K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-08-2008, 13:08   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Retssikkerhedsloven - hvad i alverden betyder det?

Nu får jeg virkelig brug for hjælp af jer til at forstå, hvad i alverden stk. 2 og stk. 3 betyder.

Jeg frygter nu, at retssikkerhed er en by i Rusland.

Hvilken anden lovgivning mener man?

Hvilke sager mener man?


Citat:
§ 2. Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (de sociale nævn, beskæftigelsesankenævnene, Den Sociale Sikringsstyrelse og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.

Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.

Stk. 3. Socialministeren bestemmer, hvilke sager denne lov helt eller delvis skal gælde for.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20928


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2008, 14:12   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hey du...

Er ikke helt sikker, men det ser ud til, der har været en udsendelsesbrev til kommunerne om Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Orienteringsskrivelse om ny bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område fra juni 2007:

Her om §2: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20902

§ 2. Lovens §§ 10-12 og lovens kapitel 7 og 10 samt kapitel 3-5 og 7 i denne bekendtgørelse gælder, når det sociale nævn behandler og træffer afgørelse efter:

1) lov om en børnefamilieydelse, bortset fra sager om skattepligt efter kildeskattelovens § 1,

2) lov om almene boliger m.v. og lov om boliger for ældre og personer med handicap,

3) lov om integration af udlændinge i Danmark,

4) lov om repatriering og

5) lov om folkeskolen (afgørelser om søskendemoderation og fripladser).

Ved ikk, om det hjælper lidt... Har ikke studeret nærmere, men måske findes svaret længere nede i §10-12..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2008, 15:04   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tusind tak, curls

Selvom jeg kan se, det gælder mange områder, føler jeg mig stadig ikke helt tryg ved den formulering.

For HVOR i alverden skal vi finde alle de bekendtgørelser, som i nærmest en "fodnote" beskriver undtagelser fra loven?

Spændende, om der kommer flere bud.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 10:12   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.724
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Zuza.
Det er nogle store spørgsmål du bringer til torvs her. Større end de fleste forstiller sig. Derfor er det også så vigtigt at for at kunne forstå "forretningsgangen" er det vigtigt at forstå det grundlæggende. Det har taget mig 4-5 år nu at forstå det mest grundlæggende. Derfor er det som det første vigtigt at forstå Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med Vejledninger. etc etc.

VEJLEDNING er en præcisering af loven som er rettet imod myndighederne (sagsbehandleren/embedsmanden) Er bindende for myndighederne og råd til myndighederne hvordan reglerne skal fortolkes.

BEKENDGØRELSE en tekst der beskriver de enkelte regler i lovens detaljer og er lige så bindende som selve lovens ord. Bekendgørelser kan ikke stå alene men have udgangpunkt i en lov. Se www.borger.dk Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-08-2008, 12:42   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Bekendgørelser kan ikke stå alene men have udgangpunkt i en lov
Ja, og dem bombarderes alle med i læssevis... med henvisninger på kryds og tværs til andre love og bekendtgørelser.

Det er jo en hel regnskov af papirer, der skal gennemtygges.

Og DET er min bekymring.

Forleden faldt jeg over, at der i arbejdsevnebekendtgørelsen står, at lægekonsulenter gerne må vurdere. Og DET er da skummelt, når der andre steder står, at de kun må "oversætte".

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 20:08   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.724
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Booster lige dette gamle indlæg. For at forstå Bekendtgørelser, Vejledninger og Cirkulærer.

Fundet under: http://www.minarbejdsevne.dk/


Lovgivning

De nye regler er baseret på en række love og bekendtgørelser, blandt andet pensions-, aktiv- og dagpengeloven.

Love

En lov indeholder de overordnede regler for et bestemt område. Love bliver ofte efterfulgt af retsforskrifter, for eksempel bekendtgørelser, cirkulærer og vejledninger, som skal præcisere loven mere detaljeret. Sammenskrivninger af love finder sted i lovbekendtgørelser.

Bekendtgørelser

En bekendtgørelse beskriver de enkelte regler i loven mere detaljeret. De regler, der er fastsat i bekendtgørelsen, er bindende for borgerne. Det vil sige, at reglerne i bekendtgørelsen gælder som rettigheder eller pligter for borgerne.

Cirkulærer og vejledninger


Cirkulærer og vejledninger er ligesom bekendtgørelser en præcisering af loven, men de retter sig kun mod andre myndigheder. Cirkulærer indeholder regler, der er bindende for myndigheden. Vejledningen ledsager cirkulæret for at råde myndigheden til, hvordan loven skal fortolkes.

Flere oplysninger

Lovene kan findes i undermenupunktet til venstre eller på www.retsinfo.dk.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 19-04-2009 kl. 20:09. Årsag: markering
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 21:26   #7
calamityjane
Hvor skulle jeg ellers være
 
calamityjanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2008
Lokation: Hvidovre
Indlæg: 163
Blog Indlæg: 22
Styrke: 17
calamityjane er ny på vejen
Har vi engentlig en retsikkerhed? zuza skriver jo §2 stk 3. socialminister, men det ligger jo ikke hos hende mere?
calamityjane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 21:43   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.724
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Zuza indlæg er fra 2008, grunden til at jeg booster det er at jeg revidere lidt således at vi samler viden på så få tråde som muligt.
Kulissearbejde og fordi jeg ikke må forstyrre min kone grundet film i TV, så jeg er "usynlig"
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad betyder det.... ette74 Spørgsmål ang fleksjob 6 15-12-2011 10:35
hvad betyder det?? Mølgaard Alt det andet 2 14-12-2011 23:40
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad i alverden har de gang i?! hla72 Alt det andet 352 05-05-2010 18:23
Hvad betyder... mawebbro Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 07-12-2009 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension