K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2010, 13:41   #1
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
timetal for tilkendelse af flex

Er der nogle der ved noget om eller hvor jeg kan finde noget om hvor mange timer man må kunne arbejde og hvor få for at kunne blive tilkendt flexjob

Aktøren påstod at der var kommet nye regler sidste år. 12½ til 18 timer. Forstår jeg ikke. I januar gjorde en anden medarbejder meget ud at fortælle at grænsen for flex går fra 12½ til 25 timer

Vi har bedt om dokumentation for dette. Lød ikke umiddelbart til at vi fik det.... men kan det ikke dokumenteres så findes det nok ikke
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 13:54   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af empowerment Se meddelelser
Er der nogle der ved noget om eller hvor jeg kan finde noget om hvor mange timer man må kunne arbejde og hvor få for at kunne blive tilkendt flexjob

Aktøren påstod at der var kommet nye regler sidste år. 12½ til 18 timer. Forstår jeg ikke. I januar gjorde en anden medarbejder meget ud at fortælle at grænsen for flex går fra 12½ til 25 timer

Vi har bedt om dokumentation for dette. Lød ikke umiddelbart til at vi fik det.... men kan det ikke dokumenteres så findes det nok ikke
nopes det findes ikke....

Der findes dog en afgørelse, der siger, at arbejdsevnen skal være mindst 50 %...

De må simpelthen vise dig loven, hvis de påstår det med timerne. Vi har hørt flere gange herinde, at sagsbehandlere påstår det og det med timetal. Det er da for dårligt grrr.... Fortæl dem, at det er arbejdsevnen og ikke timerne, de skal se på... De har ingen ret til at presse nogen op i timerne.

Så meget fint du har bedt om dokumentation.. Hvis du nogensinde får det, så vil vi gerne høre om det... tror næppe der er...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 14:12   #3
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
flexjob går helt op til 37 timer ugentligt

men 12½ ugenligt er general total tildsætning for en arbejds giver men flexjob der kommer ens arbejds evne % ind det giver x altal timer ugenligt


jeg er flexjob op til 20 tiemr ugenligt 2/3 retur til arbejds skiveren
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 15:58   #4
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
"Helsingør-dommen" siger klart:

Citat:
Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1, at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, jfr. § 2, nr. 7, har mulighed for fleksjob. Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav om omfanget af den nedsatte arbejdsevne.
Skal man tage Rettens ord for pålydende - og er der ikke lovgivet nye rammer siden Retten har talt - så betyder det, at der principielt ikke er nogen øvre og nedre grænse for omfanget af den arbejdsevn, hvor der kan visiteres til fleksjob[1].

Det afgørende må således være, om en given arbejdsevne kan anvendes til at opnå selvforsørgelse ved ordinært arbejde på ordinære vilkår (evt. med yderlig støtte). Kan arbejdsevnen ikke det, skal der visiteres til enten fleksjob eller førtidspension.

I praksis sætter kommunerne en "nedre grænse" ved 12 1/2 time fordi det er grænsen for, hvornår arbejdsgiveren får kompensation for at have flekseren gående.

Omvendt ser vi fra tid til anden afslag på førtidspension og visitering til fleksjob under henvisning til at arbejdsevnen er beskrevet værende under de 12 1/2 time.

Det ville således ikke kunne undre, at den samme kommune således kunne hæne at afvise fleksjob med henvisning til at arbejdsevnen er under 12 1/2 time og ligeledes afvise førtidspension under henvisning til at arbejdsevnen er over det ubetydelige.

Det er bla. substansen i den tvist, der er tilgængelig i "Helsingør-dommen".


Edit:

[1] Arrr, jeg skrev i første omgang: fleksjov ... en typo ... men om det overhovedet er noget sjov i fleks for kommune eller borger er spørgsmålet ... men der følger jo 65 % statsreffusion ... så lidt sjovt er det vel for kommunen?

Edit2: Hum ... curls peger på, at der findes en afgørelse der sige at arbejdsevnen skal være mindst 50 %... kan vi mon få den gravet frem, for den virker interessant, idet det betyder, at såfremt arbejdsevnen er under 50%, så skal der visiteres til: førtidspension. Alternativt skal afgørelsen underkendes ...

Sidst redigeret af TimeGuest; 03-08-2010 kl. 16:11.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 16:02   #5
Mila
Hvor skulle jeg ellers være
 
Milas avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 105
Styrke: 15
Mila er ny på vejen
Hej .

Jeg blev i april i år visiteret til fleksjob med 13 timer.
__________________
-----------------------------------
Venlig hilsen

Mila..
Mila er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 19:29   #6
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Ifølge loven skal man have en varig og væsentlig nedsættelse af arbejdsevnen i sådan en grad, at der ikke kan opnås selvforsørgelse på ordinære vilkår.

Når kommunen siger, at det som minimum skal være nedsat med 50 %, er det pga. det er det laveste tilskud der kan gives til arbejdsgiveren. Samtidig stemmer det fint overens med at et deltidsjob betegnes som selvforsørgelse.

Der har været en lang tradition for at gøre dette op i timer og der er også en generel opfattelse af at et fleksjob er arbejde på nedsat tid, men dette er forkert. Man skal se på arbejdsevnen i forhold til et ordinært arbejde. Man skal altså både se på hvor meget personen kan yde i forhold til hvad der ville kunne forventes af en normal medarbejder.
Tit er et af skånebehovene et behov for mindre arbejdstid, men det er ikke automatisk en del af et fleksjob.

Man kan altså godt i nogle tilfælde arbejde 37 timer om ugen, men hvis man kun kan yde ca. 50 % procent, være berettiget til fleksjob - hvis altså krav om helbredstilstand osv. er i orden.

Derfor kan der ikke findes noget omkring timetal for et fleksjob. Men populært sagt eller generelt set, så ligger timetallet nok mellem 10 og 20 timer om ugen.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 23:25   #7
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Tak for jeres svar. I siger, som jeg også følte mig sikker på... skulle dokumentationen mod forventning dukke op, så deler vi gerne
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 14:02   #8
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
hvis arbejdsevnen er under 1/3

jeg har lige et tllægsspørgsmål.

Hvis arbejdsevnen er under 1/3 dvs. under 12½ time, hvordan ydes tilskudet til arbejdsgiveren. får de så kun tilskud til de 2/3 som man ikke kan arbejde eller får de tilskud til alle de timer man ikke kan arbejde?

håber nogen kan skære det ud i pap for mig.
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 14:06   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af empowerment Se meddelelser
jeg har lige et tllægsspørgsmål.

Hvis arbejdsevnen er under 1/3 dvs. under 12½ time, hvordan ydes tilskudet til arbejdsgiveren. får de så kun tilskud til de 2/3 som man ikke kan arbejde eller får de tilskud til alle de timer man ikke kan arbejde?

håber nogen kan skære det ud i pap for mig.
Så vidt jeg ved kan arb.giver ikke opnå mere end 2/3 tilskud.

Det er netop derfor, at en fleks'er på færre timer end 12,5 vil give underskud for en arb.giver.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 14:07   #10
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Hvis en arbejdsgiver ansætter dig i et fleksjob, ansætter han dig som udgangspunkt i 37 timer og aflønner dig for 37 timer. Hvis din arbejdsevne er vurderet nedsat til 1/3 eller under i det job, du skal ansættes vil arbejdsgiveren få 2/3 tilskud fra kommunen. Hvis dit skånebehov er nedsat tid, skal dette overholdes og du skal ikke være tilstede på arbejdspladsen i 37 timer.

Giver det mening?
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjobpraktik og timetal??? Chili Spørgsmål ang fleksjob 10 09-08-2013 16:52
tilkendelse af fleksjob?? Susanne Spørgsmål ang fleksjob 7 08-01-2013 17:01
Er der et max timetal? Saugmann84 Spørgsmål ang fleksjob 6 25-04-2012 17:23
Vurdering af timetal jasch Alt det andet 10 16-11-2011 21:11
tilkendelse af flexjob dander Spørgsmål ang fleksjob 1 06-12-2010 08:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension