K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2015, 00:00   #21
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mtd Se meddelelser
Hej igen

Jeg vil lige fortælle, hvordan det gik på mødet, hvor jeg skulle underskrive kontrakten. Der blev ikke underskrevet noget, da hende der kom fra kommunen havde læst mine papirer igennem og hun kunne ikke se nogen steder, at jeg ikke var effektiv i de 12 timer jeg var der om ugen og arbejdspladsen gav mig ret i, at jeg havde været effektiv i alle timerne. Så det er blevet til, at jeg har fået 8 effektive timer om ugen, så jeg er godt tilfreds.

Jeg er nu kommet i den situation, at kommunen har skrevet til mig, at jeg kun har ret til 5 feriedage frem til 30. april 2015, da jeg er startet i fleksjob den 1. januar 2015. Jeg har 15 dage tilbage fra det her ferieår 14/15. Mit spørgsmål er så: må de godt tage 10 dage af mine feriedage, fordi jeg starter i fleksjob fra 1. januar 2015?
Ja du optjener kun ret til 5 feriedage i indeværende ferieår, når du er ansat i fleksjob den 1/1

fra http://www.3f.dk/fagforening/fleksjob/ferie-og-fleksjob
Optjening af feriedage
5 feriedage svarende til sammenlagt én uges ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. januar til 30. april.


Hvis du har feriepenge stående til 15 dage må du se om ikke du kan få udbetalt de 10 dage.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2015, 00:42   #22
mtd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
mtd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Ja du optjener kun ret til 5 feriedage i indeværende ferieår, når du er ansat i fleksjob den 1/1

fra http://www.3f.dk/fagforening/fleksjob/ferie-og-fleksjob
Optjening af feriedage
5 feriedage svarende til sammenlagt én uges ferie, hvis ansættelsen er sket, eller retten til ledighedsydelse er opnået i perioden 1. januar til 30. april.


Hvis du har feriepenge stående til 15 dage må du se om ikke du kan få udbetalt de 10 dage.
Tak for info. Jeg har ingen feriepenge stående, da jeg var ledig hele 2014. Jeg troede bare jeg havde ret til, at beholde de rest feriedage på ledighedsydelse jeg har fra før den 1. januar 2015. Vi skal rejse og det var planlagt inden jeg fik fleksjobbet, så jeg havde regnet med, at jeg havde 15 feriedage tilbage på ledighedsydelse.
mtd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2015, 01:04   #23
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Så vidt jeg kan læse mig til er de regler gældende for det første år man er bevilliget fleksjob. Ihvertfald når jeg læser på borger.dk under punktet Ledighedsydelse ved ferie på https://www.borger.dk/Sider/Fleksjob.aspx

Men du har da haft fleksjob fra før, ikke. Er det ikke bare dine timer der er nedreguleret?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2015, 02:02   #24
mtd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
mtd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Så vidt jeg kan læse mig til er de regler gældende for det første år man er bevilliget fleksjob. Ihvertfald når jeg læser på borger.dk under punktet Ledighedsydelse ved ferie på https://www.borger.dk/Sider/Fleksjob.aspx

Men du har da haft fleksjob fra før, ikke. Er det ikke bare dine timer der er nedreguleret?
Jeg fik bevilliget fleksjob tilbage i februar 2013 og har ikke været ude i fleksjob før nu. Jeg har fået 8 timer nu, men er egentlig sat til 16 timer om ugen.
mtd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2015, 14:52   #25
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du må tale med din fagforening.

Som jeg ser det blev du bevilliget fleksjob i februar 2014 hvorfor du indtil 30/4 2014 var berettiget til 5 dages ferie.

I ferieåret 2014/2015 er du berettiget til 25 dages ferie, da du har være/er fleksjobberettiget hele ferieåret.

MEN jeg forstår ikke hvordan du har fået lov til at gemme 3 ugers ferie til i år. På en almindelig arbejdsplads skal det aftales hvis man ikke holder de 3 ugers hovedferie i hovedferieperioden (1/5 til 30/9). Så hvis du ikke har en klar (nedskreven) aftale med jobcenteret om at du måtte gemme mere end to ugers ferie til foråret, så tror jeg godt din nye arbejdsplads kan forlange at du kun holder to uges ferie i foråret.

Du kan selv læse ferielovens anvisninger for afholdelse af ferie her
og en mere læselig anvisning fra en advokat her

Måske har din nye arbejdsplads endda ret til at sige at du kun kan afholde en uges ferie indtil 30/4, mens du er ansat hos dem. Ved en normal ansættelse ville det være noget man tog op i ansættelsessamtalen. Og hvis arbejdsgiven kun vil give en uges ferie i foråret, fordi sådan er det på den arbejdsplads for alle, ville de sige at du må afholde den anden uge, inden du starter på jobbet hos dem.

Jeg tror disse regler fra ferieloven om at de 3 uger skal ligge i hovedferie om sommeren også gælder fleksjobbere. Men igen Tal med din fagforening!

Sidst redigeret af Akvamarin; 11-01-2015 kl. 14:55.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2015, 16:41   #26
mtd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
mtd er ny på vejen
Mange tak for dit svar.
Jeg vil tage fat i min fagforening i morgen. Jeg fik bevilliget fleksjob feb. 2013 og det er rigtigt, at jeg dengang var berettiget til 5 feriedage. Jeg fik 25 feriedage i ferieåret 14/15, hvor jeg har 15 feriedage tilbage. Da jeg tog 2 ugers ferie i sommer var der ingen der sagde, at jeg skulle holde mere ferie. Inden samtalen ang. fleksjobbet, som jeg startede i den 1. jan. 2015, sagde jeg at vi havde planlagt ferie og arbejdspladsen syntes det var helt i orden og det syntes hende fra kommunen også. Men hun har så åbenbart fundet ud af, at jeg kun har ret til 5 feriedage fra 1. jan.
mtd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 14:54   #27
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
ferieledighedsydelse

Pas nu på ikke at blive snydt.. Og du har IKKE kun 5 dages ret.. Men fulde 25 dage i dette ferieår..

Det fremgår ganske klart at retten til ferie på ledighedsydelse tæller fra visitationen eller fra start på et fleksjob.. Altså hvad der kommer først..

CITAT:
Antallet af feriedage med ledighedsydelse afhænger af, fra hvilket tidspunkt personen er visiteret til fleksjob. Hvis ledighedsydelsesmodtageren senere ansættes i fleksjob, skal der ikke ske en ny fastlæggelse af antallet af feriedage.

Se punkt 7 i linket

http://www.socialjura.dk/content-sto...3-af-107-2013/

Sidst redigeret af mik16; 12-01-2015 kl. 15:00.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 16:20   #28
mtd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 15
Styrke: 13
mtd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Pas nu på ikke at blive snydt.. Og du har IKKE kun 5 dages ret.. Men fulde 25 dage i dette ferieår..

Det fremgår ganske klart at retten til ferie på ledighedsydelse tæller fra visitationen eller fra start på et fleksjob.. Altså hvad der kommer først..

CITAT:
Antallet af feriedage med ledighedsydelse afhænger af, fra hvilket tidspunkt personen er visiteret til fleksjob. Hvis ledighedsydelsesmodtageren senere ansættes i fleksjob, skal der ikke ske en ny fastlæggelse af antallet af feriedage.

Se punkt 7 i linket

http://www.socialjura.dk/content-sto...-<br /> 2013/
Mange tak for info Mik16 - det var lige præcis det link jeg kan bruge, hvor det står sort på hvidt.
mtd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2015, 17:51   #29
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mtd Se meddelelser
Mange tak for info Mik16 - det var lige præcis det link jeg kan bruge, hvor det står sort på hvidt.
Ja socialjura PLEJER at være korrekte.. Men det er en tilbagevendende misfortolkning af reglerne..

( dit link er gået "i stykker".. Så her er det korrekte IGEN

Punkt 7 her

http://www.socialjura.dk/content-sto...3-af-107-2013/
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension