K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 11:03   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Vi er kasteløse!

Mennesker på overførselsindkomst er Danmarks kasteløse - de urørlige, ikke urørlige i den forstand ordet normalt bruges i men mere som urørlige i forhold til en smitsom sygdom.

Læs artiklen Folk uden for arbejdsmarkedet er vort samfunds kasteløse http://www.information.dk/244004

En rigtig god artikel.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 11:21   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Her mit tilskud til debatten på Information

Citat:
Danmark blev ikke oversvømmet med EU borgere, end ikke fra EUs fattigste land Portugal på daværende tidspunkt, hvor reglerne om fri bevægelighed og ligestilling til sociale rettigheder blev indført. Det fungerede fejlfrit i mange år, uden at nogen af EU landene havde grund til at klage.

En anden faktor i det der nu ses som et problem for Danmark og som spiller ind har nemlig intet at gøre med EUs ligestillings regler, men det faktum at mange politikere ønskede at se deres navn i historiebøgerne og derfor længe inden de pågældende lande var hverken politisk, kulturelt eller økonomisk modne til det, ville have de gamle østlande indlæmmet i fællesskabet. Og det én mas.

Jeg synes det er rigtigt at tilbyde de gamle østlande medlemskab, men de enkelte lande burde have kunnet vise at de var parate og modne nok til et sådant medlemskab.

Indvandringen af østarbejdere, der kommer for at arbejde her og for at leve her, helt sikkert opmuntret af vores velfærdssystem, som for dem må ligne et tag selv bord, i forhold til deres egne velfærdssystemer. Var forudsigelig, og det var blot hvad man kunne forvente.

Jeg ved, at jeg nu kan lyde lidt som en DFer, hvad jeg overhovedet ikke er, og det ved alle der kender mig. Men jeg er, udover at være dansk, EU-borger og har været bosat i flere EU-lande, såvel som et 3. verdensland, og jeg har arbejdet med integration af flygtninge i Danmark, og mener derfor jeg har lidt erfaring med hvad der foregår i hovederne på andre EU-borgere.

Og for mig er det slet ikke noget spørgsmål om hvorvidt østlandene skulle blive medlemmer, men hvornår, og det tidspunkt de blev det på var alt alt for tidligt. De var måske ved at være politisk parate, men økonomisk og fremfor alt var de endnu ikke kulturelt parate.

Hvis et land har eksisteret så længe under diktatur som disse lande havde, så har de levet ikke blot med diktatur men også med korruption på alle planer og det er for dem en naturlig del af livet, det tager mindst to men nærmere tre generationer før dette helt forsvinder. Og den demokratiske ånd som vi kender den tager over.

Dette burde politikerne have kunnet sige sig selv, og kunnet have forudsagt, om ikke andet så med råd og vejledning af dygtige antropologer.

Men sengen er redt og nu må vi ligge i den. Spørgsmålet er hvorledes vi bedst kan udbedre skaderne?

For at kunne afgøre dette skal der en gennemgribende analyse af situationen til.

Vi har i Danmark igennem årtier vænnet os til at lønforhandlinger foregik mellem arbejdsgiverne og fagforeningerne. Men efter liberaliseringen af fagforeningerne, og samfundets skred væk fra den solidariske tankegang, har fagforeningerne mistet “magt” og i dag lades lønforhandlingerne i mange tilfælde op forhandlinger mellem virksomhed og ansatte. Vi lever i “jegets” tid enhver er sig selv nærmest. Derfor er en politisk regulering, som i så mange andre lande nødvendig. For arbejdsgiverne har igen og igen vist at dé ikke er deres ansvar voksent.

Indførslen af en lovbestemt mindsteløn ville kunne hjælpe med at rette op på problemet, selv om man umiddelbart kunne sige at hvis der var en lovbestemt mindsteløn på f.eks. 120,- i timen så ville det blive endnu mere attraktivt for østarbejderne at komme til Danmark, end på nuværende tidspunkt, hvor de måske får betalt 65,- i timen, men 1) hvorfor ansætter en arbejdsgiver en østarbejder fremfor en dansker? Fordi han/hun kan få en ansat til det halve af hvad det ville koste ham at ansætte en dansker.

2) En anden effekt ville være at hvis der var en ordentlig, eller skal vi sige lige løn, med danske medarbejdere, så kan det betale sig at arbejde, fremfor at få tildelt en kontanthjælp der i dag reelt set er højere end det østarbejderne kan tjene ved 37 timers arbejde om ugen til 65 kroner i timen.

Sålænge arbejdsgiverne kan hente deres ressourcer til det halve af hvad det vil koste at købe det samme i Danmark, kan vi ikke forvente at de ansætter Dansk arbejdskraft fremfor udenlandsk.

Der skriges op om borgere på overførselsindkomst, de gøres til samfundets syndebukke og prügelkabe, de er synderen der er skyld i alt hvad der går galt.

Men skyldneren er der i begge ender af samfundet, og på alle niveauer, se blot på den mængde penge der igennem de sidste 5 år er sendt i skattely, og selvom man på Jyllands Posten forsøger at fortælle os at det meste af det er bacon der er sendt til Storbrittanien, så er det nonsens for dette burde jo bringe penge ind i Danmark og ikke ud af Danmark. Eller betaler vi Britterne for at købe vores bacon?

Sommetider kan små indgreb løse store problemer.


Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 05:40   #3
anne mette 39
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 14
Styrke: 14
anne mette 39 er ny på vejen
På nogle pkt. er vi dårliger stillet end i Indien.

Ja kasteløse er et meget rammende ord. Men helt urørlige er vi jo heller ikke. vi kan ikke få lov til at leve vores eget liv, i ro og fred og anonymitet.

Vi er en sagsmappe fuld af diagnoser og fortrolige oplysninger, som snesevis af sagsbehandlere og kommunale ansatte har kigget og snasket rundt i.

Vi er dem som der kan trampes, og pisses på og slaskes rundt med på kommunekontoret. Men vi er urørlige på den måde, at vi ikke må tænke eller agere selv i vores liv. Alle døre er lukkede omkring os, således at det bliver umuligt for os at handle på situationen.

Alle og enhver kan ende i rendestenen og blive kasteløse i Danmark, hvis man bliver syg. Så lige på det punkt er vi dårligere stillet en kastesamfundet i Indien !

Er selv røget fra en højkaste status med god uddannelse og godt job og nu til lavkaste status med et svuptag pga. en sygemelding som kørte helt af sporet efter at være kommet igennem den kommunale centrifuge.

Sidst redigeret af anne mette 39; 13-10-2010 kl. 05:43.
anne mette 39 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 08:08   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Latterligt at skrive 'kasteløs'!!!!!

Mig der nærmest er professor indenfor kastesystemet kan overhoved ikke se sammenligningen - at være fx kasteløs i indien er noget helt andet end at være kasteløs i Nepal. Og danske borgere kan på INGEN måde sammenlignes. Så jeg kan hermed kun opfordre Holger Lindgreen til en rundrejse!!

Bortset fra den latterlige overskrift, er artiklen udmærket. Men indrømmer den jo er skrevet for et breddere publikum der hverken kender de udsattes problemstillinger, eller kastesystemet.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:02   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det er meget muligt at vi ikke er kasteløse eller urørlige i den forstand som virkeligheden er der hvor man har kaster. Jeg er ikke selv særligt klog på det.

Men sådan som de fleste danskere tolker ordene, kasteløse/urørlige, ja så passer vi meget fint ind.

Urørlige - fordi vi ofte mister venner, bekendte, sågar familie når vi ender på samfundets bund, i arbejdsløshed, sygdom, pension.

Kasteløse - fordi vores mening ikke længere tæller, og vi mister meget af det man eller betragter som hørende til almindelige menneskerettigheder.

Så i forhold til at det var danskere der skulle læse artiklen, synes jeg egentlig at ordene var velvalgte.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:10   #6
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Kasteløs?....
Ja efterhånden føler jeg mere som jøder må have følt sig i 2.verdenskrig -
med det mener jeg bestemt ikke at jeg sammenligner dødslejrene eller gasovnene - nej, jeg mener før de nåede dertil.

Vi behandles nøjagtig ligedan efterhånden.

Vi er snylterer der bare suger penge ud af samfundet(ingen taler om, at vi i mange år også har bidraget til dette samfund!!) - den måde vi omtales på gør, at det arbejdende folk, de raske og da især dem der er lidt længere oppe ad indkomststigen ikke vil røre os med en ildtang!

For tag ikke fejl - vi er jo arbejdsløse!syge!førtidspensionister! ja snylterer....

Arbejdsløs er man jo også fordi man vælger det, ikk? Nej sq! Folk er arbejdsløse fordi de mistede deres job....det kan ske - især i en krisetid!
Folk kommer sq ikk i arbejde fordi i korter dagpengeperioden af! Det skaffer da ingen jobs!

Syg er man jo også af egen fri vilje ikk? eller?
Nogen fødes med "defekter" - nogen får en sygdom af at passe deres job!
nogen får det - ja, spørg engang videnskaben eller lægeverdenen - ingen ved rigtigt hvorfor???

Førtidspension er bare noget folk fødes til,
de stiler simpelthen mod det lige fra fødslen af.
Klart det er jo en slags erhverv ikke?
Noget man bare drømmer om at blive, hele sit liv?
Sådan lægges det ihvertfald ud!

Alle disse mennesker behandles lige nøjagtig som nazierne behandlede jøderne i tyskland, før krigen brød ud.
De begyndte at fortælle "tyskerne" at de sindslidende og de handicappede ikke var værdige til at leve i samfundet, at de skulle gemmes væk på anstalter (hvor man så lavede forsøg med dem)!

Sådan som vi, der har hjælp behov, behandles i Danmark er jeg ved at føle mig helt nøjagtig som disse stakkels mennesker fra datidens Tyskland.
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 11:55   #7
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
førtidspension kan du passe dig selv Men på kontanthjælp er men kasteløse i seg hvis men er under 25 år så er den helt galt Har selv prøvet at være på kontanthjælp så ved godt hvad jeg taler om. Blev helt glad for at komme på pension. Det gør min dagligdagen så mange gange nemmere
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension