K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2009, 23:37   #1
thy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
thy er ny på vejen
Udlænding i Danmark - pension fra udlandet

Hej - min kone er fra Tyskland og flyttede til Danmark kort før vi blev gift i 2001. Hun er hjerneskadet efter en hjernebetændelse i 1998, og får derfor hvad der på dansk kunne oversættes som "uarbejdsdygtighedspension" fra Tyskland, fordi hun ikke kan arbejde. Hun ansøgte om pensionen inden hun flyttede fra Tyskland, men fik først udbetalt pensionen fra 2003, men med tilbagevirkende kraft fra før hun flyttede til Danmark. Pensionen er knap det halve af en førtidspension i Danmark.

Kan det tænkes at hun er berettiget til dansk førtidpension i stedet for, eller et tillæg til den tyske pension? Hvor undersøger man det?

Jeg har fundet denne beskrivelse fra Velfærdsministeriet - se her.
... men den omtaler ikke personer der i forvejen får pension fra udlandet.
thy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 14:45   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej thy, velkommen her på siden

Hm, jeg må sige at dette har jeg intet kendskab til men til den side du henviser til ja, da -som jeg forstår det - er det i sidste ende et spørgsmål om hvilken aftale landende har indbyrdes, med samtlige undtagelser incl.

Sådan forstår jeg det og mon ikke din kone eller dig kan henvende sig først til en myndighed i Tyskland for jeg vil da tro at de evt ved mere.

Der har herinde på siden også været nogen debat om brøkpension men ved jo ikke om det er noget i kan bruge. Prøv søgefunktionen på forsiden og skriv de ord som du har i tankerne, ofte kommer der en masse brugbare sider frem.

Her er fx en af debatterne: http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...n+fra+udlandet (jeg skrev"førtidspension fra udlandet") -og jeg kan se at der også står noget om tillæg mm.

Håber det har hjulpet dig bare lidt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 17-03-2009 kl. 14:54.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 16:09   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej thy.
Jeg er heller ikke så meget inde i de her regler, men har fundet noget om betingelser for at få førtidspension i DK mv...:
https://www.borger.dk/Emner/Pension/...ingelser.aspx?

I ovenstående link er der et tlf.nr. og e-mail til velfærdsministeriet. Måske kunne du ringe dertil for at få svar på dine spørgsmål...

Håber det her også hjælper lidt...

Held og lykke..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Overgang til ny pension og bo i udlandet HenrikP Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 17 29-05-2013 11:35
FP pension fra udbetaling Danmark MTVRV1 Politik og Samfund 37 31-03-2013 22:25
pension danmark extra Det er da strengt ! 4 10-10-2011 21:41
Pension Danmark nielsen Alt det andet 2 08-01-2008 10:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension