K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2009, 13:49   #21
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Den heldige vinder af førtidspensionslotteriet er

Misskatt,

jeg kunne ikke helt forstå, hvordan du i dit tilfælde kan få en brøkpension på 27/40, når du først kom til Danmark, da du var 25 år, for kun bopælstider eller dermed ligestillede perioder efter dit fyldte 15. år og indtil du overgår til pension tæller som optjeningsår.

Men nu kan jeg da godt fatte det, for 40 år minus 15 år = 30 år, heraf skal du have 4/5 i optjeningsår i Danmark mellem dit fyldte 15. år og den dag, du overgik til førtidspension, så jeg laver en korrekt brøkberegning for dig:

Jeg omregner 30 år til 360 måneder

Jeg omregner 25 år om til 300 måneder

Nu skal disse måneder sættes i forhold til hindanden efter formlen 4/5 mellem det fyldte 15. år og tidspunktet for førtidspensioneringen:

5 x 300 = 1500 : 4 X 360 = 1440 = 1,0416666

Misskatt, da brøken i dit tilfælde er over 1, er du berettiget til fuld førtidspension

Jeg glæder mig så meget på dine vegne, du er reddet for et liv på § 27a i aktivloven, og du skal endda have en svensk pension oveni din fulde danske førtidspension, så skynd dig med at søge om den via Pensionsstyrelsen

Og du behøver ikke at diskutere med din kommune, om dine uddannelsestider fra Sverige skal ligestilles med dansk bopælstid efter § 8, stk. 1, nr. 5 i lov om social pension.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 03-11-2009 kl. 13:56.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2009, 16:47   #22
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Jeg er en klaptorsk

Desværre er Misskatt ikke den heldige vinder, for jeg beregnede desværre 25 bopælsår i Danmark, men hun har kun boet i Danmark i 15 år, hvorefter hun kun er berettiget til en brøkpension alligevel

Og hun har lige meddelt mig, at når hun laver beregningen inde på Schultz-online, så siger den desværre også, at hun kun skal have en brøkpension på 27/40.

Men jeg blev bare så glad, da brøken blev over 1 i min forrige beregning, at jeg ikke tjekkede, om den nu også var rigtig, hvilket jeg beklager meget, især hvis jeg nu også gjorde Misskatt glad til at starte med.

Men jeg er ikke ufejlbarlig, og jeg tror desværre også kun i dag, at vi kun er berettiget til et supplement efter § 27a i aktivloven og ikke efter art. 50 i EF-forordning 1408/71, hvorefter vi alligevel er berettiget til et supplement op til helt nøjagtig fuld pension, hvis vi ikke har en formue over 10.000,00/20.000,00 kr.

Jeg vil endnu engang undskylde for, at jeg også kan være en klaptorsk
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2009, 21:18   #23
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Måske er jeg ikke så stor en klaptorsk alligevel

Misskatt sendte nemlig alle de data til mig, som er nødvendige for at gå ind på Schultz-online og lave en bopælsberegning, og efter de oplysninger, vil hun være berettiget til fuld pension, hvis hun får ligestillet sine uddannelsestider fra Sverige efter § 8, stk. 1, nr. 5 i lov om social pension.

§ 8, stk. 1, nr. 5 i lov om social, som siger at ophold i udlandet med henblik på uddannelse skal ligestilles med dansk bopælstid tager Pensionsstyrelsen og kommunerne generelt ikke hensyn til, selvom mange har gået i skole efter de fyldte 15 år, især hvis de har gået på gymnasiet, en anden skolemæssig erhvervsuddannelse eller læst på en anden højere læreanstalt.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beskatning af ftp hvis man er udlandsdansker hansemand Politik og Samfund 61 18-10-2012 17:39
lidt godt nyt til udlandsdansker philippiens Politik og Samfund 4 13-01-2012 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension