K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-03-2011, 01:02   #21
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ziggy Se meddelelser
Haha Lum det lyder lidt spokky med din mands lem,,,altså finger!:-)) lidt sjovt at læse, men må ikke være sjovt at opleve det sådan!

Men jeg mangler ingen lem/lemmer eller andet, men spændende og lærerigt at høre derom:-)
Så hedder det nok noget andet... men aner det ikke.

Han tager det i stiv arm (ha humor .. stiv) Fryse den gør han kun ved de HELT lave temp, dvs nede ved 8-10 minus og lavere, og indkøbsvognen... de første mange gange grinede han, det er en sjov fornemmelse (sæt en finger på en vibrator, det killer) jeg tror ikke han mærker det mere, ikke ved indkøbsvognen, stører rystelser som hurtigkørsel på grusvej, kan få han til at komme med det der udtryk der fortæller at fingren "danser", men elers er han ikke generet, han er ret heldig.

Men jeg tror nu også hans holdning til "tabet" har stor betydning.
Han fik tilbudet om at forsøge påsætning, med gode udsigter (pænt lige snit) taget i betraktning, først diskuterede læge og sygeplejeske, men kunne ike blive enige med dem selv, så de spurte hvad han ville, det eneste der talte imod var turen til OHU (fra Farsø sygehus... vi har LANGT) men intet talte for, han er kejthåndet, med langt det meste, og det var højre hånd, så for ham kunne det gøre et fedt i forhold til hans funktions evne, og kun en smugle tilvænning ifh arbejdet, så efter en meget hurtig votering ham og jeg (naturligvis hans beslutning) bad han dem fjerne den (mod min vilje)

Ud over vibreren og kulde, har hans største problemer været at knappe bukser og vente på langefingeren helede nok til den kunne overtage joystikket på randegraveren (det er fint følsom, og en fingerspids med 7 tons arvæv, føler altså på en anden måde) Langefingerens spids blev knust, så den er lidt deform, og fordi det ikke er rent (snittet) så er der meget arvæv så den er ret følsom, hvilket så har gjort at det tog ham ca 2 år at lære at knappe knapper, fordi det gjorde ondt og fordi den er tyg (deform) i det.

Men han klager aldrig (mere) og er glad for at han ikke valgte at få den sat på, den der klager er faktisk mig, jeg venner mig ALDRIG! til stumpen, fx at holde i hånd... yark, men ellers har vi meget sjov ud af det, bla få dage efter, hvor min moster (som... uhe forfærtelig, hun lyder som om man er døden nær) forfærdetet fortalte hvor forfærtelig det var for manden, det gad han altså ikke høre på, så hun fik smidt i fjæset; "Man skal ikke græde over en spildt finger" Og så fik vi ro *gg* så det hedder det altså her i huset.

Han egen afslappethed omkring det tror jeg personligt betyder meget for hvor generet han er. Jeg kender en der er meget ked af hans tab af de 2 yderste led på 2 fingre, og han døjer rigtig meget med smerter, og spørger jeg ind til, så virker det på mig som at det har en sammenhæng med hvor ked man er for tabet, og hvor meget man døjer, for alle jeg har spurt (og det er en del efterhånden)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 08:22   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ziggy Se meddelelser
[COLOR="Red"]
Håber du har genfundet glæde og livsværdi/er trods alt?
Jamen det har jeg da, dette ligger jo en del år tilbage.

Men jeg synes da også, at det har været interessant, at opleve hvordan vores psyke kan spile os et puds.

Det er ikke så længe siden jeg havde en "sjov" oplevelse.
Jeg har fået konstateret forhøjet stofskifte, og fik 2 slags piller udskrevet. Den ene er for det forhøjede stofskifte og den anden er en betablokker, som udelukkende tager nogle af symptomerne.

Dem for stofskiftet skulle jeg tage 2 piller 3 gange om dagen, men allerede efter de første 2 fik jeg en modbydelig kvalme.
Jeg ringede så til min læge, med en forventning om, at få en anden slags medicin.
Men han holdt fast i, at jeg skulle fortsætte med medicinen, men kun 1 pille 2 gange om dagen.
Jeg var lidt utilfreds med, at han ikke ville give mig den anden slags medicin, men planlagde, at tage 1 pille efter aftensmaden.
Og helt som forventet fik jeg igen en modbydelig kvalme.

Da jeg så skulle i seng, og skulle tage min medicin til natten, opdager jeg, at det slet ikke var en pille for stofskiftet jeg havde taget efter aftensmaden, men en betablokker, som jeg ikke plejede at få kvalme af.

Og næste dag fik jeg da heller ikke kvalme af betablokkeren.

Troen kan flytte bjerge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 22:51   #23
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Så hedder det nok noget andet... men aner det ikke.

Han tager det i stiv arm (ha humor .. stiv) Fryse den gør han kun ved de HELT lave temp, dvs nede ved 8-10 minus og lavere, og indkøbsvognen... de første mange gange grinede han, det er en sjov fornemmelse (sæt en finger på en vibrator, det killer) jeg tror ikke han mærker det mere, ikke ved indkøbsvognen, stører rystelser som hurtigkørsel på grusvej, kan få han til at komme med det der udtryk der fortæller at fingren "danser", men elers er han ikke generet, han er ret heldig.

Men jeg tror nu også hans holdning til "tabet" har stor betydning.
Han fik tilbudet om at forsøge påsætning, med gode udsigter (pænt lige snit) taget i betraktning, først diskuterede læge og sygeplejeske, men kunne ike blive enige med dem selv, så de spurte hvad han ville, det eneste der talte imod var turen til OHU (fra Farsø sygehus... vi har LANGT) men intet talte for, han er kejthåndet, med langt det meste, og det var højre hånd, så for ham kunne det gøre et fedt i forhold til hans funktions evne, og kun en smugle tilvænning ifh arbejdet, så efter en meget hurtig votering ham og jeg (naturligvis hans beslutning) bad han dem fjerne den (mod min vilje)

Ud over vibreren og kulde, har hans største problemer været at knappe bukser og vente på langefingeren helede nok til den kunne overtage joystikket på randegraveren (det er fint følsom, og en fingerspids med 7 tons arvæv, føler altså på en anden måde) Langefingerens spids blev knust, så den er lidt deform, og fordi det ikke er rent (snittet) så er der meget arvæv så den er ret følsom, hvilket så har gjort at det tog ham ca 2 år at lære at knappe knapper, fordi det gjorde ondt og fordi den er tyg (deform) i det.

Men han klager aldrig (mere) og er glad for at han ikke valgte at få den sat på, den der klager er faktisk mig, jeg venner mig ALDRIG! til stumpen, fx at holde i hånd... yark, men ellers har vi meget sjov ud af det, bla få dage efter, hvor min moster (som... uhe forfærtelig, hun lyder som om man er døden nær) forfærdetet fortalte hvor forfærtelig det var for manden, det gad han altså ikke høre på, så hun fik smidt i fjæset; "Man skal ikke græde over en spildt finger" Og så fik vi ro *gg* så det hedder det altså her i huset.

Han egen afslappethed omkring det tror jeg personligt betyder meget for hvor generet han er. Jeg kender en der er meget ked af hans tab af de 2 yderste led på 2 fingre, og han døjer rigtig meget med smerter, og spørger jeg ind til, så virker det på mig som at det har en sammenhæng med hvor ked man er for tabet, og hvor meget man døjer, for alle jeg har spurt (og det er en del efterhånden)
haha sjovt som vi udefra kan tage situationer/hændelser værre en selve offer/din mand, syntes han er sej og tager alvoren med en gran morskab, for så sandt, sket er sket og ingen grund til at græde over spildt Finger Husk det er ikke hans lem/ehmm finger du faldt for i tidernes morgen haha ja vi har kun det sjov vi selv sidder eller ligger på
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 23:02   #24
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
[QUOTE=Vovse;154187]Jamen det har jeg da, dette ligger jo en del år tilbage.

Men jeg synes da også, at det har været interessant, at opleve hvordan vores psyke kan spile os et puds.

Det er ikke så længe siden jeg havde en "sjov" oplevelse.
Jeg har fået konstateret forhøjet stofskifte, og fik 2 slags piller udskrevet. Den ene er for det forhøjede stofskifte og den anden er en betablokker, som udelukkende tager nogle af symptomerne.

Dem for stofskiftet skulle jeg tage 2 piller 3 gange om dagen, men allerede efter de første 2 fik jeg en modbydelig kvalme.
Jeg ringede så til min læge, med en forventning om, at få en anden slags medicin.
Men han holdt fast i, at jeg skulle fortsætte med medicinen, men kun 1 pille 2 gange om dagen.
Jeg var lidt utilfreds med, at han ikke ville give mig den anden slags medicin, men planlagde, at tage 1 pille efter aftensmaden.
Og helt som forventet fik jeg igen en modbydelig kvalme.

Da jeg så skulle i seng, og skulle tage min medicin til natten, opdager jeg, at det slet ikke var en pille for stofskiftet jeg havde taget efter aftensmaden, men en betablokker, som jeg ikke plejede at få kvalme af.

Og næste dag fik jeg da heller ikke kvalme af betablokkeren.

Troen kan flytte bjerge.[

Hehe ja det må være menneskelig fejl, og heldigvis ingen at bebrejde eller blive sur på en sig selv

Og jeg er enig at det er intressant hvordan psyken kan påvirke mange fysisk, men bliver lidt harm når man bruger det som en diagnose fordi de ikke kan sige meget andet, og bare giver en depressions piller, som på ingen måde påvirker mig positivt, andet end ondt værre, for hvis man ikke er psykisk påvirket så kan man blive det, og måske en god måde at glemme de fysiske smerter? Ajj pjat jeg er sgi sur over mange lægeres diagnose når det ikke går efter deres håndbog
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 01:34   #25
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Fantomsmerter har ikke noget med indbildte eller hysteriske smerter at gøre, og ved f.eks ryglidelser, kan smerterrne vise sige ned i benene i hælen, på ydersiden af foden, men der er ikke noget i vejen med foden eller hælen. Smerterne kommer fra ryggen, men føles et andet sted, jeg får f.eks tit nogle meget dybe borende smerter i achillessenen, men den fejler ikke noget, det er smerter der stammer fra ryggen men viser sig nede i hælen. Faktisk har min achillessene været "død" i rigtig mange år, og kan derfor ikke føle noget. Men det er fantomsmerter.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 10-03-2011 kl. 11:06.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 08:15   #26
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Fantomsmerter har ikke noget med indbildte eller hysteriske smerter at gøre, og ved f.eks ryglidelser, kan smerterrne vise sige ned i benene i hælen, på ydersiden af foden, men der er ikke noget i vejen med forden eller hælen. Smerterne kommer fra ryggen, men føles et andet sted, jeg får f.eks tit nogle meget dybe borende smerter i achillessenen, men den fejler ikke noget, det er smerter der stammer fra ryggen men viser sig nede i hælen. Faktisk har min achillessene være "død" i rigtig mange år, og kan derfor ikke føle noget. Men det er fantomsmerter.



Ragdoll
Hører det ikke med til det man kalder føleforstyrrelser?

De kommer vel fordi, at en nerve, som udspringer fra ryggen, bliver irriteret?

I forb. med en arb.prøvning (læs: overanstrengelse af min ryg) oplevede jeg selv, at det "snurrede" nede i fødderne.
Jeg har også oplevet, at det føltes som om, at der sad en fed nullermand i min strømpe, under foden, men selvom jeg tog strømpen af føltes det stadig som om, at nullermanden sad der.

Og jeg er ikke i tvivl om, at disse ting opstod p.g.a. nerver, der blev irriteret i ryggen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 08:17   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ziggy Se meddelelser
, men bliver lidt harm når man bruger det som en diagnose fordi de ikke kan sige meget andet, og bare giver en depressions piller,
Det kan vi kun være enige om.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 09:24   #28
ziggy
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
ziggy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Fantomsmerter har ikke noget med indbildte eller hysteriske smerter at gøre, og ved f.eks ryglidelser, kan smerterrne vise sige ned i benene i hælen, på ydersiden af foden, men der er ikke noget i vejen med forden eller hælen. Smerterne kommer fra ryggen, men føles et andet sted, jeg får f.eks tit nogle meget dybe borende smerter i achillessenen, men den fejler ikke noget, det er smerter der stammer fra ryggen men viser sig nede i hælen. Faktisk har min achillessene være "død" i rigtig mange år, og kan derfor ikke føle noget. Men det er fantomsmerter.



Ragdoll
Jeg siger helelr ikke de er indbildte, men måden lægen forklarer det på, kan godt lyde so mdet er indbildte smerter, fordi man måske har haft ondt og engang? men sådan er min situation slet ikke, jeg har altid bildt mig ind ta det ikke gør ondt i mine glad arbejdsdage, hvor jeg kørte på Fuld power, uden at tage hensyn til div. små tegn og smerter dengang, så før eller siden må kroppen give op, for den magter ikke længere, og hvem kan jeg takke det for ,, Mig selv!

Og jeg kan bedre sætte mig nd i hvad fantomsmerter er nu, og det er så også hvad jeg tog det for, da jeg selv kender nogen som lider fa det, men man vil jo gerne høre flere og andres erfaringer.
Håber ud har det godt/bedre og ellers lært at leve med det
ziggy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 11:16   #29
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg har lige været inde og google, da der findes flere typer af føleforstyrrelsen.

Først er der Paræstesi:

paræstesi, (af para- og gr. aisthesis 'følelse'), symptom ved nervesygdomme bestående i prikkende, snurrende eller sovende føleforstyrrelse på legemsoverfladen i en bestemt nerves udbredelsesområde. Paræstesier kan opstå pga. tryk på en nerve, fx ved diskusprolaps eller karpaltunnelsyndrom. Betændelsesforandringer eller stofskifteforstyrrelser i en nerve, fx ved nervebetændelse, ledsages ofte af paræstesier. Raske personer kan opleve, at en arm "sover", hvis de i søvne har ligget på armen, ligesom der kan opstå paræstesier i benene, hvis man har siddet for længe i samme stilling på et hårdt underlag.

Og Fantom smerter:

Fantomsmerte
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg

Fantomsmerte er et fænomen, hvor smerte finder sted i et fantomlem, altså en legemsdel, som fysisk er mistet ved amputation eller en ulykke, eller som er livløst grundet adskillelse af nerverne. Smerten fremkommer som følge af processer i de smerteførende nerveceller i rygmarvens baghorn. Smerten kommer altså ikke fra legemsdelen selv, men er indbildt smerte forårsaget af smertemeldinger i nervesystemet. Det er derfor nødvendigt, at legemsdelen reelt har eksisteret, idet der i legemsdele, som har manglet ved fødslen, naturligvis ikke har eksisteret noget nervesystem. Da fantomsmerter forekommer i en ikke-eksisterende legemsdel, er det ofte vanskeligt at behandle. Man benytter antiepileptisk og antidepressiv medicin til at stille fantomsmerter. Det er dog forsøgt behandling med botox, som viser en lindring i smerterne, men denne behandling er endnu ikke godkendt.


Det vil sige man kan egentlig ikke have fantomsmerter, hvis man ikke har mistet en legemsdel, føleforstyrrelser i eksisterende legemsdele, må jo så være paræstesier, og jeg ville da spørge min læge om han ikke mente paræstesier i stedet for fantom smerter.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 11:29   #30
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Ved ikke om det er blevet nævnt, men henleder opmærksomheden på SPEJLNEURONER.... der i forsøg kan afhjælpe fantomsmerter. Man kan, ved hjælp af et spejl, prøve det derhjemme...
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension