K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-06-2017, 14:57   #1
aekiel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
aekiel er ny på vejen
Kløften mellem kontanthjælp og SU

Hej.

Indledning - Minimal info til dem der gerne vil frem til spørgsmålene med det samme..
Jeg er 38.
Jeg vil starte på en teknisk uddannelse (grundforløbet)
Jeg er på kontanthjælp nu, men kommer til at leve for SU i minimum 6 måneder, før jeg får elevløn eller ryger tilbage på kontanthjælp.
Hvis jeg vil være, næsten, sikker på at få SU den 1. august, skal jeg søge SU i starten af juli.

Spørgsmål.
1.Jeg har været i situationer før, hvor jeg hverken har fået SU eller kontanthjælp pga en teknikalitet. Hvordan undgår jeg det?
2.Hvordan forbereder jeg mig på springet fra kontanthjælp til SU, mht Skattefradrag, jobcenter, boligstøtte §34, udbetaling-danmark etc?
3.Jeg har fået at vide, at det er it-teknisk umuligt at få ret til SU, hvis jeg får kontanthjælp samtidig, det er derfor umuligt at dobbeltsikre mig den første måned, og derefter betale kontanthjælpen tilbage -- er det rigtigt?
4. Jeg har diagnosen skizotyp, har social angst og er i behandling for en hormonsygdom. Studiejob er derfor ikke realistisk og studielån er udelukket.
Kan jeg få et ekstra supplement til SU'en pga det, eller måske undgå at boligstøtte §34 bliver taget fra mig?

Lidt mere info - ikke strengt nødvendig - men mere personligt
Jeg har været på Dagpenge, Arbejdsmarkedsydelese og er nu på kontanthjælp, Og trods alle mine problemer og sandsynligheden for at jeg fejler, så vil jeg starte på en uddannelse.
Grunden er, at frøken-jobcenter-cirkus er begyndt at blive et større problem, end mine andre problemer, hun ændre min personlighed og fremmedgør mig over for mennesker, jeg holder af. Så jeg giver det en chance til, selvom den er lille.
Jeg vil tage et grundforløb på teknisk skole, og min erfaring er, at jeg ikke har en praktikplads efter endt grundforløb. Jeg er dog sikret en skolepraktikplads denne gang.
Min kontanthjælp og boligstøtte §34, er på 9300 kr. udbetalt.
SU vil lægge på omkring 5000-5500 kr. Min grundhusleje er 3500 kr, når boligsikringen(450kr) er trukket fra.
Jeg har 2 grundforløb i forvejen, og betaler stadigvæk af på studielån fra det sidste, så jeg tager ikke studielån igen, studiejob er ikke realistisk, og handicap-SU bliver ikke givet på tekniske uddannelser, som jeg forstår det.

Jeg er aktivitetsparat, og er lykkelig for, at jeg ikke er i jobparat-kategorien.
Jeg har prøvet at tale med jobcentret om mine muligheder, for at klare mig økonomisk på en uddannelse, men hver gang jeg nævner uddannelse på jobcentret, siger de meget venligt,"ja, så skal du jo starte på SU", og begynder derefter at nævne at uddannelse og job er det samme, "og vi nok skal til at overveje om jeg er jobparat", og så holder jeg kæft.

Jeg kan ikke overskue hvad jeg skal.
Jeg ved, at der kommer økonomiske problemer, når jeg starter på SU, men det værste er risikoen, for at jeg hverken får SU eller Kontanthjælp den første måned.
Sidste info. I ydelsessystemet og uddannelsessystemet oplever man tit folk, der får ydelser, man selv har fået afslag på, eller ganske enkelt ikke vidste eksisterede.
Begge situationer er ærgerlige.
Første situation er normalt pga, at man har været så naiv, at spørge om ydelsen ved skranken i jobcentret, og ikke først har udfyldt ark 27b, sat kryds i box 1, 5 og 9, og derefter skrevet en bestemt sætning i kommentarfeltet, foldet ark 27b i en origamisk pandabjørn, afleveret den i skranke 3, på 1. sal i tidsrummet kl 9.37 -10.03 osv osv.
Personligt er jeg mest ramt af den anden situation. Jeg har ganske enkelt ikke fantasi til at forestille mig, at der er hjælp at hente, før jeg møder en, der har fået hjælpen.
Denne gang vil jeg gerne undgå disse to situationer. Derfor de 4 ovenstående spørgsmål.
aekiel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2017, 17:25   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nogen af tingene kan jeg svare på:
Du kan ikke beholde §34 imens du er på su (man skal have været ude for en "social begivenhed. Sygdom/arbejdsløshed er social begivenhed. Opstart i uddannelse er ikke).

På su er der handicaptillæg, men det kan man kun få, hvis man går på en videregående uddannelse.

Sidst i juni får du kontanthjælp, som du skal leve for i juli måned.
Først i august, får du su, som du skal leve for i august måned.
Derfor kan du ikke få kontanthjælp sidst i juli, da det ellers ville være dobbeltforsørgelse.
Hvordan og hvorledes ang it-teknisk, det har jeg ikke kendskab til.

Skattefradrag, der bruger du jo juni måneds fradrag til kh udbetalingen sidst i juni måned. Og så bruger du august fradraget til su-udbetalingen først i august.
Så spørgsmålet er om du kan "gemme" det fradrag fra juli måned, for hvis du ender på kontanthjælp igen, får du det modsatte problem. To udbetalinger i samme måned.

Jeg forstår godt at du ikke har lyst til at forgælde dig selv yderligere.
Men det er jo muligt at ikke låne det fulde beløb hver måned.
Så du kan jo evt regne på hvor meget du "mangler" for at få det til at hænge sammen de måneder, og så nøjes med at låne det beløb

(beklager hvis jeg har nævnt ting du allerede vidste)

Har revalidering nogensinde været på tale mht uddannelse?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2017, 19:17   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker at du skal prøve at henvende dig til en studievejleder på skolen, de har ofte erfaringer med den slags. Og ja, jeg tænker at det er reelt når du er bekymret i forhold til hvordan din økonomi kommer til at se ud.. der kan let gå et eller andet galt i en overgangsperiode.

Det sikreste er nok at få en aftale med dem på jobcentret om at du gerne vil forsøge, men har brug for deres bistand i overgangen mellem kontanthjælp og su, så du ikke pludselig får besked om at du mister din kontanthjælp fordi du har søgt ind, eller at du står uden ydelse en måned osv. Få også grønt lys fra boligsikring om at du stadig er berettiget til boligsikring, når boligudgiften kommer til at udgøre over halvdelen af din indtægt. Du kan evt være nødt til at låne, hvis du ikke vil finde noget billigere at bo i.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2017, 19:58   #4
aekiel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
aekiel er ny på vejen
Thumbs up

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg forstår godt at du ikke har lyst til at forgælde dig selv yderligere.
Men det er jo muligt at ikke låne det fulde beløb hver måned.

Har revalidering nogensinde været på tale mht uddannelse?
Hej MistyMiss
Tak for svaret. Jeg var bange for at mit indlæg var for langt, til at folk ville gå i krig med det.

Du har ret. Jeg bliver måske nødt til at bide i det sure æble, og låne lidt. Det er nok mest psykisk. Jeg kan ikke bære tanken om at ryge tilbage på kontanthjælp under 225 timers reglen (for jeg ryger ikke tilbage som aktivitetsparat, når jeg har været på uddannelse) og samtidigt betale af på su-lån mange år endnu

Min socialrådgiver har nævnt for mig, at jeg kan søge revalidering, men jeg skulle selv søge det, jeg kunne ikke få hjælp til det, og det ville vist tage lang tid, med en masse udredning og "afklaring". Men hun fortalte dog, at jeg ikke skulle nævne økonomi som en grund til at søge revalidering, for så ville jeg få afslag, og havde man først fået afslag én gang, så var det næsten umuligt at få revalidering.
Jeg mister lynhurtigt håbet og energien, når jeg skal søge i det offentlige system, jeg synes det er som at gå igennem et minefelt. Træder jeg et skridt vedsiden af, springer jeg i luften.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg tænker at du skal prøve at henvende dig til en studievejleder på skolen, de har ofte erfaringer med den slags. Og ja, jeg tænker at det er reelt når du er bekymret i forhold til hvordan din økonomi kommer til at se ud.. der kan let gå et eller andet galt i en overgangsperiode.

Det sikreste er nok at få en aftale med dem på jobcentret om at du gerne vil forsøge, men har brug for deres bistand i overgangen mellem kontanthjælp og su, så du ikke pludselig får besked om at du mister din kontanthjælp fordi du har søgt ind, eller at du står uden ydelse en måned osv. Få også grønt lys fra boligsikring om at du stadig er berettiget til boligsikring, når boligudgiften kommer til at udgøre over halvdelen af din indtægt. Du kan evt være nødt til at låne, hvis du ikke vil finde noget billigere at bo i.
Hej Pip, tak for dit svar. Du har nok ret i, at jeg skal henvende mig til jobcentret. Og boligsikringen skal selvfølgelig også på plads :-)
aekiel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2017, 20:26   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
En tanke jeg lige fik:
Lad os nu sige at du gennemfører uddannelsen.
Vil du så kunne arbejde på et niveau hvor du er selvforsørgende bagefter? Eller er der risiko for, at du får kæmpet dig igennem uddannelsen, for så bare at havne samme sted som nu?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2017, 21:28   #6
aekiel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
aekiel er ny på vejen
Muligheden er der

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
En tanke jeg lige fik:
Lad os nu sige at du gennemfører uddannelsen.
Vil du så kunne arbejde på et niveau hvor du er selvforsørgende bagefter? Eller er der risiko for, at du får kæmpet dig igennem uddannelsen, for så bare at havne samme sted som nu?
I mit eget perspektiv: Det er helt klart meningen, at jeg skal kunne forsørge mig selv, men der er en risiko for, at jeg ikke kan klare elektriker-jobbet.
I jobcentrets perspektiv: Er de parate til at resurseprøve og jobprøve mig mange gange endnu. Så de må mene at risikoen er mikroskopisk.

Jeg skal lige huske at sige, at jeg ikke regner med at være på SU mere end et år, medmindre jeg finder et studiejob, jeg kan bestride.
Så hvis jeg har gået i skolepraktik i et halv år, efter jeg har afsluttet grundforløbet, så regner jeg med at stoppe. Jeg kunne selvfølgelig forberede at skulle flytte til en skolepraktik hvor huslejen er billigere. Det er en mulighed, men jeg er ikke afklaret omkring det. Jeg bor i København, og det bliver nok Lolland eller eller et sted i Jylland, og jeg vil nok bliver mere enspænder af det, end jeg er i forvejen.
aekiel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2017, 13:12   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Anvendelsen af dit personfradag til Skat følger dine ydelser, så her heller ikke noget gab.

Tjek dog, at der på min side på SU er angivet, at du ønsker at anvende dit hovedkort.

Eller få dit nye undervisningssted til at tjekke det ud. Det er skolen, der er din SU koordinator.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2017, 19:38   #8
aekiel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
aekiel er ny på vejen
Hej Stampe. Tak for dit svar.
Jeg har talt med undervisningsstedet og jobcentret siden mit sidste indlæg. De ville ikke tjekke noget for mig, men de var dog enige i, at jeg og mine spørgsmål var den anden institutions problem.
SU koordinatoren tjekkede dog, om jeg var SU berettiget, hun regnede med, at jeg var det, men hun var ikke sikker.
aekiel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension