K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2008, 00:13   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så kom speciallægeerklæringen i hus...

Jeg har skrevet herinde on and off et stykke tid og høstet ENORMT MANGE gode råd. Da de fleste af mine indlæg ligger i arkivet kan jeg ikke lige overskue at få den fundet frem - så der kommer lige et (håber jeg) kort resumé.

Jeg søgte førtidspension i December 2007 grundet OCD, panikangst, generel angst, major depression...og 20 år non stop på kontanthjælp, med 28 forsøg på forsøg på at indtræde på arbejdsmarked - ganske uden held. Ligeledes har jeg efter ca 15 år på lykkepiller og Nozinan, samt fobiskole, heller ikke opnået resultater, hvorfor jeg ikke tager nogen piller mere.
Førtidspensionen er søgt på det bredde grundlag - en § 18, hvilket betyder 'man skal hele møllen igennem' incl arbejdsprøvning - som jeg så ikke kan! Efter diskussion med sagsbehandleren blev løsningen midlertidigt, at hun ville vente med REVA centret indtil statusprofilen fra egen læge + speciallægeerklæringen fra psykiateren kom tilbage, og i dag fik jeg ENDEIG udarbejdet lægeerklæringen.
Min psykiater siger at kommunen GODT KAN GLEMME en arbejdsprøvning (og det har min egen læge også skrevet), hvilket jeg jo tager positivt da arbejdsprøvnings tankerne har sat mig adskillige skridt tilbage - for mig er det som at skulle til skafottet og dø! (Næsten da!)

Men sagen har nu taget endnu en drejning, for min psykiater mener sig sikker på at jeg har ADHD, eller måske rettere ADD (nøjagtigt det samme, men uden det hyperaktive) - jeg skal til en udviddet test til September.

Nu mangler jeg sådan set kun at psykiateren får renskrevet erklæringen og sendt den til kommunen. Og så mangler jeg at få udarbejdet en ressourceprofil (sådan en har jeg aldrig haft!).

Hvordan gik det for jer andre, da først de vigtige papir kom iorden og til sagen blev sendt til pensionsvurdering??

Tager det lang tid at lave en ressourceprofil - kan det overståes på en formiddag når man ikke har nogen ressourcer, eller tager det adskillige uger??

Fortæl fortæl
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 00:38   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej igen, Helenekr

Sikken ventetid.

Jeg synes, du skal kontakte din sagsbehandler, så I kan få gang i ressourceprofilen.

Det er jo muligt, at man under udfyldelsen af denne, kan se, at du kan få pension, selvom du ikke har den nye undersøgelse på plads.

Ellers er der så kun tilføjelse af de næste undersøgelser, når den tid kommer.

Der er en del ting, der skal udfyldes, og nogle kan du selv udfylde, andre din sagsbehandler.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 01:56   #3
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
helenekr;

Jeg var til et møde med min sagsbehandler den 14. april om ressourceprofil og det tog indtil engang i starten af juni før hun fik skrevet den ren. (Hun afventede lægekonsulentens vurdering af et papir, tror jeg.) Mødet tog en 30 - 45 minutter, da hun havde de fleste oplysninger fra min dataliste i forvejen.

Den 11. juni havde jeg den til gennemsyn og jeg afleverede den dagen efter. Om mandagen d. 16. juni fik jeg endelig ringet til sagsbehandleren, hvor hun sagde at den var overgivet til pensionsudvalget. De ville behandle den d. 26. juni 2008, men allerede d. 19. juni ringede formanden til pensionsudvalget til mig. Jeg havde fået pension efter §18 med virkning fra den 1. juli, som sagsbehandleren også havde indstillet mig til

Forud var gået 6½ år på kontanthjælp, hvoraf de 3½ år var som sygemeldt. Jeg har en psykisk diagnose, hvor jeg kun har en ubetydelig arbejdsevne tilbage og arbejdsprøvning ville kunne forværre min situation. (Næsten ordret fra speciallægeerklæringen.)

Så det kan pludselig gå meget meget hurtigt.

Et tip til ressourceprofilen er, hvis du har en dataliste. Så tag den med. I dit tilfælde gør det ikke noget, at den er gammel. Men den kan være en væsentligt bidrag til ressourceprofilen, da din tid på arbejdsmarkedet også skal med. (Hvis du har haft noget). Tag evt. fra jobnet.dk, hvis du har fået den udfyldt.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 08:00   #4
trinemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-06 2008
Indlæg: 11
Styrke: 16
trinemor er ny på vejen
Hej Helenekr Håber det hele bare flasker sig for dig .. og at det går i orden og du ikke skal i den dumme arbejdsprøv. og ressurceprofil tog for mig kun en god time at få lavet da det meste alligevel stod i mine papire.. men når alt det først er der skulle der jo ikke gå så lang tid..

Men lige en rettelse ADHD er ADHD og ikke ADD ADHD betsår af 3 hovedgrupper den med hyperaktivitet , smat den indadvendte (som jeg os har ) og så den sidste som er en blandig af begge ... Så har du ADHD er det med en af de betegnelser hæftet ved kig evt på www.adhd.dk der står en masse om det..
MEn det med adhd ville min sagsbehandler ha fra special pshygol i dette da det skulle ligge i mine papire .. skriv evt pb hvis du vil vide mere knuzz trinemor..
trinemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 13:38   #5
jdp
Elsker at være her på K10
 
jdps avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Alder: 53
Indlæg: 58
Styrke: 17
jdp er ny på vejen
Her mandag den 7. juli er det 5 måneder siden jeg var til møde med personer fra kommunen, og de ville sende resourceprofilen i løbet af et par måneder. Ja, jeg venter stadigvæk på at se min resourceprofil... Umuligt at få fat i sagsbehandleren (ferie, kursus og sygdom) eller for den sags skyld en person som ved noget.
jdp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 14:16   #6
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
jdp,

Find ud af, hvem der er din sagsbehandlers chef ved at ringe til omstillingen i din kommune. Derefter skriv 2 enslydende breve til henholdsvis chefen og din sagsbehandleren, hvor du skriver at brevet også er sendt til både chef og sagsbehandler. I brevet efterlyser du opfølgning på din ressourceprofil og skriv at du nu har ventet forgæves i 5 måneder.

Hvis det ikke får gang i sagsbehandlingen, så send et brev til borgmesteren med beskrivelse af din situation med over 5 måneders venten på en skriftlig ressourceprofil. Borgmesteren er den øverste ansvarlige for sagsbehandlingen.

Men skriv først til chefen og sagsbehandleren. God vind med at få skubbet gang i din sag igen.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 14:59   #7
Hansen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2007
Lokation: Frederikssund
Indlæg: 35
Styrke: 0
Hansen er ny på vejen
Jeg mødte op på jobcenter med 2 speciallægeerklæringer og en professerudtalelse og der blev lavet en recurseprofil hvorpå der blev skrevet at jeg ikke fejlede noget, for lige netop den dag var lægekonsulenten der og det tog hende 7 min at se at jeg ikke fejlede noget (7 min er en smøgs tid) trods de tre andres anbefalinger om fp
Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 15:22   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej helenekr

Ang din ressourceprofil....

Det er ekstremt vigtigt at når den er lavet og du får den til partshøring (gennemlæsning)
Så er det vigtigt at du får den læst ordentligt igennem og få skrevet eventuelle rettelser til den....så den giver et korrekt billed af dig og dit liv....
Er der fejl i den...ja så vil den ikke give et ordentligt billed af dig.....og meningen med den er jo at den skal vise dem hvordan det er i dit liv....

Når man får en ressourceprofil til partshøring....så har du 14 dage til at komme med rettelser til den...

Det er svært at sige hvor lang tid det generelt tager før den er helt færdig....det kommer nok an på hvilken kommune man bor i og hvor travlt de har....
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 16:59   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tak for råd igen.

Jeg ringede til min sagsbehandler i dag, og spurgte om vi ikke kunne få sat gang i ressourceprofilen, men det ville hun ikke begynde på før end speciallægeerklæringen kommer tilbage (nogen bud på, hvorfor)?...

Og nej, jeg har ikke nogen dataliste, men jeg kan måske selv sidde og skrive de mange steder op, hvor jeg har forsøgt mig med aktivering, projekter, kurser mm. Jeg kan ikke længere huske den kronologiske rækkefølge eller de nøjagtige årstal mere, men jeg kan måske skrive det som jeg nogenlunde husker det?
Jeg blev jo også tilkendt revalidering i 90'erne og gik i gang med en uddannelse, men jeg var kun på stedet i højest en time da jeg indså at jeg slet ikke kunne klare det, og nåede heller aldrig at få udbetalt en revalideringsydelse. I starten af 2000 tilbød de mig flexjob på mine egne præmisser, da de godt kunne se at jeg nok aldrig kunne komme ind på arbejdsmarked. Men de kan kalde det kursus, flex, reelt job eller tur på dyrehavs bakken - JEG KAN IKKE noget af det, desværre.

Og nej, jeg har aldrig haft fornøjelsen af at stå med en løncheck i hånden, for jeg har aldrig haft et job trods i hærdige forsøg..... og tvivlsomme eksperimenter.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2008, 17:11   #10
jdp
Elsker at være her på K10
 
jdps avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Alder: 53
Indlæg: 58
Styrke: 17
jdp er ny på vejen
Tusind tak Flemming Leer så prøver jeg det... Alt andet har bestemt ikke virket.
jdp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan "tog i det" da i fik speciallægeerklæringen i hånden? (psykiatri) hboegelund Alt det andet 5 01-02-2012 17:26
speciallægeerklæringen er den guld værd??? anas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 05-12-2009 14:53
Kan speciallægeerklæringen blive for gammel? Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 09-04-2009 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension