K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-02-2010, 17:02   #1
kiha1
Ved at vænne sig til K10
 
kiha1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 15
kiha1 er ny på vejen
Førtidspension.

Hej. Jeg er blevet tilkendt førtidspension fra 1/3 2010. Afgørelsen er truffet med henvisning til §§16 og 20, stk 1 i lov om social pension. Jeg blev henvist efter reglerne §18 i lov om social pension. Forstår ikke lige hvorfor der så står §§ 16 og 20 stk.1. Jeg er meget glad for afgørelsen men betyder det at de kan tage den op igen ? Mange hilsner Kiha
kiha1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 17:34   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hej tillykke med din opnået pension..

de kan kun tage den op igen hvis der direkte står i din tilkendelse at den er midlertidig, og at den genoptages om feks 2 - 5 år..

§§ er vist bare standard.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 17:46   #3
omar
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 54
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
omar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
hej tillykke med din opnået pension..

de kan kun tage den op igen hvis der direkte står i din tilkendelse at den er midlertidig, og at den genoptages om feks 2 - 5 år..

§§ er vist bare standard.
i dag kom der nye reglerom alle fortidpensionst de skal kigge igen paa alle deres sage de skal ud paa arbejde igen hvis egen laege bestaemer det


i
I skal alle sammen se tv2 news nu
omar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 17:51   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
uf omar.. det lyder da ikke godt.
det vil givetvis gøre mange flere endnu mere syge..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:03   #5
rollo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 68
Styrke: 15
rollo er ny på vejen
Se her er reglerne

LBK nr 982 af 02/10/2009 Gældende

Offentliggørelsesdato: 24-10-2009
Beskæftigelsesministeriet

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

Kapitel 3

Førtidspension

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.

Indtægtsregulering

§ 21 a. Førtidspension nedsættes på grund af indtægt efter § 32 a.

§§ 22-26. (Ophævet


Håber det hjælper lidt

Mvh. rollo

PS

Tillykke med førtidsprension, nyd roen.

Jobcentret har lige send min afsted som en § 18 også så jeg håber det også går den rigtige vej.
rollo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:05   #6
kiha1
Ved at vænne sig til K10
 
kiha1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 15
kiha1 er ny på vejen
Førtidspension

Hej. Tak skal I have, det jeg er i tvivl om det er §20 stk. 1 det står
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
De har altså ikke skrevet noget direkte i brevet, også træls at jeg nu skal bekymre mig om det, jeg vil bare være glad for at ftp gik igennem. Mange hilsner Kiha
kiha1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:08   #7
omar
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 54
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
omar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
uf omar.. det lyder da ikke godt.
det vil givetvis gøre mange flere endnu mere syge..
jeg har fuldt med i nyhederne og jounalister jeg har fundet ud af


,,,, det bliver umuligt at danmark skal betale mere til nye ftp .

,,,, de vil give fortidspension til dem der er alvorligt handicapet .... ellers hvis de er rigtig alvorligt syge saa vil de give dem ftp med begraenset periode afhaenget a sygedommen .

,,,, regeringen de bliver nod til at sende en stor del til ftp tilbage til arbejdsmarkedet / okonomi er i stor kridse der liner 2 verdenskrig


jeg tror at i skal folge med jounalister i tv2 news

Sidst redigeret af omar; 24-02-2010 kl. 18:15.
omar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:12   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Nej de har snakket om pension, men der er alså ikke vedtaget nogen nye regler.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:19   #9
omar
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 54
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
omar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Nej de har snakket om pension, men der er alså ikke vedtaget nogen nye regler.


reglerne som jeg har skrevet til dem i nr 7 venter til folketingets accept
omar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 18:53   #10
kiha1
Ved at vænne sig til K10
 
kiha1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2010
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 22
Styrke: 15
kiha1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
hej tillykke med din opnået pension..

de kan kun tage den op igen hvis der direkte står i din tilkendelse at den er midlertidig, og at den genoptages om feks 2 - 5 år..

§§ er vist bare standard.
Tak skal du have, er lidt forvirret over alle de her §§ :-)
kiha1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension