K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2010, 11:28   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Børnebidrag, bopæl og fradags berettigelse.

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål omkring fradrag af børne bidrag i ens indkomst.

Hvis man har betalt børnebidrag til sin eks, fordi ens barn har boet hos ham, kan man så fradrage "normal bidraget", for de måneder hvor barnet har haft adresse hos mig, men stadig boet faren ?.

Jeg checker tillige skats hj. side og familie styrelsen, når jeg orker det, men måske er der nogle der ved/tror noget.


Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 12:14   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Ville det ikke være rimeligt at lade faderen beholde børnebidraget, når nu barnet har boet hos ham - selv om barnet rent teknisk havde adresse hos dig.

Børnebidrag burde følge barnet og ikke adressen.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 12:22   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg tror enteneller spørger til om hun kan trække hendes bidrag til faderen fra på sin skatteopgørelse.
og jeg tror uden at vide, at du kun kan trække det fra som du har betalt, da børnene fik ny adresse hos deres far.
for ellers kunne mange jo sige, at de har betalt selvom børnene har adresse.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 12:22   #4
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Børnebidrag burde følge barnet og ikke adressen
det følger barnes adresse det samme med børne checkken men jeg vil også sige lad ham nu beholde børnebidraget selvom barnet havde adresse ved dig.bidrag/børnecheck osv følger barnes adresse

Citat:
jeg tror enteneller spørger til om hun kan trække hendes bidrag til faderen fra på sin skatteopgørelse
det kan hun godt men kun intil adressen blev flyttet

Sidst redigeret af superkok; 08-03-2010 kl. 12:27.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 13:23   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Tak for jeres svar. Den er ikke helt nem. Det er mig der har betalt børnebidrag til min eks. Men først et par måneder efter at vi havde iværksat dette, flyttede vi min datters adresse over til ham, da jeg følte det var lidt mere permanent og for at der ikke var rod i børne familie ydelsen. Jeg havde også indtil da fået boligsikring for 1 hjemboende barn.

Jeg vil kunne dokumentere at jeg har betalt børnebidrag, spørgsmålet er bare om jeg kan fradrage det for de måneder hvor barnet formelt har haft adresse hos mig med boet hos faren. Jeg tror ikke som sådan at skat samkører adresse registrering, man skal blot kunne dokumentere at man har betalt børne bidrag via overførsels teksten på ens kontoudtog.

Jeg må checke nærmere, for mit ene barn er det sikkert at fradrage for hele året, men for mit andet er det enten 4 eller 10-12 mdr. og det er jo alligevel en del forskel i fradragsstørrelsen.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 17:52   #6
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Har du betalt børnebidrag kan det fratrækkes. Man kan selv aftale hvor meget bidraget skal være. Jeg f.eks. betaler bidrag til min eksmand, selvom jeg har børnene boende, idet han røg på KH (efter lang tids sygdom) og jeg tjener en hel det mere, synes jeg det var fair, at han havde råd til at foretage sig noget med ungerne, når de var hos ham.
Jeg kan trække normalbidraget fra men ikke tillæg.
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 18:18   #7
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Har du betalt børnebidrag kan det fratrækkes. Man kan selv aftale hvor meget bidraget skal være. Jeg f.eks. betaler bidrag til min eksmand, selvom jeg har børnene boende, idet han røg på KH (efter lang tids sygdom) og jeg tjener en hel det mere, synes jeg det var fair, at han havde råd til at foretage sig noget med ungerne, når de var hos ham.
hold da op mega stor respect til dig for det du gør bare felre ville gøre det du gør ved godt det er off topic men kunne ikke ladeværd respect
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 18:35   #8
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej

har selv lige været hos revisor i dag den der betaler børnebidrag, kan trække max ca 16200 pr barn pr år uanset om vedkommende betaler mere.
min mand har selv valgt at betale lidt mere, derfor fik vi dette af vide men kan ikke lige huske hvormeget over 16 tusinde beløbet er derfor skrev jeg ca. 16200.
Detter er bare en orientering.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 19:18   #9
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
hej

har selv lige været hos revisor i dag den der betaler børnebidrag, kan trække max ca 16200 pr barn pr år uanset om vedkommende betaler mere.
min mand har selv valgt at betale lidt mere, derfor fik vi dette af vide men kan ikke lige huske hvormeget over 16 tusinde beløbet er derfor skrev jeg ca. 16200.
Detter er bare en orientering.
Hvis en revisor siger det, så skulle han tage at finde på noget andet at lave, for det er forkert.

Hvis du betaler børnebidrag, kan du få fradrag for det du betaler, dog ikke tillægget. Hvis du har betalt fuldt bidrag hele året, har du betalt 14040 kr. Heraf kan du ikke få fradrag for 1608 kr. (hvis du har betalt for hele året, men har betalt mindre så skal du stadig trække 1608 kr. fra i det du kan få fradrag for).

Hvis du betaler mere end de 14.040 kr. pr. barn, kan du stadig trække det fra i skatten (stadig ikke de første 1608 kr.). Det kræver en af to ting:

1) Bidraget skal være fastsat af statsamtet.
eller
2) Bidraget skal følge de vejledende satser fastsat af pensionsstyrelsen (find dem her: http://www.familiestyrelsen.dk/5/40/...albidrag-2010/ )

For at kunne få fradraget, skal beløbet være både forfaldent og betalt. (dvs. du kan ikke få fradrag for bidrag du har betalt forud og du kan heller ikke få fradrag for bidrag du skylder)

Eksempel:

Du har et barn sammen med din eks mand/kone. Barnet bor hos din tidligere ægtefælle. Du tjener 450.000 kr. om året.

Ud fra disse oplysninger ville statsamtet fastsætte børnebidraget til 26.472 kr. (1.608 kr. + (12.432 x 2))

Du ville altså kunne trække 24.864 kr. fra i skat.

Når man betaler mere end normalbidraget (de 12.432 kr.) skal modtageren (altså barnet) beskattes af det der betales mere. I langt de fleste tilfælde bliver der dog ikke noget til beskatning, fordi bidraget er mindre end barnets personfradag.

(alt dette fremgår af ligningslovens § 10 og 11 og ligningsvejledningen)
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 19:46   #10
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej

tak for svaret, kan det så være fordi vi selv har aftalt beløbet uden statsamt har være indbladet i denne?
ellers må jeg simpelhen have misforstået revisoren ( han er sin opgave voksen ).
han sagde også det med barns indtægt.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Handicapparkering nær egen bopæl frup Alt det andet 4 08-09-2013 09:49
Flexjob - bopæl i Tyskland s-andie Spørgsmål ang fleksjob 1 14-02-2011 11:49
Berettigelse til fleksjob Anna1 Spørgsmål ang fleksjob 14 19-01-2010 01:04
kriterier for berettigelse til fleksjob ??? natascha Spørgsmål ang fleksjob 1 02-11-2009 23:54
Berettigelse til fleksjob ? ubo Spørgsmål ang fleksjob 0 09-07-2009 12:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension