K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-12-2009, 16:24   #1
dauphin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
dauphin er ny på vejen
Hjælp med sagsbehandler

Jeg har lige fået fortidspensionstatus.
Jeg skal snakke med min sagsbehandler næste torsdag

Jeg er ikke dansk statsborger, men er irer (er med i EU (endnu))
Jeg flyttede til Danmark september 1990
Fortidspension er fra 1.december 2009

Jeg hørte at jeg får ca 20/40 del af pensionen
og resten bliver suppleret op med kontanthælpen

Jeg har ohså hørte at Irland betaler en halvdel mens Danmark betaler halvdelen

Bor alene
Har 2 børn der bor med deres mor, men betaler børnepenge
Huslejen er temmelig dyr (4.500 kr med varme)
har modtaget kontanthjælp indtil nu

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg har ret til
om det er noget jeg skal have med til sagsbehandleren
Er det noget jeg skal bede hende
eller minde hende om

På forhånden tak.
(Bor i Aalborg Kommune)
dauphin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 17:40   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Endnu en unionsborger, der skal have brøkpension

Hej dauphin,

jeg kan sige til dig, du er ikke alene, vi er nemlig allerede ved at blive en stor gruppe af unionsborgere, der kun får en brøkpension.

Du er velkommen til at blive medlem af vores gruppe "Brøkpensionister" her på k10.

Jeg vil gøre dig opmærksom på mine tråde "Mere om ret til fuld pension og EF-forordning 1408/71", "Folketingets Socialudvalg" og "Ret og rimeligt for unionsborgere".

Mine andre tråde omkring EU-retten er sådan set blevet overflødige, fordi jeg i de ovenstående tråde er kommet frem til, at unionsborgere med lovligt ophold i Danmark på tidspunktet for tilkendelse af en dansk social pension, har ret til fuld pension.

En dansk brøkpension er nemlig kun for unionsborgere, der før tilkendelsen af en dansk social pension er flyttet ud af Danmark.

Og den med, at Irland betaler den halvdel, ja den er god, for Irland må da selv afgøre, om du er berettiget til en irsk førtidspension efter irsk lovgivning eller ej

Jeg fik også kun tilkendt en dansk brøkpension og en henvisning til § 27a i aktivloven.

Ankestyrelsen behandler p.t. en klage fra mig, om praksis omkring § 27a i aktivloven er i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.

Jeg synes, du skal gøre din kommune opmærksom på bilag 615, Socialudvalget, alm. del, folketingsåret 2000-2001 og artiklen "Ret og rimeligt for borgerne" og klage over kommunens afgørelse og forlange ligebehandling og fuld pension.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 04-12-2009 kl. 17:47.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 18:39   #3
dauphin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
dauphin er ny på vejen
Men hvis jeg får ca 5000 (f.eks)
Bliver det ikke suppleret op med kontant hjælp? Skal jeg selv gøre opmærksom på det? er det det samme sagsbehandler?
Ingen kan forvente at man kan leve af 5000kr

Tak for svaret
dauphin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 22:07   #4
dauphin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
dauphin er ny på vejen
jeg har lige læste at alle EU borgere har ret til fuld førtidspension

Og reglen om at man få fuld Førtidspension hvis man har boet i Danmark 4/5 siden man blev 15. Så hvis det er sandt min 19 ud af 25 år er ikke så slemt som 20/40. Hvis I forstår det

Svært at have det skidt og skal klare alt det med kommunen
dauphin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2009, 22:34   #5
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ligebehandling

Du har ret til ligebehandling, og derfor har du ret til fuld pension fra Danmark, fordi du bor i Danmark, da du fik tilkendt en dansk social pension.

Kravene om dansk indfødsret, bopæl og optjening er fraveget for unionsborgere og vandrende arbejdstagere, hvis de på tidspunktet for tilkendelsen af en dansk social pension har lovligt ophold i Danmark, derfor skal du ikke have beregnet nogen brøkpension.

Men du skal klage til din kommune over afgørelsen om brøkberegningen indenfor 4 uger og henvise til artiklen "Ret og rimeligt for borgerne" og bilag 615, Socialudvalget, alm. del, folketingsåret 2000-2001.

Du finder hele artiklen og et link til bilag 615 i min tråd "Ret og rimeligt for unionsborgere".

Sidst redigeret af brøkpensionist; 04-12-2009 kl. 22:37.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 14:18   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Omtalte tråd er her http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...+unionsborgere
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny sagsbehandler - hjælp. Tullee Alt det andet 3 16-03-2011 11:05
Hjælp ang. sagsbehandler og sagsbehandlingen Heart2breake Alt det andet 9 19-08-2010 14:21
Hjælp min sagsbehandler stopper i morgen. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 30-09-2009 09:49
hjælp til oversættelse af brev fra sagsbehandler... jdp Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 22-07-2008 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension