K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-05-2014, 21:48   #1
*kastebolden*
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2014
Alder: 41
Indlæg: 32
Styrke: 10
*kastebolden* er ny på vejen
Kærestes feriepenge modregnes min kontanthjælp

Kære K10

Jeg fik et brev ind af døren i dag pålydende:


Fradrag for feriepenge/samlever


Fra feriekonto har jeg modtaget oplysninger om, at din samlever den 25/4-2014 har fået udbetalt feriepenge med kr. 542,00.

Jf. Lov om Aktiv Socialpolitik § 32 skal feriepenge modregnes i kontanthjælpen.

Det oplyste beløb er nettobeløb. Beløbet er bruttoficeres til kr. 895,00. og vil blive modregnet i beregningen af din supplerende kontanthjælp pr. 31.5.2014.

Med Venlig Hilsen

Sagsbehandler X
Guldborgsund kommune.



Må de bare tage min kontanthjælp?

Venlig hilsen
*kastebolden*
*kastebolden* er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 22:23   #2
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Ja, det er indtægt på lige fod med alm løn.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 22:47   #3
*kastebolden*
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2014
Alder: 41
Indlæg: 32
Styrke: 10
*kastebolden* er ny på vejen
Det er det jo så ikke. For bliver modregnet næsten 1000kr brutto. Pga en dag.

Jeg blev trukket ca 4000.kr efter gensidig forsørgerpligt trådte i kraft.
Jeg får nu ca 6000. Og det er udregnet efter min kærestes lønsedel hver måned.

Nu hvor han skal holde ferie og selv betale 3 uger.
Så har de jo trukket hele min kontanthjælp på 6. Dagen.
Og kan jeg så overhovedet få noget de næste 2. mdr. ?
*kastebolden* er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:22   #4
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Du bliver trukket de knap 900 brutto, fordi det er ekstra penge ud over hans løn, som jeg forstår det? Fordi han kun har optjent dette lille beløb i feriepenge og de derfor kommer automatisk til udbetaling 1.maj?

Og nu er du i tvivl om, hvad der sker når han skal holde tre ugers ferie, som han ikke har feriepenge til? Og som han ikke får løn for? Og heller ikke er berettiget til feriedagpenge for? Er det rigtigt forstået?

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet

Jeg ville kontakte sagsbehandleren på skrift(mail) og stille spørgsmålet, så I ved hvad der sker..

Jeg ser det største problem i, at beregningen først er i den efterfølgende måned..altså at hans lønudbetaling først er meget lille og så går der en hel måned, hvis der skal efterreguleres i din kontanthjælp..

Men jeg er lidt i tvivl om dit spørgsmål drejer sig om, at han har holdt en feriedag og dermed har fået udbetalt feriepenge for denne dag, og du nu er bekymret for, at der bliver trukket samme beløb fra din kontanthjælp, når han nu holder sommerferie?
Normalt bliver man jo trukket i løn når man får feriepenge, så problemet kan vel kun opstå hvis feriepengene er meget større end den løn der bliver trukket?

Men det er lidt svært for mig at forstå, om han har afholdt ferie eller blot har fået feriepenge udbetalt?

Sidst redigeret af sannemus; 27-05-2014 kl. 10:31. Årsag: Tilføjelse
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:56   #5
*kastebolden*
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2014
Alder: 41
Indlæg: 32
Styrke: 10
*kastebolden* er ny på vejen
Nej nej
Han har stadig 3 uger med udbetaling fra feriekontoen tilgode.

Den ene feriedag var en feriefridag som hans firma havde rådighed over.
Han blev pålagt at holde den dag i sammenhæng med en helligdag så de gik på forlænget weekend. Hele firmaet lukkede den dag.

Nu har jeg så fået et brev med pålydende.
Jeg er så bange for at når han skal have sine 3 uger.
At de trækker mig helt.

Sidst redigeret af *kastebolden*; 27-05-2014 kl. 11:08.
*kastebolden* er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 11:18   #6
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af *kastebolden* Se meddelelser
Nej nej
Han har stadig 3 uger med udbetaling fra feriekontoen tilgode.

Den ene feriedag var en feriefridag som hans firma havde rådighed over.
Han blev pålagt at holde den dag i sammenhæng med en helligdag så de gik på forlænget weekend. Hele firmaet lukkede den dag.

Nu har jeg så fået et brev med pålydende.
Jeg er så bange for at når han skal have sine 3 uger.
At de trækker mig helt.
Jeg er ikke så meget inde i de nye kontanthjælpsregler, men hvis I er samlevende kan de kun trække halvdelen af din kontanthjælp i år. Og feriepengene burde omtrent modsvare det han skulle have haft i løn i samme periode, så det burde gå lige op?
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 12:14   #7
*kastebolden*
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2014
Alder: 41
Indlæg: 32
Styrke: 10
*kastebolden* er ny på vejen
Det går jo bare ikke lige op. Når det er en dag han burde være på arbejde. Det er han ikke fordi firmaet siger vi holder fri.

Og så kommer jeg til at betale. Hvis han havde været på arbejde så var der jo ikke sket en modregning.

Jeg fik før GS
Brutto KH Kr.13.952

Og jeg får nu
Brutto KH Kr.7101.

Altså ca. halvdelen (de 4000 længere oppe var udbetalt.)

Og så får jeg det brev oven i. En mer udgift på knapt 900.kr brutto pga. hans feriepenge.

Så betyder det jo at min kæreste ikke har råd til at gå på ferie. For så tager de hans feriepenge til at dække min udbetaling. De har jo allerede trukket halvdelen.
*kastebolden* er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 12:22   #8
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af *kastebolden* Se meddelelser
Nej nej
Han har stadig 3 uger med udbetaling fra feriekontoen tilgode.

Den ene feriedag var en feriefridag som hans firma havde rådighed over.
Han blev pålagt at holde den dag i sammenhæng med en helligdag så de gik på forlænget weekend. Hele firmaet lukkede den dag.

Nu har jeg så fået et brev med pålydende.
Jeg er så bange for at når han skal have sine 3 uger.
At de trækker mig helt.
Han burde så være trukket i løn for denne dag..hvis han ikke er trukket i løn er det desværre ok fra kommunen at trække pengene..

Men når han holder tre ugers ferie bliver han jo trukket i løn, da han har feriepenge og IKKE ferie med løn..så der er problemet kun hvis han får mere i feriepenge end havd han ville have fået i løn for de tre uger..får han mindre bør du trækkes mindre og dermed have mere..

Mit forslag er stadigt at spørge sagsbehandleren..og så lige tjekke din samlevers lønseddel fra 1. maj, samt den der kommer nu 1.juni..den er til udbetaling i morgen..hvis han bliver trukket i løn vil de kunne se det på kommunen, men først når det er gjort..hvis han ikke bliver trukket for de timer, så er der ikke så meget at gøre ved det..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 12:31   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Som Sannemus skriver så er feriepenge normalt istedet for løn..

Så når han får feriepenge i 3 uger, betyder det at hans lønindtægt den måned kun er for en uge, og dermed meget lavere.. så derfor trækkes du ikke ret meget i kontanthjælp i forhold til hans lønindtægt den måned, men så trækkes du istedet for ferieindtægten.

Så det I mærker er kun differencen mellem hans feriepenge i forhold til normal løn.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2014, 23:36   #10
tante tut
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
tante tut er ny på vejen
Læs lige denne afgørelse fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens principafgørelse A-16-01 om kontanthjælp - feriegodtgørelse - fradrag - ægtefælle

Resume:
Ved beregning af supplerende kontanthjælp til en ansøger, skulle der foretages fradrag for ægtefællens feriegodtgørelse.
Hjælpen skulle fratrækkes, når ferien afholdtes og alene svarende til det antal dage, som feriegodtgørelsen var bestemt til at dække.
Love:

Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 266 af 12. april 2000 - § 32

Sagsfremstilling:

Ægtefællen til en ansøger, der modtog kontanthjælp, fik i april måned 2000 udbetalt feriepenge svarende til afholdelse af 9,5 feriedage.

Ved beregning af supplerende kontanthjælp for den følgende måned foretog kommunen fradrag for ægtefællens indtægt (sygedagpenge) og feriepengebeløb. Fradraget for feriepengene blev foretaget med det fulde beløb, dvs. "krone for krone".

Kommunen henviste i afgørelsen til punkt 96 i vejledning om aktiv kontanthjælp, hvoraf det fremgår, at hovedreglen for fradrag er, at ansøgerens og ægtefællens indtægter skal fratrækkes krone for krone i den beregnede kontanthjælp. Der henvistes til, at det er en konsekvens af, at loven skal fungere som det underste sikkerhedsnet og at alle andre muligheder inkl. ens egne og ægtefællens indtægter skal anvendes, før det offentlige træder til med hjælp.

Nævnet fandt, at det var berettiget, at kommunen modregnede ægtefællens feriepenge i den supplerende kontanthjælp med bruttobeløbet.

Nævnet henviste i afgørelsen til, at i henhold til aktivlovens §§ 30 - 33 er kontanthjælp subsidiær i forhold til andre indtægtsmuligheder, hvilket betød, at før der udbetaltes kontanthjælp, skulle eventuelle indtægter fratrækkes.

Nævnet bemærkede i afgørelsen, at efter nævnets opfattelse, omhandler aktivlovens § 32 alene den situation, hvor det er kontanthjælpsmodtageren, der får feriepenge udbetalt.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om det forhold at feriepengebeløbet tilhører ansøgers ægtefælle medfører, at beløbet skal fradrages i den beregnede supplerende kontanthjælp i overensstemmelse med reglerne i aktivlovens § 30 eller om fradraget skal foretages i overensstemmelse med reglen i aktivlovens § 32.

Afgørelse:

Ankestyrelsen fandt, at der ved beregning af supplerende kontanthjælp til ansøger skulle foretages fradrag for ægtefællens feriegodtgørelse i overensstemmelse med bestemmelsen i aktivlovens § 32.

Begrundelsen herfor var, at der hverken i den almindelige regel i aktivlovens § 30 eller i specialreglen i lovens § 32 var henvist til, at undtagelsesbestemmelsen vedrørende feriegodtgørelse alene omfatter kontanthjælpsmodtageren.

Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen vægt på, at de merudgifter, som en ferieafholdelse antages at medføre, og som aktivlovens § 32 giver plads til, ikke alene gælder for kontanthjælpsmodtageren men også for dennes ægtefælle.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.

Gælder også for samlevende
tante tut er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension