K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-06-2012, 14:13   #1
Texas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Lokation: Løgumkloster
Alder: 48
Indlæg: 9
Styrke: 0
Texas er ny på vejen
Fra ledighedsydelse til kontanthjælp?

Hej.

Jeg er for nyligt blevet visiteret til fleksjob efter en længere periode på sydadagpenge. Jeg er endnu ikke afklaret, men er pt. sygemeldt fra arbejdsprøvning. Jeg får lige nu ledighedsydelse.

Som nævnt er jeg stadig sygemeldt. Både iflg. egen læge og psykolog der følger min sag er jeg pt. ikke i stand til at arbejde.

Hvis ikke jeg bliver raskmeldt, vil det så betyde at ledighedsydelse ophører? For så er jeg jo ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Og overgår jeg så til kontanthjælp? Og her taler vi om en sygemelding der løber over 1-2 år.

Jeg håber nogen herinde har lidt forstand på ovenstående.

Sidst redigeret af Texas; 02-06-2012 kl. 14:23.
Texas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 14:35   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du fortsætter på ledighedsydelse.... Der er ikke varighedbegrænsning på ledighedsydelse... Så man kan være på ledighedsydelse i flere år...

Din sag skal revurderes, når du har været ledig mellem 12-18 måneder. Her skal de redegøre for, om der skal påbegyndes en førtidspensionssag. Det kan f.eks. ske, hvis de mener, at dit helbred er blevet væsentlig værre og så nedsat, at du ikke længere kan arbejde. Så bør de overveje om at påbegynde en førtidspensionssag.

Du kan læse mere om det her: http://www.clh.dk/?id=1474#c3996

Så længe du er samarbejdsvillig som du kan, så skal du ikke være nervøs for at miste ledighedsydelse.
Du kan jo ikke gøre for, at du ikke er i stand til at arbejde på nuværende tidspunkt, så mister man ikke ledighedsydelse af den grund.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 15:05   #3
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Curls
Retten til ledighedsydelse stopper ved det fyldte 60.5år.. Hvorefter man ved ledighed overgår til kontanthjælp.
Se lovgivningen
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 15:25   #4
Texas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Lokation: Løgumkloster
Alder: 48
Indlæg: 9
Styrke: 0
Texas er ny på vejen
Tak for svarene. Og Maruus jeg er 36 år så den problemstilling ligger heldigvis ikke lige for
Texas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 15:35   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Maruus, jeg kender godt til hvornår ledighedsydelse stopper. Og det er ved fleksydelsesalderen. (det står tydeligt i loven - find det selv) Ikke nødvendigvis bare fordi man bliver 60,5 år. Det er stop ved "efterlønsalderen" - og ikke alle kommer på kontanthjælp ved den tid - det afhænger alt af, om man har indbetalt til fleksydelsesordningen eller ej. Har man indbetalt, så overgår man jo til fleksydelse og ikke kontanthjælp. Der står noget om fleksydelse i den link, jeg lige har sat ind.

Og i den her tråd handler det om sygedagpenge og ikke alder. Og som du nu kan læse er trådstarteren slet ikke særlig gammel...

Sidst redigeret af curls; 02-06-2012 kl. 15:41.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 15:47   #6
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Texas - - nej der er skisme ingen grund til at bekymre sig om hvordan det ser ud til den tid -
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 21:02   #7
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Texas Se meddelelser
Hej.

Jeg er for nyligt blevet visiteret til fleksjob efter en længere periode på sydadagpenge. Jeg er endnu ikke afklaret, men er pt. sygemeldt fra arbejdsprøvning. Jeg får lige nu ledighedsydelse.

Som nævnt er jeg stadig sygemeldt. Både iflg. egen læge og psykolog der følger min sag er jeg pt. ikke i stand til at arbejde.

Hvis ikke jeg bliver raskmeldt, vil det så betyde at ledighedsydelse ophører? For så er jeg jo ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Og overgår jeg så til kontanthjælp? Og her taler vi om en sygemelding der løber over 1-2 år.

Jeg håber nogen herinde har lidt forstand på ovenstående.
Hej,

Må jeg spørge dig, hvor længe du havde været sygemeldt, inden du blev visiteret til fleksjob, og om du gik direkte fra visitationen til fleksjob og over på ledighedsydelse?
Og kunne du komme på ledighedsydelse uden at kommunen havde afklaret, hvor mange timer, du ville kunne klare på fleksjob?

På forhånd mange tak
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 23:39   #8
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
[QUOTE=curls;226590]Maruus, jeg kender godt til hvornår ledighedsydelse stopper. Og det er ved fleksydelsesalderen. (det står tydeligt i loven - find det selv) Ikke nødvendigvis bare fordi man bliver 60,5 år.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2012, 23:39   #9
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Curls- se min tråd svar fra støjberg -
nu hvor indbetaling - bevares- man kan da stadig indbetale - men i realiteten er efterløn jo afskaffet - så den er særdeles relevant for " folks som os fleksere " og nu hvor REFORMERNE står for døren blir hendes svar til alle ledige fleksjobbere omsat til Helle Thorning Smidts og vor nye skatteminister, den lille nye uvorne skatteminister vel endnu mere relevant -
som udspillet er skal alle ledige fleksjobbere være i a-kasse og følge reglerne som vil være følgende = efter 2 års ledighed hedder det kontanthjælp som alle andre dele af befolkningen .
Ikke kun stakler der er fyldt 60,5 - som ikke har betalt til efterløn - )men alle får den rettighed - nemlig kontanthjælp resten af eens levetid til pensionsalderen. Med mindre der kan skaffes job til alle de ledige fleksjobbere - Husk at der skal konkurreres med andre på arbejdsmarkedet der kan opfylde mer end indtil 3 timers ugentligt arbejdstid . Det er hvad reformen tilser - og det kommer desværere til at gå ud over alle de uanset hvor gamle de er , der er så uheldige at blive udsat for at skulle have fleksjob/ Førtidspension fremover hvis der blir flertal for reformen.
Jeg har levet et langt arbejdsliv, og er flekser sider 2006 -gud ske lov jeg snart fylder 65- desværre ikke fredet , ( må med skam fortælle at jeg ikke har haft den mulighed for at indbetale til efterløn- har været udsat for 80!erne polilitikken) der nu gentages og derfor skal være til rådighedighed for arbejdsmarkedet indtil jeg overgår til foolkepension - så er jeg endelig fredet for jobcentretrent /kommunens Statens interesse i at sende mig på kurser/jobsøgning /med det formål at få refusion for at opfylde statens krav om effektivitet . Desværre er jeg stadig et levende trofæ på at kommunen tror på ,at der kan skaffes arbejde til ledige fleksjobbere indtil man efter reglerne kan gøre det legalt at nu er det definitivt slut -- man kan få fred
Jeg er sgu kørt træt i arbejdslivet og reglerne om fleksjob og og om hvordan man skal overleve Glæder mig til folkepnsionen om 1.1/2 år.

Sidst redigeret af maruus; 03-06-2012 kl. 01:34.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 13:49   #10
Texas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2010
Lokation: Løgumkloster
Alder: 48
Indlæg: 9
Styrke: 0
Texas er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jasv Se meddelelser
Hej,

Må jeg spørge dig, hvor længe du havde været sygemeldt, inden du blev visiteret til fleksjob, og om du gik direkte fra visitationen til fleksjob og over på ledighedsydelse?
Og kunne du komme på ledighedsydelse uden at kommunen havde afklaret, hvor mange timer, du ville kunne klare på fleksjob?

På forhånd mange tak
Ja det må du gerne spørge om

Jeg var vel sygemeldt i omkring 2 1/2 år, hvor jeg fik sygedagpenge. Så var der ikke skyggen af forlængelsesmuligheder på denne ydelse. Så udsigten var kontanthjælp, hvilket ville være 0kr pga. min kones indtægt. Inden da blev jeg dog indstillet til fp. men fik afslag pga. 2 linier i en test. Men så ringede sb til mig, og fortalte at hun skulle indstille mig til fleksjob pga. af en eller anden afgørelse, som en eller anden har vundet mod systemet.

Som jeg har forstået det, så skal de åbenbart tilbyde mig fleks, hvis jeg får afslag på fp. For det er jo klarlagt at jeg ikke kommer tilbage på arbejdsmarkedet som fuldt raskmeldt og under normale vilkår.

Så nu er jeg visiteret til fleksjob og er på ledighedsydelse. Jeg er IKKE afklaret endnu så det er ikke afgjort, hvor mange timer jeg evt. kan arbejde på fleks. Pt. kan jeg ikke klare 3 timer/ugen så indstilling til fp. kan jo komme på tale igen.

Jeg tror det spingende punkt er at jeg har været indstillet til fp.
Texas er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kontanthjælp vs ledighedsydelse Jassy Spørgsmål ang fleksjob 5 01-07-2013 20:13
fleksjob/kontanthjælp/ledighedsydelse WILGOTTMINE Spørgsmål ang fleksjob 6 02-11-2011 11:52
Kontanthjælp/ledighedsydelse Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 3 07-04-2010 19:37
ledighedsydelse til kontanthjælp??? kirsten01 Spørgsmål ang fleksjob 4 26-01-2010 18:39
kontanthjælp / ledighedsydelse Larzini Spørgsmål ang fleksjob 1 18-08-2008 16:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension