K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2008, 11:35   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
hehe undskyld jeg griner

Ny Chance er noget kommunerne sender folk i hvis de ike har været "aktiv " i over et år og man er på kontanthjælp

jeg kom selv i det da jeg ikke har vært i arbejdsprøvning længe på grund af sygdom, også selv om jeg har førtidspensionssag kørene

men er nu glad nok for jeg kom i det,

http://www.nychance.dk/
Heller ingen ny chance hér, men det er nok mere fordi jeg ikke er kandidat til forløbet. Men dejligt du ellers er glad for det!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 12:36   #22
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Advarsel denne bliver altså lang ... så hent lige kaffen inden du går i gang med at læse

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det lyder rigtig dejligt, dét vil jeg glæde mig til.

Imens jeg 'har din opmærksomhed' så har jeg et spørgsmål som jeg har stærkt på fornemmelsen at du ved noget om
Skal jeg ikke have lavet den ressourceprofil INDEN hun begynder med alt det historie med REVA center - hun snakker om 25 timer om ugen - men hvordan kan hun komme frem til dén latterlige konklusion uden overhoved at have lavet ressourceprofilen??
Nu har jeg ikke kunne finde noget om hvornår de eksakt skal starte en ressourceprofil, men da formålet med at have en sådan er at man skal klarlægge borgerens ressourcer så er det jo ganske oplagt at man skal starte den fra dag et , hvor man finder ud af at det er en borger med helbredsproblemer der kan bringe borgeren i fare i forhold til at få fodfæste på arbejdsmarkedet ...

Hvis man læser deres eget værktøj til hvordan og hvornår man skal lave en ressourceprofil så står der ....

Citat:
2.1 Formål


Det overordnede formål med arbejdsevnemetoden
er at sikre, at personer, der har en arbejdsevne,
som muliggør en tilknytning til arbejdsmarkedet,
også reelt får mulighed for at udfolde denne arbejdsevne gennem et arbejde.

3
I forlængelse heraf er formålet med arbejdsevnemetoden
at understøtte:

• En afklarings- og udviklingsproces i samarbejde
med borgeren. Målet er at afklare eller
udvikle arbejdsevnen med henblik på hel
eller delvis selvforsørgelse.

• En kvalificeret og systematisk dokumentation
gennem hele sagsbehandlingsprocessen.


Målet er at kunne træffe korrekte afgørelser
om forsørgelsesgrundlaget.


Metoden understøtter et forløb, hvor sagsbehandleren
sammen med borgeren afklarer,hvilke ressourcer borgeren har i relation til arbejdsmarkedet.

Denne afklaring er udgangspunktet for en vurdering af, om borgeren
umiddelbart har mulighed for at opnå tilknytning
til arbejdsmarkedet, eller der skal påbegyndes en udviklingsproces mhp. at forbedre arbejdsevnen.

Med udviklingsproces menes en proces, hvor
borgeren erfarer sin formåen i forhold til arbejdsmarkedet.
Det kan være en proces, hvor borgerens ressourcer udvikles, f.eks. gennem
deltagelse i aktiviteter (virksomhedsrevalidering,kurser, træning mv.), som øger borgerens muligheder for selvforsørgelse.

Et systematisk og kvalificeret dokumentationsgrundlag i sagen er nødvendigt for at understøtte, at borgeren får tilkendt de ydelser,som vedkommende er berettiget til.

Dokumentationsgrundlaget skal endvidere være opbygget,så det i givet fald kan anvendes af en anden sagsbehandler og overføres fra en sagstype
til en anden.

Nu ved jeg at nogen af jer der søger førtidspension vil gå i selvsving og tænke giiiisp det er jo ikke det jeg vil , men når man laver en ressourceprofil så er der jo også mulighed for at den går hen og viser at borgeren IKKE har nogen ressourcer

Citat:
Og hvad tror du pointen egentlig ér med REVA for mit vedkommende? Er der for at jeg skal stå stærkere mht ansøgningen om førtidspension? Eller er hun ude i at jeg skal parkeres på Flex....og hvorfor mon i gangsætte et REVA forløb, når jeg er matchet i kategori 5 op til flere gange? Og allerede HAR underskrevet førtidspensions ansøgningen.
Nu kan jeg ikke huske hele din sag (sorry ) men hvis du har underskrevet din ansøgning om pension så er det nok for at få det sidste på plads i forhold til det at søge pension, altså at vise via en arbejdsprøvning at der ikke er mere at gøre, jeg syntes bare i noget af det andet du skriver at det virker som en meget usympatisk sagsbehandler.

Og desværre ser vi sagsbehandlere der pga deres arbejdsbyrde IKKE går i gang med feks ressourceprofil (og uden den ingen pension ) og på den her måde kan hun købe sig selv mere tid til at få den skrevet....

Det kan såmænd være noget så simpelt som det der kan ligge til grund...

Citat:
Hun ville allerede bestille tid til en for-samtale på REVA i dag, men jeg sagde at jeg simeplthen ikke turde og at jeg bliver nødt til at have min læge med indover (jeg må jo have noget stærkt nervemedicin af en art hvis jeg skal møde op).
Enden blev at hun godt kunne vente indtil speciallægeerklæringen kommer tilbage og som hun selv optimistisk sagde ,,så har jeg også været flink''...
Hvornår regner du med at den kommer tilbage ? og hvad er det mere specifikt for en du skal have lavet ?

Tænkte på om det mon kunne være så heldigt at den understøttede dig i en grad så du feks slap for en arbejdsprøvning...

Nu ved jeg ikke hvordan jeres arbejdsprøvninger foregår på reva , men da jeg var på reva var en indledene samtale også en hvor der blev spurgt ind til hvad jeg selv ville , hvordan jeg var havnet hos dem og hvordan jeg havde det med det ....

det var også sådan at vi hos os på reva havde nogen der vitterlig ikke kunne klare at være der, og det var som reglen nogen der hverken kunne krybe eller gå, ankom i taxa og sad og stor tude efter 5 minutter på stedet, og andre med angst og psykisk betinget sygdomme ... og disse mennesker oplevede vi tit kun var der en uge, så blev de sendt væk af reva med besked til kommunen om at det ikke kunne lade sig gøre at arbejdvudere mennesker med så svage ressourcer... men som jeg kan læse det så er linjen blevet meget hårdere siden dengang , men jeg håber at du finder en løsning på dit problem med reva ..


Når det er sagt så har jeg altså siddet og læst det andet du har skrevet mht medicin og dine børn og hold da op , det ville få mig til at gå i selvsving ...

Har du haft bisidder med til disse møder, eller bare en optager med så du kan dokumentere hvordan hun taler til dig ?

Jeg er simpelthen så foraget , for når først de sagsbehandlere begynder at gå efter vores unger fordi vi tillader os at være syge , så er vi helt ude af retssikkerhedssystemet , og alt er tilladt med hensyn til os....

Jeg ville ikke for min del sidde sådanne ting overhørigt , jeg ved godt at det sagtens kan tænkes at jeg er mere krigerisk end dig (det syntes min kommune i hvertfald )

men det ændre ikke på at der i loven er indskrevet hvordan sådan noget skal behandles og det er bestemt ikke ved at true borgeren med at gå efter deres børn

Hold da op hvor ville jeg ønske jeg var til stede når en sagsbehandler sagde sådan (eller nej det ville jeg nok ikke , tror jo ikke på vold ) men føj en sagsbehandler der udtaler sig sådan , er ikke kun en dårlig sagsbehandler men et ur dårligt menneske ... fy for f*****

Hvis ikke du havde bisidder med eller for den sagsskyld en optager kan du gøre det at du skriver et brev til hende (og den er altså så grov at jeg ville sende det til borgmesteren også ) og bede hende bekræfte eller afkræfte det, det madammen gør er jo at sende dig yderlig ud i angst , hun skal hjælpe ikke skade ....

Jeg fandt lige det her og det ville din sagsbehandler have så godt af at læse
det i rødt er skrevet af mig ...

Citat:
Medinddragelse af borgeren
Medinddragelse er et krav, der stilles til sagsbehandlingen i retssikkerhedsloven (§ 4):


”Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag.

Derfor en ressourceprofil

Kommunen og amtskommunen
tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed”


Derfor en ressourceprofil og i nogle tilfælde en jobplan

I vejledningen til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område understøttes samspillet med borgeren ved hjælp af nogle hovedpunkter for god forvaltningspraksis.

De hovedpunkter der opstilles for god forvaltningspraksis, er:



Borgerens eget ansvar:


Hvor det påpeges, at det er borgeren, der har det primære ansvar for sin
situation. Derfor bør myndigheden heller ikke overtage ansvaret for sagen på en sådan måde, at borgeren oplever, at der handles hen over hovedet på ham eller hende.

Jeg tror vi alle ville sidde med en følse af at der handles hen over hovdet på os hvis en sagsbehandler truede vores familie eller prøvede at tvinge os i medicinsk behandling , der er i loven mulighed for at de kan bede en om at prøve en bestemt behandling men det er LÆGEKONSULENTEN der skal komme med den anmodning


Respekten for borgeren:

Hvor det fremhæves, at sagsbehandleren skal fremlægge sine faglige
vurderinger for borgeren. Det sker for at opnå sammenhæng mellem på den ene side borgerens egen opfattelse af sin livssituation og på den anden side den faglige vurdering, der er i sagen, og de handlemuligheder, som lovgivningen giver.

Her kunne hun så måske mase sig ind med dine børn, men det ville så gøre at hun feks skulle tilbyde dig en hjemmehosser til feks at følge dine børn til aktiviteter , give dig mulighed for at få en at følges med hvis der var møder der var svære for dig osv.. for det er de muligheder loven giver..


God dialog giver øget forståelse:


Hvilket bl.a. vil sige, at samtalen mellem borger og sagsbehandler
kan give mulighed for, at borgeren ser sig selv i et konstruktivt og fremadrettet perspektiv.

Tillid til sagsbehandleren:

Hvor det pointeres, at samspillet og kontakten mellem sagsbehandler
og borger kan have stor betydning for en tillidsfuld dialog.
Myndighederne har pligt til at sikre et fyldestgørende og korrekt afgørelsesgrundlag: Hvor det
fremhæves, at myndigheden som udgangspunkt har mulighederne for at skaffe et bedre grundlag
for en afgørelse end borgeren. Dette kan imidlertid ikke ske uden at lytte til og inddrage borgeren
i sagsbehandlingen. Sagsbehandlingen må ikke ske hen over hovedet på borgeren.

Det skulle din sagsbehandler have lidt undervisning i
Jeg kender en sag hvor en forældre var så handicappet at borgeren ikke kunne tage med til feks aktiviteter på barnets skole , og møde osv..
Detil kom at borgeren mente at barnet skulle hjælpe alt for meget til derhjemme og var bange for at barnet blev en lille voksen...

I forbindelse med ressourceprofilen både foreslog og skrev sagsbehandlern ind at man skulle overveje om ikke borgeren skulle have hjælp i hjemmet samt en person til at tage med barnet til div aktiviteter ...

På intet tidspunkt blev det draget i tvivl hvorvidt borgerne var en kompetent forældre...

Jeg kunne frygte at med sådanne beskeder du har fået fra din sagsbehandler så vil det kunne være en bremseklods for dig når du skal til at udfylde en ressourceprofil ... Ikke mange af os har lyst til at udtale i en ressourceprofil at vi kan have svært ved at få det til at hænge sammen hjemme hvis vi så har en frygt for at de tager vores børn...

Men helt ærligt dine unger er så store nu, at det i sig selv er en aflastning, de kan meget mere og være med til meget mere og tage en del ansvar for dem selv i form af hjælp i hjemmet osv ...

Men du skal også vide at man som flekser altså har en mulighed for at at hjælp i hjemmet hvis jobbet gør at man ikke magter det ...

det er et led i at holde alle på arbejdsmarkedet og presse mest muligt ud af dem...

Det er bare synd at din sagsbehandler ikke har opdaget hvordan hun skal agere i henhold til at være den der skal hjælpe dig ....

Har du mod på at skrive et brev ? og har du aktindsigt i din sag? det kunne jo være umådeligt intressant at se hvad hun har skrevet om den samtale hvor hun siger medicin og børn .. tør vædde med at det ikke er skrevet og er det så er det ikke skrevet på den måde som du høre og oplever det....

Hvis du skal have tillid til din sagsbehandler så tror jeg det er vigtigt at du får lagt et par ting på bordet og får noget respons af hende enten en bekræftelse på at hun mener det hun sagde eller at det ikke var ment og sagt som du hørte og følte det (nogen gange er man jo umådelig hudløs når det kommer til netop disse ting ) også derfor det altid er meget gavnligt at optage samtalerne , på den måde kan man lige høre det igennem igen, og finde ud af om det virkelig var sagt som man opfattede det

Hvis du har mod på et brev men ikke kan overskue at skrive et så skriv lige så skal jeg gerne prøve at lave et udkast til dig , som du kan lave om i så det passer til dig ...


MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 26-02-2008, 14:22   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1000 tak for det lange, men yderst oplysende indlæg. Synes jeg kunne bruge det hele og vil printe det ud så jeg har lidt at holde mig til, der var mange gode kerner.

Alle hendes spydigheder og gode ideer kom pr telefon igår. Det værste er, at vi ikke engang har mødt hinanden ansigt til ansigt, og jeg føler alt det hele går for stærkt for mig. Det er svært blot på baggrund af en telefonsamtale at blive kostet ud i et REVA projekt som jeg ikke har mulighed for at klare. Samtidig finder jeg det forkasteligt at hun, uden ressourceprofil, tillægger mig ressourcer som jeg end ikke besidder, og oven i købet fastlægger en 25 timers ''arbejdsuge'' i et prøveforløb som på forhånd er dømt til døden og som min læge mener er formålsløst.

Havde hun så bare, ansigt til ansigt, kommet med hendes ideer - og vi via normal samtale kunne forhandle os frem til en løsning, så havde jeg også taget det anderledes. Og muligvis også gået med til et REVA forløb såfremt jeg kunne få garanti for, at jeg kan komme i det omfang jeg kan, og gå så snart jeg ikke kan overskue det mere. På den måde vil nederlaget, hvis det mislykkes totalt, også synes mere overskueligt og acceptabelt.

Nu har hun telefontid her om 5 minutter - og når jeg kigge mig selv nedaf brystet, så kan jeg se hjertet banke under blusen - jeg er blevet bange for at tale med hende, hvilket bestemt er en ubehagelig følelse.

Hun fortalte mig også om igår, at jeg kunne få en hjemmehosser/kontaktperson der kan følge mig til og fra REVA og som kan hjælpe mig mht til børnene, og hvis jeg under REVA førløbet følte mig meget træt, kunne jeg også få rengøringshjælp.
Alt det dér er MEGET store ting for MIG, der er rigtig mange elementer i alle de der spørgsmål som jeg slet ikke kan overskue, det er simpelthen for stort!

Børnene har det perfekt, jeg henter og bringer dem selv. Kan tage til forældremøder, på legepladsen osv. Til de større begivenheder har de deres Far som også rejser med dem to gange om året, tager dem med i biografen, Tivoli, musseum osv. Så de er jo på ingen måde isoleret fordi jeg er. Hos mig får de kærlighed, nærhed, omsorg og tryghed, hvilket jeg jo mener er grundpillerne der bære fundamentet (De er iøvrigt 2, 3, 5 og 15 år). Og da mine lidelser også kaldes de skjulte eller usynlige lidelser, så er det jo ikke noget der påvirker dem - det foregår altsammen inde i mit hovedet. Og har intet at gøre med mine evner som Mor - jeg mangler ikke empati som eks vis ses hos skizofrene eller folk med stærk Borderline.

Og jeg vil ikke følges af nogen kontaktperson, så hellere selv klare det eller få et familiemedlem med indover. Og rengøring osv sætter jeg en ære i at gøre (grundet OCD'en), haha - så der skal jeg i hvertfald SLET IKKE have nogen med indover, gys da. Men det er jo dejligt tilbudet findes, hvis nogen skulle have brug for de ekstra hænder.
Min tilstand er varrig, og jeg tror ikke jeg resten af livet kan være tilknyttet én der skal følge mig frem og tilbage gennem livet. Ideen med førtidspension var netop også at jeg kunne få ro til at få flere ting beabejdet, så dagligdagen på sigt kunne bleve mere fleksibel.
Sådan som det kører nu, køre det perfekt! Pt er min angst nede på et minimum niveau dvs fra en skala fra 0-10, så ligger jeg på en fire hvilket er utrolig flot! Hvis jeg stilles overfor arbejdsprøvning og den slags, så ryger den straks op på en otter, muligvis en tier. Og det er jo drøn ærgeligt at jeg skal til at arbejde forfra med min angst. Igår efter samtalen med sagsbehandleren røg den også op omkring 7/8 stykker, men den er nede igen i dag, heldigvis. Takket været støtten herfra!

Du må mægtig gerne lave et udkast til et brev - det vil hjælpe mig enormt meget og gøre det mere overskueligt. Bare når du får tid, lyst og lejlighed.

- mine indlæg er også lange, hva! Og uden quotes....

NB: Fik lige ringet til sagsbehandleren for at høre om ressourceprofilen. Hun sagde at hun nu lige indhenter erklæring/status fra min egen læge, og fra psykiater FØRTS og fremmest - hun sender papirene afsted i dag!. Og at vi skal have arbejdsprøvningen på plads INDEN ressourceprofilen blev lavet. Hun sagde at min førtidspension ikke vil gå igennem hvis vi ikke får lavet arbejdsprøvningen ,,jeg siger dig bare som det er'' sagde hun.
Så jeg må nok gå og samle mod til den arbejdsprøvning, medmindre erklæringerne entydigt siger at det er formålsløst.
Men hey! Jeg må jo bare gøre det så godt jeg kan, mere kan jeg jo ikke gøre. Hun sagde iøvrigt også at jeg ikke skulle tage sorgerne på forskud, hahaha....det er jo dét mine lidelser ligesom går ud på og som jeg ikke selv er herre over.
Glæder mig til min bog engang bliver færdig, må sørge for hun får en kopi!!

Sidst redigeret af Ninja; 26-02-2008 kl. 14:49. Årsag: Indsatte et NB
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2008, 02:20   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, så fik sagsbehandleren så endelig lægeattesten fra min egen læge - og han sendte også en kopi til mig. Han skrev at jeg at jeg lider af svære tvangstanker som har plaget mig hele livet (siden barndommen) og at jeg aldrig har gået normalt i folkeskole og ikke har fulgt undervisningen pga OCD. Endvidere skriver han, at mine tvangshandlinger er så massive og invaliderende at jeg ikke kan arbejdsprøves, og at han frygter jeg vil blive svært angst med efterfølgende depression hvis de presser mig til en arbejdsprøvning. Han skriver også at de medicinske behandlinger er virkningsløse, og at jeg er meget intelligent og kan passe mine børn uden problemer (sådan kort fortalt).

Så jeg ringede op til sagsbehandleren og lod som om jeg ikke kendte til indholdet af af lægeattesten, og spurgte om hun ikke bare kunne indstille mig til forsamtale på REVA fordi jeg var ved at gå ned med stress over ventetiden. Men hun var slået lidt om!! ,,jaamen, sagde hun ,,skal vi nu ikke lige vente på speciallægeerklæringen''. Hvortil jeg svarede at det var lige meget, hvis hverken min læge eller psykiater har noget at skulle have sagt (og man skulle være indlagt og sengeliggende for at undgå arbejdsprøvningen). Men så sagde hun at hun liiige ville vente på psykiaterns udtalelser, og hvis der er noget lægeligt der tyder på at jeg ikke kan arbejdsprøves, så ville hun lige have lægekonsulenten med ind over.
Så det var da nye boller på suppen - bedre end de første.

Nu venter jeg så bare på at blive indkaldt af psykiateren - har nu ventet 1 mdr, og har stadig ikke hørt en lyd.
Ved i om det er normalt man skal vente SÅ længe????
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2008, 09:25   #25
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det er hårdt med al den ventetid og uvished. Håber, der snart sker noget videre i din sag, men det lyder da som om bøtten er vendt lidt.

Du får et kram
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2008, 14:49   #26
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Helenekr

Har tænkt på dig....
Du må blive ved med at rykke i dem....
Er imponeret over, at du kæmper!!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp arbejdsprøvning opfølgning Bobbi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 11-12-2011 08:14
opfølgning af FTP nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 20-07-2011 08:55
Opfølgning af praktikperiode? Cordulla Alt det andet 8 25-03-2011 00:21
Opfølgning under arbejdsprøvning V_Brask Alt det andet 11 15-12-2009 23:16
Opfølgning Skovgård Er det overhovdet til at få fleksjob? 48 11-03-2008 13:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension