K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2011, 17:10   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Fakta om personlighedsforstyrrelser

Har længe haft lyst til at bringe en tråd omkr. personlighedsforstyrrelser, da jeg ofte læser om en sådan diagnose udstukket eft. et par timers samtale hos en spec.læge i psykiatri. Ja, nogle har endda fået strøet med let hånd en håndfuld diagnoser eft. kortvarig samtale m. spec.lægen. For ikke at tale om de mange, der via Liaison herhjemme udspreder det rygte, at sådanne diagnoser med lethed kan helbredes og på mirakelløs vis forsvinder eft. man er fyldt 40 år - selvfølgelig uden hold fra forksningen på verdensplan.

Derfor har jeg nu fundet en lille kort tekst, let læseligt om dette emne, som jeg gengiver her:

Citat:
Personlighedsforstyrrelser

Personlighedsforstyrrelser er udtalte forstyrrelser af personlighedsstrukturen, som ikke er en følge af organisk eller anden psykisk lidelse. Forstyrrelserne viser sig som regel allerede i barndommen eller senest i opvækstårene og varer livet igennem. De omfatter adskillige af personlighedens områder, specielt holdning, følelsesliv, impulskontrol og forholdet til andre. Forstyrrelserne medfører unuanceret, utilpasset og uhensigtsmæssig adfærd, der oftest går ud over personen selv eller skaber vanskeligheder i forhold til omgivelserne.

Personlighedsforstyrrelserne inddeles efter de dominerende adfærdstræk i otte underformer. De er kort karakteriseret i tabellen nedenfor (personlighedsforstyrrelser med diagnosenumre i henhold til ICD-10 og nogle karakteristiske træk). De personlighedsforstyrrede vil ofte have træk fra flere forskellige undergrupper på én gang.

Personlighedsforstyrrelser

F60.0 Paranoid personlighedsstruktur
Overfølsomhed over for nederlag og afvisning, mistroiskhed, stridbarhed, selvhenføringstendens

F60.1 Skizoid personlighedsstruktur
Nedsat evne til at udtrykke følelser og opnå kontakt, indesluttethed

F60.2 Dyssocial personlighedsstrukturManglende evne til at føle ansvar eller vise hensyn, erkende eller føle skyld, aggressivitet

F60.3 Emotionel ustabil personlighedsstruktur
F60.30 Impulsiv typeImpulsivitet med ustabile og letbevægelige følelser og humør

F60.31 Borderline typeSom 60.30 + usikker identitetsfølelse, ustabile forhold til andre, selvdestruktivitet, tomhedsfølelse, tåler ikke at være alene

F60.4 Histrionisk personlighedsstruktur
Dramatiserer, bruger overdrevne følelsesudtryk, let påvirkelige med overfladiske følelser og opmærksomhedssøgende adfærd

F60.5 Tvangspræget personlighedsstruktur
Overdreven ordenssans og samvittighedsfuldhed, perfektionisme,
pedantisk og stivsindet adfærd

F60.6 Ængstelig (evasiv) personlighedsstruktur
Ængstelighed, mindreværdsfølelse, overfølsomhed over for kritik og afvisning

F60.7 Dependent personlighedsstruktur
Underordner sig, tager ingen selvstændige beslutninger, hjæpeløse når de står alene


Svær diagnose at stille

Diagnosen er vanskelig at stille og kræver pålidelige oplysninger fra pårørende om hele personens livsforløb siden barndommen eller puberteten, for at man kan være sikker på, at tilstanden har været til stede igennem hele livet. Da det drejer sig om varige tilstande, som højst kan modereres gennem behandling, men ikke afhjælpes, skal man være varsom med at anvende diagnosen, idet den kan få en stemplende virkning.


Ukritisk brug af borderline-diagnosen

Diagnosen borderline personlighedsstruktur er meget populær, særlig blandt psykologer, og anvendes ofte ukritisk, idet man forveksler en psykodynamisk borderline-struktur med ICD-10 diagnosen. Det gælder ikke mindst i børne- og ungdomspsykiatrien, hvor man egentlig slet ikke kan bruge diagnosen, eftersom den først kan stilles flere år efter, at personen er kommet ud af puberteten. Først da kan man være sikker på, at der foreligger en vedvarende forstyrrelse af personlighedsstrukturen.

Hyppighed

Det er ikke muligt at komme med eksakte oplysninger om hyppigheden af personlighedsforstyrrelser. Undersøgelser har vist meget divergerende resultater, fra 2-3% til 12-15% af befolkningen. Sandheden ligger nok et sted derimellem. Regner man kun med de rigtig alvorlige, socialt invaliderende personlighedsforstyrrelser, er vi nede på de 2-3%. Når vi i det psykiatriske sygehusvæsen finder godt 8.000 personer årligt med hoveddiagnosen personlighedsforstyrrelse, er det især den såkaldte borderline-diagnose, der er tale om. Blandt mændene er det især den dyssociale og den tvangsprægede forstyrrelse, der dominerer, mens det hos kvinderne er borderline og den ængstelige.

Behandling

Visse personlighedsforstyrrelser kan mildnes ved psykoterapi, evt. i gruppesammenhæng. I svære tilfælde kan medicinsk behandling undertiden hjælpe. Især har depressionsmedicin vist sig nyttig ved at kunne dæmpe impulser, angst og depression. Derimod anvendes de såkaldte benzodiazepiner kun sjældent pga. risikoen for afhængighed og misbrug.

Sociale konsekvenser

Svær personlighedsforstyrrelse kan ofte være et betydeligt handikap i forbindelse med uddannelse eller arbejdsforhold. De udadrettede former medfører problemer i forhold til omgivelserne og bevirker, at man hyppigt skifter arbejdsplads og til sidst måske opgiver eller opgives. De indadvendte eller ængstelige mennesker er på den anden side så nervøse, at de har svært ved at fungere selv i let belastede situationer. Det er således ofte sådan, at de ikke kan varetage et arbejde, ikke engang fleksjob, men heller ikke opnå førtidspension. Først hvis man gennem en årrække ikke har kunnet tilpasse sig eller fungere på arbejdsmarkedet, og behandlings- og revalideringsforsøg har været resultatløse, kan førtidspension tildeles.


Uddrag af De psykiatriske diagnoser af Aksel Bertelsen, Povl Munk-Jørgensen og Per Bech, PsykiatriFondens Forlag, 2010.
Kilde: http://www.psykiatrifonden.dk/Forsid...sforstyrrelser

Mine fremhævninger. Diagnosetal ovenfor kommer fra WHO, hvor man i Europa bruger ICD-10, som løbende opdateres m. år mellemrum. I USA DSM-IV klassifikationssystem.

Link: til eng. udgave af ICD-10 nyeste udgave: http://apps.who.int/classifications/...d/icd10online/
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 17:49   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak for indlæg, Gunvor!

...de diagnoser bruges vist med let hånd som strøsukker!

På under en time modtog jeg én af slagsen, uspecificeret ganske vist, primært baseret på mine breve til Jobcenter...

...til stor undren hos min bisidder, der har kendt mig i 33 år og til daglig underviser ADHD-børn og derfor ikke er ubekendt med psykiatere og diagnosestilning!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 18:00   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har selv angst og skizotypisk sindslidelse
samt alle træk fra negativ skizofreni
de tog en psykolog og en psykiater over 40 timer at finde frem til dem

er helt enig omkring Personlighedsforstyrrelser, de gives rimelig let på samlebånd
Men er et godt påskud om at give noget antidepressiv og så er man rask.

skal selv fordi Liaison, fordi man psykiater har forslået det. Men fordi det er skrevet ned
er det tvang og ikke en valg mulighed.
nu frygter jeg det ikke, for er total kold. jeg ved selv hvad der fysisk og psykisk
samt har papir på det.
kender min psykiater efterhånden og ved det ikke er i ond mening.
men er efterhånden ved at være kørt træt i undersøgelser
skal alene til tre samtaler om sygdom i denne uge.
det bliver man alså også syg af til sidst.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 18:19   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
men er efterhånden ved at være kørt træt i undersøgelser
skal alene til tre samtaler om sygdom i denne uge.
det bliver man alså også syg af til sidst.
Det er en uafvendelig sandhed, den med fed fremhævet, MTVRV1, men har undervejs glædet mig over, at du er så megacool og du klarer også den sidste bid, er jeg sikker på :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 18:27   #5
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 13
Vibbe er ny på vejen
Tak Gunvor

Jeg udskrev lige din "oversættelse" - og et hurtigt kig i mine papirer viser at jeg har fået 5 af dem i løbet af de sidste 6 år Jeg har faktisk aldrig vidst hvad de der numre betød ! - havde det lidt som om jeg havde nogle "E-numre" som "vi" skulle have gjort noget ved.... Men tak info - nu har jeg det faktisk meget bedre
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 18:52   #6
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Fin information Gunvor

Ja... det tog såmænd kun EN time at få diagnosen, ængstelig personlighedsforstyrrelse for mig. Og så skulle jeg hurtigt ud af døren selvom jeg gerne ville spørge om en masse.

Jeg passer nu meget godt i den "kasse" ifølge de ting jeg læser om det, så jeg tror at den er rigtig nok. Til gengæld er jeg stærkt utilfreds med psykiaterens konklusion derpå. Nemlig at jeg har en begrænsning i forhold til arbejdsmarkedet - men at jeg kan arbejde, hvis jeg kan få hjælp af en mentor. Wooow... er det virkelig alt hvad der skal til..? Jammmen, så er jeg da snart fit for fight... NOT

Lad os da bare få nogle flere mentorer - så kan vi da hurtigt få alle dem med personlighedsforstyrrelser ud på arbejdsmarkedet i en fart (Bidende ironi!!!)
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 19:21   #7
andersmadsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-09 2010
Indlæg: 122
Styrke: 0
andersmadsen er ny på vejen
Lightbulb skitzofreni

Smider lige en kort fakta beskrivelse om skitzofreni, der er også en del "misforståelser". Håber det er iorden

Skizofreni er betegnelsen for en gruppe alvorlige sindslidelser, som er præget af svære forstyrrelser af tænkning og følelsesliv. Skizofreni er afledt af græsk skhizein=spaltet og phren=forstand, der er ikke tale om personlighedsspaltning, men henviser til spaltning af tanker og følelser. Tildligere kaldet dementia præcox (præmatur demens) og den danske afledning ungdomssløvssind.

Ved skizofreni ses ofte de positive symptomer, såsom hallucinationer, vrangforestillinger og tankeforstyrrelser, samt de negative symptomer såsom social tilbagetrækning, energiløshed, sprogfattigdom, affladning af følelseslivet og kognitive symptomer, der omfatter problemer med verbal læring, visuel læring, social kognition, hastigheden af informationsbearbejdning og eksekutivfunktioner (fx begrebsdannelse, ordmobilisering, evnen til at danne, fastholde og skifte kognitive strategier).

Der er generelt konsensus om at skizofreni skyldes en kombination af flere forskellige faktorer - herunder biologisk arv, psykologiske og sociale faktorer.

Omkring 1% af befolkningen lider af sygdommen i en eller anden grad.
50% har et misbrug (evt. som selvmedicinering).
80-90% ryger.
Sygdommen kan ses på hjerneskaninger og obduktioner af afdøde.
Medicin kan normalt afhjælpe de positive symptomer.
Levetiden er 12-15 år mindre end normal befolkningen, delvis pga. selvmords raten på 5%.


https://secure.wikimedia.org/wikiped.../Schizophrenia
andersmadsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 19:44   #8
Brus83
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Indlæg: 31
Styrke: 13
Brus83 er ny på vejen
Jeg fik efter 1½ times samtale inde på Liaisonpsykiatrisk hele 4 diagnoser, moderat depression, ængstelig personlighedsforstyrrelse, tvangspræget personlighedsforstyrrelse og hypokondri. Det har nu resulteret i at min praktiserende læge ikke længere vil behandle mig og det er nu op til mig at modbevise psykiateren i hans diagnoser.
Rimeligt useriøst efter min mening...
Brus83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 19:47   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
som en lille tilføjelse

2 som har den diagonsen skitzofreni
de kan være som dag og nat
nogen bemærker det dårligt og andre ved dårligt hvem de selv er
samt ser en anden i et spejl selvom der er givet en ordentlig dosis medicin

så skitzofreni er mange ting
men uden min seroquel, vil jeg leve i en osteklokke
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 19:48   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Brus83 Se meddelelser
Jeg fik efter 1½ times samtale inde på Liaisonpsykiatrisk hele 4 diagnoser, moderat depression, ængstelig personlighedsforstyrrelse, tvangspræget personlighedsforstyrrelse og hypokondri. Det har nu resulteret i at min praktiserende læge ikke længere vil behandle mig og det er nu op til mig at modbevise psykiateren i hans diagnoser.
Rimeligt useriøst efter min mening...
Ja utroligt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Personlighedsforstyrrelser jasch Alt det andet 11 26-07-2012 00:55
Fup eller fakta? zuza Politik og Samfund 2 01-05-2010 23:33
KL om lægekonsulenter - fakta mv. zuza Lægekonsulenternes Rolle 18 30-03-2010 14:45
Somatisering og Personlighedsforstyrrelser Tanja Alt det andet 14 05-05-2009 13:26
erfaringer med personlighedsforstyrrelser og sagsbehandler Dorthemusen Alt det andet 19 22-04-2009 19:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension