K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2014, 01:09   #31
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Yoku, har kun læst dele af din tråd, men du får lige et indspark fra mig omkring din fortsatte afklaring.

Arbejdsprøvning er formodentlig stadig tvang i forbindelse med afklaring uanset hvor syg man er og hvad man fejler. Det er derfor vigtigt at du i forbindelse hermed for det første opsøger alle de lægelige foranstaltninger der er omkring dig til at afvise evt. arbejdsprøvninger/afklaringer såfremt du ikke er i stand hertil. Hvis dette ikke lykkedes eller kan lade sig gøre så er det vigtigt at du tager dig selv umådeligt vigtig i forbindelse med afklaringerne.
Mange tak- Jeg vil læse mange gange din meddelse, og hver gang jeg føler ned- en påmindelse for mig.

Opdatering-
Så er det nu- sandhedens øjeblik. Jeg har fået indirekt-direkt, skirftligt bekræftet fra SB, at jeg er forhindret til at søge førtidspension efter § 18.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 01:36   #32
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Med hensyn til længden af afprøvning, så er det meget normalt at de afprøver mindst 13 uger hvis der tegner sig et klart billede af fleksjob, og 26 uger med en indlagt virksomhedspraktik, hvis den går mod pension.
Det er vist bare gætværk.

Det er rigtigt at der bevilliges 13 uger i hvert modul, og forlænges med 13 uger.

Men det er direkte ulogisk når du skriver at dem der går mod pension, altså dem der har det dårligst, skal have længst afklaring og praktik.

Men er dem der afklarer reele og ærlige mennesker bliver der handlet så snart man ser at det skrider og borgeren ikke magter forløbet.
Det er også derfor det ikke er så vildt "farligt" at komme i en praktik man måske ikke magter... det vil jo hurtigt vise sig, og således kan forløbet ændres.

Jeg var selv i afklaringsforløb gennem "Væksthuset" henvist til 13 uger.
Mødte i praktik i 6 uger, to gange om ugen i 1½ time, og konsulenten sad med hver 3. dag jeg var på praktikstedet.

Alle skånebehov var opfyldt.
Eget kontor hvor jeg både kunne lukke døren og lægge mig og diverse ekstra reoler mm hvor jeg kunne opbevare det materiale jeg arbejdede med.
Hele virksomheden var stort set bygget om fordi jeg skulle komme disse ialt 12 gange 1½ time og min psykiater stod parat til "barbu" indlæggelse hvis det alligevel ikke gik.

Efter et samlet forløb på 8 uger meddelte konsulenten at hun ikke ville være med til at presse mig mere, det samme gjorde psykiateren opmærksom på.

Det jeg prøver at sige er at en praktik behøver ikke være mere end der skal til for at se effekten, og den er altid individuelt planlagt og "observeret", så der kan stoppes op når det begynder at være overbelastende (det er vigtigt at kommunen ser hvad der reelt sker når man bliver presset bare en anelse hårdere end godt er... Men det kræver selvfølgelig man har en aktiv behandler der slår til og hjælper når vedkomende bliver opmærksom på at man er på vej ind i overbelastning.

Jeg havde såvel læge, psykiater, hjemmevejleder og konsulenten fra væksthuset til at observere tæt i praktikperioden og de brød ind så snart jeg sagde pip.

Jeg er overbevist om at jeg ikke havde fået min pension igennem uden praktikken.
(jeg kan tilføje at de ovenstående fagpersoner fortsat og uafhængigt af hinanden siger, at jeg er den eneste, som i deres kendskab har fået bevilliget pension efter de nye regler 1-1-2013)

Citat:
Oprindeligt indsendt af yoku Se meddelelser
Opdatering-
Så er det nu- sandhedens øjeblik. Jeg har fået indirekt-direkt, skirftligt bekræftet fra SB, at jeg er forhindret til at søge førtidspension efter § 18.
Ja, det er korrekt at du ikke kan søge førtidspension efter §18, det er en paragraf kommunen anvender hvis de vil sende sagen vidre mod førtidspension.
Min kommune "må" så ikke bruge den paragraf, hvilket bragte mig gevaldigt i fedtefadet og direkte på psyk. efter første møde i rehabiliteringsteamet.

Ikke på vilkår at rehabiliteringsteamet ville tage stilling til en §18.
Jeg søgte 2 dage senere på §17, der røg lige igennem
(og alt det virvar der var, skyldtes UDELUKKENDE at kommunen selv havde beslutte at §18 ikke "måtte" anvendes)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 21:51   #33
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
@ Nøgne tær og alle K10er- mange tak

Jeg føler mig drænet. Jeg kan ikke samle mig for at uddybe sagen men jeg kommer med en briefing. Du har ret Nøgne tær- alt er meget forskeligt.
Alle sager behandles forskelligt. Jeg er ikke overrasket, hvis der i fremtiden vil der være mange tilfælde, hvor syge bliver kastet ind i det sorte hul ( syg og uden indkomst). Det er nemlig der, hvor der sker ting og sager.
Jeg spurgte sb om førtidspension og der blev svaret, at jeg havde ingen chance for at bruge §17 og at alle få afsalg. Derfor blev jeg sendt på §18. Problemet opstod på Reva Centeret, da de begyndte at så tvivl over deres funktion i min afklaring og den manglende praktiksted.
Jeg er imponeret over, hvordan man spiller Good Cop-Bad Cop. Jeg ved det ikke, hvordan rollerne fordeles mellem.

Jeg protesterede mod paraden af mine sygdomme foran mennesker, der ikke har noget at gøre med den medicinske verden. Dette sker på en virksomhedpraktik. Sygdom er en privat sag for mange også for mig.
Jeg har berbejdet sindet til at stå nøgen foran fremmed mennesker og vær til grin og startede jagten efter praktiksted. Jeg kunne ikke finde.
Jeg skrev til SB og orienteret om situationen og spurgte hvilken funktion og statut har Reva i min sag, om jeg var i praktik på Reva eller hvis Reva var et godkendt sted som praktik for sager som min. Jeg spurgte også, hvad er det med de 13 uger på Reva- er det praktik eller? Reva kunne ikke svare mig.

Svaret fra SB- alle de ord som Reva, 13 uger, virksomhedspraktik har været ikke brugt i svaret.
Jeg spurgte konkret om min sag. Svaret kom med generelle oplysninger.

Der var ikke et ord om Reva, eller hvad de 13 uger på Reva har været- praktik eller ? Virksomhedpraktikken blev erstattet af "at etablere praktik". Intet konkret i min sag eller hvordan kan jeg gå videre. Intet besvaret i sb email.
Der blev tilføjet i SB svar, at hvis jeg selv stopper (dvs på Reva men uden at blive nævnt) - uden at nævne hvad er det jeg stopper eks. "hvis du selv stoppe praktikken , eller parkering, etc."så har jeg ikke længere en sag og skal være selvforsøgende og finder et arbejde jeg kan magte eller søger §17. Der blev lagt vægt på det arbejde jeg kunne udføre som syg for at klare mig som selvforsøger, og at jeg har ret til at indsende min sag efter § 17 og ikke hvordan kan jeg gå videre med min sag.

Jeg har svaret tilbaget til sb og mine emails kørte rundt fra sb til Reva. De lader som om de ikke kender hvad den anden laver.

Sidst redigeret af yoku; 27-05-2014 kl. 22:08.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 09:18   #34
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Endelig lykkedes det mig at afklare reva og parkering mysterium. Jeg har fået svar fra sb, som forklarer at jeg er startet mit samlede udviklings- og afklaringsforløb i Revacenteret.
De 13 uger på Reva var ikke praktik. Reva har brugt 13 uger og de ville gerne have mig "vurderet og iagttaget" i yderlige minimum 2-3 måneder.

SB skriver i den anden email:
"Som selvforsøger har du ret til 6 ugers vejledningsforløb ifølge lovgivningen og herefter skal praktik forsøges iværksat." Fed korrektur er min.

De første 6 uger på Reva Center kunne være en:
vejledningsforløb,vurderinger og iagttagelser periode.
Hvad er de resterende 7 uger på Reva som kunne nemt blive til 13 uger mere? Jeg har betalt selv transport til-og fra Reva Centeret. Hvor mange penge er der i refusion for mit opholdt på Reva til kommunen/Reva?
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 09:37   #35
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af yoku Se meddelelser

Jeg har svaret tilbaget til sb og mine emails kørte rundt fra sb til Reva. De lader som om de ikke kender hvad den anden laver.
jeg kan love dig det ikke er altid de ved hvad de andre laver.
jeg blev ringet op da jeg havde været sygemeldt 14 dagen og forsat er det .der blev spurt hvordan går det i praktikken vi skal lige have en opfølnings samtale ? hvor på jeg siger jeg ikke i praktik jeg syg -men det viste de ikke noget om ...... og jeg havde ringet to stæder hver morgen og sendt en mail om det

Nu er du under afklaring,så er det rigtigt at du ikke bare kan stoppe nogle steder du er sat igang-for så kan kassen lukke og du kan resikere at skulle starte forfra

du kan sygemelde dig i afprøvnings stædet og tage en snak med din læge om hvad der foregår i dig og dit liv lige nu,hvis du ikke allerede har gjort det.

man kommer ikke rigtig uden om en afprøvning men den skal tillrettes lægges så du kan holde det ud,det beste du kan gøre er at holde dig orienteret om hvad du skal og hvorfor,og så tage det der fra.

Og kan du ikke mere så er det også lægen der kan være med til at stoppe tingene,lægen laver jo også status erklæringer til komunen sådanne har de nok fået eller bet om.

indlæg 35 blev skrevet mens du skrev indlæg 34

så vil bare sige det var godt at du fik en klar melling om hvad og hvorfor du er på Reva

så er det måske også lidt letter at forholde sig til

Desvære får man ikke transport betalt,jeg har selv prøvet at have 3 zoners kort samt at have udgister til tøj under mine afprøvninger
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af Webmaster; 31-05-2014 kl. 15:09. Årsag: 2 indlæg lagt sammen til et
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 10:03   #36
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemerne I her beskriver, er fordi I ikke selv fastholder, om det er restarbejdsevnen, der skal afprøves.

Hvis restarbejdsevnen ikke kendes, skal denne selvsagt findes, og beskrives.

Et reva-center har netop kompentancen, med rette fagpersonale, at beskrive, dels timer, dels skånebehov.

Men hvis der IKKE laves en plan, for hvordan, og med mål for forløb, går det galt.

Ligeså, hvis I ikke er enige med kommunen om, at I ligger under 50% arbejdsevne.

Det betyder nemlig at alle tiltag rettes mod ordinært, og I således formodentlig IKKE er igang med afklaring.

Hvis >I er enig med kommunen at restarbejdsevnen er under 50%, hvilket betyder at I ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, kan afklaringen klares helt ned til 6-8 uger.

VH Popiuae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 13:14   #37
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Problemerne I her beskriver, er fordi I ikke selv fastholder, om det er restarbejdsevnen, der skal afprøves.

Hvis restarbejdsevnen ikke kendes, skal denne selvsagt findes, og beskrives.

Et reva-center har netop kompentancen, med rette fagpersonale, at beskrive, dels timer, dels skånebehov.

Men hvis der IKKE laves en plan, for hvordan, og med mål for forløb, går det galt.

Ligeså, hvis I ikke er enige med kommunen om, at I ligger under 50% arbejdsevne.

Det betyder nemlig at alle tiltag rettes mod ordinært, og I således formodentlig IKKE er igang med afklaring.

Hvis >I er enig med kommunen at restarbejdsevnen er under 50%, hvilket betyder at I ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, kan afklaringen klares helt ned til 6-8 uger.

VH Popiuae
Du påpegede noget væsentligt, at der faktisk ikke findes i de fleste tilfælde af førtidspensions ansøgninger sager- en handlingsplan. Det samme ting har jeg kritiseret og spurgt på Reva samt BS -manglen på min handlingsplan sag.
Jeg har haft 2 møde med SB 1. Jer er opgraderet med SB 2 nu.

Med SB1- den første møde var introduktion og sagen startes samt adgang til syge journal+lægeerklæring. Det andet møde var et information møde ang. de nye regler samt orientering på ventetiden af 6 måneder til at blive afklaret hos Reva. I virkeligheden, har været ventetiden på 1 år.
SB 1 sender formular på email som skulle udfyldes af mig og vi blev enig at rette sammen på et møde. Formularen skulle bruges til rehabiliteringsteam eller noget i den retning.
SB 1 bliver skiftet med SB 2. Jeg har haft et møde med SB 2 hvor der blev intet planlagt. Mødet indholdt- alle informationerne som blev givet på den første møde med SB 1.
Jeg blev sendt til Reva henvidst af SB 1. Formularen som bleb sendt af SB 1 er ikke i omløbet. Den er glemt.
Det beskriver, at der er ikke noget kommunikation til at give plads for at være enig eller uenig med og i noget som helst. SB 2 har ikke lavet noget som helst i min sag. Jeg bliver kastet rundt. Min kommunikation med SB 2 foregår kun skriftligt. Jeg har søgt om agtinsigt- der er ikke kommet noget endnu.

Sidst redigeret af yoku; 28-05-2014 kl. 13:27.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 16:46   #38
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Et reva-center har netop kompentancen, med rette fagpersonale, at beskrive, dels timer, dels skånebehov.
Det har alle andre "anden aktør" som kommunen henviser til også.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2014, 11:17   #39
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
indlæg 35 blev skrevet mens du skrev indlæg 34

så vil bare sige det var godt at du fik en klar melling om hvad og hvorfor du er på Reva

så er det måske også lidt letter at forholde sig til

Desvære får man ikke transport betalt,jeg har selv prøvet at have 3 zoners kort samt at have udgister til tøj under mine afprøvninger
Både ja og nej. Det er lige som at gå ind og ud af en tunnel og igen ind. Jeg har trykket på knapper for forklaringer og uddybelse. Der kommer kun trunkeret og uklare forklaringer.
Jeg ligger i det sorte hul- dvs. selvforsøgende og syg.
Det er begyndt at gå op for mig, at ikke alle har samme endeløse arbejdsprøvninger og afklaringer i flex/ førtidspension sager. Dvs. hvis man ikke er "Ressourcestærkt" i form af god, stærkt arbejdsnetværk: manden/ konen/ far/ mor/ kæreste/ ven/ loyal medarbejder som ejer et firma eller kan skaffe adgang til at etablere praktik og senere flex job eller afklaring til FP - sagen kan gå op til mange nytteløse år og den syge bliver mere syg.
Jeg har bemærket, at de stærke arbejdsnetværk- syge er ikke på Reva parkeret og/ eller i endeløse fra sted til sted- arbedsprøvninger.

For et par år siden: 4 mennesker (A, B, C, D) med forskellige baggrund, uddanelse og netværk til arbejdsmarket- alder mellem 40-47 år.
De har til fælles én ting: fremskreden metastatisk kræft.

A: høj lønnet med et stærkt arbejdsnetværk: få 3 år løn for at være dødelig syg(løn som svarer til ca. 2 førtidspensioner brutto)gennem arbejdspladsen- løn - refusion. A er gået bort efter lidt over 3 år sygdom- på løn men hjemme og syg i disse 3 år.

B: høj lønnet uden netværk overhovet: har benyttet under sydom og behandlingen, det samme paragraf som A, men B bliver udnyttet under sygdom og det er en fed forretning for en side af sagen. B kommer straks tilbage til almideligt løn. B kæmper også med andre kroniske smerter ud over efter- kræft behandlingen. Til sidst kører B sig selv ned pga. arbejde - i FP groften.

C: alminelig løn, produktionsmedarbejder - bliver fyrret ca. 2 mdr. efter sygemeldning. C er gået bort uden førtidspension. Jeg vil tror, at det var sygedagpenge på de sidste dage.

D: på bistand og med 4 små børn. D har besøgt i god tid lægen men blev ignoreret hævelsen i armhullet og sendt hjem. 6 mdr senere viser det sig alvorlige fremskreden kræft. D har søgt FP- fik afslag- er gået bort efter ca. 3år som bistandsmodtager og alt hvad der kommer med. (at blive indkaldt til møder, aktivering, etc)

Hvorfå skal man have FP eller sygedagpenge eller bistand hvis man er bedre stillet som "ressourcestærk"?
Kan FP lige så god forsvinde?
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2014, 11:52   #40
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"ressourcestærk" du skal oversætte det til, hvilken ydelsesniveau, den syge havner på, ved forskellig tildeling.

Det kan for kommunen i nogle tilfælde være billigere at tildele førtidspension, pga egen forsikring-pension-ægtefælle med høj indkomst!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension