K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2007, 13:56   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Tiden efter et fleksjob

Spørgsmål fra en flekjobber om fleksydelse på 3Fs hjemmeside


Tiden efter fleksjob

Jeg er 61 år og er i fleksjob, hvor kommunen betaler to tredjedele af min løn. Hvordan er jeg stillet, hvis jeg vælger at gå på efterløn efter det fyldte 62. år?

Udløser det en forhøjet udbetaling, som efterløn almindeligvis gør? Hvordan er reglerne for fradrag ved pensionsopsparinger?

Hilsen

Medlemmet fra Varde

Svar

Kære medlem fra Varde

Når du har været på fleksjob, har du ikke mulighed for at gå på efterløn, men du har mulighed for at gå på fleksydelse.

Retten til at gå på fleksydelse har man, hvis man - ligesom ved efterløn - opfylder betingelserne herfor.

Hovedreglen er, at:

* Man er fyldt 60 år og visiteret til fleksjob forinden.

* At man betaler fleksydelsesbidrag.

* At man har betalt fleksydelsesbidrag i 25 år inden for 30 år.

* Perioder med medlemskab af en a-kasse før 1. april 1999 og betalt efterlønsbidrag medgår til optjening af ret til fleksydelse. Dog tæller a-kasseanciennitet kun med fra det fyldte 30. år.

* At man har fået indberettet værdien af sin pensionsformue.

?? At man har bopæl i Danmark eller i et andet EU/ESØ land.

Fleksydelse udbetales fra 1.1.2007 af kommunen.

Hovedtrækkene i udbetalingen er, at der gives 91% af den højeste dagpengesats. Du skal dog være opmærksom på, at man ikke kan få mere end det, man tidligere modtog i fleksjob eller i ledighedsydelse.

Fleksydelse forhøjes ikke ved, at du udskyder tidspunktet for at holde op med at være i fleksjob, ligesom man heller ikke kan optjene en skattefri præmie ved at arbejde efter det fyldte 62. år.

Jeg må derfor desværre svare dig, at du ikke får en forhøjet udbetaling eller skattefri præmie.


Der foretages fradrag for værdien af pensionsordningerne og erhvervsarbejde, uanset hvornår du går på fleksydelse.

Fleksydelsesalderen vil indtil 1. juli 2009 være 60 år. 1. juli træder en ny fleksydelsesalder i kraft. Det betyder, at personer født før 1. januar 1959 eller senere tidligst vil kunne gå på fleksydelse fra 60 ½ års alderen eller senere.

Der er andre nye regler, der træder i kraft, blandt andet om optjeningstid og fortrydelsesordninger. Derfor er mit råd til alle jer "unge": Kontakt kommunen eller arbejdsdirektoratet - så får I et præcist svar.

Dette var en meget hurtig gennemgang af reglerne om fleksydelse, og jeg vil bede dig, hvis du ønsker at gå mere i dybden med dem, at tage kontakt til din kommune, der nu skal stå for udbetalingen af fleksydelse for personer, der er i fleksjob.

Håber du har fået svar nok på dette - du er i hvert fald sikret at kunne gå på fleksydelse nu.

Venlig hilsen

Ida Bang Andersen

Lagt på: 13. April 2007 3F
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SDP efter opsigelse i fleksjob? Fonze Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 09-08-2013 10:15
Efter jeg visiteret til fleksjob Jøsses Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 20-10-2012 14:18
Fleksjob efter kræftsygdom glaesnerhansen Spørgsmål ang fleksjob 4 08-10-2011 17:33
Tiden der efter Diablo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 24-09-2011 23:33
Regler i og efter et fleksjob Mulle14 Spørgsmål ang fleksjob 0 04-11-2009 00:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension