K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2017, 11:33   #1
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Krav til arbejdsprøvning

Har været i jobafklarende praktik i 15 måneder. Pludselig (uden at det tidligere har været nævnt af nogen) vil rehabiliteringsteam ikke tildele fleksjob fordi jeg ikke er afprøvet mhp. ordinær beskæftigelse. Dette fordi:

1. Nogle timer af arbejdsprøvning er afviklet som hjemmearbejde, fordi det højnede den effektive arbejdstid og fordi det passede virksomheden godt. Teamet argumenterer at disse timer ikke 'tæller med'.
2. De mener at jeg kun er forsøgt afklaret mhp. fleksjob og ikke ordinær beskæftigelse, selvom det hele tiden har stået i mine papirer at afklaringen sker mhp. ordinær beskæftigelse.
3. Jeg har ikke forsøgt at være på arbejde i 25 timer eller derover.

Nu flytter de mig fra sygedagpenge til kontanthjælp og jeg ved ikke hvad der videre skal ske (har ikke modtaget indstilling endnu). Føler sagen er blevet droppet og jeg skal sejle i min egen sø.

Jeg endte på 12 stabile timer pr. uge. Flere gange oppe at nå 15 timer i en periode, men kunne ikke stige mere. Teamet siger at jeg SKAL afvikle flere timer, selvom det er en del af mit skånebehov at have nedsat tid. Ingen har på noget tidspunkt krævet at jeg skulle gå på arbejde 25 timer (når 15 ikke kunne lade sig gøre) eller kritiseret det faktum at jeg fik lov at afvikle timer hjemme.

Findes der juridisk vejledning om hvordan en arbejdsprøvning skal foregå?? Krav og regler.

Tak.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2017, 17:39   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Oluise Se meddelelser
Har været i jobafklarende praktik i 15 måneder. Pludselig (uden at det tidligere har været nævnt af nogen) vil rehabiliteringsteam ikke tildele fleksjob fordi jeg ikke er afprøvet mhp. ordinær beskæftigelse. Dette fordi:

1. Nogle timer af arbejdsprøvning er afviklet som hjemmearbejde, fordi det højnede den effektive arbejdstid og fordi det passede virksomheden godt. Teamet argumenterer at disse timer ikke 'tæller med'.
2. De mener at jeg kun er forsøgt afklaret mhp. fleksjob og ikke ordinær beskæftigelse, selvom det hele tiden har stået i mine papirer at afklaringen sker mhp. ordinær beskæftigelse.
3. Jeg har ikke forsøgt at være på arbejde i 25 timer eller derover.

Nu flytter de mig fra sygedagpenge til kontanthjælp og jeg ved ikke hvad der videre skal ske (har ikke modtaget indstilling endnu). Føler sagen er blevet droppet og jeg skal sejle i min egen sø.

Jeg endte på 12 stabile timer pr. uge. Flere gange oppe at nå 15 timer i en periode, men kunne ikke stige mere. Teamet siger at jeg SKAL afvikle flere timer, selvom det er en del af mit skånebehov at have nedsat tid. Ingen har på noget tidspunkt krævet at jeg skulle gå på arbejde 25 timer (når 15 ikke kunne lade sig gøre) eller kritiseret det faktum at jeg fik lov at afvikle timer hjemme.

Findes der juridisk vejledning om hvordan en arbejdsprøvning skal foregå?? Krav og regler.

Tak.
Jeg kan ikke hjælpe dig med dit konkrete spørgsmål.

Hvor er det bare ærgerligt at teamet har den indstilling. Jeg må sige at det lyder som det team jeg deltog hos som bisidder i foråret 2016. Her kom nøjagtig den samme begrundelse og så var det retur til ny arbejdsprøvning😖

Der blev klaget, men resultatet var det samme.

Var det på Lærkevej?

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2017, 18:16   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Oluise

Hvis ingen her på forum kan besvare dit spørgsmål kan du overveje at ringe til disse private socialrådgivere som reklamerer for gratis rådgivning tirsdag fra 10-12 eller torsdag fra 19-21

http://www.socialraadgiverpraksis.dk/

Jeg har selv haft stor glæde af at ringe til dem en enkelt gang og ham jeg talte med virkede meget dygtig.

De kan formodentligt give dig et godt og brugbart råd til hvordan du kommer videre.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2017, 19:20   #4
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Det var på Musvågevej i Kbh NV. Det er 2. gang jeg ser et team. Første gang var i juni 2016, hvor jeg fik afslag. Herefter ventede jeg næsten 9 mdr. uden noget formål. Ingen ved hvorfor min sag stod stille - 'usædvanligt og beklageligt' var forklaringen. Og nu dette

Vil helt sikkert prøve rådgivningen.

Tusinde tak fordi I gav jer tid.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2017, 09:50   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Oluise

En af de vigtigste ting, man bør sørge for, når man skal i en el. anden form for arbejdsprøvning er, at forsøge at undgå den situation du er havnet i. Nemlig, at du trods efter 15 MDR. praktik bliver mødt med det helt urimelige: at man ikke er afprøvet korrekt, mens der stille i baggrunden bliver spillet: "Så gik der tid med, ..."

Hvordan sikrer man så det:

1. der skal ligge en beskrivelse af arbejdsprøvningen formål,varighed og sigte
2. denne bør man vende med én der har erfaring m. gode beskrivelser af arbejdsprøvning inden man starter, så man kan få rettet den til, da vi jo gentagne gange herinde kan læse, at kommunen ikke føler sig forpligtet til at gøre dette ordentligt.

Ovenstående kan være relevant fremadrettet og dem der læser med her, Oluise.

Jeg ville personligt selv kontakte DUKH, og bede om at tale med en jurist, så du kan få kigget på din sag som helhed. Herunder også det rimelige i, at du har brugt 15 mdr. på en praktik, som nu bliver "dømt til hjørne" pga. kommunen ikke har sørget for et ordentlig forløb (og i 15 mdr.!!!), hvor det må betragtes, som rimeligt, at der har været tid nok til at afdække din arbejdsevne.

Se dette link: http://www.dukh.dk/fa-radgivning/ hvor du kan ringe ind, hver dag.

Inden bør du søge om fuld aktindsigt, herunder også det papir, som er sendt til dit praktiksted, hvor formål, tidsrum, antal timer, og sigte med den bør være beskrevet.

Har du fået en handleplan? Også vigtigt at have i kopi.

Nu skriver du ikke noget om din sag ellers, men der bør samtidig overvejes om du kan køre en sag mod kommunen for "nøl" i din sag. Derfor jeg anbefaler du også taler med en jurist.

Ligeledes bør du overveje om du ikke vil anke den afgørelse, som jo snart må komme fra kommune. Her skal du bede om en skriftligt afgørelse, være opmærksom på partshøringsfristen, og få svaret inden.

Du kan evt. læse denne pjece fra DUKH:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...guide-fleksjob

Bemrk. specielt afsnit om arbejdsprøvningen skal være bred

Dette link fra privataktør, der samarbejder m. kommunen, kan også give et hint om, hvad der bør afklares før arbejdsprøvningen starter, og med afprøvningsstedet, og skriftlige rapport til slut:

http://www.institutioner.horsenskom....007%20pdf.ashx

Fremadrettet der skal rettes op og laves en konkret og realistisk plan fra kommunens side! I forhold til dette bør du informere kommunen om (ved given lejlighed), at du nu føler dit nødsaget til, at få jur. at kigge på din sag, MEN at de jo forsat er forpligtet som forvaltning til at fremme og behandle din sag efter gældende regler og vejledninger, herunder lovgivningen.

Nej, desværre findes der ingen konkret regler for arbejdsprøvning. Hvilke kommunen derfor kan sjuske med el. direkte spekulere i. Hvorfor det er rigtigt relevant, at være opmærksom på ovenstående.

Du bør samtidig vende m. juristen, at der intet er foretaget i din sag i "næsten 9 mdr." mhp. evt. søgsmål mod kommunen, hvisl du har overskud til dette. Afgørende er om du har lidt et øk. tab pga. dette, hvorfor det evt. først må siges, at være aktuelt senere i dit forløb. Men læs her:

http://elmer-adv.dk/erstatning-for-f...ng-af-din-sag/

Uanset du ikke beskriver hele din sag, kan den lugte af "nøl" i en lang periode. Og det påhviler kommunen din sag bliver fuldt oplyst (Retssikkerhedsloven § 10) og god forvaltningsskik iagttages set i forhold til sagsbehandlingstid, rimelig dokumention og ordentlig vejledning.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2017, 13:44   #6
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Tusinde tak. Det er virkelig en stor hjælp!
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2017, 15:42   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Selv tak, Oluise.

Se og læs også flg. http://www.k10.dk/showthread.php?p=353107#post353107 ang. arbejdsprøvning.

Og her hvor der inddirekte gives hint ogsa vedr. arbejdsprøvninger, og forskellige grupperinger mod fleksjob el. FP: http://www.k10.dk/showthread.php?t=35133

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2017, 21:31   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
PS. har glemt at kommentere det meget vigtige i, at du selv ikke på en periode på 15 mdr. har været muligt for dig, at komme op over 15 timer pr. uge.

Tænker her at kommunen forsøger at presse dig meget ved at sætte barren på 25 timer om ugen, og det kan tænkes, at der er en sammenhæng med, at hvis du kommer op omkr. dette timeantal, at du jo netop så kan klare alm. beskæftigelse, og derfor ikke kan komme i betragtning til en fleksordning.

I vejledning, bek. el. lovgivning bør man altid have sig ved brugen af ordene "bør" , "kan" og "skal". Hæft dig derfor ved ordet skal i den skrivelse jeg i tidl. tråd linker til. Det er så tæt du kan komme på en slags regler indenfor dette område.

Og igen, hvis de har tænkt sig at lade dig gå fra sygedagpenge til kontanthjælp, skal de træffe en afgørelse, hvor der i denne skal stå konkret, hvorfor du ikke kan forlænges og hvorfor det lige er kontanthjælp der er løsningen. Få den skriftlig, og bed også en skriftlig partshøring.

Regler om partshøring findes i Forvaltningsloven kap. 5, hvor det fremgår af kap. 6, § 23, at man inden for 14 dg. af en mundtlig afgørelse kan bede om at få den skriftligt. Og vigtigt at denne partshøring netop er skriftlig, og den indeholde de lovbestemmelser efter afgørelsen er truffet.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2017, 14:27   #9
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Tusinde tak
Nu har jeg kontaktet alle de uvildige rådgivere som er blevet anbefalet. Håber på effektiv vejledning.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension