K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2009, 20:29   #131
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 17
Louise er ny på vejen
Har læst lidt tilbage i denne tråd og jeg synes at det er meget forskelligt hvordan de forskellige kommuner behandler ens sag på. Min vurdering af hjælpemidler blev beskrevet af min læge på hospitalet, derefter da jeg var ude os sahva, vurderede de så yderligere hvilken type bil og udstyr jeg skulle have, og min sagsbehandler var med og godkendte tingene. og så først nu skulle jeg op til min læge og få lavet en ny motorattest og derefter til borgerservice som skulle have mit kørekort, et par dage senere så fik jeg brev fra politiet at min sag lå hos embedslægen og nu sidder jeg bare og venter på at de (politiet) får færdigbehandlet min sag, og får vurderet om jeg skal op til en køretest.....hvad så det indebærer, er godt nok noget nervøs.
Men det er godt nok irriterende at gå og vente når man ligesom har fået godkendt invalidebil fra kommunen, og de skrev at der kunne være 2 mdr ventetid pga embedslægen
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 20:57   #132
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.678
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Dette fra Scleroseforeningen for at samle viden om emnet her på k10.

Handicapbil, uden arbejde
Spørgsmål:
Jeg er i den situation, at jeg er blevet fritstillet fra mit arbejde. Jeg har desuden søgt om udskiftning af min invalidebil, da den er 6 år gammel.

Jeg er nu blevet informeret om, at da jeg ikke har arbejde længere, skal der ansøges om trivselbil, med dertil skrappere krav.

Dette undrer mig dog lidt, idet jeg jo er aktiv jobsøgende og, også fremover, ønsker at arbejde. Har kommunen så ret til at hævde, at det er en trivselbil og ikke en bil relateret til arbejde jeg søger om?

Svar:
Rent faktisk kan kommunen have ret. Det fremgår af en afgørelse truffet af Ankestyrelsen, SM C-61-05, hvor en person, der modtog ledighedsydelse (visiteret til fleksjob) og ikke havde et nærmere konkret tilbud om fleksjob, skulle vurderes på trivselsmæssigt grundlag.

Jeg synes, at du skal indlede "en fornuftig dialog" med kommunen, med henblik på enten at stille sagen i bero eller forberedelse, med henblik på stillingtagen i forbindelse med tilbud om job.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 21:05   #133
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.678
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Louise.
Som du beskriver problematikken i din sag pt er det helt normalt. Slap af og en vejledende køreprøve, hvis du skal til sådan en, er ikke en køreprøve men blot en lille køretur med en motorsagkyndig fra politiet eller privat aktør.

Her foretages der en vurdering i samarbejde med dig om evt hjælpemidler, krav om eksempelvis spejle, automatgear etc.

Embedslægen vurderer dit medicinforbrug og om hvor tit du skal have dit kørekort fornyet.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 21:14   #134
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 17
Louise er ny på vejen
Hej Peter
Ja det er nok rigtigt, jeg tror også bare at jeg efterhånden er vant til at alting skal være så besværlige,(har været i hænderne hos kommunen for længe)
Så derfor er jeg nok begyndt at tage sorgerne på forskud...he he
Tak det beroligede mig lidt.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2009, 22:41   #135
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.678
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
INFORMATION om genbevilling.

Vejledning nr. 6 til serviceloven (vejledning af 5.12.2006) pkt. 223 fremgår "Kommunen skal i genbevillingssager, som fremstår uproblematiske, bruge færrest mulige ressourcer i sagsbehandlingen for at undgå dels klientgørelse, dels lang sagsbehandlingstid".

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-04-2009, 08:08   #136
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Hej

Birdie56:
Først og fremmest tak for tillykke, og dernæst håber jeg altså snart din sag bliver færdig, træls du er nødt til, at have en advokat indover. Din sagsbehandler er da en mærkelig en, hun kan da ikke tillade sig, at blive sur over at du ikke kan bruge/vælge den bil hun har fundet.

Louise:
Om komunen kører den ene vej rundt i sagen, eller den anden vej er jo for så vidt underordnet bare din kører sagen korrekt og følger loven. Men jeg kan godt forstå din tanke, nu er den bevilget så vil du jo gerne ha' den og være færdig med komunen. Sådan som jeg har det nu, ville jeg da være træt af, at jeg først nu skulle igennem alt det med køretest og så videre.

Men tag det roligt, en køretest er IKKE en køreprøve, det er kun en test for at se om du har behov for automatgear, ekstra spejle, bremseforstærkere og så videre, og om politiet stiller krav i dit kørekort om disse ting.

Da jeg havde afleveret motorattesten til borgerservice, gik der ikke lang tid før politiet skrev, at den var hos embedslægen. Derefter gik der vel ca 14 dage, så havde jeg brev fra dem igen, at nu havde bilinspektøren den, han skulle så bestemme hvad testen skulle indeholde. Så igen ca. 14 dage, så fik jeg besked om hvilken motorsagkyndig jeg skulle kontakte for en tid til testen, det kan så tage tid, at få fat i sådan en herre, de er jo gerne ude at køre, + der er ventetid på køreprøvetider, i al fald her i landsdelen, men jeg fik da en tid til ca en månedstid efter.

Men tænk på du ER bevilget bil, så det skal nok gå

Nu vil jeg gøre mig klar, skal jo køre her kl. 9 til Handimobil og afprøve dytterne, så vi snakkes.....
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2009, 13:35   #137
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Hej igen

Ja så er dagen med bilafprøvning overstået, en rigtig god behandling, saglig lyttende og virkelig grundig, både af ergoterapeuten og manden fra Handimobil (rigtig sød og han var glad da han så min steppe udenfor til bette smøg, så kunne han nemlig også lige trække lidt "frisk" luft)

Nå men Handimanden udelukkede hurtigt de 3 mindste (og billigste) biler, så vi gik igang med Ford'en, egentlig ok, men lidt tricky med bagagerumshullet til min rolator, og jeg skulle bøje for meget i ryg og nakke for at komme ind/ud, så over i Fiat'en, wow en dejlig bil, firkantet hul i bagagerummet så rolatoren kunne gå ind i højden, uden jeg først skulle bukke mig for at få fat i den vandret så den kunne gå ind, det skulle jeg i Ford'en. Og ind/ud stigning, var bare lige ind, uden at skulle bøje mig, kunne gøre ryg og nakke helt stiv, dørhullet var så højt, at der ingen problemer var med at komme ind, var ikke i nærheden af at knalde hovedet i overkanten, SUPER dejlig bil.

Enden blev at jeg bliver indstilt til Fiat Qubo'en, som den bedst egnet.
Nu skal Ergoterapeuten skrive en evaluering, som jeg får at se, dernæst skal det op på møde, om jeg kan blive bevilget denne bil. Hun kunne ikke se hvorfor der skulle blive nogen diskussioner over dette, men kunne selvfølgelig ikke bare selv bestemme.

Når jeg så har den skriftlige bevilgning, kan jeg bestille bilen, og jeg har et ½ år til at gøre det, d.v.s at denne bevilgning gælder i et ½ år.

Jeg bliver bevilget et udvidet lån, hvis bilen bliver godkendt

I bilen er der automatgear, og derudover bliver der monteret et armlæn til højre arm, da jeg hurtigt bliver udtrættet får smerter og vælter til højre, min ryg kan ikke holde mig, vi vælger armlæn, da et specialsæde kan gøre ind/udstigning mere besværligt.
Derudover forlænger de det håndtag man bruger når man kører sædet frem/tilbage, jeg kan simpelthen ikke nå det når jeg ikke kan bøje mig, så det bliver ført op til højre side/hånd.
Og så lige nogle stropper til at holde hjælpemidlerne på plads i bagagerummet.

Det er simpelthen en lækker bil, der er også skydedøre i begge sider i bag, det vil lette mig når bettemanden skal fastmonteres.

Hi Hi kan være jeg bliver den første i landet der får sådan en bil, den er nemlig helt ny på markedet, jeg mener ham ved Handimobil, sagde at det var den eneste i landet den der stod dernede. Så hvis ikke min veninde som også prøvede biler igår, og også bliver indstillet til Fiat, kommer først, så kan det være jeg for en gangs skyld kommer på førstepladsen

Hilsner fra Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2009, 14:00   #138
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Nej, hvor lyder det dejligt!
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2009, 15:48   #139
Bodil
Elsker at være her på K10
 
Bodils avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2009
Lokation: vestjylland hvor jeg bor med min mand
Alder: 77
Indlæg: 61
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Bodil er ny på vejen
Det er bare så godt for dig Stoktoft og forstår godt din sprudlende glæde.
Knuz fra Bodil
__________________
Tit må øjet græde, læber le, for at skjule det indre som ingen må se.
Bodil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2009, 17:40   #140
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hvor er det bare dejligt at høre...!


Det har kanont spændende at følge med i denne tråd, som vi andre altid kan vende tilbage til...

Garanteret en lækker bil du får... Håber du får 1. pladsen...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension