K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2017, 11:33   #1
iii8765
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2014
Lokation: Jylland
Indlæg: 19
Styrke: 11
iii8765 er ny på vejen
Erstatning spørgsmål - Har brug for HJÆLP

Jeg har fået erstatning, og i den forbindelse har SKAT oplyst udbetaling Danmark om at jeg har fået et honorarudbetaling. Allerede her er jeg et stort spørgsmålstegn, hvorfor de kalder min erstatningsbeløb for honorar???
Nogle der kan hjælpe? Så vidst jeg ved er honorar noget man får hvis man har arbejdet og gjort sig fortjent til det? Eller kan erstatningsbeløb sagtens kaldes for honorar, og som jeg ikke ved?

Så langt så godt, nu skriver kommunen at jeg ikke må få boligstøtte i marts måned 2017, da jeg har fået denne honorarudbetaling.

Nogle der ved om SKAT har troet noget andet om det penge jeg har modtaget i erstatning, og den så ved en fejl bliver kaldt for honorar? Kan SKAT se hvad pengene er og hvorfor man får dem og fra hvem? Ja undskyld mine dumme spørgsmål, men min hjerne er ikke som den var før. Har slået den.
Har jeg stadigvæk som kontantshjælpmodtager og som har fået min erstatning, stadigvæk berettiget til at modtage boligstøtte?
De vil ikke give mig for marts måned skriver de, pga denne honorarudbetaling som de kalder den for. Håber i forstår og kan følge mig, jeg ved jeg ikke er den bedste til at skrive som jounalister skriver

Jeg vil bare gerne kunne forstå det - derfor har jeg brug for lidt bagrundsviden og forståelse, inden jeg ringer til dem.

På forhånd tak for jeres tid og bidrag til denne opslag

Tak for denne side og glæder mig meget til at læse jeres svar som vil tikke ind :-)

God dag til hver én af jer
iii8765 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2017, 11:42   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det lyder helt galt. Honorar betegnes som indtægt og engangserstatning som formue.

Du må kontakte skat og tale med dem om det, det lyder som en fejl.

Det er fordi skat betegner det som indtægt, at du mister boligsikring. Men medmindre det er en meget høj erstatning, så vil den som formue ikke give problemer i forhold til boligsikring.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-02-2017 kl. 11:44.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2017, 12:26   #3
iii8765
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2014
Lokation: Jylland
Indlæg: 19
Styrke: 11
iii8765 er ny på vejen
Pip:
Tusind tak for din besked Pip, blev rigtig glad over at du havde læst min opslag og har svaret mig.
Jeg kan absolut bruge din hjælp og har ringet til SKAT, de siger at jeg skal have fat i dem der har bogført beløbet som honorar. De tager ikke telefonen, men må prøve igen i morgen tidlig.
SKAT sagde at de skal hæve pengene tilbage og bogføre på ny som erstatning, fordi nu står de som honorar? Ved du om man kan bede dem om det, hvad nu hvis det modsætter sig og siger, de er vi ikke forpligtet til?
Hvad gør man så? SKAT siger de er dem der skal gøre det
iii8765 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2017, 13:22   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis det går helt galt så sender du skat afgørelsen om erstatning og fortæller at udbetaler ikke vil ændre det. Skat kan godt ændre det, men kun i sidste ende og hvis du kan dokumentere at det er en fejl
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2017, 13:50   #5
iii8765
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2014
Lokation: Jylland
Indlæg: 19
Styrke: 11
iii8765 er ny på vejen
Gisne:

Også et tusind tak for din besked. Dem der har bogført beløbet har vendt tilbage og grunden til at den er gået ind som honorar er at det er et beløb for tabt arbejdsfortjeneste???
...Men jeg bliver rigtig forvirret nu. Det er en erstatningssag jeg har kørt og fået erstatning for, er det så korrekt at de må bogføre min tabt arbejdsfortjeneste som b-indkomst, indtægt/honorar?
Jeg må indrømme jeg aner intet om det her - og meget nyt. Håber i vil skære det ud i pap og karton for mig, he he he
Mister jeg nu helt min boligstøtte?

På forhånd tak for at i giver jer tid og for at i vil svare mig, det håber jeg at i vil, det betyder meget for mig over i den anden ende, der intet aner om det her.

:-)
iii8765 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2017, 19:19   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Prøv at læse det her..

Der er mulighed for at få noget af beløbet tilbageført, men du skal regne på om det kan betale sig.

http://www.erstatningsgruppen.dk/art...dsfortjeneste/
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2017, 02:36   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej iii8765

Måske kan du bruge disse link til at komme videre:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976827

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061412

https://www.ret-raad.dk/blog/beskatn...tatningsbeloeb

Mh. Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2017, 18:51   #8
iii8765
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2014
Lokation: Jylland
Indlæg: 19
Styrke: 11
iii8765 er ny på vejen
Pip:

Kære Pip, det drejer sig om et stort beløb, ved ikke hvad en periodisering betyder
Ved derfor ikke om en periodisering af erstatningen kan betale sig i mit tilfælde, og hvad
går det egentlig ud på at periodisere sin erstatning? Eller som du kalder det for at få beløbet tilbageført? Vil du fortælle mig lidt om det sådan som du forstår det her og er det godt eller skidt for mit vedkommende?

En anden spørgsmål, skal man kun betale én gang skat for beløbet, eller skal man betale skat hver måned for beløbet/Erstatningsbeløbet?

Nogle der kan hjælpe mig?

Gunvor: Tusind tak, jeg skal helt klart tjekke det links du linker til :-)

Gunvor: Tusind tak, har lige skimtet det lidt og er allerede stået og er helt i vildrede, jeg aner ikke den slags. Og kan ikke rumme det, da jeg har en varigt mén.
Jeg tror jeg skal have hjælp af en advokat til at sikre mine penge, for har mange spørgsmåle og har tankemyldrer, kan ikke sove, er der nogle der kender en god advokat med speciale i det her erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?

Håber der er nogle der ved det, jeg er både i Købehavn og Jylland, jeg søger nok mest én i København, da jeg ofte er derinde for nogle undersøgelser jeg får foretaget, så kunne jeg klare det også. Hvis i kender nogle gode advokater med speciale i det her, hører jeg gerne fra jer. Da jeg nu er helt lost
iii8765 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2017, 20:21   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iii8765 Se meddelelser
Gunvor: Tusind tak, har lige skimtet det lidt og er allerede stået og er helt i vildrede, jeg aner ikke den slags. Og kan ikke rumme det, da jeg har en varigt mén.
Jeg tror jeg skal have hjælp af en advokat til at sikre mine penge, for har mange spørgsmåle og har tankemyldrer, kan ikke sove, er der nogle der kender en god advokat med speciale i det her erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?

Håber der er nogle der ved det, jeg er både i Købehavn og Jylland, jeg søger nok mest én i København, da jeg ofte er derinde for nogle undersøgelser jeg får foretaget, så kunne jeg klare det også. Hvis i kender nogle gode advokater med speciale i det her, hører jeg gerne fra jer. Da jeg nu er helt lost
Elmer advokater i Borgergade. ring til dem på mandag. de har hjulpet mig og er super skarpe.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2017, 18:38   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej igen

Har fundet dette lidt enklere fra nedenstående link. Mere så du måske umiddelbart kan få ro på, indtil du kontakter for hjælp:

Hvornår er en erstatning skattepligtig?
- Som hovedregel er erstatningsbeløb, som udbetales løbende, skattepligtige. Hvis erstatningen derimod udbetales som et engangsbeløb, er den som hovedregel ikke skattepligtig, siger advokat Berit Møller Lenschow fra ERSRATNINGSGRUPPEN.

Blandt de [B]ikke-skattepligtige erstatningsbeløb[/B] finder man
svie og smerte,
varigt mén,
forsørgertabserstatning og overgangsbeløb,
kapitalerstatning på erhvervsevnetab samt
refusion af afholdte udgifter.


Til de skattepligtige erstatningsbeløb hører derimod;

Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste
Erstatning for erhvervsevnetab, hvis denne udbetales som en løbende ydelse.
Renter, uanset om beløbet de vedrører, er skattepligtigt eller ej
Periodisering af erstatning og fradrag for advokatomkostninger.


Når forskudsopgørelsen skal udfyldes, er der desuden et par andre ting, der er værd at vide.

- Hvis du har modtaget erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, kan det være en fordel at få periodiseret erstatningen til det eller de år, den vedrører, da det eventuelt kan medføre en bedre udnyttelse af personfradraget i foregående indkomstår, forklarer advokat Berit Møller Lenschow, mens hun minder om, at man kan få fradrag for de advokatomkostninger, men eventuelt har haft, hvis man har haft en advokat til at hjælpe med opgørelsen for tabt arbejdsfortjeneste.

http://www.erstatningsgruppen.dk/art....TIxIi86o.dpuf

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension