K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2010, 08:54   #1
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
§ 56

Jeg var til møde med min sagsbehandler og chef om at starte i virksomhedspraktik. Jeg har været i arbejdsprøvning, men kom ikke ret højt op i time antal, så jeg skal prøves over et længere tidsrum, dejligt!

Vi sidder så og taler om, hvad jeg reaslistisk tror, jeg kan klare på sigt -vil enormt gerne visiteres til fleksjob efter praktikken. Min sagsbehandler sagde så, at en § 56 kunne komme på tale...og jeg kan ikke huske hvorfor og i hvilken sammenhæng.

Jeg spurgte om §56 i en anden tråd, og fik dette svar fra Andersine, tak:

§ 56 er en aftale mellem dig, kommunen, og din arbejdsgiver, sådan at hvis du har en kronisk eller langvarig lidelse, der giver mere end 10 sygedage om året, så gør aftalen, at dit arbejde får refusion fra dag 1, i stedet for (som normalt) først fra 22. dagen.


-Kan man alene få en §56?
-Er det ikke normalt for en arbejdsgiver at få sdp fra dag 1, når man er fleksjobber og bliver syg?
-I hvilken lov, kan jeg finde denne §56?

Håber, at nogle af jer kan svare på dette.
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 09:10   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Moster Molly
Du finder den i Sygedagpengeloven, f. eks. her :

http://cabi-lw.lovportaler.dk/showdo...ov20060563#k21
Kapitel 21
Aftale om refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom m.v.


§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 09:52   #3
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
Tak, Florken, for link.

Jeg har været inde at læse nu (er lidt langsom i dag, så jeg skal nok ha' det læst flere gange

Jeg kan ikke helt forstå om, denne § 56 træder i stedet for et enten fleksjob eller ftp? Eller kører § 56 sideløbende, når man er visiteret til fleksjob?
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 12:57   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Moster Molly § 56 er som reglen i ordinær job , når man er flekser får arbejdsgiver refusion fra første sygedag alligevel
  Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 13:02   #5
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
Heidien, det er derfor jeg er lidt forvirret.
Er der så nogen "fidus" i, at bruge § 56 istedet for et fleksjob? Jeg kan jo ikke arbejde mere end 2-3 timer om dagen, så det er jo ikke på tale, at jeg kan vende tilbage på fuldtid.
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 16:44   #6
Bomfru
Ved at vænne sig til K10
 
Bomfrus avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2006
Alder: 70
Indlæg: 18
Styrke: 0
Bomfru er ny på vejen
Hej moster Molly. Der kan være en lille fidus i at anvende §56 i stedet for at få en fleksjob bevilling. § 56 er indbygget i fleksjob bevilingen . Den fidus der er , er at du bliver fri for at blive indstillet til et fleksjob. Du kan bevare et evt. job på ordinære vilkår , løn o.s.v på bedre vilkår end en fleksjobber, som kun kar krav på mindsteløn. Du må være syg uden at få skovlen i nakken. Håber det hjalp ...lidt
Bomfru er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 21:42   #7
pinballs
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 138
Styrke: 16
pinballs er ny på vejen
Der er den lille nitte ved §56 at det du får som sygepenge er sygedagpenge satsen.
§56 er kun på tale når det er pågrund af din lidelse så en forkølse er har intet med det og gøre jeg skriver det på grund afdengang jeg blev presset til og arbejde igen med en dengang §28 nu §56 det endte til sidst med at arbejdsgiver bare ved en normal sygedag på grund af influensa bare brugte §28 og ligesom mellem linierne forventede det var i orden (det var det ikke)
pinballs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 22:57   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er det sådan at alle muligheder skal være prøvet før man kan få fleks eller pension, så derfor er der ikke grund til at panikke endnu, blot være vågen og spørg ind til div ting, når din sagsbehandler feks siger længere praktik i håb om at få dig op i timer evt med en §56 så er det fordi alle de muligheder skal være udelukket først, men viser din praktik at du ikke KAN klare fuld tid så skal de videre til de andre alternativer ...

Derfor skriv jobdagbog smerteskema og spørg ind til fremskridt i din sag og sørg for at få løbende aktindsigt
  Besvar med citat
Gammel 05-05-2010, 23:20   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Altså en § 56-aftale er ideel, i de tilfælde, hvor man enten har en "svingende" sygdom (f.eks. migræne), eller en lidelse, som f.eks. kræver at du er sygemeldt i nogle faste intevaller over året (f.eks. kronisk kræft) eller "bare" en sygdom, som ikke som sådan nedsætter din arbejdsevne, men som giver dig flere sygedage end andre (f.eks. diabetes).
Fordi det betyder, at du vil kunne bevare det gode arbejde og løn du har i forvejen.
Også ift. de sager, hvor man ikke har en arbejdsevne der er nedsat med mere end 50 % kan det være en løsning (om ikke andet i en periode).

Hvis man er nede på et niveau, hvor vi taler fleksjob, så kan man ikke få en § 56-aftale, for så skulle man jo gerne aflastes via jobbet.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 11:33   #10
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres svar; det hjalp på forståelsen
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension