Smile Måske et svar

Hej Hanna.

Som du selv skriver er diagnoserne regnet ned over dig, det er både godt og skidt. Godt fordi din læge hurtig er blevet klar over din sammensatte psykologi og dermed din øget sårbarhed, og "skidt" fordi jo mere syg man er jo skrappere medicin.

Når jeg sætter sidst i "" tegn, er det fordi jeg ikke ser det som skidt. Al statestik viser at jo før den rigtige behandling iværksættes, jo bedre er prognosen for dig som patient.

Lithium gives rigtig nok ved svingninger. Der kan det måske være gavnlig for dig at vide at det der kaldes mani ikke altid er opstemt glæde, men kan også være vrede og agressioner.

Nu skriver du at du også har fået Borderline diagnosen, hvis du har sat dig ind i hvad det inde bære, kan du måske finde et svar der.

Jeg vil sætte nogle link du kan gøre brug af, men ellers spørg din læge, for svarene kan kun blive generelle i dette forum.

Jeg kender Lithium, Det er rigtig der er bivirkninger, og de kan være slemme i den første lange indkørings periode. Sådan er det med alle de antidepressiver der ikke henhøre under SSRI(lykkepilller).

Fordi man skal have taget mange blodprøver i starten, er fordi man skal finde den rigtige dosis, den der passer til dig. Det er individuelt fra person til person.
Vær glad for du er kommet i behandling, og husk at stille spørgsmål ved din behandler hvis der er noget du ikke forstår, eller undre dig over.

http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/borderline.htm

http://www.depnet.dk/

Sidst redigeret af 5dia; 16-03-2011 kl. 16:22.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 15:20   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Hanna

Vi har for nyligt haft en tråd om tvunget behandling med antidepressiva :
http://www.k10.dk/showthread.php?p=151697#post151697

Der er ingen, der kan tvinge dig til den behandling,
når den allerede HAR været forsøgt, uden positivt resultat.

OG hvis den udelukkende kan forbedre din livskvalitet,
og IKKE din arbejdsevne, så bør din læge have overvejet,
om bivirkningerne er for store i forhold til den gavnlige effekt.

I dag er det muligt at få en DNA-test,
der kan fortælle behandleren hvilken type medicin,
der forventes at virke hos den testede person.
FORLANG testen, før du vil deltage i flere forsøg !

Du kan læse om testen her : http://www.healthanddna.com/drug-saf...x-side-effects
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 16:42   #5
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
hmmm- er nok ikke enig

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære Hanna

Vi har for nyligt haft en tråd om tvunget behandling med antidepressiva :
http://www.k10.dk/showthread.php?p=151697#post151697

OG hvis den udelukkende kan forbedre din livskvalitet,
og IKKE din arbejdsevne, så bør din læge have overvejet,
om bivirkningerne er for store i forhold til den gavnlige effekt.

I dag er det muligt at få en DNA-test,
der kan fortælle behandleren hvilken type medicin,
der forventes at virke hos den testede person.
FORLANG testen, før du vil deltage i flere forsøg !

Du kan læse om testen her : http://www.healthanddna.com/drug-saf...x-side-effects
Jeg syntes man skal være påpasselig med kategorisk at vælge fra. Nå en psykiater vælger at bruge tripsykliske antideprsiva og Lithium, er det velovervejet.

Hvis man så bumbastisk og unuanceret siger man deltager i forsøg, og nedtoner livskvalitet når man taler behandling af sindslidelse, kan man risikerer at gøre tilstanden være.

Ligesom der er bivirkninger ved meget andet medicin, er der også ved psykofarmeka.

Der vil altid være en afvejning for og imod. Og nu må det handle om at Hanna finder ud af hvad der er bedst for hende, og det gør hun mest rigtig i samråd med sin psykiater.

Så Hanna, det handler om for dig, at finde ud af hvor mange bivirkninger, der er acceptable i forhold til det liv du gerne vil leve.

Tro mig, efter mange depressioner som kun bliver mere og mere invaliderende, så kan jeg efter hånden se fordelen i at tage min medicin. Jeg startede også som ung med et par ekstensielle depressioner.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2011, 17:01   #6
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Tak

Tak for svarene - dejligt med god respons.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension