K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-03-2009, 14:52   #11
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
sus...hvor meget mister man ca i boligsikring...for ikke kun for pengenes skyld men i det hele taget syntes jeg det er sundt hvis min datter fik et par timer arb om dagen...som opvakser eller lign.....dog ikke aviser da min erfaring er det ikke holder særlig længe
???
jeg får 2300 i boligsikring og bor alene med to børn
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 15:02   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Som sådan er jeg forståelig overfor at en kontanthjælp skal være så lav, at det giver incitament til at tage et arbejde, og løse sit økonomi-problem på den måde... problemet er, at dette ikke holder, når vi har en regering der ikke kan kende forskel på ledige og syge borgere, og ikke tager hensyn når der rent faktisk ikke ER de jobs der skal til.

Det er muligt der er mangel på arb. kraft i nogle meget specifike områder endnu, men når man ikke har uddannelsen og erfaringen der skal til som rask, og kommunerne ikke vil bruge pengene på at uddanne, så begynder incitamentet selv for raske at smuldre i min opfattelse.

De funklende negle, cola'erne, pizza'en og fastfood'en en gang imellem, og alle disse ting der gør hverdagen bare LIDT anderledes end at skulle side og lege onkel joakim hver dag, og anders and sidst på måneden synes jeg ikke man kan være bekendt at pådutte syge mennesker på overførselsindkomst, som reelt ikke har en mulighed for at tage arbejde.

Synes det er trist, at se så mange danskere (på BT debatten f.eks.) ikke kan se forskel (vil se forskel) på syge og ledige... så snart der er job at få, er det som om at det alene kan kurrere alle problemer, men det er joj ikke underligt, når vi har en beskæftigelsesminister stærkt bakket op af en statsminister der prædiker for dette menneskesyn.

Ville godt nok gerne have, at vi snart fik nogle mennesker på de poster, der kan skelne skidt fra kanel, så syge borgere der klager over ikke at kunne leve et anstændigt liv på en overførselsindkomst skal kaldes for luksusdyr, og sammenlignes med fattige i Afrika.

Debatten går ALTID i ged, fordi syge og ledige bliver blandet sammen under et fix... og det holder sgu' ingen steder!

Sidst redigeret af Razmo; 30-03-2009 kl. 15:04.
  Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 15:40   #13
Bodil
Elsker at være her på K10
 
Bodils avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2009
Lokation: vestjylland hvor jeg bor med min mand
Alder: 77
Indlæg: 61
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Bodil er ny på vejen
Jeg skrev ::

Jeg er slem til at få så forfærdelig ondt af folk der er i nød, også når de mangler penge, lige til jeg opdager at disse mennesker har råd til at ryge 40 cigaretter om dagen de har også håret farvet, de går med fine smykker og ganske missundelsesværdig tøj, neglene funkler i de nyeste farver, der er råd til at købe grillmad og cola til hverdag. Så må jeg indrømme jeg tænker mit.
Undskyld Charlotte hvis du læser dette skal du vide, det er ikke dig jeg tror der er og gør sådan, men det ses alt for ofte

Rasmo skriver hertil:

De funklende negle, cola'erne, pizza'en og fastfood'en en gang imellem, og alle disse ting der gør hverdagen bare LIDT anderledes end at skulle side og lege onkel joakim hver dag, og anders and sidst på måneden synes jeg ikke man kan være bekendt at pådutte syge mennesker på overførselsindkomst, som reelt ikke har en mulighed for at tage arbejde.

Ja der er bare ikke lige noget i det jeg har skrevet som antyder at det er syge mennesker jeg snakker om.

Venlig hilsen Bodil
__________________
Tit må øjet græde, læber le, for at skjule det indre som ingen må se.
Bodil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 16:02   #14
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
2 voksne 3 børn på henholdsvis 14, 11, og 4. Efter alle faste udgifter er betalt, er der 3500 kr. hver 14. dag til mad tøj sjov gaver og ungernes fritidsfornøjelser, ikke meget men det går, vi er blevet ekstrem gode til at prioritere, og handle billigt ind, for eksempel gule priser i spar.
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 16:11   #15
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodil Se meddelelser
Jeg skrev ::

Jeg er slem til at få så forfærdelig ondt af folk der er i nød, også når de mangler penge, lige til jeg opdager at disse mennesker har råd til at ryge 40 cigaretter om dagen de har også håret farvet, de går med fine smykker og ganske missundelsesværdig tøj, neglene funkler i de nyeste farver, der er råd til at købe grillmad og cola til hverdag. Så må jeg indrømme jeg tænker mit.
Undskyld Charlotte hvis du læser dette skal du vide, det er ikke dig jeg tror der er og gør sådan, men det ses alt for ofte

Rasmo skriver hertil:

De funklende negle, cola'erne, pizza'en og fastfood'en en gang imellem, og alle disse ting der gør hverdagen bare LIDT anderledes end at skulle side og lege onkel joakim hver dag, og anders and sidst på måneden synes jeg ikke man kan være bekendt at pådutte syge mennesker på overførselsindkomst, som reelt ikke har en mulighed for at tage arbejde.

Ja der er bare ikke lige noget i det jeg har skrevet som antyder at det er syge mennesker jeg snakker om.

Venlig hilsen Bodil
Det ved jeg godt Bodil... men jeg føler mig nødsaget til at tage det med ind i debatten, fordi ledige og syge netop blandes sammen i dagens danmark. Det gør debatten møg svær at debatere, når man skal give samme holdning og fordom overfor både syge der ikke KAN arbejde, og raske der GODT kan.

Det var ikke et indlæg baseret på det du skrev, men på alt det debatørerne har skrevet generelt... var det myntet på dit indlæg alene, havde jeg citeret det

Jeg synes bare at læse i et af indlægene, at den omtalte mor ikke er rask? Jeg så samme debat på BT tidligere om en langtidssyg kvinde, hvor hun også blev kategoriseret som ledig... og det er ikke fair, at man kun kan tilbyde syge i DK en levefod hvor man skal lege onkel joakim dag ud og dag ind, og hvor man forventer at syge skal arbejde når de ikke kan for at løse deres økonomiske problemer.

Jeg taler ikke om at man som syg skal have luksustilstande, men at man skal være totalt låst fast økonomisk og socialt... det kan ikke være rimeligt i et rigt land som DK (det siger Fogh jo selv vi er).

Sidst redigeret af Razmo; 30-03-2009 kl. 16:13.
  Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 17:09   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stoktoft Se meddelelser
2 voksne 3 børn på henholdsvis 14, 11, og 4. Efter alle faste udgifter er betalt, er der 3500 kr. hver 14. dag til mad tøj sjov gaver og ungernes fritidsfornøjelser, ikke meget men det går, vi er blevet ekstrem gode til at prioritere, og handle billigt ind, for eksempel gule priser i spar.
Så vil jeg lige prøve at blande mig og den er ikke til dig Stoktoft bare lige den der med 3500 hver 14 dag der fik mig til at sidde og tænke , samtidig med den som Razmo og Bodil skrev om foreskel på ledig og syg ...

Jeg tror at problemet er at alle dem på bt debatten sidder og regner på det efter hvordan de selv har det , lige som Stoktoft skriver at der er en god prioritering og handle billiget feks gule priser ...

Der er jo nemmelig igen forskel , en bor måske tæt på alle lavpris varhuse en anden bor ude på landet , en skal med bus for at handle en anden skal ud af opgangen ...

Jeg bor selv et sted hvor vi kun har ganske få handlemuligheder skal jeg handle større ind kræver det bil eller dagsrejse ...

På dårlige dage ja der må man bare tage det der er nærmest og det er som reglen det der er dyrest ... så der kan jo være mange forskelligeheder og mange grunde til at det kan være svært at få enderne til at hænge sammen ...

Mange syge har jo også medicin med på budgettet som jo godt nok falder i pris men det er sgi godt nok en udgift når vi skifter år med ctr saldoen ...


Jeg har ca det samme som Charlotte tilbage om måneden og det der vælter budgettet her, er de u forudsete regninger det er de små ekstra ting (JEG VIL HAVE FORSÅRS BLOMSTER ) men det er jo noget jeg kan lade være med at købe , gu er det så men det er også det der gør livet værd at holde ud,...

Jeg vil hævde at jeg klare mig rimeligt men kedeligt

Det der nager mig mest er folks evne til at forvente at fordi man er ledig syg eller andet så skal man ikke leve man skal kun overleve ... det er for sygt ...

Den mentalitet der er i samfundet til at mennesker skal overleve og ikke leve hvis de af den ene eller anden grund ikke kan bidrage til samfundet er det der skaber den kæmpe ulighed og det er det der skaber den store kriminalitet , for hold op hvor må det være træls at være barn af forældre der overlever i stedet for lever ....

Nogen er heldiger end andre ... jeg kom selv fra stor indtægt mærkevare tøj og købe ungerne drøne rundt 24-7 til div ting osv osv ...

Så blev der sygdom og skilsmisse ud af bolig og alt det som det medføre og jeg kan love jer for at mine unger var ude i en omvæltning som de har klaret flot ..

Men ikke alle unger er så heldige som mine , de har stadig en far der kan bidrage , og de kommer på ferie og osv med deres far de ting som jeg ikke kan tilbyde dem , men det er altså ikke alle børn der har det sådan ....
(og så har jeg et edder godt netværk som jeg ved vil være der 100 % for mig hvis det brænder på og det giver jo mere rolig nattesøvn )

Og de børn bliver altså bittere der er ikke noget at sige til det , jeg kan ikke se hvorfor det at blive syg skal afstedkomme et liv i fattigdom , de syge har også været skatteborgere og det er immervæk ikke alle på kontanthjælp der bare er ledige ...

Så fattigdommen er reel nok for alle , den er bare på forskellige plan ...

Og 4000 kan være nok til den familie der kan gå ned og handle de billige steder men for lidt til den som ikke har den mulighed (kan vi for ikke snart få billige dagligvare på nettet så man kan handle den vej )

Også lige mine unger begge de store har gået med aviser (slave job og møj job og underbetalte job ) lige til de blev 16 og kunne komme i forretning (og begge har i dag studiejob ) og jeg har ikke mærket det på boligsikringen , da de kom i butik og havde ferie med 37 timers uger i ny og næ , så fik jeg en lille nedgang som de dækkede ved at betale det ...

Så har nogen en unge som gerne vil ud med aviser så beregn jeres boligsikring på borger.dk det er ikke så voldsomt man mister når de er under 16 år kan ikke huske reglerne men der er forskel på hvor gamle de er og hvor meget de tjener ... jeg har ikke mærket det så voldsomt kun når det var ferie tider ....
  Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 18:14   #17
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Jeg synes at jeg mangler nogle oplysninger for helt at kunne danne mig et overblik over denne sag. I artiklen er der ikke nævnt noget om evt. børnepenge der er indregnet i det månedlige rådighedsbeløb. For hvis hun modtager alle børnepengene udbetalt, så finder jeg det ikke så overvældende lavt. Der er jo noget med at børnepengene bliver udbetalt pr. kvartal, dem som faderen skulle have bidraget med hvis ikke han var død.

Desuden er det altid svært at gå ned i rådighedsbeløb pr. måned, det tager nogle måneder at finde ud af at overleve mest økonomisk efter en nedsættelse af indtægt. Det har jeg ligesom prøvet en del gange efterhånden.

Hendes udgifter til evt. medicin til depressionen spiller jo også en rolle i det månedlige rådighedsbeløb. Har hun store udgifter til evt medicin så er rådighedsbeløbet jo ikke stort.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2009, 20:26   #18
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Og netop DET som Heidi skriver om... at der er FORSKEL på hvordan økonomien ser ud alt efter hvor du bor, hvad dit lejemål koster osv. osv... så sker der desvære tit det i presseøjemed, og offentlig debat, at ALLE skæres over samme kam.

Finder man ud af, ved lang debat, at denne kontanthjælpsmodtager bare piver, og vil have luksus og dermed har rigeligt til et anstændigt liv, så konkluderes det hurtigt, at ALLE på kontanthjælp sagtens kan leve godt... og hurtigt bliver det til, at de har det FOR godt, og bør beskæres pga. den lavt betalte kassedame i netto da det ikke kan betale sig at arbejde... og da kontanthjælpsmodtagere jo er ledige, så skal de KUN overleve... ikke leve, for ellers gider de jo ikke jobbe (hvor fanden de så end ellers har bevis for det fra)

Jeg HADER vitterligt disse "fattige?" debatter... de virker som en detektiv opgave hvor det handler om enten at frede eller pege fingre ad den der diskuteres, og så ellers generellisere bag efter.

Desuden er emnerne altid "underbelyst", så der mangler en masse variable for at kunne definere om vedkommende også ER fattig... børnepenge, boligens lejebeløb, medicinudgifter, sygdomsforklaringer... whatever...

Og det er trist at man danner billeder omkring fattigdommen bedømt ud fra underbelyste historier, og ikke mindst ENKELTPERSONER, som så skal danne grundlag for hele kontanthjælpssystemets evne til at undgå social fattigdom.

Og det værste synes jeg er at vurdere kontanthjælpens størrelse i forhold til en der er syg og ikke kan arbejde... hvis man mener at en der ikke kan arbejde, som er på kontanthjælp har rigeligt så må man jo unægteligt mene at førtidspensionister og pensionister har for meget! ... men sjovt nok er der ingen der synes at de skal beskæres...

Jeg mener stadigvæk, at problematikken opstår, når langtidssyge befinder sig på en kontanthjælp fordi kommunerne ikke kan få fingeren ud og afklare borgerne ordentligt! ... var der blot raske, arbejdsduelige mennesker på kontanthjælp, og rigeligt med jobs til dem... så var debatten slet ikke så intens.

Står du overfor en debat med raske mennesker der arbejder, så skal du først forklare dem, at der er langtidssyge på kontanthjælp, og derefter skal du overbevise dem om at de faktisk ikke KAN arbejde... bare at forklare disse to ellers simple ting er en bedrift af dimensioner, for de ønsker ikke at høre det... de vil hellere tro på, at hvis "der er noget galt i Danmark", så er det de syge og lediges egen skyld, så de kan blive frie for at forholde sig til det.

Når du har fået dem til at forstå det, så kan man begynde at forklare dem hvorfor mennesker findes her i DK, som er socialt fattige, og rent faktisk ikke kan gøre noget for at komme ud af det selv... personligt har jeg endnu ikke haft megen held med at overbevise nogen... det er som om, at har man først taget en beslutning, så skal man ikke komme med facts.

Derfor er disse debatter tit bare brok og brok frem og tilbage rundt om på nettet, for ingen vil give sig.

Sidst redigeret af Razmo; 30-03-2009 kl. 20:34.
  Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 22:15   #19
J.B.
Banned
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2009
Indlæg: 154
Styrke: 0
J.B. er ny på vejen
Debatten kører fortsat på J.V.:

Citat:
#34 Re: Langt ude
Skrevet af bibs for 2 timer siden

Sagen er at hvis man bliver honoreret rigtig godt som sygemeldt, så vil det der være 100 gange så mange der vil være (simuleret) sygemeldt, det er en kendsgerning og jeg kunne måske selv falde for den, idet jeg også kunne trænge til en lille ferie. Ja, jeg ved godt at det er et sprængfarligt emne, men det er en kendsgerning.
Måske det var en ide at nogle herfra blandede sig i debatten inde på http://www.jv.dk/modules/debat/topic...d=96034#p32701 så den ikke bliver for ensidig.
J.B. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 23:07   #20
tigger
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2008
Indlæg: 33
Styrke: 16
tigger er ny på vejen
jeg vil ikke kalde os fattige endnu, men risikoen ligger og lurer lige omkring hjørnet.
men i vores tilfælde ka jeg fortælle at jeg har været på sygedagpenge i 1½ år og min kone blev så fritstillet fra sit arbejde i dec pga konkurs, siden da har vi klaret og med mine sygedagpenge samt den løn min kone har fået fra det 15 timers job hun har lige p.t.
vi har levet for ca 2000 kr om mdr , i det beløb ligger madbudget,benzin til bilen, foder og grus til vores katte osv, ingen af os ryger heldigvis.
det har været hårdt og trist, men det har kunne lade sig gøre og vi har ikke sultet, dog har vi kun købt tilbudsvarer og alle luksusgoder har vi måtte undvære.
tigger er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Savner nogen at snakke med i samme situation.... LHE De Unge 1 19-12-2012 15:06
nogen der kender til denne situation fortune Alt det andet 3 28-07-2012 11:28
Et vedkommende digt af Charlotte Bonnor mukke Dit og Dat 0 18-02-2010 21:49
Nogen der har været i min situation? Anna1 Spørgsmål ang fleksjob 6 30-01-2010 22:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension