K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2011, 21:16   #1
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Har virkelig brug for hjælp - modtaget ressourceprofil!

Hej med jer,

jeg håber på, at i kan hjælpe mig lidt. Har prøvet at søge lidt herinde, men er stadig i tvivl om nogle ting.

Mit forløb meget kort sat op:

1999 - får depression og bliver sat i behandling for dette. Jeg får det ikke bedre.
2003 - Får deltidsjob, men har meget fravær pga psyken. Efter små 2 mdr bliver jeg sygemeldt og ryger på sygedagpenge hos kommunen.
2004 - Involveret i voldsomt uforskyldt biluheld og her begynder smerte*******t, samt jeg ryger endnu længere ned psykisk.
2005 - bliver sat på ledighedsydelse af daværende kommune og godkendt til fleksjob (dog uden arb.prøvning ell lignende)
2005 - bliver påkørt bagfra i min bil af anden billist.(uforskyldt)
2005 - flytter kommune (af nød pga bolig) Pågyndelse af ressourceprofil og samtaler på psykistrisk center.
2006 - flytter til nuværende kommune
2007 - bliver sørme påkørt igen. (uforskyldt)
2008 - undersøgelse af reumatolog samt ortopædkirug (henvisning af egen læge) Mistanke om piskesmæld og tynd brusk i knæ. (var 2 undersøgelser der varede sammelagt 8 min!!)
slut 2009 - Arbejdsprøvning 2 mdr i erhvervscenter. Gik meget dårligt og center og sagsbehandler vælger at afslutte prøvningen 1 md før planlagt.
slut 2010 - undersøgelse hos speciallæge i psykiatri. Meget ubehagelig oplevelse hos meget ubehøvlet og arrogant læge.
2011 - undersøgelse hos speciallæge på reumatologisk afdeling.

Det er sådan meget kort mit forløb indtil videre. Miin sagsbehandler har hele tiden sagt, at hun ikke kunne se mig i fleksjob, og hun mente jeg skulle ha pension.
Jeg modtog så min ressourceprofil forleden og fik lidt et chok. For det første er den fuld med fejl (surprise) og udtalelser jeg ikke har sagt. Det irriterer mig, at de fejl jeg tidligere har sendt rettelser til, bare igen er blevet indført i RP.

Men læste konkluderingen og den siger bl.a. at de ikke vil indstille mig til hverken fleks eller pension.
På trods af det, skriver de at samlet set er der tale om varig nedsættelse, men de mener dog ikke, at det er i sådan et omfang, at jeg ikke skulle kunne klare et ordinært arbejde.

MEN så skriver de samtidig også: Ifølge den samlede vurdering fra xx center (hvor jeg var i arb.prøvning), er der behov for behandlingsmæssig afklaring, før der kan iværksættes tilbud, hvor (jeg) reelle arbejdsevne og realistiske beskæftigelsesmål kan afklares. Da der fortsat ikke er behandlingsmæssig afklaring, vurderes det at være formålsløst at iværksætte nyt tilbud på nuværende tidspunkt.

Det undrer mig lidt. For det første, så sagde den sidste speciallæge, at mine smerter var kroniske og der ingen behandlingsmuligheder var. (hans opgave var at vurdere om jeg kunne klare fleks eller ha fp - det bad kommunen ham selv om)

Det mht psyken fik ham møg lægen jeg var hos totalt og aldeles ødelagt for mig, da han overhovedet ikke tog mig seriøst og bare kaldte mig narcissistisk og sagde, om jeg havde tænkt på at det hele bare var min egen skyld!! Så hans papirer kan i nok regne ud, var ikke helt til min fordel. Hans konklusion var, at jeg havde en lettere depression (er han så den første der har sagt, og selvfølgelig vejer de hans udtalelse tungest ) men at han havde svært ved at se mig på arbejdsmarkedet, da jeg havde en personlighedsforstyrrelse og havde narcissistiske træk. (en udtalelse der gjorde mig MEGET ked af det, for er jeg aldrig blevet kaldt før, stødte mig virkelig).

Men det undrer mig, at de kan afvise noget som helst, når kommunen mener, at de ikke har fået afklaret noget mht mig vedr et arbejde. Min sagsbehandler skriver også et andet sted, at hun ser det som umuligt at få mig i arbejde igen. Jeg forstår ingenting.

Hvordan skal jeg dog forholde mig til det her? Jeg skal komme med mine kommentar/rettelser inden 14 dage - og det gør jeg også. Men alt det der står i RP har jeg jo skrevet rettelser til én gang, de er blevet ignoreret...føler virkelig det er spild af tid at skulle igennem det én gang til, tager SÅ hårdt på mig hver gang.

En anden ting, undrer mig lidt over, at der ikke foreligger flere kommentar i RP fra det sted hvor jeg var i arbejdsprøvning. Der er kun lige plukket meget meget få ting ud (en af dem står slet ikke i udtalelserne fra centret) men er bare blevet skrevet ind. Hvor min sb har det fra aner jeg ikke!

Bliver iøvrigt også "straffet" for at ha kommet med rettelser tidligere Det står nævnt, at jeg jo ved at kunne skrive så formulerede og lange rettelser har overskud, hvilket de ser som postitivt. - Ja de har så bare lige glemt at skrive ind, at jeg hver gang har fortalt HVOR hårdt det er at lave disse rettelser, og at det hver gang tager mig en krig at få dem afleveret. Troede ikke man skulle straffes for at kunne formulere sig og ville kæmpe for ens liv og fremtid!

Håber ikke min besked er alt for rodet, men jeg er et stort kaos oppe i hovedet! Jeg står til at ryge på kontanthjælp, hvis de ikke godtager mine rettelser og ændrer mening (min sb's ord)...jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det her, havde sådan håbet på, at vi kunne få det her afsluttet Nu kører vi på 7½ år, jeg magter ikke mere.

Håber i kan give lidt råd til, hvordan jeg skal forholde mig til det her - om jeg kan klage over deres konkludering osv.

Mange hilsner fra mig
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 21:29   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Hygeria

Hvor har du dog været ramt af uheld, du får lige

Hvordan kan kommunen tage din fleksjobbevilling fra dig,
selv om det er en anden kommune, der har givet den ?

Hvis de gør det, skal du klage !

Jeg går ud fra at du har været på ledighedsydelse siden 2005 ?

Hvad var formålet med den sidste arbejdsprøvning i 2009 ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 21:56   #3
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Florken,

mange tak for krammet Og ja, jeg har godt nok været uheldig :/

Nuværende kommune, har ville finde ud af, om jeg stadig var bevilget til fleksjob, derfor alt dette her har haft været sat igang.

Min sag er ret kringlet og jeg bliver straffet nu for den gamle kommunes fejl. De skulle jo efter reglerne, ha lavet en RP på mig samt ha arbejdsprøvet mig, inden de bevilgede fleks, men det har de ikke haft gjort.
Derfor har de nye kommuner jeg har boet i været lidt på dupperne. Dog har min nuværende kommune jo været meeeeget lang tid om at finde ud af noget som helst, eftersom jeg flyttede hertil i sommeren 2006 og kom først i arb.prøvning i slut 2009.

Så jeg tror desværre ikke, at jeg kan klage over at de vil undersøge om jeg stadig er bevilget fleks

Og ja, jeg har været på ledighedsydelse siden 2005.

Formålet med arb.prøvningen var at se, hva jeg kunne klare, hvor mange timer osv. Men jeg var konstant ked af det, og havde forbandet ondt i ryggen, på trods af at det kun var 3 dage om ugen á 3 timer pr gang.
Så var der ikke så meget.

Centret så mig som værende meget lukket/ked og forpint af smerter, og mente ikke der var nogen grund til at udsætte mig for mere, og derfor blev prøvningen afsluttet før tid.
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 22:55   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Hygeria!

Sikke en læsning.... Jeg er rystet...

De må IKKE bare fratage din fleksjob-bevilling, hvis du f.eks. ikke længere kan arbejde.

De må gerne revurdere din fleksjob-bevilling, men her skal blandt andet redegøre om der skal påbegyndes en førtidspensions-sag. De kan ikke bare sætte dig på kontanthjælp, fordi du har en så nedsat arbejdsevne og ikke længere kan arbejde som fleksjobber. For står man i den situation, så hedder det førtidspension.

Her fra Lov om aktiv social politik (du kan evt. kopiere paragrafen over i tekstbehandlingsprogram/mail og sende det til sagsbehandler)
:
§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.



Og så send dem også lige en principafgørelse fra Ankestyrelsen. Håber de kan bruges....:

N-3-07 og 17-10

Især N-3-07 handler om frakendelse af ledighedsydelse, her lidt uddrag fra den (kan læses her, hvis man taster N-3-07 ind: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/):

Resumé:
Kommunen havde ikke hjemmel til at frakende en borger retten til et tilbud om fleksjob med den begrundelse, at han ikke tog imod relevante tilbud om fleksjob.

Begrundelsen var, at kommunen havde fundet, at borgeren havde en væsentlig varig begrænsning i arbejdsevnen, og at han ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Der var ikke regler om, at kommunen i sådanne situationer kunne undlade at tilbyde fleksjob.

Eventuelle sanktioner som følge af manglende rådighed for fleksjob skulle ske efter de regler, der vedrørte forsørgelsesgrundlaget for borgeren, der var visiteret til fleksjob.



Få opbakning fra din læge. Hvis lægen siger nej det er altså ikke godt det her, så må man henvende sig til kommunen. De skal lytte til din læge.

Hvis de vælger at stoppe din ledighedsydelse, så sørg for at få afgørelsen SKRIFTLIGT! Og klag endelig over afgørelsen.....

Sidst redigeret af curls; 24-05-2011 kl. 23:00.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 02:11   #5
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Curls,

mange tak for dit svar!

Jamen, det kommunen jo egentlig siger er, at de ikke mener mine skånebehov er så store, at jeg er berettiget til hverken fleks eller fp. :/ Og hvis de ikke mener jeg er berettiget til hverken det ene eller andet, kan de vel godt sætte mig på kontanthjælp? Ledighedsydelse er jo kun hvis man forsat kan være fleksjobber.

Det jeg undrede mig over var, at de samtidig skriver, at dette:
"Ifølge den samlede vurdering fra xx center (hvor jeg var i arb.prøvning), er der behov for behandlingsmæssig afklaring, før der kan iværksættes tilbud, hvor (jeg) reelle arbejdsevne og realistiske beskæftigelsesmål kan afklares. Da der fortsat ikke er behandlingsmæssig afklaring, vurderes det at være formålsløst at iværksætte nyt tilbud på nuværende tidspunkt."

For med mindre jeg har misforstået det hele, så siger de jo egentlig der, at der ikke foreligger nogen afklaring på, hvad jeg kan og ikke kan. Eller har jeg misforstået?? Og så mener jeg jo bare ikke, at de kan sige, at jeg hverken er berettiget til det ene eller andet, hvis der ikke er nogen endelig afklaring.

Jeg skal lige sige, at jeg har på intet tidspunkt været ude i fleksjob mens jeg har fået ledighedsydelse.
Jeg var slet ikke inde i reglerne, da den første kommune bevilgede mig fleksjob, der var ikke den store kommunikation, så jeg sagde bare fino, da min gamle sb satte mig på ledighedsydelse.

Mit problem er, at den sidste speciallæge i psykiatri, som jeg blev sendt ud til via kommunen, jo var en ikke så rar mand, og han negligerede alt hvad jeg sagde.

Reumatologen jeg var hos sidst (også igennem kommunen) skulle tage stilling til om jeg kunne fortsætte i fleks eller ej. Og han sagde som sagt til mig, at der intet var at gøre ved mine smerter...og så den klassiske "du er jo så ung, så det ville være synd hvis du ikke kunne være på arbmarkedet.)
Men selvom han har skrevet "varigt", så han han stadig skrevet, at han mente jeg ville kunne arbejde, hvis der blev taget hensyn til mine behov. Men han har ikke skrevet direkte, at det skulle være på nedsat tid osv.
Men eftersom kommunen bad om en mening mht fleksjob, gik jeg ud fra, at de kunne forstå når han skrev at der skulle tages hensyn...men det har de så valgt at tolke som at jeg ikke har skånebehov. Ellers ville de jo ikke begynde at snakke om ordinært arb. :/

Jeg er så forvirret...
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 02:21   #6
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hov glemte lige...Min læge støtter mig heldigvis, og hun mener ikke at jeg kommer tilbage på arbejdsmarkedet igen. Jeg har for mange smerter, og derudover, så er jeg kørt så langt ned psykisk, så hun vurderer ikke at jeg ville kunne begå mig i et arbejde længere.
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 03:19   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan ikke komme med så meget vedr. din sag, men du bør ihvertfald ikke skrive din rp under så længe der er fejl i den.

Hvis du på et tidspunkt føler dig presset til at skrive den under kan du gøre det, at du skriver "læst, men ikke godkendt" + din underskrift.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 09:14   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du er så i en af de stride kommuner, hvor alle kneb gælder.

Lad dig ikke tryne, af at de skriver at du har overskud til rettelse og lange formuleringer, skriver du din ærlige mening, herunder at du jo ikke er blevet dum, fordi du er blevet skadet på din krop!

Fleksjob, leddighedsydelse kan godt tildeles før man kender skånebehov og timeantal, bare det er fastslået, at der er tale omvarig nedsættelse af arbejdsevnen/funktionsniveau. Find den P-afgørelse der er truffet af Ankestyrelse.

Argumenter for dine forløb, at de jo ikke har været i nærheden af fuld arbejdstid.
Ergo skal du have førtidspension, hvis du ikke kan få et fleksjob.

Og se om du ikke kan finde ork til rettelse af ressourceprofil, eller/og få forlænget frist for dette.
HUSK SKRIFTLIG.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 13:16   #9
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Vovse.

Du kan tro, at jeg ikke skriver under på den RP. Og skriver de mine rettelser ind, men stadig ikke mener jeg er berettiget til fleks eller fp, så skriver jeg heller ikke under...for det er jeg jo ikke enig i.

Så minus underskrift fra mig! Og mange tak for dit svar
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 13:25   #10
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Popiae,

Jeg har nu ellers ikke oplevet noget slemt med min kommune (kun deres "berømte lægekonsulent), og min sb har været meget forstående og støttende hele vejen igennem. Også derfor jeg fik lidt et chok da jeg fik RP.

Jeg blev også gal da så det der blev skrevet, vedr. at jeg havde kunne formulere et langt svar med rettelser, og tro mig, de får det også at vide. Kan jo ikke være rigtigt, at man skal straffes for det - havde de tænkt sig, at man bare sad med hænderne i skødet og lod dem gøre hva de ville!!

Jeg har ikke nogen afgørsel fra ankestyrelsen, da der aldrig er noget der er nået dertil. Har jo ikke haft problemer før nu. :/

Men hele mit problem ligger jo i, at ham speciellægen i psykiatri jo bl.a. har skrevet, at jeg bare har en lettere depression og det ville kunne afhjælpes med piller (har jeg jo så prøvet og det hjalp ikke).

Derudover har reumatologen jo kun skrevet at mine smerter er varige uden behandlingsmuligheder, men han har jo ikke skrevet, at jeg ikke kan arbejde!

Og det er jo i alt det her, at jeg er i tvivl om hvorvidt jeg egentlig kan gøre noget?

Jeg vil selvfølgelig argumentere og skrive mine rettelser...og så ved jeg så ikke, om jeg kan klage når den endelig RP er lavet færdig?? Men andet kan jeg vel egentlig ikke gøre??
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har VIRKELIG brug for hjælp!!!!!!!!! vinterpige Spørgsmål ang fleksjob 10 17-09-2011 12:54
Jeg har virkelig brug for hjælp mormor2010 Alt det andet 1 11-09-2011 17:06
Jeg har virkelig brug for rådgivning HJD Alt det andet 6 12-07-2010 11:27
Har virkelig brug for hjælp!!! msmv Spørgsmål ang fleksjob 13 24-08-2009 14:26
Har virkelig brug for hjælp... Helenevind Alt det andet 34 19-08-2009 11:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension